Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
1
N:o 34.
Ank. till Riksd. kansli den 28 April 1890, kl. 1 e. in.
Andra Kammarens tredje tillfälliga utskotts utlåtande n:o //, i
anledning af väckt förslag beträffande nattåg d norra
stambanan.
Utskottet har till förberedande behandling fått emottaga en af
herr S. J. Kardell m. fl. i Andra Kammaren afgifven motion (n:o 59),
hvari hem ställes,
att Riksdagen behagade ingå till Konungen med en underdånig
anhållan, att äfven vintertiden nattåg måtte anordnas på den norra
stambanan och att dessa å lämplig tid må dels på qvällen utgå ifrån
och dels på morgonen anlända till Stockholm.
Till stöd för detta förslag, som jemväl blifvit väckt i Första
Kammaren, anföra motionärerna följande:
»Det torde ej kunna bestridas, att vinterresor på den norra stam¬
banan under nuvarande förhållanden kräfva en allt för lång tid. Man
afreser t. ex. fram på förmiddagen ifrån Stockholm och afbryter färden
på aftonen i Bollnäs för att följande dag fortsätta derifrån norrut med
blandadt tåg. På detta sätt åtgå nu nära två hela dagar och en natt
för resan ifrån Stockholm till Östersund, eller en väglängd af 586 kilo¬
meter; för den 729 kilometer långa sträckan ifrån Stockholm till
Anundsjö åtgå ungefär 2\ dagar och 2 nätter. Tillryggaläggandet af
hvarje kilometer mellan Stockholm och Anundsjö erfordrar en tid af 4
Bill. till Riksd. Prof. 1890. 8 Sami. 2 Afd. 2 Band. 28 Käft. l
2 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34,
minuter, mellan Stockholm och Östersund ungefär 3L3 minut. Samma
väglängd på linien Stockholm—Malmö drager en tid af ungefär 1,6
minut, på linien Stockholm—Göteborg 1,7 samt, för att taga ett exempel
från vårt broderland Norge, på linien Kristiania—Trondhjem ungefär
21|3 minut. Jag behöfver här icke utreda, till huru stort men den ringa
tåghastigheten på den norra stambanan är icke blott för postbefordringen,
utan äfven för trafikanterna, hvilka i följd deraf drabbas af ökade rese¬
kostnader och tillika förlora en dyrbar tid. Häraf måste den norrländska
trafiken i sin ordning förlamas; det är antagligt, att utbytet af densamma
blifver mindre, än det skulle blifva med en för de resande mindre
kostsam och mindre tidsödande anordning af turerna. Det har sagts,
att »ett utveckladt kommunikationsväsende är städse ett oundgängligt
vilkor för en högre kultur och en af dennas starkaste häfstänger».
Hvarje kulturland och i all synnerhet hvarje vidsträckt sådant behöfver
icke blott kommunikationer, utan äfven snabba kommunikationer, för att
hinna till en rätt utveckling. Om också icke den norra stambanans
rentabilitet genast skulle blifva större, i fall ändamålsenligare turer
anordnades, så bör dock icke denna eventualitet lägga hinder i vägen
för genomförandet af en reform, som kräfves af hela det nordligare
Sveriges intresse, så mycket mindre som man med den lyftning, till
hvilken jernvägstrafiken i Norrland på den senaste tiden i trots af de
nämnda menliga förhållandena hunnit, väl ej i längden bör kunna befara
någon förlust på tidtabellens förbättrande.
