Statsutskottets Utlåtande N:o 15,
1
N:o 15.
Ank. till Riksd. kansli den 17 februari 1891, kl. 12 nödd.
Utlåtande, angående fortsättande af statens jernvägsbyggnader.
(R, A.)
1 propositionen angående statsverkets tillstånd och behof har Kongl.
Maj:t föreslagit Riksdagen att till fortsättning af arbetena å stambanan
mellan Yännäs (Nyby) och Öfver-Luleå (Boden) för år 1892 bevilja, å riks-
staten utom hufvudtitlarne, ett anslag af 4,000,000 kronor.
Af det den kongl. propositionen bifogade statsrådsprotokoll öfver civil¬
ärenden den 12 januari 1891 inhemtas, att jernvägsstyrelsen i underdånig
skrifvelse den 13 december 1890 afgifvit förslag rörande det statsanslag, som
för arbetenas fortsättning å stambanan genom öfre Norrland under år 1892
syntes böra äskas.
Sedan styrelsen i korthet redogjort för arbetenas fortgång under sist¬
lidna år samt erinrat att 665,000 kronor af det för innevarande år bevil¬
jade statsanslaget vore afsedda för anskaffande af rörlig materiel för bandelen
Anundsjö—Vännäs, i följd hvaraf för byggnadsarbetets fortsättning under
detta år funnes disponibelt ett belopp af 4,000,000 kronor, meddelar styrel¬
sen, att häraf omkring 2,700,000 kronor komme att erfordras för fullbor¬
dande af stambanedelen Långsele—Vännäs, hvilken handel i slutet af inne¬
varande år borde i sin helhet kunna upplåtas för allmän trafik.
• I afseende å arbetena norr om Vännäs anför styrelsen, att styrelsen
påräknade att under år 1891 kunna färdigterrassera den 35 kilometer långa
bansträckan till Degerfors och utföra murningsarbetet för den stora brobygg¬
naden öfver Vindelelfven vid Degerö äfvensom framdraga rälsläggningen till
nämnda eif eller å eu längd af 29 kilometer norr om Nyby. Derjemte ansåge
Bill. till liiksd. Idol. 1891. 4 Samt. 1 Ajd. 12 Häft. (N:is 15, 16.) 1
2
Statsutskottets Utlåtande N:o .15.
styrelsen det vara af vigt att vidtaga förberedande anordningar för arbete¬
nas bedrifvande äfven från stambanans norra ändpunkt, eller från dess an¬
knytningspunkt med Luleå—Gfellivara jernvägen. Någon tvekan kunde icke
råda om att såsom anknytningspunkt fastställa stationen Boden, hvilken 1888
års omsorgsfulla undersökning för stambanans framdragande till ofvannämnda
jernväg angåfve såsom den så väl närmaste som i tekniskt och ekonomiskt
hänseende fördelaktigaste.
Med erinran att styrelsen i underdånig skrifvelse den 11 december
1888, med afseende å önskvärdheten af och det ekonomiskt fördelaktiga uti
att byggnadsarbetena bedrefves så skyndsamt, att hela banan kunde blifva full¬
bordad till 1894 års utgång, framhållit att byggnadsanslaget borde från och med
1890 ökas till 4 millioner kronor årligen, yttrar styrelsen vidare, att, då af
1890 års jern vägsarbete framgått, att ett ärligt byggnadsanslag af 4 millioner
kronor kunde fördelaktigt användas, och nödiga anordningar vore vidtagna för
jern vägsbyggnadens fortsatta bedrifvande i enahanda omfattning, styrelsen häri
funne ytterligare skäl att framhålla önskvärdheten af att ett lika stort anslag
som under åren 1890 och 1891 jemväl för år 1892 anvisades till arbetenas
fortsättning å norrländska stambanan. Enär den beräknade kostnaden för
den faststälda sträckningen för linien Vännäs—Boden uppginge till 13,400,000
kronor — hvari dock ej inginge kostnaden för anskaffande af rörlig materiel
— och af sagda byggnadskostnad omkring 1,300,000 kronor vore afsedda
att under år 1891 å denna handel användas, komine derefter för norra stam¬
banans fullbordande att kräfvas ett byggnadsbelopp af omkring 12 millioner
kronor, med hvilket belopp, fördeladt på arbetsåren 1892, 1893 och 1894,
denna stora järnvägsförbindelse skulle blifva fullbordad.
