10
Kong1. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 8.
N:o 8.
Ank. till Riksil. Kansli den 25 Jan. 1886, kl. 2 e. m.
Kongl. Maf.ts nådiga proposition till Riksdagen, angående anslag
till istånd sättande och förstärkande af Skanörs hamn;
Gifven Stockholms slott dnr 11 December 1885.
Under åberopande af Iblanda protokoll öfver civilärenden för denna
dag vill Kong! Maj:t härmed i nåder föreslå Riksdagen att för iståndsät-
tande och förstärkande af Skanörs hamn på extra stat för år 1887 bevilja
tjugo tusen kronor.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
Utskott tillhandahållas; och Kongl. Maj:t förblifver Riksdagen med all
Kong!, nåd och ynnest städse välbevågen.
0 8 C A R,
E. von Krusenstjerna.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 8.
11
Utdrag af Protokollet öfver Civilärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i Statsrådet ä Stockholms slott den 11 De¬
cember 1885.
Närvarande:
Hans Excellens, Herr Statsministern Themptander,
Hans Excellens, Herr Ministern för Utrikes ärendena Grefve Ehren-
svärd,
Statsråden: Loven,
von Steyern,
Friherre von Otter,
Hammarskjöld,
Richert,
Ryding,
von Krusenstjerna och
Friherre Tamm.
Härefter anförde Departementschefen, Statsrådet von Krusenstjerna i
underdånighet:
»På framställning af Eders Kongl. Maj:t beviljade 1878 års riksdag
till utförande af en mindre hamnanläggning vid Skanör ett belopp af 50,000
kronor, motsvarande två tredjedelar af den derför beräknade kostnaden. I
likhet med hvad Eders Kongl. Maj:t framhållit i den nådiga propositionen
i ämnet, ansåg äfven Riksdagen hamnanläggningen vara af vigt för sjö¬
farten och lotsningen i sundet och följaktligen böra bedömas ur en långt
vidsträcktare synpunkt än endast den af Skanörs och Falsterbos intresse.
Såsom vilkor för anslagets anvisande stadgade Riksdagen, i öfverensstäm-
12
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 8.
melse med hvad förut vid beviljande af statsbidrag för åtskilliga andra
hamnanläggningar föreskrifvits, att städerna Skanör och Falsterbo åtoge sig
att, utan . vidare anspråk på bidrag af allmänna medel, fullborda arbetet
enligt af Eders Kongl. Magt, faststäld plan och derefter ständigt underhålla
hamnanläggningen i sådant skick, att den kunde för trafiken begagnas.
Sedan städerna ingått på detta vilkor och plan för arbetet blifvit af Eders
Kong]. Maj:t faststäld, verkstäldes arbetet i enlighet dermed och blef den
14 Oktober 1881 efter afsyning godkändt. Anläggningen hade då kostat
76,000 kronor och städerna hade nödgats för dess utförande upptaga ett-
lån å 20,000 kronor.
Efter det hamnen sålunda blifvit fullbordad, har den emellertid lidit
svåra skador genom de årligen återkommande floderna, och i synnerhet
lärer en stormflod den 5 December 1883 varit af en högst förderflig inver¬
kan på anläggningen.
I ändamål att bota skadorna och för framtiden förekomma liknande
förödelser lät direktionen för Skanörs hamn genom Majoren A. Remmer
uppgöra eu af ritning och kostnadsförslag åtföljd plan härför, hvilken tillika
afser åtgärder för hamnens fördjupande. Ifrågavarande plan upptog två-
alternativ, med beräkning af kostnaderna för det ena alternativet till 20,700
kronor och för det andra, betecknadt med n:o 2, till 21,400 kronor.
Med bifogande af denna plan anhöll magistraten i Skanör och Fal¬
sterbo, a städernas vägnar, år 1884 att, med afseende å hamnens betydelse
för så väl sjöfarten i allmänhet som lotsverket samt då städerna icke för¬
mådde göra flera uppoffringar för hamnen, än som redan skett, hamnens
iståndsättande måtte bekostas af statsmedel.