Det måste finnas en punkt, der jernvägstrafikens och den trafike¬
rande allmänhetens intressen sammanfalla med hvarandra. Har kongl.
trafikstyrelsen lyckats träffa på denna punkt? Om den har gjort det i
afsende på biljett- och fraktprisen, är en särskild fråga, hvars besvarande
faller utom syftet med denna motion. Men för så vidt frågan rör
ordnandet af vinterturerna på den norra stambanan, kan den svårligen
besvaras jakande. Illa är det verkligen stäldt, då man till exempel, för
att kunna tillmötesgå Hudiksvalls invånares önskan att erhålla den
södra posten så snart som möjligt, ser sig föranlåten att fortskaffa den
med skjuts ifrån Söderhamn. På detta sätt är nämnda post framme i
Hudiksvall kl. 6,30 f. nr; om den befordrades med jernvägen ända fram,
skulle den fördröjas i nära sju timmar. Det vackra resultat, som de
ungerska jernvägarne, efter införandet af den s. k. zontariffen uppvisa,
torde, låt vara att reformen der afser biljettprisen, dock berättiga till
den slutsatsen, att en förbättrad anordning af våra jernvägsturer med
deraf följande minskade reskostnader skulle leda äfven till ekonomisk
vinst för statsverket.
3
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
Bestämmandet af jernvägsturerna har i allmänhet öfverlemnats
åt kongl. trafikstyrelsen, hvarför det i vanliga fall icke torde vara
lämpligt att besvära Riksdagen med framställningar i dithörande frågor.
Men här föreligger icke ett vanligt fall, här är icke fråga om en mindre
förändring af underordnad vigt och betydelse. Här gäller det en reform
af största vigt för hela det norra Sveriges utveckling, en reform, som
väl ej bör få stranda mot det motstånd, som möjligen kan utgå från
ett eller annat intresse af jemförelsevis ofantligt underordnad betydelse.
Vår anhållan om förbättrade jernvägsturer är så mycket billigare, som
sedan den 1 januari detta år snälltågsbiljettpris införts för alla persontåg,
följaktligen äfven för linien Stockholm—Bollnäs.
Af de åtgärder, som för ändamålets vinnande kunna ifrågasättas,
torde inrättandet af ett natt-tåg på den norra stambanan med afgång
från Stockholm på qvällarna vara så väl för norra Sveriges befolkning
den bästa som den lättaste att genomföra. En så stor tillökning i
utgifterna för ban- och stationspersonalen behöfver då icke ifrågakomma,
som om ett natt-tåg skulle utgå norrut ifrån Bollnäs, enär denna per¬
sonals numerär redan nu är betydligt större söder om denna ort än
längre i norr. Utgår natt-tåget ifrån Bollnäs, så uppstå förmodligen
för framtiden större kostnader, om detta, såsom antagligt är, inom en
icke så aflägsen tid kommer att fortsättas från Ange till Sundsvall å
ena sidan, till Östersund och Långsele å den andra. Vakttjenstgöringen
under vinternätterna är äfven lättare i de sydligare trakterna, der
klimatet är blidare än i norr, der till exempel försenandet af ett natt-tåg
med en å två timmar skulle kunna leda till de svåraste påföljder för
de i mörker och 30 till 40 graders köld fjerran från menniskoboningar
kamperande banvaktarnes helsa.
Ett natt-tåg mellan Stockholm och Bollnäs skulle komma jemväl
alla utmed denna sträckning belägna orter till godo och äfven af denna
grund hafva bättre utsigter till att bära sig. Om sådana anordningar
vidtagas, att det nedgående natt-tåget ankommer till Stockholm på
morgonen före det ordinarie persontågets afgång åt söder och att det
uppgående natt-tåget afgår derifrån sent på qvällen efter persontågets
ankomst, så beredas derigenom stora fördelar så väl för posten som för
inbyggarne i det sydligare Norrland och i flera af Svealands provinser,
i det de sättas i tillfälle, att när som helst vistas eu hel dag i hufvud-
staden, utan att behöfva vidkännas några uppoffringar för nattlogis
eller förlora någon synnerlig tid. Möjligen skulle äfven, om det nu
ifrågasätta natt-tåget inrättades, ett eller annat af de nu befintliga tågen
blifva öfverflödigt.»
