Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o T) Utlåtande N:o 12.
1
N:o 12.
it
Ank. till Kiksd, Kansli den 3 Mars 1886, kl. 1 e. m.
Andra Kammarens Första Tillfälliga Utskotts Utlåtande N:o 3,
i fråga om skrifvelse till Kongl. May.t angående höjande
af högsta delaktighetsheloppet i Folkskolelärarnes pensions-
inrättning.
%
Andra Kammaren har till sitt Första Tillfälliga Utskott hänvisat en
af Herr E. Hammarlund afgifven motion, N:o 176, i hvilken hemställes,
»att Riksdagen måtte i skrifvelse till Kongl. Maj:t anhålla om vidtagande
af åtgärder i syfte att få högsta delaktighetsheloppet i Folkskolelärarnes
pensionsinrättning höjdt från 1,000 kronor till 1,200 kronor.»
Motionären anför, att år 1867, då pensionsinrättningen började sin
verksamhet, minimibeloppet, efter hvilket skoldistrikt var förbundet att ingå
i densamma för sina folkskoleläraretjenster, utgjorde 400 kr., under det att
det högsta beloppet, efter hvilket det var medgifvet att i pensionsinrättnin¬
gen vinna delaktighet, sattes till 1,000 kronor. Under den sedermera
gångna tiden hade det förra beloppet blifvit höjdt till 600 kronor, men det
senare eller maximibeloppet fått stå oförändradt. Dock hade de högsta
lönebeloppen för folkskolelärare sedan år 1867 stigit i väsentligt högre grad
än minimilönen, så att det nu funnes skoldistrikt, som gåfve sina lärare en
lön af bortåt 3,000 kronor. Den högsta pension desse lärare för när-
Bih. till Riksd. Prot. 1886. 8 Sami. 2 Afd. 2 Band. 9 Höft.
2
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 1) Utlåtande N:o 12.
varande kunde få vore 750 kronor, hvilket belopp ej stode i någon rimlig
proportion till deras lön.
Enligt motionärens uppfattning vore förhöjdt statsbidrag ej erforder¬
ligt för den af honom önskade förändringen. Skoldistriktens bidrag till Pen-
sionsinrättningen ökades nemligen, i samma mån delaktighet för läraretjen-
sterna begärdes och erhölles efter högre lönebelopp; vidare uppginge antalet
af de folkskoleläraretjenster, hvilka vid 1884 års slut voro delaktiga efter
högsta beloppet eller 1,000 kronor, endast till 181, förutom 7 läraretjenster
vid seminarierna (hela antalet läraretjenster, för hvilka delaktighet vunnits,
var samtidigt 4,724); det komme ock säkerligen att dröja ganska länge,
innan ens alla dessa tjenster skulle blifva uppflyttade till högre delaktig-
hetsbelopp, om sådant medgåfves; och slutligen befunne sig pensionsinrätt-
ningen i mycket god ekonomisk ställning (inkomsterna voro år 1884 mer
än dubbelt så stora som utgifterna).
Eu utredning härom torde i alla fall anses nödig, och gör motionä¬
ren derföre den hemställan, som ofvan meddelats.
Till en början må ur gällande reglemente för Folkskolelärarnes Pen-
sionsinrättning följande meddelas:
§ 2.
Skolområde, som underhåller högre folkskola, är förbundet till delak¬
tighet i pensionsinrättningen för den lön, lärare vid sådan skola verkligen
åtnjuter, så vida denna lön icke öfverstiger 1,000 kronor. Öfverskjuter lönen
1,000 kronor, ege skolområdet hvarken skyldighet eller rätt till delaktighet
för öfverskottet. Likaledes vare hvarje skoldistrikt, som har en eller flera
egentliga folkskolor, förbundet att för hvar och en af der befintliga ordi¬
narie folkskoleläraretjenster i pensionsinrättningen ingå efter det högsta
lönebelopp, hvaraf lärare, på grund af tjensteålder, enligt gällande författ¬
ning eger att komma i åtnjutande, likväl med öppen rätt för distriktet att,
i fall det lemnar läraren större lön, för pensions höjande vinna delaktig¬
het i inrättningen efter ett högre lönebelopp, hvilket dock icke må öfver¬
stiga den lön, läraren verkligen åtnjuter, och i intet fall öfverskrida 1,000
kronor. — — —
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 1) Utlåtande N:o 12.