Eders Kongl. Maj:ts Befallningshafvande i Malmöhus län hemstälde
om bifall till framställningen och påpekade såsom skäl derför, att städerna
Skanör och Falsterbo voro i ekonomiskt hänseende mindre väl lottade, och
att hamnanläggningen vore af vigt icke minst för det allmänna. Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen, hvars utlåtande i ämnet infordrades, vitsordade
nödvändigheten af de föreslagna arbetena och ansåg Reminers förslag a
21,400 kronor ega företräde framför det andra alternativet samt hemstälde,
under förutsättning att Lotsverket bidroge med hälften af kostnaden 21,400
kronor, att andra hälften 10,700 kronor måtte anvisas från anslaget till
understödjande af brobyggnader och mindre hamnbyggnader samt upprens¬
ning af åar och farleder, derest detta anslag befunnes kunna för ifrågava¬
rande ändamål anlitas, oaktadt hela kostnaden sålunda komme att bestridas
af statsmedel.
Yttrande i ärendet infordrades jemväl från Lotsstyrelsen, som deri an¬
förde, att, enär den för den allmänna sjöfarten ytterst vigtiga Öresunds
13
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 8.
södra lotsstation hade sin plats i Skanör, hvars hamn borde lemna skydd
åt kronans derstädes stationerade fartyg och båtar, Lotsstyrelseri ansäge ett
anslag af lotsmedlen till vidmakthållande af mera nämnda hamn icke vara
för lotsverkets ändamål främmande och fört}' tillstyrkte, att hälften af kost-
nadsbeloppet eller 10,700 kronor anvisades af lots- och fyrmedel.
l)å detta ärende inför Eders Kongl. Maj:t den 10 Oktober 1884 an¬
mäldes, fann Eders Kongl. Maj:t framställningen icke till någon åtgärd för¬
anleda, och detta hufvudsakligast på den grund, att något anslag från fon¬
den till understödjande åt brobyggnader och mindre hamnbyggnader samt
upprensning af åar och farleder ej kunde utgå, med mindre vederbörande
tillsköte minst en tredjedel af kostnaderna, och att något tillskott från stä¬
derna Skanör och Falsterbo i förevarande fall ej ifrågasatts.
Efter erhållen kännedom om detta beslut har direktionen för hamnen
ingått med förnyad underdånig begäran om understöd till belopp af 21,400
kronor för hamnens istå insättande och förstärkande, enligt ofvan omför-
mälda, af Majoren Remmer upprättade plan. Hamndirektionen yttrade här¬
vid, att hamnen under den tid, den varit för trafik upplåten, i många hän¬
seenden ådagalagt, att dess tillkomst vore till stort gagn ej blott för Skanörs
och Falsterbos samhällen utan äfven för den stora sjöfartsidkande allmän¬
het eu, särdeles fiskare och kikare af kustfart. Sålunda hade hamnen be¬
sökts under år 1882 af 28 fartyg från utrikes ort, deraf 20 åter utklare¬
rats, 150 fartyg från inrikes ort och 600 främmande fiskarebåtar, samt
under år 1883 af 23 fartyg från utrikes ort, 40 ångbåtar och 400 främ¬
mande fiskarebåtar. Den för lotsning genom Flintrännan vid hamnen in¬
rättade Öresunds södra lotsstation, som sysselsatte 20 lotsar, hade, sedan
hamnen kommit till stånd, blifvit satt i tillfälle att på ett för den allmänna
sjöfarten mera gagnande sätt utöfva sin verksamhet, hvilket framginge
deraf, att medeltalet fartyg, som från Skanör lotsats, utgjort årligen i me¬
deltal före hamnens anläggning 822 men efter anläggningen deraf 908 med
en inkomst af 36,846 kronor. En icke obetydlig besparing hade äfven för
lotsverket uppstått derigenom, att lotsverket, sedan hamnen anlagts, kunnat
i Skanör med biträde af lotspersonalen derstädes för betydligt billigare pris
upplägga, reparera och utrusta båtar, som lotsverket här underhölle, emot
tillförene, da sådant måst ske i Malmö. Fyrfartyget Falsterbo hade äfven
haft gagn åt hamnen, i thy att detta fartyg, hvilket i Januari månad 1881
måst för våra driftsförhållanden skyndsamt intagas från sin station samt
ej kunnat bogseras till Trelleborg, till följd af ostlig storm, eller till Malmö
eller Köpenhamn, emedan dessa städers hamnar vore stängda af is, vid
detta tillfälle funnit skydd i Skanörs hamn. Om nämnda fyrfartyg forsa -
ges med ångmaskin, så att fartyget kunde, oberoende af bogserångare, vid
14
Kong!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 8.