För vinnande af besparing af så väl tid som kostnader, ansåge styrelsen
det obestridligen vara fördelaktigt, att arbetet från och med 1892 bedrefves
icke allenast söderifrån eller frän Degerfors utan äfven norrifrån, eller från
banans anknytningspunkt till Luleå—Gellivara-jernvägen, bland annat, af det
skäl att den vid den norra ändpunkten befintliga jern vägsförbindelsen med
hafvet samt i samband dermed stående sjökommunikationer i hög grad under¬
lättade tillförseln af arbetsredskap och materialier samt anskaffningar af
andra förnödenheter för en öfre arbetslinie. Styrelsen ville särskild!, fästa
uppmärksamheten på att de stora och tidsödande brobyggnaderna för öfver¬
gång af Luleå och Piteå elfvar borde snarast möjligt företagas, för att icke
dessa vattendrag skulle blifva hinderliga för arbetenas jemna fortskridande å
de nordligare bansträckorna.
Vilkoret för att jern vägsbyggnaden skulle kunna fortgå med den
skyndsamhet, den nu uppnått, vore dock att ingen minskning skedde i bygg¬
nadsanslaget, och om samma belopp blefve anvisadt för 1892 som för de båda
Statsutskottets Utlåtande N:o 15.
3
föregående åren, påräknade styrelsen, att under nästkommande år kunna
terrassera och delvis skenlägga 80 kilometer söderifrån och 40 kilometer
norrifrån.
Med afseende å vigten af*den nu pågående stambaneanläggningens
ostörda fortskridande hemstälde styrelsen, under åberopande af hvad styrelsen
sålunda anfört, att Kongl. Maj:t måtte till Riksdagen aflåta proposition om
ett anslag för år 1892 af 4,000,000 kronor till fortsättning af arbetena å
stambanan genom öfre Norrland.
Med instämmande i hvad jern vägsstyrelsen sålunda hemstält., har chefen
för civildepartementet dertill lagt allenast den erinran, att arbetenas samtidiga
bedrifvande från banans båda ändpunkter icke komme att föranleda rubbning
i den nuvarande organisationen af jernvägsbyggnadsarbetenas ledning och
förvaltning.
Till fortsättning af stambanan norr om Sollefteå har Riksdagen hittills
anvisat:
å riksstaten. af lånta medel.
för år 1887 ........................ kr. 500,000 kr. 500,000
* » 1888 » 500,000 » 1,500,000
5 * 1889 > 2,000,000 » 500,000
» Ä 1890 ........................ » 1,400,000 » 2,600,000
» » 1891 » 4,665,000 »--
Kr. 9,065,000 Kr. 5,100,000
Kr. 14,165,000
Då de skäl, hvilka ur såväl ekonomisk som politisk synpunkt anförts
för ifrågavarande stambanas skyndsamma färdigbyggande, redan sistlidne år
tillvunnit sig Riksdagens bifall, samt nämnda skäl fått ökad vigt genom
samma års Riksdags beslut om förvärfvande åt staten af jernvägen mellan
Luleå och norska gränsen, får utskottet, som framdeles kommer att afgifva
förslag om sättet för anvisande af det föreslagna anslagsbeloppet, hemställa
att Riksdagen må till fortsättning af arbetena å stam¬
banan mellan Vännäs (Nyby) och Öfver-Luleå (Boden) för
år 1892 bevilja ett anslag af 4,000,000 kronor.
Stockholm den 17 februari 1891.
På statsutskottets vägnar:
GUSTAF SPARRE.