4
Motioner i Andra Kammaren, N:o 11.
ningarna hunnit inskrifvas i fastighetsboken. Kontroll öfver att in¬
skrifning i fastighetsboken verkligen egde rum borde kunna ske genom
någon af rätten dertill förordnad ledamot.
Vi föreslå derför,
att Riksdagen för sin del måtte besluta, antingen
att fastighetsbok må ega ovilkorligt vitsord vid ut¬
färdandet af gravationsbevis; eller i skrifvelse till
Kong!. Maj:t anhålla, det Kongl. Maj:t ville för Riks¬
dagen framlägga förslag till lag i nämnda syfte.
Om remiss till lagutskottet anhålles.
Stockholm den 23 januari 1888.
Lasse Jönsson. M. Dahn.
N:o 11.
Af herr J. A. Johansson i Strömsberg, om ändring af §§ 11 och
59 i förordningen om kommunalstyrelse på landet den
21 mars 1862.
Allt sedan rösträtten i landtkommunernas allmänna angelägenheter
bestämdes efter fyrktalet, har med växande styrka den åsigten gjort
sig gällande, att eu inskränkning och begränsning af de större röst-
egarnes rösträtt vore af behofvet påkallad, då, som bekant, i talrika
kommuner en enda person kan mot alla öfriga röstberättigade göxm
sin mening gällande ej blott vid utskylders bestämmande, utan äfven
vid förekommande val.
De talrika förslag om rättelse härutinnan, hvilka framlagts för
Riksdagen, hafva af välbekanta skäl ej vunnit Första Kammarens bifall,
Motioner i Andra Kammaren, N:o 11.
o
men i afseende på den kommunala rösträtten har under senaste tiden
tillkommit en ny oegentlighet, för att ej säga orättvisa, som både bör
och kan häfvas, oberoende af om den allmänna inskränkningen kan
genomföras eller ej.
Genom förordningarna och lagarne af den 26 September 1884
samt 1 maj och 12 juni 1885 bestämdes, att tingshus med häradsfän-
gelse samt prestgård och kyrka skola byggas och underhållas af alla,
som erlägga kommunalutskylder, så att de skattskyldige deltaga i sådan
kostnad för fastighet efter hela och för andra beskattningsföremål efter
en fjerdedel af derå belöpande fyrktal. Men genom förbiseende skedde
på samma gång ingen ändring i rösträtten, hvadan inkomstegare nu¬
mera kunna rösta för hela sitt fyrktal, men slippa att skatta för mer
än en fjerdedel, så snart det vid kommunal- eller kyrkostämmor är
fråga om dylika besvär.
Att en sådan rösträtt icke åsyftades med de nya byggnadslagarne
torde väl få anses obestridligt, då icke skattskyldighet och rösträtt
motsvara hvarandra. En person, som har t. ex. 100 fyrkar för inkomst,
får rösta för hela antalet, men slipper att skatta för flere än 25. Detta
är ännu obilligare än den allmänna obegränsade kommunala rösträtten,
ty den åtföljes åtminstone af motsvarande skattskyldighet.
Inom talrika kommuner är ock fyrktalet för »alla öfriga beskatt-
ningsföremål», d. v. s. för inkomst, större än fyrktalet för all fastighet
och här kunna således inkomsttagarne diktera besluten, ehuru de ej
behöfva deltaga i utskylderna för mer än fjerdedelen af fyrktalet. Och
detta vid så dryga utskylder som till en kyrkobyggnad.
För att visa, att sådana kommuner icke äro så få, har jag, enligt
statitiska centralbyråns berättelse för år 1885, uppgjort följande för¬
teckning å kommuner, der inkomstfyrken är till antalet större än fastig-
Stockholms län 19 kommuner: Lofö, Ekerö, Hilleshög, Bromma,
Forsmark, Ununge, Fasterna, Vätö, Blidö, Solna, Vermdö, Djurö, Utö,
Dalarö, Torö, Brännkyrka, Siklaö, Ostertelge, Yestertelge.
Upsala län 8 kommuner: Bondkyrka, ^Söderfors, Elfkarleby, Skeft-
hammar, Dannemora, Film, Telgelsmora, Öster-Löfsta.
Södermanlands lön 7 kommuner: Tunaberg, Helgona, Östra Ving¬
åker, Stora Malm, Malmköping, Flen, Fors.
Östergötlands län 6 kommuner: Kimstad, Kullerstad, Ekeby, Asbo,
Mjölby, Motala landtkommun.
Jönköpings län 4 kommuner: Nässjö, Hakarp, Tranås, Vallsjö.
hetsfyrken
6
Motioner i Andra Kammaren, N:o 11.
Kronobergs län 6 kommuner: Hofmantorp, Ekeberga, Vexiö landt-
kommun, Stenbrohult, Aringsås, Ljungby.
Kalmar län 2 kommuner: Figeholms och Mörbylånga köpingar.