3
§ 3.
Har rätt till delaktighet i pensionsinrättningen efter högre lönebelopp
än det, hvarefter skoldistriktet är förbundet att deri ingå, blifvit behörigen
beviljad, må den sedermera icke kunna nedsättas.
§ 4.
I lönebelopp, för hvilket delaktighet i pensionsinrättningen medgifves’
må ej inräknas de läraren, på grund af gällande författning, utöfver den
faststälda lönen tillkommande fördelar af husrum, vedbrand och kofoder,
ehvad de utgå in natura eller kontant ersättas, och ej heller den lönetill-
ökning, som utgår till lärare för tjenstgöring utöfver åtta månader af
året. —--
§ 7.
Pensionsafgift, som skolområde och skoldistrikt äro skyldiga att till
pensionsinrättningen erlägga, skall utgå med fem procent årligen af den lön,
för hvilken området eller distriktet med afseende å vederbörande lärares
pensionering vunnit delaktighet i inrättningen.
§ 13-
Pension är antingen hd eller afkorlad.
Hel pension bestämmes med hänseende till den tjensten åtföljande
lön, för hvilken vederbörande skolområde eller skoldistrikt vunnit delaktig¬
het i pensionsinrättningen, och utgår med tre fjerdedelar eller 75 procent
af denna lön.
Afkortad pension bestämmes i förhållande till hel pension och utgår
med vissa procent deraf, på sätt i §§ 15 och 16 vidare stadgas. — — —
§ 14.
Rätt till hel pension tillkommer hvarje pensionsberättigad folkskole¬
lärare, då han uppnått femtiofem års ålder och räknar trettio tjensteår.
4
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o T) Utlåtande N:o 12.
T det komitébetäfikande — afgifvet den 19 December 1864 — genom
hvilket bildandet af Folkskolelärarnes pensionsinrättning förbereddes, före¬
slås såsom obligatoriskt minsta delaktighetsbelopp minimilönen och såsom
medgifna högsta delaktighetsbelopp 1,000 kronor. Dessa sålunda föreslagna
bestämmelser gillades af Rikets ständer vid 1865—66 årens riksdag och
intogos sedan i pensionsinrättningens reglemente af den 30 November
1866. Sedan ålderstillägg blifvit föreskrifna, år 1871 att utgå efter 10 års
tjenstgöring och år 1873 att utgå efter 5 års tjenstgöring, ändrades be¬
stämmelsen om minsta delaktighetsbeloppet i pensionsinrättningen genom
Kongl. kungörelsen den 15 Oktober 1875 sålunda, att detta belopp der¬
efter skulle utgöras af »det högsta lönebelopp, hvaraf lärare, på grund af
tjensteålder, enligt gällande författning eger att komma i åtnjutande.»
Härigenom höjdes minsta delaktighetsbeloppet, som år 1873 genom minimi¬
lönens höjande blifvit 500 kronor, till sitt nuvarande belopp eller 600 kro¬
nor. Det största delaktighetsbeloppet åter är allt fortfarande detsamma
som det från början varit eller 1,000 kronor. Endast den förändringen är
härvid gjord, att i rätt till delaktighet 1 pensionsinrättningen kan numera
förhöjning vinnas, äfven utan att lärareombyte eger ruin.