påkommande isförhållanden lemna och derefter åter intaga sin station, skulle
en så närbelägen hamn som den ifrågavarande vara af särdeles stor vigt
för fyrfartyget, derest hamnen kunde lätt och säkert anlöpas, för hvilket
ändamål, likasom äfven för hamnens ändamålsenlighet i öfrigt och för dess
bestånd, som nu syntes på det betänkligaste sätt hotad t, fördjupnings- och
förstärkningsarbetena vore oundgängligen nödiga.
Sedan Hamndirektionen härefter erinrat, huru som styrelsen för all¬
männa väg- och vattenbyggnader i afseende å den plan för hamnanlägg¬
ningen, som 1878 förelåg, i underdånigt utlåtande anfört, att vid denna
lika som vid hvarje annan plan för eu mindre hamnbyggnad på ifrågava¬
rande kuststräcka uppgrundningar i hamnen från de lättrörliga sandreflarne
vore att befara, och att derigenom underhållet af hamnen antagligen komme
att blifva svårt och dyrt samt möjligen i längden kunde öfverstiga de två
städernas förmåga, upplyser Hamndirektionen, att, sedan sydöstra hamn¬
inloppet blifvit stängda alla farhågor för hamnens uppgrundning genom ut¬
ifrån kommande sand upphört och djupet i sjelfva hamnen såväl som uti
hamninloppet förblifvit temligen oförändradt. Deremot hade de årligen
återkommande stormfloderna, i synnerhet stormfloden den 5 December 1883,
då vattnet under hög sjö flera timmar stått nära två fot öfver kajerna,
visat sig vara mest förstörande för hamnbyggnaden, i synnerhet för de
billiga men lösa ämnena, sand och trä, som i stället för sten mast använ¬
das vid dess anläggande. Samma stormflod hade äfven nedbrutit de bål¬
verken skyddande stenglaciser, delvis förstört plankbeklädnaden och kajerna,
utsköljt en stor mängd sand i hamnbassinen samt nästan helt och hållet
förstört den långa utfartsvägen öfver lagunen från Skanör till hamnen.
Ehuru dessa skador, enligt hvad Hamndirektionen vidare uppgifver, delvis
blifvit botade, skulle de dock, om ej snar och kraftig hjelp kunde anskaf¬
fas, helt och hållet förstöra hamnen.
Eders Kong!. Maj:ts Befallningshafvande i länet, som med underdånigt
utlåtande den 13 December 1884 insändt Hamndirektionens ifrågavarande
framställning, åberopar dervid sitt förenämnda, den 13 Maj samma år af-
gifna yttrande i ämnet och förordar bifall till Hamndirektionens begäran,
enär städerna Skanör och Falsterbo icke torde kunna anses hafva förmåga
att för hamnanläggningen vidkännas kostnader utöfver hvad städerna redan
åtagit sig, och upplyser Eders Kongl. Maj:ts Befallningshafvande vidare, att
i hafvet utanför Skanör viss tid af året bedrefves fiske af en mängd jem¬
väl från Blekinge och andra aflägsna orter ankomna båtar, hvilka vid in¬
träffande storm icke hade annan närbelägen tillflyktsort än Skanörs hamn.
Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, i ärendet ånyo hörd, har i under¬
dånigt utlåtande den 7 Januari 1885 anmält, att chefen i södra Väg-
15
Kongl. May.ts Nåd. Proposition N:o 8.
och vattenbyggnadsdistriktet, efter å hamnen 1884 verkstad besigtning, med¬
delat, att djupet i hamnen, som i det hela val bibehållit sig, var i inseg-
lingsrännan 3 meter (10 fot) och i hamnbassinen l,s till 2,i meter (li till
8 fot), och att något underhållsarbete å hamnen icke kunde förmärkas, utan
att Hamnstyrelsen syntes afvakta ett för hamnens behöriga iståndsättande
behöfligt anslag, hvarförutan hela anläggningen sannolikt snart komme att
blifva en fullständig ruin. För egen del ansåg styrelsen, att de af Majo¬
ren Remmer föreslagna åtgärderna borde nödvändigt utföras, och att, med
afseende å de fördjupnings- och förstärkningsarbeten, som ifrågasattes, ut¬
öfver den ursprungliga, af Eders Kongl. Maj:t gillade planen, ytterligare
understöd af statsmedel borde anvisas för hamnens iståndsättande i likhet
med hvad som varit förhållandet med liera andra hamnar a landets vestra
och södra kuster, hvilka blifvit af storm skadade och, ehuru utförda med
statsbidrag under förbindelse af underhåll, likväl, med afseende å ömmande
omständigheter och svårigheterna att på förhand kunna förutse alla inträf¬
fande naturförhållanden, som för dylika anläggningar kunde medföra obe¬
räkneliga vådor och oförutsedda kostnader, fatt sig beviljade nya anslag.
Dock höll styrelsen före, att i anseende till hvad som blifvit upplyst an¬
gående den försummade underhållsskyldigheten städerna borde förpligtas,
att sjelfve anskaffa tillskott till arbetet med af styrelsen föreslaget belopp.
Skanör och Falsterbo hafva derefter blifvit tillspöka, huruvida de,
under förutsättning att nådig proposition till Riksdagen aflätes angående
statsunderstöd till ifrågavarande hamnarbetes utförande, voro villiga att bi¬
draga till företaget med åtminstone en tredjedel af de beräknade kostna¬
derna; och hafva städerna i anledning deraf medgifvit att bidraga till kost¬
naderna. med en sjettedel af 21,400 kronor.
I det utlåtande, som — innan detta beslut å allmänna rådstugan af
städerna fattades — afgafs i ämnet af Hamndirektionen och drätselkam¬
maren, begagnade dessa tillfället att yttra sig äfven öfver anmärkningen,
att hamnens underhåll försummats, och anförde härutinnan, bland annat,
att hamnen, som efter afsyningen varit utsatt för stormfloder, de der till¬
skyndat densamma skada å så väl bålverk som kajer med mera, flera gån¬
ger, enligt hvad stadens räkenskaper utvisade, blifvit iståndsätta samt att,
enär hamnens inkomster allenast uppgått under år 1882 till 417 kronor,
under år 1883 till 656 kronor och under år 1884 till 570 kronor eller till¬
hopa 1,643 kronor, det lätteligen insåges, att sistnämnda summa varit otill¬
räcklig att utföra annat än de mest nödvändiga arbeten, hvilka hufvudsak¬
ligen afsett provisoriskt botande af uppkomna skador och hvilka arbetens
beskaffenhet och omfång desto hellre måste undfalla eu inspektörs upp¬
märksamhet, som denne ej varit i tillfälle att efter skedda olyckor bedöma
16
Kong!. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 8.
skadornas storlek; att den förbindelse, staden vid öfvertagandet af stats¬
bidraget iklädt sig att underhålla hamnen i sådant skick, att den kunde för
trafiken begagnas, ej torde afse sådana större reparationsarbeten, som blefve
en följd af oförutsedda naturförhållanden; samt att de uti den nu upp¬
rättade planen till hamnens förstärkning och fördjupning upptagna arbeten
icke kunde räknas till sådana, som afsåge hamnens underhåll, och hvilka
arbeten städerna förbundit sig att utan statsbidrag bekosta, utan rätteligen
vore att anse såsom arbeten, nödvändiga för hamnens framtida bestånd och
förmåga att emotstå de faror, hvarmed stormar, strömsättningar och floder
hotade densamma. Slutligen framhålles i förenämnda utlåtande, huru som
det vore betänkligt för städerna att för hamnanläggningen göra ytterligare
uppoffringar, då kommunalskatterna flerstädes uppginge till 6 kronor 65
öre på bevillningskronan och de utgifter, staden förut haft för hamnens
anläggning, uppginge till 1 krona 38 öre för bevillningskrona.
