10
Kongl. Majds Nåd. Proposition N:o 21.
N:o 21.
Kongl. Majds nådiga proposition till Riksdagen, angående statsbidrag
till betäckande af kostnaderna för omläggningar å allmänna
landsvägen mellan Norrköping och Söderköping; gifven Stock¬
holms slott den dl december 1887.
Under åberopande af bilagda utdrag af protokollet öfver civil¬
ärenden för denna dag, vill Kongl. Maj:t föreslå Riksdagen medgifva, att
af de utaf Riksdagen för år 1888 beviljade medel till anläggning af
nya samt förbättring eller omläggning af backiga eller eljest mindre
goda vägar ett belopp af sjutusen kronor måtte af Kongl. Maj:t få an¬
visas såsom bidrag till betäckande af kostnaderna för de på grund af
kontrakt med väg- och vattenbyggnadsstyrelsen den 17 juli 1882 verk-
stälda omläggningar å allmänna landsvägen mellan Norrköping och
Söderköping.
Samtliga till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens veder¬
börande utskott tillhandahållas; och Kongl. Maj:t förblifver Riksdagen
med all kongl. nåd och ynnest städse välbevågen.
OSCAR.
E. von Krusenstjerna.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 21.
11
Utdrag af protokollet öfver civilärenden, hållet inför Hans Magi
Konungen i statsrådet ä Stockholms slott den 31 december 1887.
Närvarande:
Hans excellens herr statsministern Themptander,
Hans excellens herr ministern för utrikes ärendena grefve Ehrensvård,
Statsråden: Lovén,
von Steyern,
friherre von Otter,
Hammarskjöld,
von Krusenstjerna,
friherre Tamm och
friherre Peyron.
*
Statsrådet Richert anmäldes vara af sjukdom hindrad att tillstä-
deskomma.
Departementschefen, statsrådet von Krusenstjerna anmälde vidare:
50.
Eu af Kong]. Maj:ts befallningshafvande i Östergötlands län med
underdånig skrifvelse den 24 sistlidue september öfverlemnad under¬
dånig ansökning af arbetsdirektionen för omläggningar å allmänna lands¬
12
Kongl. Majds Nåd. Proposition N:o 21.
vägen mellan Norrköping och Söderköping om erhållande af särskild!
statsbidrag till belopp af 7,000 kronor till betäckande af de kostnader,
berörda arbetsföretag medfört utöfver hvad enligt planen för detsamma
beräknats; i anledning hvaraf väg- och vattenbyggnadsstyrelsen den 22
sistlidne oktober afgifvit infordradt underdånigt utlåtande;
och anförde departementschefen härvid:
»Den 23 december 1881 behagade Eders Kongl. Maj:t i enlighet
med väg- och vattenbyggnadsstyrelsens hemställan fastställa upprättad
plan för omläggningar å allmänna landsvägen mellan Norrköping och
Söderköping samt till utförande af detta arbetsföretag, för hvilket. kost¬
naden beräknats till 9,860 kronor, anvisa ett statsanslag utan återbe-
talningsskyldighet till belopp af 6,540 kronor att utgå af de utaf Riks¬
dagen för år 1882 beviljade medel till bidrag för anläggning af nya
samt förbättring eller omläggning af backiga eller eljest mindre göda
vägar, hvarefter kontrakt om arbetets utförande den 17 juli 1882 af-
slöts emellan väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, å Eders Kongl. Maj:ts
och kronans vägnar, samt den utsedda arbetsdirektionen. I enlighet
med de af Riksdagen för åtnjutande af dylika bidrag bestämda vilkor
åtog sig i berörda kontrakt direktionen att fullborda arbetet i öfverens¬
stämmelse med faststälda planen, utan att anspråk på ytterligare bidrag
af allmänna medel vidare kunde väckas.