Med afseende å förslaget, att det måtte blifva skoldistrikt tillåtet att
vinna delaktighet i anstalten för högre belopp än det lägsta medgifna,
yttrar ofvannämda komité följande. Det skulle »vara både obilligt och
till skada för undervisningen, om all rätt till delaktighet i inrättningen för
lärare vid de egentliga folkskolorna skulle begränsas af minimilönen, och
om någon möjlighet icke bereddes de lärare, som åtnjuta högre lön, att
äfven få pensionen förhöjd. Tv om en lärare till följd af drygare lefnads-
kostnader eller af annat skäl anses behöfva större lön än andra, fordrar
billighet och rättvisa, att också hans pension i samma mån förhöjes. Och
om pensionsinrättningen icke bereder möjlighet härtill, utan den afskedade
läraren till följd af pensionens otillräcklighet måste antingen genom för¬
sakelser och umbäranden genomkämpa sin ålderdom, eller såsom ett nåde¬
hjon falla kommunen till last, kan pensionsinrättningen icke anses uppfylla
sitt närmaste ändamål, som är att bereda den orkeslöse läraren ett nöd¬
torftigt uppehälle. Det skulle också mycket menligt inverka på under¬
visningen, i fall pensionen för en lärare nödvändigt måste bestämmas efter
eu möjligen vida lägre lön, än han åtnjuter, emedan han derigenom skulle
se sig tvungen att stanna qvar vid tj ensten så länge som möjligt, äfven
sedan han icke .längre egde krafter att sköta sitt kall.»
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o T) Utlåtande N:o 12. 5
Såsom skäl åter, hvarföre dock ett maximum här måste stadgas, anför
samma komité det förhållandet, att pensioneringen icke besörjes ensamt af
kommunerna, utan att statens understöd derför i betydlig mån erfordras,
samt att det icke får bero af de förras godtycke att taga detta understöd i
anspråk för hvad pensionsbelopp som helst.
I fråga om maximibeloppets storlek utgår komitén från förhållandena
vid högre folkskolor. Beträffande dessa skolor ansåg sig komitén icke
böra fastställa detta maximibelopp högre än till 1,000 rdr, emedan sta¬
tens bidrag till aflöning af lärarne vid desamma icke lemnades för en lön
af högre belopp; men lägre än 1,000 rdr borde af skäl, som anföras, det
ifrågavarande beloppet ej heller vara. /1 afseende på den egentliga folk¬
skolan anför komitén sedermera, att den ansett sig (.'ga fullt skäl att sätta
högsta delaktighetsbeloppet för läraretjenst vid sådan skola lika med det
för högre folkskola, »emedan dels flere lärare vid egentliga folkskolor fin¬
nas, som hafva i lön 1,000 rdr eller derutöfver, och dels icke få af dessa
lärare, både med afseende å aflagda lärdomsprof och med afseende å om¬
fånget af den undervisning de lemna, äro jemförliga med lärarne vid de
högre ,,folkskolorna.»
De skäl, som sålunda blifvit anförda så väl för en viss latitud i fråga
om delaktighetsbeloppet i Folkskolelärarnes pensionsinrättning som ock för
nödvändigheten af att på samma gång ett visst maximum härvid fastställes,
anser Utskottet fortvarande vara lika gällande.
Hvad åter beträffar de grunder, som varit ledande vid bestämmandet
af storleken af nämnda maximum, vill Utskottet icke helt och hållet under¬
känna deras betydelse. Om man fortfarande skulle tillämpa desamma, så
komme man redan på denna väg till en jemkning i siffran för det högsta
delaktighetsbeloppet. Ty på grund af beslut vid 1875 års riksdag höjdes
det årliga statsbidraget för högre folkskola till 1,200 kronor, och således
vore det, enligt; den ofta nämda komiténs uppfattning, detta belopp, som
äfven borde fastställas såsom högsta delaktighetsbeloppet i Folkskolelärarnes
pensionsinrättning.
Åt eu sådan slutledning torde emellertid icke en afgörande betydelse
böra gifvas. Den är här egentligen anförd för att visa, att de grunder,
som föranledt. de nuvarande bestämmelserna, ingalunda äro oförenliga med
en förhöjning i närvarande tid af det ifrågavarande maximum. Hvad som
deremot varit för Utskottet hufvudsakligen bestämmande är den äfven åt
motionären anförda omständigheten, att under den tid, som efter pensions-
6 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 1) Utlåtande A7: o 12.
anstaltens inrättande förflutit, minsta delaktighetsbeloppet ökats med 200
kronor. På denna grund och då de här och hvar i landet förekommande
högre aflöningsbeloppen under den nämnda tiden ingalunda stigit med
mindre tal, än den lägsta lagliga lönen för folkskolelärare, har det synts
Utskottet befogadt att ifrågasätta en förhöjning äfven af det högsta del¬
aktighetsbeloppet med 200 kronor, eller, med andra ord, då den lägsta hela
pensionen blifvit höjd med 150 kronor — från 300 till 450 —, så vore
det äfven billigt, att den högsta stege med samma belopp, d. v. s. från
750 till 000 kronor. Den förminskning i årsinkomster, som läraren på
ålderdomen måste vidkännas, blefve i alla händelser vida större för den,
hvilken under sin tjenstgöring uppburit en större lön, än för den, hvilken
haft en mindre 'sådan.
