Sammansatta Bevillning?:- och Lagutskottets Betänkande N:o 1.
1
N:o 1.
Ant. till Riksd. kansli den 27 febr. 1893 kl. 6. e. m.
Sammansätta bevillnings- och lagutskottets betänkande n:o 1, rörande
vissa delar af Kongl. Maj:ts proposition n:o 2 med för¬
slag till ny förordning om beskattning af hvitbetssocker-
tillverkningen i riket.
Sedan uti förenämnda proposition Kongl. Maj:t, under åberopande
af densamma bifogadt protokoll öfver finansärenden för den 16 decem¬
ber 1892, föreslagit Riksdagen att antaga ett propositionen bilagdt förslag
till förordning om beskattning af hvitbetssockertillverkningen i riket,
har bevillningsutskottet, till hvilket omförmälda proposition blifvit hän¬
visad, ansett nödigt att med afseende å art. IV, om ansvar för öfver¬
trädelse af förordningens föreskrifter, sammanträda till öfverläggning med
lagutskottet; med anledning hvaraf nämnda del af ifrågavarande för-
fattningsförslag blifvit, i den ordning 47 § riksdagsordningen föreskrifver,
behandlad af sammansatt bevillnings- och lagutskott.
Då utskottet härmed i ärendet afgifver utlåtande, får utskottet till
en början erinra, att utskottet vid granskning af förevarande förslag till
ansvarsbestämmelser måst utgå från den förutsättning, att öfriga der¬
med sammanhängande delar af författningsförslaget vinna Riksdagens
godkännande.
Ifrågavarande af Kongl. Maj:t föreslagna bestämmelser öfverens¬
stämma i hufvudsakliga delar med de af den i ofvanberörda statsråds¬
protokoll omförmälda komité förordade. Motiv för vissa bland dessa
bestämmelser, såvidt desamma afse förändring af de i ämnet enligt
kongl. förordningen den 16 juni 1882 nu gällande stadganden, återfinnas
å sid. 73 i komiténs betänkande; och får utskottet härtill hänvisa.
Utskottet har funnit de föreslagna bestämmelserna i allmänhet
ändamålsenliga. Oafsedt att utskottet funnit sig böra föreslå viss, i
Bill. till Rilcsd. Frot. 18.93. 5 Samt. 2 Afd. 1 IJäfl. (N:o 1.) 1
2 Samihansatta Bevillnings- och Lagutskottets Betänkande N:o 1.
utskottets här nedan intagna förslag till § 24 införd mindre väsentlig
ändring, innefattande förtydligande i ett af de i denna paragraf i för-
fattningsförslaget meddelade stadganden, hafva ifrågavarande af Kongl.
Maj:t föreslagna bestämmelser ej gifvit anledning till någon annan an¬
märkning från utskottets sida, än att utskottet beträffande § 28 i för¬
slaget vill förorda, att nedannämnda ändring vidtages samt att till de i
denna paragraf intagna bestämmelser göras här nedan omförmälda
tillägg.
Ofvannämnda förordning af den 16 juni 1882 saknar stadganden,
motsvarande de i § 28 i förslaget intagna. Lämpligheten deraf att, på
sätt i nyssnämnda paragraf skett, förbud meddelas för kontrolltjenste-
man att röja tillverkares yrkeshemlighet eller affärsförhållanden, torde
väl ej kunna ifrågasättas, men hvad angår de af Kongl. Maj:t föreslagna
bestämmelser beträffande den påföljd, som skäligen bör drabba den
kontrolltjensteman, som öfverträder dylikt förbud, synas dessa bestäm¬
melser ej fullt tillfredsställande. Med hänsyn särskildt till den afse-
värda skada, som kan förorsakas tillverkare genom en utaf kontroll¬
tjensteman begången förbrytelse af det slag, hvarom uti ifrågavarande
paragraf förmäles, synes det för ett dylikt brott i paragrafen bestämda
minimibelopp af böter, 50 kronor, väl lågt; och vill utskottet fördenskull
förorda, att sagda belopp höjes till 100 kronor, hvarigenom — hvad
utskottet anser lämpligt — lindrigaste ansvarspåföljden för brott af
ifrågavarande slag komme att motsvara det lägsta straffmått, som drabbar
den tillverkare, som gjort sig skyldig till någon af de i § 24 i för-
fattningsförslaget omnämnda förbrytelser.