Gotlands län 3 kommuner: Othem, Klinte, Hemse.
Blekinge län 1 kommun: Lösen.
Kristianstads län 3 kommuner: Gråmanstorp, Båstad, Stoby.
Malmöhus län 8 kommuner: Råhus, Höganäs, Brunnby, Södra
Vram, Bjuf, S:t Ibb, Burlöf, Lomma.
Hallands län 1 kommun: Onsala.
Göteborgs oc\ Bohus län 17 kommuner: Färsberg, Nya Varfvet,
Styrsö, Lundby, Öckerö, Örgryte, Partille, Ljung, Fiskebäckskil, Grund¬
sund, Gullholmen, Käringön, Mollösund, Rönnäng, Klädesholmen,
Kungshamn, Dragsmark.
Elfsborgs län 13 kommuner: Trollhättan, Fuxerna, Nödinge, Skall¬
sjö, Herrljunga, Grude, Svenljunga, Södra Åsarp, Seglora, Frisla, Kinna-
rumma, Kinna, Skålleryd.
Skaraborgs län 9 kommuner:, Fägre, Karlsborg, Mo, Stenstorp,
Nykyrka, Marum, Norra Ving, Tengene, Vara.
Vermlands län 12 kommuner: Fernebo, Nordmark, Rämmen, Kroppa,
Elfsbacka, Ransäter, Grafva, Nor, Borgvik, Ed, Norra Råda, Gustaf
Adolf.
Örebro län 7 kommuner: Bodarne, Skagershult, Hammar, Nora,
Viken, Hellefors, Ljusnarsberg.
Vestmanlands län 10 kommuner: Kolbäck, Ramnäs, Sura, Malma,
Skinnskatteberg, Gunnilbo, Hed, Norberg, Vestanfors, Vestervåla.
Kopparbergs lön 9 kommuner: Falu landtkommun, Hosjö, Stora
Tima, Garpenberg, Avesta, By, Malung, Grangärde, Ludvika.
Gefieborgs län 16 kommuner: Iiögbo, Ofvansjö, Torsåker, Öster-
Fernebo, Bollnäs, Voxna, Söderala, Norrala, Njutånger, Helsing-Tuna,
Idenor, Forsa, Harmånger, Arbrå, Ljusdal, Los.
Vesternorrlands län 20 kommuner: Njurunda, Skön, Alnö, Timrå,
Holm, Hässjö, Säbrå, Gudmundrå, Högsjö, Hemsö, Bjertrå, Ytter-
Lännäs, Styrnäs, Öfver-Lännäs, Sånga, Sollefteå, Fjällsjö, Ullånger,
Mo, Grundsunda.
Jemtlands län 17 kommuner: Hellesjö, Stugun, Bräcke, Nyhem,
Ström, Frösön, Berg, Rätan, Norderön, Undersåker, Mörsil, Åre, Alsen,
Mattmar, Näskott, Sveg, Tennäs.
Vesterbottens län 5 kommuner: Nordmaling, Säfvar, Löfånger, Byske,
Tärna.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 11.
7
Norrbottens län 5 kommuner: Arjeploug, Jockmock, Neder-Kalix,
Juckasjärvi, Enontekis.
I hela riket finnas alltså 208 landtkommuner, der inkomstfyrkarne
utgöra majoritet. Sådana kommuner finnas i rikets alla län, talrikast
der större bruk, sågverk, fiskelägen eller stationssamhällen äro belägna.
Då landtkommunerna inalles år 1885 utgjorde 2,384 är det i 8,8
procent af hela antalet, som ett flertal af inkomstfyrkar finnes. I Gefle-
borgs län är den 34 procent, i Vesternorrlands 32 och i Jemtlands
län 30 procent.
Denna öfversigt torde mer än allt annat visa behofvet af en rät¬
telse i påpekade missförhållanden, hvarför jag tillåter mig föreslå, att
§ 11 af förordningen om kommunalstyrelse på landet måtte erhålla
följande lydelse:
§ 11. Röstvärdet skall beräknas efter det en hvar röstegande
åsätta fyrktal; dock att, der för deltagande i sådana besvär, som åligga
alla, hvilka inom kommunen erlägga kommunalutskylder, annan grund än
den för utgörande af kommunalutskylder i allmänhet gällande finnes sär¬
skild stadgad, röstvärdet skall vid beslut öfver ärenden, som röra sådana
besvär, beräknas efter den särskildt bestämda grunden.
I § 53 bör bland undantagsparagraferna § 11 då äfven nämnas.
Om de ändringar i fyrktals-, debiterings- och uppbördslängdernas
samt debetsedelsformulären, som genom de nya byggnadslagarne blif¬
va nödvändiga, torde Kongl. Maj:t efter vederbörandes hörande lätt
ock kunna förordna.
Stockholm den 21 januari 1888.
J. A. Johansson.