Men det återstår dock att se till, huruvida den ifrågasatta förhöjningen
skulle för statsverket medföra eu sådan tillökning i utgifterna för pen-
sionsinrättningen, att man för den skull borde draga i betänkande att före¬
slå densamma. En fullständig utredning af denna fråga torde Utskottet
icke anses befogadt att åstadkomma; någon ledning för hennes bedömande
må dock Jemn as.
Enligt den af pensionsinräftningens direktion senast afgifna årsberät-
selse — den för år 1884 — var delaktighet i inrättningen erhållen för 4,724
folkskoleläraretjenster. Delaktighetsbeloppen voro 1,000 kronor för 181 tjen-
ster, 920 för 4, 900 för 11, 850 för 2, 820 för 1, 800 för 118, 770 för 1,
750 för 15, 720 för 10, 700 för 457, 660 för 1, 650 för 29, 620 för 10
och 600 för 3,884 folkskoleläraretjenster. Delaktighetsbeloppet för en folk-
skoleläraretjenst var således i medeltal 632 kronor. Nu är visserligen, med
anledning af den vid senaste riksdag företagna löneregleringen, att vänta,
att det stora antal läraretjenster, för hvilka delaktighet enligt nämnda be¬
rättelse förefans efter lägre lön än 700 kronor, skall efter hand få delak¬
tighetsbeloppet höj dt till sistnämda siffra. Om man antager, att så redan
hade varit förhållandet med samtliga dessa tjenster, så skulle man sålunda
erhålla medeldelaktighetsbeloppet höj dt från 632 till 715 kronor eller med
83 kronor.
T jemförelse med den ökning i inrättningens utgifter, som af denna
anledning skulle uppstå, är den, som vore att vänta af den här ifrågasatta
förhöjningen af högsta delaktighetsbeloppet, en obetydlighet. Om man an¬
tager, att af de 181 läraretjenster, för hvilka enligt hvad ofvan blifvit sagdt
delaktighet erhållits efter det högsta medgifna beloppet, 75 skulle, i hän¬
delse den sålunda föreslagna förhöjningen komme till stånd, blifva delak¬
7
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (AT:o l) Utlåtande N:o 12.
tiga efter 1,100 kronor och 75 efter 1,200, så torde man, i betraktande
deraf att i den lön, för hvilken delaktighet kan vinnas, icke få inräknas
husrum, vedbrand och kofoder eller ersättning för nämnda naturaförmåner,
ej heller ersättning för tjenstgöring utöfver 8 månader om året, kunna an¬
ses hafva räknat snarare för högt än för lågt. Men med detta antagande
skulle medeldelaktighetsbeloppet komma att ökas endast med 4,/« kronor
eller 0,67 procent.
Utskottet har haft att tillgå en af sakkunnig person utarbetad och
deri (i Oktober 1884 till pensionsinrättningens direktion afgifven prome¬
moria angående inrättningens förmåga att uppfylla sina förbindelser. En¬
ligt denna promemoria skulle pensionärernas antal småningom tillväxa un¬
der vid pass 40 år eller till år 1925. Från denna tid åter skulle nämnda
antal blifva ungefär oförändradt, så länge de i tjenst varande lärarnes an¬
tal förblifver 5,000. Under antagande att medellönen för folkskolelärare är 700
kronor, erhålles sedermera det resultat, att vid den nämnda tidpunkten eller
år 1925 skulle erfordras ett uppsamladt kapital af omkring 11,822,000 kro¬
nor, om från nämda tid årsinkomsterna jemt skola motsvara utgifterna.