4
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
Uti motionen meddelas derjemte, att åtskilliga personer redan
under sistlidet år hos Kongl. Maj:t gjort underdånig framställning om
åtgärders vidtagande för anordnande af nattåg på norra stambanan.
Denna framställning har blifvit öfverlemnad till jernvägsstyrelsen,
som den 10 sistlidne mars deröfver afgifvit underdånigt utlåtande. Här¬
efter har generalpoststyrelsen undfått nådig befallning att i ärendet sig
yttra; och har sistnämnda styrelse i anledning häraf infordrat utlåtande
af postdirektören i Stockholm och postinspektören, hvilka utlåtanden
afgifvits den 31 mars och den 10 i denna månad.
Utskottet, som tagit kännedom af de sålunda i ärendet hittills
afgifna offentliga utlåtanden, har ansett sig böra derur här meddela
följande.
Till en början redogör jernvägsstyrelsen för nuvarande anordning
af bantågen å linierim norr om Stockholm vinter- och sommartid,
hvarvid styrelsen erinrar, att under större delen af året en resa från
Stockholm till Östersund kräfver 32 timmar 25 minuter, en resa från
Stockholm till Sundsvall i det närmaste samma tid, samt en resa i mot¬
satt rigtning från Östersund. 30 timmar 35 minuter och från Sundsvall
30 timmar 45„ minuter. Under sommartid, då nattåg anordnats mellan
Bollnäs och Östersund samt mellan Ange och Sundsvall, vore deremot
den erforderliga tiden för resa mellan Stockholm och Östersund för¬
kortad med ungefär 13 timmar eller till 19 timmar 10 minuter och för
resa mellan Stockholm och Sundsvall förkortad till 18 timmar 40
minuter.
Vidare har styrelsen framlagt en förslagsvis upprättad tidtabell
för de ifrågasatta nya tågen, enligt hvilken tåget i den ena rigtningen
skulle afgå till Stockholm kl. 10,30 e. m. och ankomma till Bollnäs
kl. 7,18 f. m. samt det andra tåget skulle afgå från Bollnäs kl. 9,o e. m.
och ankomma till Stockholm kl. 6,5 f. in. Enligt denna tidtabell skulle,
derigenom att uppehåll under natten i Bollnäs undvekes, för resor
mellan Stockholm samt alla orter norr om Bollnäs vinnas en tid af
omkring I2V2 timme.
Sedan styrelsen derefter angifvit, huru förhållandena skulle ge¬
stalta sig, derest de anordnade nattågen mellan Bollnäs och Östersund
samt Ange och Sundsvall indroges, samt dervid kommit till den slut¬
sats, att indragning af berörda tåg under de fyra månaderna juni
—september, då persontrafiken å de norrländska linierna vore som
lifligast, ej borde ifrågakomma, öfvergår styrelsen till beräkningen af
de utgifter, hvilka skulle af den ifrågasatta anordningen föranledas, och
5
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
af de ökade inkomster, som till följd deraf kunde påräknas, samt yttrar
sig i öfrigt på följande sätt:
»Utgifterna sönderfalla i två afdelningar nemligen utgifter en gång
för alla samt årliga utgifter. De förra äro sådana, som betingas dels
deraf, att bostäder, vaktkurar och utredningspersedlar m. m. måste an¬
skaffas för den banbevakningspersonal, hvilken utöfver förut befintlig
dylik blefve till följd af nattågen erforderlig, dels deraf att ett antal
nya lokomotiv och vagnar måste inköpas. De senare utgöras af dels
aflöningar m. m. till nyssnämnda banbevakningspersonal samt till ökad
personal vid maskin- och trafikafdelningarne, dels kostnader för under¬
håll af berörda bostäder, lokomotiv och vagnar, dels ökade utgifter för
förbrukning af kol och smörjmedel, signalering och belysning å statio¬
nerna samt uppvärmning af bantågen. Närmare torde dessa utgifter
kunna beräknas sålunda:
Utgifter en gång för alla:
kostnad
|
för
|
uppförande af 2 banmästarestugor med torn-
|
|
|
|
|
ter och uthus ................
