6
Forsta Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande IS.o It,
N:o 11.
Ank. till Riksdagens Kansli den 15 April 1886, kl. 2 e. m
Första Kammarens Tredje Tillfälliga Utskotts Utlåtande JK.o 6,
i fråga om skrifvelse till Kongl. Maj:t med begäran om
åläggande för Styrelsen för statens jernvägstrafik att
vid import 'af stenkol och cokes begagna svenska fartyg.
Andra Kammaren har på grund af en af Herr E. Gr. Bostrom i
samma Kammare väckt motion, N:o 126, och i enlighet med Kammarens
Tredje Tillfälliga Utskotts i dess Utlåtande N:o 9 gjorda tillstyrkan
att Riksdagen i skrifvelse till Kongl. Maj:t anhåller, det Kongl.
Makt vill anbefalla Trafikstyrelsen för statens jernvägar att för tram-
tiden kontrahera om uppköp af stenkol och cokes för statens jernvägs¬
trafik på sådant sätt, att intet hinder måtte möta att vid deras be¬
fraktande i så stor utsträckning som möjligt använda svenska fartyg,
så vida eljest antagliga anbud derå göras från svenska rederier,
och har detta Andra Kammarens beslut jemlikt 63 § 3 mom.
Riksdagsordningen genom utdrag af protokollet delgifvits Första Kam¬
maren, som hänvisat ärendet till sitt Tillfälliga Utskott N:o 3.
Utskottet anser visserligen, att staten bör uppmuntra och under¬
stödja landets näringar och sjöfart i synnerhet under tider då de kämpa
med stora svårigheter, äfven om ett dylikt understöd skulle medföra
någon uppoffring för statskassan; men en föreskrift att de utländska
stenkol och cokes, som erfordras för statens ändamål eller, såsom med
förslaget afses, för statens jernvägstrafik, skola hittransporteras i svenska
fartyg, skulle medföra icke allenast ökade kostnader utan äfven pra
Första Kammarens Tillfälliga Utslcotts fN:o 3j Utlåtande N:o 11. 7
tiska olägenheter; ett samvetsgrant och fullständigt efterlefvande af
en sådan föreskrift kunde nemligen endast eg a rum på det sätt, att
styrelsen köpte kolen till leverans i England och sjelf dermed befrak¬
tade svenska fartyg; men då måste också styrelsen på leveransorterna
hålla och aflöna ombud, Indika skulle mottaga och till vigt, sort och
beskaffenhet kontrollera stenkolen; hvarjemte transporterna af kolen
från grufvan måste ordnas så, att de noggrant öfverensstämde med de
befraktade fartygens ankomst- och lastnings-tider eller ock särskilda
kolupplag anordnas, eller med andra ord styrelsen måste underkasta
sig alla de utgifter och svårigheter i England, Indika föranledt dertill,
att firmor, som ej äro på samma gång kolhandlande och skeppsredare,
lemnat täflingsfältet öppet för de konkurrenter, som förena dessa egen¬
skaper; och anser sig Utskottet af dessa skäl ej kunna tillstyrka en
skrifvelse, hvilken skulle hafva till ändamål en föreskrift om ovilkorlig
transport med svenska fartyg af de kol, som erfordras för statens
jern vägar. Skall åter den föreslagna skrifvelsen förstås efter orda¬
lagen sålunda, att hinder ej må möta för kolens hittransporterande i
svenska fartyg, så är den öfverflödig, alldenstund något sådant hinder
ej finnes, hvilket bäst bevisas deraf, att under sistlidet år omkring
24,000 tons stenkol hitfraktades med svenska fartyg enligt Andra Kam¬
marens Tillfälliga Utskotts uppgift. De engelska stenkol, som behöfvas
för statens jern vägar, inköpas efter infordrande af anbud till leverans
fritt ur fartyg i svensk hamn, och då täflan om leveranserna är fri, står
det naturligtvis också öppet för redare i svenska skepp att dertill an¬
mäla sig, hvilket några äfven gjort under de senare åren och äfven
under det innevarande, och redare, som underhålla regelbunden skepps¬
fart mellan svensk hamn, förnämligast Göteborg och Malmö, och Eng¬
land hitfrakta äfven kolen med egna fartyg; men med de låga frakt¬
priser, som nu äro rådande, är det endast under vissa undantagsför-
hållanden lönande att åtaga sig ifrågavarande frakt, och den i skrif¬
velsen föreslagna befallningen skulle, om den komrne att meddelas,
sålunda icke bereda den svenska sjöfarten någon fördel.
På grund af hvad nu blifvit anfördt hemställer Utskottet,
att Första Kammaren icke måtte biträda Andra
Kammarens ifrågavarande beslut.
På Utskottets vägnar:
FREDRIK HEDERSTIERNA.