Motioner i Andra Kammaren, N:o 78.
5
N:o 78.
Af herr Nils PetCTSSOll i Rimtorp m. fl., angående ändring af 40 §
i reglementet för riJcsgäldskontoret.
I on till 1888 års revisionsberättelse rörande riksgäldskontoret
afgifven reservation hafva vi tillåtit oss att om herrar fullmägtiges
åtgärd att för konvertering af äldre statslån upptaga ett nytt utländsk
sådant på 30,000,000 riksmark, ouppsägbart från långifvarnes sida,
yttra följande:
Upptagandet af ifrågavarande lån synes oss vara första steget
till bildandet af en utländsk statsskuld, som för all framtid kommer
att qvarstå oförminskad, enär det icke torde vara antaligt, att låntaga¬
ren någonsin kommer att begagna sig af den honom förbehållna rätten
ett uppsäga lånet, då han i sådant fall antagligen vore tvungen att
med fulla nominalbeloppet gälda det lån, vid hvars erhållande han fått
vidkännas 17 procent kapitalrabatt, en kapitalminskning som torde
vara ofördelaktigare än Va procent ränteförhöjning.
Konverteringen af efter en bestämd plan på en viss tid amor-
tisabla statslån till lån utan amortering medför också den följden, att
de medel, som förut måst användas till fullgörande af den föreskrifna
amorteringen, blifva disponibla för andra ändamål. Egandet af en
sådan tillgång innebär, efter vårt förmenande, en uppmuntran eller loc¬
kelse till förökandet af vår redan nu allt för stora statsskuld genom
upptagande af nya lån, sannolikt på samma vilkor som det nu ifråga¬
varande. För vår del hade vi ansett klokare att förskona Riksdagen,
till hvilken så många mer eller mindre grundade anspråk på anslag
framställas, från eu dylik frestelse.
6
Motioner i Andra Kammaren, Nio 78.
I § 40 af riksgäldskontorets reglemente bemyndigas nämnda
kontor att för beredande af tillgång till försträckningar till olingslåne-
fonden försälja obligationer i svenskt mynt, ouppsägbara från långifva-
rens sida. Af detta stadgande anse vi oss kunna draga den slutsatsen,
att det vant Riksdagens mening att förbehålla dylika ouppsägbara obliga¬
tioner för den inhemska marknaden, ehuru vi icke kunna annat än med¬
gifva, att i nämnde § icke finnes något förbud för fullmägtige att för
konvertering äfven utomlands upptaga från långifvarens sida ouppsäg¬
bara statslån.
Då vi fortfarande anse, att konverteringen af våra jernvägslån till
lån utan stadgad amorteringsskyldighet skulle vara för vår stads¬
hushållning menligt, och att ett upprepande af denna fullmägtiges åtgärd
vid följande konventeringar bör om möjligt förekommas eller åtmin¬
stone icke bör tillstädjas, utan att Riksdagen sjelf särskildt om denna
vigtiga fråga bestämdt uttalat sin mening, hemställa vi,
att vid utfärdande af nytt reglemente för Riks-
gäldskontoret måtte i den paragraf, som handlar om
fullmägtiges uppdrag att för konvertering af äldre
lån eller för möjligen förekommande nya jernvägs-
kostnader upptaga lån genom försäljning af obligatio¬
ner, införas den bestämmelsen, att, utöfver de obli¬
gationer, som höra till senast afslutade lån, nya så¬
dana statens skuldförbindelser, förskrifna utan stadgad
återbetalningsskyldighet, icke må kunna utfärdas, in¬
nan frågan derom varit Riksdagens pröfning un-
derstäld.
Stockholm den 26 januari 1889.
Nils Petersson, J. Andersson, Anders Svensson, Ivar Månsson.
fr. Kalmar län. fr. Jönköpings län. i Lösen.