Vidare har det synts utskottet nödigt, att i förevarande § 28 in¬
rymmas stadganden, som möjliggöra tillämpning af svårare straffart än
böter, derest brott af ifrågavarande slag skett i uppsåt att dermed göra
skada eller kontrolltjensteman till egen eller annans fördel begagnat sig
af berörda yrkeshemlighet eller affärsförhållanden. I lagen angående
skydd mot yrkesfara den 10 maj 1889 stadgas i § 7, efter det bestäm¬
melser meddelats om bötesansvar för yrkesinspektör, som röjer yrkes¬
hemlighet — hvilka bestämmelser för öfrigt äro i tillämpliga delar lika
lydande med de af Kongl. Maj:t i § 28 nu föreslagna -— att, om yrkes¬
inspektör i dylik oredlig afsigt röjer eller begagnar sig af sådan hem¬
lighet, må till fängelse från och med en månad till och med två år
dömas, der ej efter allmän lag högre straff följer. I betraktande deraf,
att de i föreliggande författningsförslag omförmälde kontrolltjensteman
i ofvanberörda afseenden gent emot en tillverkare intaga ungefärligen
enahanda ställning som yrkesinspektörerna, synas liknande stadganden
Sammansatta Bevillnings- och Lagutskottets Betänkande N:o 1. B
som de, hvilka sålunda nu gälla angående desse sistnämnde, och mot
hvilka stadgandens lämplighet någon anmärkning, såvidt utskottet har
sig bekant, ej förekommit, lämpligen böra förklaras skola gälla jemväl
beträffande kontrolltjenstemännen; och då, på sätt ofvan nämnts, det fall,
att kontrolltjensteman röjer tillverkares affärsförhållanden, blifvit, i fråga
om bötesansvar, likstäldt med det, då han röjer tillverkares yrkes¬
hemlighet, torde nu ifrågasatta stadganden om svårare straffpåföljd än
böter böra blifva gällande jemväl för det fall, att kontrolltjensteman i
nämnda oredliga afsigt röjer eller begagnar sig af berörda affärsförhål¬
landen. Utskottet har förty i här nedan intagna förslag till § 28 infört
stadganden i nu angifna syfte.
Förutom straffpåföljd bör det tydligen derjemte åligga kontroll-
tjenstemannen att ersätta den skada, som i nu omförmälda hänseenden
genom tjenstemannens åtgöranden till äfventyrs uppkommit. I ofvan-
nämnda § 7 i lagen angående skydd mot yrkesfara äro bestämmelser i
dylikt syfte intagna. Då det synts utskottet lämpligt att, jemte ofvan-
berörda ansvarsbestämmelser, uttrycklig föreskrift meddelas om skyldig¬
het för kontrolltjensteman att till fullo godtgöra dylik skada, har ut¬
skottets nedan intagna förslag till § 28 i enlighet härmed affattats.
På grund af hvad anfördt blifvit får utskottet hemställa
att Riksdagen, med förklarande att Kongl. Maj:ts
förslag till art. IV i förordning om beskattning af
hvitbetssockertillverkningen i riket icke kunnat oför-
ändradt bifallas, måtte för sin del antaga följande
Förslag'
till
Förordning om beskattning af hvitbetssockertillverkningen i riket.
Art. I.
Art. II.
4
Sammansatta Bevillnings- och Lagutskottets Betänkande N:o 1.
Art. III.
Art. IV. Om ansvar för öfverträdelse af förordningens föreskrifter.
§ 20.
Den, som, utan tillståndsbevis, af hvitbetor tillverkar socker i fast
eller flytande form, böte från och med etthundra till och med tvåtusen
kronor eller straffes med fängelse från och med en till och med sex
månader samt gälde den i § 1 stadgade tillverkningsskatt.
I sådant fall beräknas tillverkningsskatten efter den betafverkning,
som med ledning af redskapens beskaffenhet, den tid, densamma må
hafva varit i bruk, och hvad i öfrigt i målet förekommit kan antagas
hafva egt rum.
§ 21.