Enligt omförmälda, år 1868 af dåvarande distriktsadjutanten i
östra väg- och vattenbyggnadsdistriktet L. Broomé uppgjorda plan af-
såg ifrågavarande arbetsföretag hufvudsakligen att genom utgräfningar
och omläggningar åstadkomma gynsammare lutningsförhållanden vid
vissa å vägbanan befintliga backar, äfvensom i sammanhang dermed Bit¬
ning af sjelfva väglinien. Jemte det under arbetets fortgång vissa
mindre ändringar, afseende ytterligare förbättringar i så väl profil som
plan, medgåfves af statens kontrollerande ingeniör vid företaget, god¬
kände väg- och vattenbyggnadsstyrelsen den 21 februari 1884 en än¬
dring i den faststälda planen, så vidt den angick omläggning af Frans¬
mans- och Mariehofsbackarne samt Korsbrinken, hvarigenom vunnos
ännu fördelaktigare lutningar och rakare väglinie än enligt den fast¬
stälda planen skulle hafva blifvit fallet. I följd af denna ändring höjdes
den beräknade kostnadssumman med 4,350’ kronor eller till 14',210
kronor.
Sistnämnda belopp har emellertid visat sig icke vara på långt
när tillräckligt för bestridande af kostnaderna för arbetets utförande.
Enligt ett af vederbörande kronofogde till rigtigheten styrkt utdrag af
13
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 21.
räkenskaperna angående företaget, hafva nemligen verkliga kostnaderna
för vägarbetet uppgått till 30,239 kronor 37 öre, hvadan och då, enligt
intyg af kronofogden, de af staten och kommuner anslagna samt af en¬
skilde tillskjutna medel uppgått till 15,620 kronor 58 öre, en brist af
14,618 kronor 79 öre uppkommit. Denna betydliga skilnad mellan de
beräknade och de verkliga kostnaderna beror, enligt hvad chefen i
östra väg- och vattenbyggnadsdistriktet, majoren O. Zander, hvilken i
september år 1886 verkstält afsyning af arbetet, uti afsyningsbeviset
upplyst, på flera orsaker. Utom att detaljprisen i det faststälda för¬
slaget varit i allmänhet omkring 50 procent lägre, än de kunnat sättas
i de vägbyggnadsförslag, som uppgjorts under de senare åren, hade
lutningarne nästan öfverallt nedlagts till 1,30 och långa sträckor nybyggts
på exproprierad mark, hvarjemte, medan planen upptoge 8,975 fot om¬
arbetning af gammal väg, allenast 2,250 fot sådant arbete utförts och
9,500 fot ny väg blifvit anlagd.
I afsyningsbeviset vitsordas, att samtliga arbetena blifvit ej blott
fullständigt utförda i enlighet med den gillade planen och deruti med¬
gift ändringar, utan ock i afseende å körbanans fasthet, vattenafled-
ningens fullständighet, väglängdens förkortning och förbindelsen med
sidovägarne betydligt bättre verkstälda än från början varit afsedt; och
blef på grund häraf arbetet i dess helhet den 14 december 1886 af
väg- och vattenbyggnadsstyrelsen godkändt.
Med åberopande af omförmälda afsyningsbevis och räkenskaps-
utdrag samt under framhållande såsom anledning till kostnadsförslagets
öfverskridande, bland annat, huru som under den tid, som förflutit mel¬
lan planens uppgörande och arbetets påbörjande, så väsentliga ändrin¬
gar och delvis till och med hinder, genom uppförande af byggnader,
fördjupande af vattendrag m. m., uppstått å sjelfva väglinien, att om¬
fattande afvikelser från den ursprungliga planen varit af nöden, har i
sin förevarande skrift arbetsdirektionen i underdånighet anhållit, att, då
arbetet icke kunnat utföras på det sätt och till de pris, den faststälda
planen innehölle, utan ett annat och alldeles nytt arbete måst verk¬
ställas, Eders Kongl. Magt, med afseende jemväl derå att beskaffen¬
heten af ifrågavarande vägsträcka numera möjliggjorde anläggandet af
spårväg mellan de båda städerna och medförde flera andra fördelar för
orten, måtte för detta vägarbete bevilja ett ytterligare statsanslag till
belopp af 7,000 kronor att utgå såsom bidrag till fyllande af ofvan
berörda brist å 14,618 kronor 79 öre förutom räntor, för hvilken direk¬
tionen nu personligen ansvarade.