|
kr.
|
9,000: —
|
»
|
»
|
» »77 banvaktstugor med tomter
|
|
|
|
|
och uthus .. . ________________
|
»
|
269,500: —
|
»
|
»
|
» » 7 stationskarlsbostäder med
|
|
|
|
|
uthus ...................................
|
»
|
21,000: —
|
»
|
»
|
» » 96 vaktkurar å nattvakternas
|
|
|
|
|
postställen...........................
|
»
|
14,400: —
|
»
|
»
|
» » ytterligare 1 stallrum i loko-
|
|
|
|
|
motivstallet i Bollnäs..
|
»
|
6,000: —
|
»
|
»
|
anskaffande af utredningspersedlar till den
|
|
|
|
|
nya bevakningspersonalen .....................
|
»
|
6,100: —
|
»
|
»
|
lokomotiv och vagnar till 2:ne nya tågsätt...
|
»
|
260,000: —
|
|
|
Summa kronor
|
586,000: —
|
År lig a utgifter:
Vid b anafdelning en:
Aflöning till 2 nattbanmästare, 8 banvaktförmän och
71 banvakter jemte denna personal reglementsenligt till-
6 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
kommande beklädnadsersättning, vikariatsersättning vid
sjukdomsfall och permittering samt för beredande af af¬
löning under sön- och helgdagar, äfvensom 46 grindvakts-
ackord .................................................................................................. kr. 92,700: —
Underhåll af ofvannämnda byggnader........................ » 3,000: —
Okad materialförbrukning för signalering ......... » 2,000: —
Vid maskinafdelning en:
Aflöning till 3 lokomotivförare, 3 eld are och 3
smörjare samt dem tillkommande inqvarterings- och be¬
klädnadsersättning samt vagns- och kilometerpenningar... » 18,200: —
Ökad förbrukning af kol och smörjmedel............... » 27,500: —
Ökad kostnad för lokomotiv- och vagnputsning ... » 5,100: —
Reparationskostnad för förenämda lokomotiv och
vagnar .......... » 21,000: —
Vid tv afikafdelning en:
Aflöning till 1 trafikdirektörsassistent, 9 stations-
skrifvare, 6 konduktörer och 20 stationskarlar jemte in¬
qvarterings- och beklädnadsersättning samt kilometer¬
penningar till konduktörerna ..................................................... » 47,500: —
Ökad kostnad för signalering och belysning å sta¬
tionerna samt uppvärmning af bantågen ............................. » 8,000: —
hvartill kommer kostnad för ytterligare ett tåg å
linien Kilafors—Stugsund, hvars anordnande torde för
vinnande af förbindelse mellan nedgående nattåget och
Söderhamn, blifva nödvändig.................................................... » 5,000: —
Summa årlig utgift kronor 230,000: —
Till denna årliga utgift kommer dessutom förräntning och amor¬
tering af ofvannämda kapital af 586,000 kronor.
De ökade inkomster åter, som genom anordnandet af ifråga varande
nattåg skulle beredas statens jernvägar, torde — då, på grund af hvad
ofvan anförts, någon indragning af nu befintliga tåg ej synes rådlig —
komma att bestå allenast uti dels ökad afgift för postbefordran och
dels ökad persontrafik.
7
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
I förra fallet torde få beräknas afgift för framförandet af en
postvagn i hvartdera af dessa tåg, hvilket enligt gällande bestämmelser
skulle inbringa något öfver 30,000 kronor per år. I senare fallet, eller
beträffande den inkomststegring genom ökad persontrafik, som af natt¬
tågen borde kunna väntas, synes antagligt, att denna inkomststegring
till en början endast i ringa mån skulle motsvara den ökade utgift,
som, enligt hvad styrelsen ofvan visat, skulle af samma tåg föranledas.