Den, som i fabrik, der tillverkning af hvitbetssocker på grund af
tillståndsbevis bedrifves,
å urlakningskärl fyller eller i rif- eller skärmaskin olofligen inmatar
hvitbetor, hvilka icke blifvit af vederbörande kontrolltjensteman uppvägda,
eller vidtager åtgärd, hvarigenom vid betors uppvägning af kontroll¬
tjensteman mindre än deras rätta vigt af vågen angifves,
så ock den, som i fabrik för hvitbetssockertillverkning olofligen
bryter försegling eller öppnar eller borttager lås, som kontrolltjensteman
åsatt,
straffes med böter från och med femhundra till och med femtusen
kronor eller dömes till fängelse från och med en månad till och med
ett år; dock att, der omständigheterna ådagalägga, att fyllandet af hvit¬
betor å urlakningskärl eller inmatandet af hvitbetor å rif- eller skär¬
maskin skett utan uppsåt att begå skatteförsnillning, den skyldige straffes
med böter från och med tio till och med femhundra kronor. Den sak-
fälde erlägge ock den tillverkningsskatt, hvaraf kronan gått i mistning.
§ 22.
Den, som under pågående lofgifven tillverkning af hvitbetssocker
till dervid begagnad rif- eller skärmaskin eller urlakningskärl framför
Sammansatta Bevillnings- och Lagutskottets Betänkande N:o 1. 5
hvitbetor, som icke blifvit af kontrolltjensteman uppvägda, bota, ändå
att oloflig afverkning ej följt, från och med femtio till och med fem¬
hundra kronor, der ej af omständigheterna finnes, att framförandet icke
skett i uppsåt att begå skatteförsnillning. Lag samma vare om den,
som, der särskilt tillstånd till betornas framförande, innan uppvägning
skett, blifvit efter § 15 meddeladt, bryter emot de såsom vilkor derför
gifna föreskrifter.
§ 23.
För förbrytelse, hvarom handlas i §§ 20, 21 och 22, af arbetare
eller annan vid hvitbetssockerfabrik anstäld person ansvare tillverkaren
såsom vore förbrytelsen af honom sjelf begången, så framt ej omständig¬
heterna göra sannolikt, att den skett utan hans vetskap och vilja. Be¬
gagnar tillverkare ombud vid rörelsens utöfvande, ansvare dock om¬
budet jemte tillverkaren och lika med denne för sådan förbrytelse.
§ 24.
Kongl. Maj:ts förslag:
Underlåter tillverkare att or¬
dentligt föra den bok, som före-
skrifves i § 18, eller vägrar han
öfverkontrollör tillgång till samma
bok eller vederbörande kontroll¬
tjensteman eller den, hvilken eger
anställa undersökning om förbry¬
telse mot denna förordning, till¬
träde till rum eller byggnad, der
undersökning må ske, eller till rit¬
ning och beskrifning öfver fabri¬
ken, straffes med böter från och
med etthundra till och med ettusen
kronor.
Utskottets förslag:
Underlåter tillverkare att, i enlig¬
het med derom gifna föreskrifter, föra
den hok, som omförmäles i § 18,
eller vägrar han öfverkontrollör
tillgång till samma bok eller veder¬
börande kontrolltjensteman eller
den, hvilken eger anställa under¬
sökning om förbrytelse mot denna
förordning, tillträde till rum eller
byggnad, der undersökning må ske,
eller till ritning och beskrifning öf¬
ver fabriken, straffes med böter
från och med etthundra till och
med ettusen kronor.
§ 25.
Öfverträdes förbud, som i § 16 gifvet är, böte tillverkaren hvarje
gång sådant sker från och med fem till och med etthundra kronor.
6
Sammansatta Bevitlnings- och Lagutskottets Betänkande N:o 1.
§ 26.
Uraktlåter tillverkare att ställa sig till efterrättelse något af hvad
i denna förordning eller gällande ordningsstadga föreskrifves eller de
föreskrifter i fråga om tillverkares åligganden, vederbörande kontroll-
tjensteman i enlighet med denna förordning eller ordningsstadgan med¬
delar, straffes, der ej särskildt ansvar är bestämdt, med böter från och
med fem till och med etthundra kronor; och ege Kongl. Maj:ts Be¬
fallningshafvande alltid att vid lämpligt vite ålägga honom att sin skyl¬
dighet genast eller inom utsatt tid fullgöra eller ock att låta tills vidare
afbryta betafverkningen.
§ 27.
Tillverkare, som åt någon vid hans fabrik anstäld kontrolltjensteman
såsom gåfva något gifver eller erbjuder, böte från och med tjugu till
och med tvåhundra kronor. Kontrolltjensteman, som gåfva mottager,
vare lika ansvar underkastad och miste derjemte befattningen.
