Motioner i Andra Kammaren, N:o 19,
3
No 19.
Af herr 0. Melin m. fl., om beviljande af statsanslag för anlägg¬
ning af jernväg från Borås till Göteborg.
Åstadkommandet af en direkt jernvägsförbindelse mellan staden Borås,
centrum för ett af landets mest betydande fabriksdistrikt, och den alltmera
sig utvecklande sjö- och handelsstaden Göteborg, har länge varit af för orten
intresserade personer åsyftadt.
Fördelarne af en sådan förbindelse äro af synnerlig beaktansvärd be¬
skaffenhet. Afståndet mellan Göteborg och Borås, förenade genom direkt
jernvägsförbindelse, skulle blifva 71 kilometer, då deremot nu vägen öfver
Herrljunga utgör 122 kilometer och öfver Yarberg 162 kilometer.
Vigten af denna förbindelse är således obestridlig och har äfven för-
anledt en ej obetydlig aktieteckning såväl inom ofvannämnda städer som
i de orter, som skulle beröras af banan, men de för saken intresserade anse
sig dock icke kunna vinna sitt mål utan statens mellankomst.
Att ett statsintresse af obestridlig vigt här föreligger, kan icke förne¬
kas, då man tager i öfvervägande den betydelse, som denna jernväg skulle
få, ej blott för de trakter den närmast berör, utan äfven för hela den vestra
delen af landet. Den blifver nemligen en vigtig och naturlig länk i den
jernvägsförbindelse, som med Göteborg till utgångspunkt bör komma att
sträcka sig genom södra Vestergötland och Småland fram till södra stam¬
4
Motioner i Andra Kammaren, N:o 19.
banan med eventuel fortsättning vidare österut, och hvarigenom på samma
gång en gammal jernvägsbyggnadsplan skulle komma att realiseras.
För saken intresserade personer hafva hos Kongl. Maj:t anhållit om
koncession å jern vägsanläggning mellan Göteborg och Borås. Enligt upp¬
gjord plan och kostnadsförslag skulle jernvägen blifva 66.1 kilometer lång
med 1.435 meters spårvidd samt hafva skenor af 27.8 kilograms vigt per
meter, syllar af 2.5 meters längd, skrädda till 0.15 meters tjocklek, ballast
med krönbredd 3.1 meter och banvallens krönbredd 5 meter, största lutning
1.60 med minsta kräkning i hufvudspåret af 300 meter. Jernvägen har
beräknats att utgå från Göteborg—Hallands jern vägs hufvudspår vid Alme-
dals hållplats, belägen på 5 kilometers afstånd från Göteborgs station. Der¬
ifrån skulle banan framdragas öfver Mölndals by till Mölnlycke fabriker
samt vidare förbi Landvetters och Häryda kyrkor till närheten af Björke-
torps kyrka, derifrån jernvägen skulle fortsättas i någorlunda rak rigtning
söder om Bollebygds kyrka genom Söråns dalgång och utefter Yiaredsjöns
norra strand fram till Borås stad.
Derjemte hafva koncessionssökandena tillkännagifvit sin afsigt att, be¬
träffande jernvägens sträckning från Almedals hållplats till Göteborg för
anknytning med den för Bergslagernas och Göteborg—Hallands jernvägar
gemensamma station derstädes, med Göteborg—Hallands jern vägsaktiebolag
träffa aftal om begagnande af detta bolags jernväg å denna sträcka.
Enligt ofvan omnämnda kostnadsförslag skulle sjelfva jernvägens an¬
läggningskostnad samt kostnaden för inköp af rörlig materiel m. m. uppgå
till 4,280,000 kronor.
Med afseende på denna banas vigt för det allmänna och då genom
aktieteckning ej högre belopp än halfva anläggningskostnaden är att på¬
räkna, erfordras från statens sida den kraftiga hjelp, som alltid plägat
lemnas åt jernvägsföretag, h vilka af Riksdagen ansetts vara af omfattande
betydelse; och få vi, under anhållan att framdeles få till vederbörande ut¬
skott, dit frågan torde blifva hänvisad, aflemna för sakens vidare utredning
erforderliga handlingar, vördsamt föreslå,
att Riksdagen måtte bevilja och ställa till Kongl.
Maj:ts dispositition ett extra anslag å 2,140,000 kronor,
motsvarande halfva anläggningskostnaden för en jernväg
från Borås till Göteborg för att under de vilkor och
bestämmelser, som Riksdagen fastställer för understöd¬
jande af enskilda jernvägar, af Kongl. Maj:t anvisas
Motioner i Andra Kammaren, N:o 19.
5
såsom lån till det bolag, som kommer att bildas för
byggande af jern vägen Borås—Göteborg, att utgå med
en tredjedel under hvardera af åren 1892, 1893 och
1894.
Stockholm den 24 januari 1891.
Olof Melin.
A. Wendi. Aug. Larsson.
Oskar Nyländer.