Hela den å luden Stockholm-Bollnäs belöpande andel i inkomster för
biljetter, som under år 1888 försålts till stationer norr om Bollnäs från
de stationer, vid Indika nattågen skulle komma att stanna, samt från
de enskilda jernvägar, hvilka ansluta sig till luden Stockholm—Bollnäs,
utgjorde nemligen 54,853 kronor 23 öre.
Antager man, att trafiken i motsatt rigtning illbragd samma be¬
lopp, skulle sammanlagda inkomsten af denna trafik hafva utgjort i
rundt tal 110,000 krnnor. Äfven om nu hela denna förutvarande trafik
— till men för dagtågens ekonomiska resultat — skulle besörjas genom
de nya tågen, skulle således inkomsten deraf ej ens betäcka hälften af
de genom de nya tågen föranledda årliga utgifterna. Särskildt anser
sig ock styrelsen böra framhålla, att hvarje år, efter det den egentliga
turisttrafiken på Norrland upphört, de hittills anordnade nattågen norr
om Bollnäs varit af resande så föga anlitade, att styrelsen, oaktadt
framställningar derom från allmänhetens sida, funnit sig icke kunna
utsträcka tiden för deras anordnande utöfver september månad — en
omständighet som i sin mån angifver, att en mer afse värd person¬
trafik till och från de norrländska orterna ej heller med de af petitio-
närerna föreslagna nattågen gerna kan vara att vänta annat än under
sommarmånaderna, åtminstone icke under den första tiden efter anord¬
nandet af sådana tåg. Att för framtiden åter en välgörande inverkan
på persontrafiken året om torde af dessa tåg blifva eu följd, vill sty¬
relsen, på grund af erfarenheten om de i södra och mellersta Sverige
anordnade nattågen, ingalunda betvifla, om än förhållandena med de
norrländska tågen ännu länge måste ställa sig ogynsammare än för
dem i landets mer befolkade delar.
Med afseende på hvad nu anförts finner sig styrelsen, ehuru till
fullo uppskattande betydelsen för så väl de norrländska orterna som
hufvudstaden af en utsträckt tågförbindelse i den rigtning, petitionärerna
föreslagit, dock af omtanke om statens jernvägstrafiks ekonomiska för¬
delar förhindrad att för närvarande tillstyrka nådigt bifall till den här
i fråga varande underdåniga framställningen.
8 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (K:o 3J Utlåtande N:o 34.
Huru vida åter berörda utsträckning af tågförbindelsen mellan
liufvudstaden och Norrland i nationalekonomiskt afseende kan vara af
den betydelse, och för de landsdelar, som deraf beröras, kan medföra
sådana fördelar, att i jemförelse med dem statsbanornas ekonomiska
resultat, så vidt de af denna fråga beröras, böra träda i bakgrunden,
tillhör ej jernvägsstyrelsen att bedöma.
Skulle emellertid Eders Kongl. Maj:t anse sådana förhållanden
föreligga, att jernvägsstyrelsen, äfven med fara att se nettobehållningen
af jernvägsrörelsen afsevärdt, minskad, bör gå i författning om dylika
tågs anordnande, hemställer styrelsen underdånigst, och med särskilt
afseende å de fördelar, som genom en sådan anordning skulle, enligt
petionärernas förmenande vinnas för postbefordringen till och från Norr¬
land, det täcktes Eders Kongl. Magt förordna, att bidrag till de af
nattågen förorsakade ökade kostnader skall af postverket lemnas med
ett belopp, hvars bestämmande torde böra blifva föremål för särskild
öfverenskommelse de begge embetsverken emellan».