§
Kongl. Maj ds förslag:
Den, som innehar eller inne¬
haft befattning, såsom kontroll¬
tjensteman, vare förbjudet att röja
tillverkares yrkeshemlighet eller
affärsförhållanden. Gör han detta
och framgår ej af omständigheterna,
att han om den hemlighet eller de
affärsförhållanden erhållit känne¬
dom å tid, då han dylik befattning
ej innehaft, straffes med böter från
och med femtio till och med ett¬
tusen kronor.
28.
Utskottets förslag:
Den, som innehar eller innehaft
befattning såsom kontrolltjenste¬
man, vare förbjudet att röja till¬
verkares yrkeshemlighet eller af¬
färsförhållanden. Gör han detta
och framgår ej af omständigheterna,
att han om den hemlighet eller
de affärsförhållanden erhållit känne¬
dom å tid, då han dylik befatt¬
ning ej innehaft, straffes med böter
från och med etthundra till och med
ettusen kronor. Sker det för att
göra skada _ eller begagnar han sig
af berörda yrkeshemlighet eller af¬
färsförhållanden till egen eller an¬
nans fördel, då må till fängelse från
Sammansatta Bevillnings- och Lagutskottets Betänkande N:o 1.
7
Kongl. Mag ds förslag: Utskottets förslag:
och med en månad till och med två
år dömas, der ej efter allmän lag
högre straff följer.
Har i nu omförmälda hänseenden
genom kontrolltjenstemans åtgöranden
skada uppkommit, vare han ock skyldig
den till fullo godtgöra.
§ 29.
När undersökning, hvarom i § 34 sägs, anställes mellan klockan
nio om aftonen och klockan fem om morgonen å ställe, dit kontroll-
personalen då ej eger fritt tillträde, men förbrytelse ej upptäckes, böte
förrättningsmannen från och med fem till och med femtio kronor, der
han ej haft giltig anledning till undersökningen.
§ 30.
Böter, som enligt denna förordning ådömas, skola, om tillgång till
deras gäldande brister, förvandlas enligt allmän strafflag.
§ 31.
Då tillverkningsskatt jemte böter blifvit ådömd enligt denna för¬
ordning, må, der tillgång saknas till skatten eller någon del deraf, bö¬
terna ej kunna med penningar gäldas, utan skall den sakfälde i stället
undergå motsvarande förvandlingsstraff.
§ 32.
Böter, som enligt denna förordning ådömas, tillfalla med en tredje¬
del kronan och med två tredjedelar åklagaren. Finnes särskild an¬
gifvare,. tage han hälften af åklagarens andel. Sådan del tillkoinine
dock ej angifvare, då angifvelse skett af föräldrar mot barn, barn mot
föräldrar, makar eller syskon mot hvarandra, annan skyldeman mot
den, hos hvilken han njuter kost och underhåll, fosterbarn mot foster¬
föräldrar eller tjenare mot husbondefolk under den tid, de äro i
tjensten.
8
Sammansatta Bevillnings- och Lagutskottets Betänkande N:o 1.
§ 33.
Förbrytelse mot denna förordning må endast åtalas af allmän
åklagare.
Finner kontrolltjensteman öfverträdelse begången, som bör föranleda
åtal, anmäle han det för allmän åklagare.
§ 34.
Allmänna åklagaren eger anställa undersökning för upptäckande af
förbrytelser mot denna författning, dock ej i lokal, som är inrättad
uteslutande till boningsrum, ej heller i hvitbetssockerfabrik, så länge
denna står under tillsyn af de i § 14 nämnde kontrollörer, så framt ej
undersökningen blifvit af Kongl. Maj:ts Befallningshafvande anbefald eller
af vederbörande kontrolltjensteman begärd.
Sådan undersökning bör göras i två vittnens närvaro, och bör för-
rättningsmannen för att tillgodonjuta det skydd, som honom dervid till¬
kommer, vid förrättningen på sig synbart bära påbjudet tjenstetecken
eller, innan förrättningen företages, uppvisa fullmagt eller förordnande.
Bor förrättningsmannen inom orten eller är der allmänt känd, vare
han frikallad från skyldigheten att sålunda styrka sin behörighet.
Art. V.
Stockholm den 23 februari 1893.
På sammansatta bevillnings- och lagutskottets vägnar:
J. JOHANSSON.
Stockholm, Ivar Hoeggströms Boktryckeri, 1893.