Men enligt hvad i samma promemoria förekommer, skulle pensionsinrätt-
ningen år 1925 i verkligheten komma att ega ett kapital af 12,519,000
kronor och således hafva ett kapitalöfverskott af 697,000 kronor. Detta
motsvaras af ett kapitalöfverskott vid 1886 års början af 119,800 kronor,
eller, hvilket är detsamma, ett öfverskott i årsinkomster af ungefär 5,400
kronor.
Detta öfverskott, som för närvarande skulle förefinnas i pensionsin¬
rättningens årliga inkomster, är utan tvifvel mer än tillräckligt att betäcka
deri. ökade pensioneringskostnad, som skulle blifva eu följd af bifall till
motionärens förslag. För närvarande är statens årliga bidrag vid pass
355,000 kronor, under det de af skoldistrikten erlagda ordinarie pensions-
af gifter na årligen stiga till omkring 150,000 kronor. Om högsta delaktig-
hetsbeloppet höjdes till 1,200 kronor och detta, såsom ofvan antagits, hade
till följd, att för 75 läraretjenster delaktighetsbeloppet komme att blifva
1,100 kronor och för andra 75 sådana 1,200 kronor, så skulle härigenom
summan af skoldistriktens årsafgifter komma att ökas med 1,125 kronor.
Antages nu, att den hittills förefintliga proportionen mellan statens och
skoldistriktens årsbidrag bör bibehållas, så skulle man erhålla en ökning i
statens årsbidrag af omkring 2,660 kronor. Men denna ökning i kostnaden
för statsverket skulle mer än väl betäckas genom det öfverskott i inrätt¬
ningens årsinkomster, som, enligt hvad ofvan är sagdt, för närvarande
skulle vara att tillgå.
8 Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts (N:o 1) Utlåtande N:o 12.
Det har icke undgått Utskottets uppmärksamhet, att förevarande för¬
slag äfven måste beröra Folkskolelärarnes enke- och pupillkassa, ehuru
derom intet är nämd t i motionen. Enligt §§ 4 och 21 i reglementet för
sistnämnda kassa skola nemligen de lönebelopp, för hvilka årsafgifter till
kassan inbetalas och efter hvilka pensioner till enkor och barn beräknas,
vara enahanda med de belopp, efter hvilka skoldistrikten för motsvarande
tjenster vunnit delaktighet i Folkskolelärarnes pensionsinrättning. Som
emellertid enke- och pupillkassan har jemförelsevis små dimensioner i för¬
hållande till pensionsinrättningen — statens årsbidrag till den förra är
63,500 kronor och till den senare 356,500 kronor—, kan förslagets infly¬
tande på förstnämnda kassa icke vara af någon större betydelse, om det än
icke kan helt och hållet lemnas ur räkningen.
Med hvad sålunda blifvit yttradt har Utskottet velat uppvisa sanno¬
likheten af att ett bifall till motionärens förslag icke skulle behöfva medföra
en ökning i statens nuvarande utgifter för det ifrågavarande ändamålet —-
i alla händelser torde det vara ådagalagdt, att giltiga skäl förefinnas att i
detta afseende verkställa en fullständig utredning.
På grund häraf och då Utskottet, såsom ofvan blifvit anfördt, ur
billighetens synpunkt anser motionärens förslag vara värdt allt erkännande,
får Utskottet på det sätt tillstyrka bifall till motionen, att det hemställer,
att Riksdagen ville i skrifvelse till Kongl. Maj:t an¬
hålla, det Kongl. Maj:t ville låta utreda, hvilket infly¬
tande en förhöjning af högsta delaktighetsbeloppet i Folk¬
skolelärarnes pensionsinrättning från 1000 kronor till
1200 kronor skulle utöfva på nämda inrättnings samt
Folkskolelärarnes enke- och pupillkassas förmåga att
uppfylla sina förbindelser, samt för den händelse den
, ifrågasatta förhöjningen kan ske utan afsevärdt ytterli¬
gare tillskott från statsverket, för Riksdagen i ämnet
framlägga förslag.
Stockholm den 1 Mars 1886.
På Utskottets vägnar:
SIXTEN von FRIESEN.
Stockholm 1886. Kongl. Boktryckeriet, P. A. Norstedt & Söner.