Postdirektören i Stockholm har meddelat en fullständig i-edo-
görelse för jernvägspostbefordringen mellan Stockholm och rikets norra
orter så väl enligt nu gällande tidtabell som under antagande att ifråga¬
satta nya nattågen anordnades med de af jernvägsstyrelsen föreslagna
afgångs- och ankomst-tider. Af denna redogörelse framgår, att vid be-
fordringen af posten från Stockholm till orter norr om Bollnäs skulle
genom anordnande af nattågen uppstå en tidsbesparing af ett dygn.
Denna förmån komme äfven till godo alla från rikets södra och vestra
orter ankommande transito-poster utom dem, som anlände till Stock¬
holm med nattsnälltågen och för hvilkas vidare forslande norrut dag¬
tåget från Stockholm borde fortfarande användas. Den med nattåget
kl. 6,5 f. m. till Stockholm ankommande post skulle kunna utdelas
i Stockholm på morgnar i stället för på qvällar samt vidare gående
post från Stockholm vinna befordran med dagsnälltågen till rikets södra
och vestra orter.
Jemte antydan om vissa anordningar, som lämpligen borde vid¬
tagas, har postdirektören vidare förklarat sig våga antaga, att, derest
nattåg å linien Stockholm—Bollnäs komme till stånd, skulle utan olä¬
genhet för postbefordringen kunna undvaras dels tågen n:is 237 och
238 å bandelen Stockholm—Upsala, dels tågen n:is 235 och 236 å ban-
delen Upsala—Krylbo och dels tågen n:is 465 och 466 å bandelen
Krylbo—Bollnäs. Enligt hans åsigt skulle anordnandet af dessa nattåg
i enlighet med den föreslagna tidtabellen medföra högst afsevärda för¬
delar för den norrländska korrespondensen, till och med för den hän-
9
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
delse att, ur ekonomisk synpunkt, icke vidare skulle anses vid sidan af
dem kunna bibehållas de nattåg, som de senare åren varit i gång å
statens jernvägar norr om Bollnäs. Genom införande af nattåg mellan
Stockholm och Bollnäs borde äfven åt jernvägen vinnas någon del af
den persontrafik, som under nuvarande förhållanden ombesörjdes af de
ångfartyg, hvilka underhölle regelbunden förbindelse mellan Stockholm
och norrländska hamnar.
Uti postinspektörens yttrande framlägges en beräkning öfver den
tillökning i utgifter, som postföring med de ifrågasatta nattågen skulle
tillskynda postverket, och är tillökningens belopp upptaget till 50,525
kronor 43 öre, deruti inberäknad 30,083 kronor 30 öre ersättning till
statens jernvägar för hel postvagns upplåtande i sagde tåg. I likhet
med postdirektören uttalar postinspektören den uppfattning, att nattåg
mellan Stockholm och Bollnäs skulle i postalt hänseende bereda Norr¬
land större fördelar än som ernås genom de nattåg, hvilka varit i gång
å statsbanorna norr om Bollnäs men icke gagnat söder derom belägna
orter vid korrespondens med hufvudstaden.
Det kan icke gerna vara tvifvel underkastadt och är dessutom
genom hvad motionärerna och vederbörande posttjenstemän anfört till
fullo ådagalagdt, att anordnandet af de ifrågavarande nattågen skulle
vara för orterna norr om hufvudstaden i hög grad önskvärdt och nyt¬
tigt. Utskottet torde således icke hafva af nöden anföra bevis till stöd
härför och skulle, om det väckta förslaget finge betraktas endast från
berörda synpunkt, utan tvekan tillstyrka vidtagande af åtgärd, som
kunde främja uppnåendet af det i motionen uttalade önskningsmål, så
att Norrland derigenom finge fullständigt åtnjuta alla de fördelar, som
stambanornas anläggning erbjuda och hvilka redan länge kommit öfriga
delar af riket till godo. Vid bedömande af den önskade anordningens
lämplighet bör dock äfven tagas i öfvervägande, huru vida densamma
kan genomföras, utan att statsverket derigenom tillskyndas förlust af
större betydelse än de väntade fördelarna. Den beräkning, som jern-
vägsstyrelsen i afseende härå framlagt, gifver emellertid vid handen,
att tillökningen i utgifter skulle högst betydligt öfverskjuta den tillök¬
ning i inkomster, som antagits kunna i följd af nattågen uppkomma.
