Motioner i Första Kammaren, N:o 32.
9
N:o 32.
Af lierr L. 0. Slllith, angående efter skatt å varor, som finnas i landet,
när bestämmelser om förhöjd tull eller annan skatt å sådana
varor träda i kraft.
De nu verkstälda utskottsvalen jemte annat som förefallit häntyda
derpå, att fosterlandet kommer att ändra sin tullagstiftning och. öfvergå till
skyddstullsystemet.
Yid en sådan öfvergång tager jag för alldeles gifvet, att det nya
systemets män icke förgäta ordna öfvergången på ett sådant sätt, att en¬
skilde spekulanter icke må kunna tillegna sig störa vinster på statskassans
bekostnad. Våra former medgifva icke en sådan snabbhet som i Frank¬
rike och Italien, der tullhöjningen under förra året afgjordes så hastigt,
att frågor, som inkommo till kamrarne på e. m., antogos genast samt till-
lämpades dagen derefter vid alla landets tullkammare, hvilka derom fått
telegraforder från regeringen.
I Italien har också vid betydligare tullhöjningar vidtagits den åt¬
gärden, att den förhöjda tullen pålagts samtidigt då förslaget till förhöjd
tull till parlamentet ingafs, men med tillägg att den förhöjda tullen skulle
återbetalas, om parlamentet afslog tullförhöjningen.
I Tyskland gick man till väga på ett annat sätt, då bränvinsskatten
förra året höjdes, i det att man bestämde en efterskatt (nachsteuer) på det
redan mot gällande skatt utlösta bränvinet, hvilken nachsteuer inbringade
staten en statsinkomst af cirka 25 millioner mark.
All vara som sålunda fans i landet, vare sig beskattad hos egaren
eller obeskattad på nederlag, trälfades af denna skatt med undantag af 40
liter hos återförsäljaren samt 10 liter i hushållen; med den bestämda efter-
skattens betalande lemnades deremot något anstånd. Som en mängd både
Bill. till Ililcsä. Prof. 1888. 1 Sami. 2 Afd. 1 Band. 9 Käft. 2
10
Motioner i Första Kammaren, N:o 32.
svenska och utländska handelshus synas vilja tillgodogöra sig alla förde-
larne af de blifvande skatte- och tullhöjningarne i Sverige och på sådant
sätt kanske för ganska lång tid tillintetgöra den ökade statsinkomsten och
äfven det skydd åt inhemsk produktion, som med förändringen afses, så
anser jag det vara alldeles nödvändigt att redan från början omintetgöra
alla dessa spekulationer på stor vinst till landets skada, hvilket lättast och
enklast sker genom åläggande af en nachsteuer eller efterskatt på alla de
utländska varor, som tullförhöjningen omfattar och som bevisligen finnas i
landet den dag den nya förhöjda tullen skall träda i gällande kraft.
Då äfven förhöjning ifrågasatts i bränvinsskatten, så föreslår jag
enahanda förfarande med all inhemsk och utländsk spirituösa liksom på
all befintlig tobak, så att de pålagda förhöjda skatterna och tullarne ge¬
nast träda i kraft icke allenast på allt gods, som från den dagen impor¬
teras eller tillverkas, utan på alla de varulager, som finnas i landet af alla
varuslag hvarpå skatt eller tull höjes.
På detta sätt ordnadt upphöra alla slags affärer, som äro baserade på
förlust för staten, samtidigt som derigenom alla affärer med ens komma på
det klara för framtiden, då ytterligare tullhöjningar torde förekomma.
Hafva försäljningar skett af något varuslag med beräkning af nu¬
varande tull eller skattesatser, skall köparen vara skyldig betala den för¬
höjda tullen eller skatten, hvilket torde vara fullt rättvist, då köparen men
ej säljaren kan hafva någon fördel af en skatt- eller tullhöjning. På
grund af hvad jag häri haft äran anföra, vågar jag föreslå,
att Riksdagen täcktes under namn af efterskatt
pålägga alla de varor, som finnas i landet den dag för¬
höjd tull eller skatt träder i kraft, samma förhöjda tull
eller skatt som från den dagen skall af varan utgöras
vid införsel eller tillverkning, börande dock anstånd
med betalningen af efterskatten medgifvas, der sådant
påfordras.
Om remiss till vederbörligt utskott anhålles.
L. O. Smith.