Till ytterligare stöd för denna sin anhållan har direktionen åbe¬
14
Kon yl Maj ds Nåd. Proposition N:o 21.
ropat ett af majoren Zander på direktionens begäran afgifvet skriftligt
yttrande, deruti denne, under erinran att, till följd af de under arbetets
utförande vidtagna ändringar och förbättringar, det fullbordade arbetet
i både omfattning och ändamålsenlighet vida öfverginge det arbete,
hvartill vederbörande i kontraktet förbundit sig, förklarat sig anse direk¬
tionen hafva fog för sin förevarande framställning, med bifall hvartill
statsbidragens sammanlagda belopp ändock icke skulle uppgå till hälf¬
ten af den verkliga kostnaden för denna väl utförda och högligen af
behofvet påkallade vägomläggning. Framställningen har ock blifvit
understödd så väl af väg- och vattenbyggnadsstyrelsen som af Eders
Kong]. Majrts befallningshafvande i Östergötlands län, hvilken sist¬
nämnda myndighet särskildt vitsordat vägomläggningens stora nytta
och behöflighet.
Med afseende å de betydande förbättringar i den faststälda pla¬
nen, hvilka, enligt hvad upplyst blifvit, vidtagits under arbetets utfö¬
rande och i följd af hvilka vägen nu befinner sig i ett vida bättre och
ändamålsenligare skick än som fallet skulle hafva varit, i händelse
arbetsdirektionen med undvikande af alla förändringar, som kunde för¬
anleda ökade kostnader, utfört arbetet i noggrann öfverensstämmelse
med planen, synes arbetsdirektionens ansökning om bidrag af statsme¬
del till betäckande af ofvan omförmälda brist, hvilken till stor del för-
anledts af de förbättringar, som arbetsdirektionen låtit vidtaga, vara
förtjent af bifall.
Det anslag, som jag sålunda anser böra arbetsdirektionen bevil¬
jas, torde lämpligen höra utgå af de medel, som af Riksdagen anvisats
till anläggning af nya samt förbättring eller omläggning af backiga
eller eljest mindre goda vägar. Men då, med afseende å de af Riks¬
dagen stadgade vilkor för tillgodonjutande af statsbidrag från dessa
medel, det torde kunna anses tvifvelaktigt, huru vida utan Riksdagens
särskilda medgifvande berörda medel få af Eders Kongl. Maj:t dispo¬
neras för sådant ändamål, hvarom nu är fråga, torde ärendet böraöfver-
lemnas till Riksdagens pröfning.
På grund häraf tillstyrker jag, att Eders Kongl. Maj:t måtte i nå¬
dig proposition till näst sammanträdande Riksdag föreslå Riksdagen
medgifva, att af de utaf Riksdagen för år 1888 beviljade medel till an¬
läggning af nya samt förbättring eller omläggning af backiga eller
eljest mindre goda vägar ett belopp af 7,000 kronor måtte af Eders
Kongl. Maj:t få anvisas såsom bidrag till betäckande af kostnaderna
för de på grund af kontrakt med väg- och vattenbyggnadsstyrelsen den
15
Rörigt. Muj:ts Nåd. Proposition N:o 21.
1 i juli 1882 verkstälda omläggningar å allmänna landsvägen mellan
Norrköping och Söderköping.»
Denna af statsrådets öfrige ledamöter biträdda
hemställan behagade Hans Maj:t Konungen bifalla;
och skulle- följaktligen nådig proposition i ämnet, af
det innehåll bilagan till detta protokoll utvisar, till
Riksdagen aflåtas.
Ex protocollo
J. Meijer.