Hvad då först angår tillökningen i utgifter, tilltror utskottet sig
Bih. till Biksd. Prof. 1890. 8 Sami. 2 Afd. 2 Band. 28 Käft. 2
10 . Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
visserligen icke bestrida, att den af jernvägsstyrelsen gjorda beräkning
är med de förutsättningar, från livilka styrelsen utgått, i allt väsentligt
rigtig och väl grundad. Men utskottet anser sig böra fästa uppmärk¬
samhet derå, att denna beräkning synes vara stödd på antagandet, att
de föreslagna nattågen skulle gå hela året, ehuru motionärerna endast
ifrågasatt anordnande af sådana tåg »vintertiden», hvarmed torde åsyftas
månaderna oktober-—maj eller den tid då nattågen mellan Bollnäs och
Östersund samt Ange 'och Sundsvall icke hållas i gång. Och om enligt
motionärernas förslag nattågen mellan Stockholm och Bollnäs skulle gå
endast under två tredjedelar af året och således inställas under den
återstående tredjedelen, så måste uppenbarligen en ganska väsentlig in¬
skränkning i det beräknade utgiftsbeloppet kunna derigenom åstad¬
kommas. Skulle åter dessa tåg gå under hela året, torde, såsom post¬
direktören och postinspektören ifrågasatt, de hittills under månaderna
juni—september anordnade nattågen å stambanorna norr om Bollnäs
antagligen kunna indragas, hvarigenom en motsvarande besparing kunde
vinnas.
Vidare bär jernvägsstyrelsen antagit, att alla de nuvarande tågen
mellan Stockholm och Bollnäs måste bibehållas, men, enligt hvad post¬
direktören antydt, skulle, åtminstone utan olägenhet för postbefordringen,
vissa tåg på denna linie kunna under angifna förutsättningen indragas.
Härigenom kunde uppenbarligen åvägabringas en besparing, som i icke
oväsentlig mån uppvägde kostnaden för nattågen.
Enligt hvad jernvägsstyrelsen medgifvit, lärer man slutligen
kunna på den erfarenhet, som vunnits om verkningarna af de i södra
och mellersta Sverige anordnade nattågen, grunda förhoppning, att de
föreslagna nattågen skola utöfva ett välgörande inflytande å person¬
trafiken, och det skulle derför måhända icke dröja många år, innan
den årliga inkomsten af denna trafik å de norrländska stambanorna
vuxit till vida högre belopp, än som jernvägsstyrelsen ansett sig kunna
med iakttagande af varsamhet beräkna.
På grund häraf anser utskottet det ingalunda vara omöjligt, att
det ekonomiska resultatet af den föreslagna anordningen kan blifva för¬
delaktigare, än jernvägsstyrelsen beräknat, men utskottet vågar icke
derom uttala något bestämdt omdöme än mindre framlägga en sådan
beräkning, att utskottet med stöd deraf kunde anse sig befogadt för¬
orda ett ovilkorligt uttalande från Riksdagens sida till förmån för det
väckta förslaget.
Då härtill kommer, att frågan redan genom enskild framställning
dragits under Kongl. Maj:ts pröfning och är föremål för erforderlig
11
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande N:o 34.
utredning, samt Kongl. Maj:t icke lärer underlåta att förordna om den
föreslagna anordningen, derest densamma kan utan afsevärd förlust för
statsverket vidtagas, hemställer utskottet,
att motionen för närvarande icke må till någon åtgärd
föranleda.
Stockholm den 28 april 1890.
På utskottets vägnar:
G. THESTRUP.