Uti det af Majoren Remmer uppgjorda förslaget, betecknadt såsom
alternativ n:o 2, upptagas följande särskilda arbeten och kostnadsbelopp:
l:o) för i stån dsättande af vestra vågbry faren ....................... kr. 6,776:02
2:o) för förstärkning af norra vågbry tårens glacis............. » 749:82
3:o) för anbringande af glacis å nordöstra sidan af bålverket » 599: 85
4:o) för förstärkning af fördämningen i södra gattet........... » 349: 91
5:o) för påfyllning å hamnplanet................................................ » 558: 15
6:o) för hamnbassinens fördjupning delvis till tio och del¬
vis till åtta fot, på sätt å specialkartan angifves ....... » 4,027: 91
7: o) för förbättrande af utfartsvägen från stranden till
hamnen och samma utfartsvägs förseende med eu sko¬
ning af plank (parapet)........................................................ » 1,579:88
8: o) för anordningar till förbättrande af vägen öfver Bag¬
djupet ................................................................................. » 4,860: 13
9:o) för oförutsedda kostnader, arfvoden för ingeniörsbiträ-
den med mera................................................................... » 1,897: 73
tillsammans kronor 21,400: —
Sedan förenämnda yttrande från städerna Skanör och Falsterbo in¬
kommit, har Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen den 24 April och den 12
Oktober nästlidne år till mig aflåtit särskilda skrifvelser i ämnet.
Uti den förra skrifvelsen fäster styrelsen uppmärksamheten å önsk¬
värdheten deraf att för betryggande af hamnens kommunikation med land,
öppningar för vattnets genomgång anbringas med pålbroar öfver öppnin-
garne såväl i vägen öfver Bagdjupet som ock i banken öfver den vestra
lagunen till förekommande af utskärningar i vägbanken vid högt vatten¬
IT
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 8.
stånd under nordliga stormar; och äro kostnaderna för dessa arbeten beräk¬
nade till 4,600 kronor.
I den senare skrifvelsen yttrar Styrelsen att i sammanhang med de
förut ifrågasatta arbetena torde, för att hamnanläggningen skulle blifva fullt
tillfredsställande, äfven sådana arbeten böra vidtagas, hvilka, ehuru icke
för den närmaste framtiden alldeles nödvändiga,, likväl kunna snart motses
blifva erforderliga, nemligen: dels betonförstärIsning i de två öppningarne i
tillfartsvägen, och dels anbringande af stenfyllningar till en fots höjd öfver
dagvattenytan mot de plankväggar, som stödja en del af tillfartsvägen när¬
mast hamnplanet, och mot ryggsidan af samma plan. Kostnaden för dessa
arbeten beräknas af styrelsen uppgå till 8,200 kronor och har styrelsen
uppgjort fullständigt kostnadsförslag öfver de arbeten, som dels enligt Rem-
iners förslag och dels derutöfver, enligt styrelsens sistberörda skrivelser,
erfordras för hamnens fullständiga ordnande, slutande detta kostnadsförslag
å ett belopp af 34,200 kronor.
Den betydelse, en lämplig hamn å ifrågavarande plats eger, utom
för städerna Skanör och Falsterbo, äfven för den allmänna sjöfartens inle¬
dande åt svenska sidan genom Flintrännan framhölls och erkändes utan
motsägelse, då till hamnens anläggning år 1878 beviljades understöd af
statsmedel, och denna dess betydelse har sedan den tiden ej undergått nå¬
gon förminskning. Vid sådant förhållande och med hänsyn till hvad i
förevarande ärende ytterligare framhållits om hamnens vigt ej mindre för
lotsverket än äfven för kustbefolkningen, anser jag att verkliga olägenheter
för det allmänna skulle uppstå, derest hamnens bestånd äfventyrades. Men
detta torde blifva följden, så framt icke staten nu bisträcker med understöd.
Städerna Skanör och Falsterbo, redan förut betungade af utgifter för hamn¬
anläggningen och för andra kommunala behof, hafva dertill under senaste
året drabbats af ytterligare kostnader i följd af den för dessa samhällen
olycksbringande eldsvåda, som lade icke mindre än 89 gårdar i aska; och
detta allt torde vålla, att dessa städer icke mäkta för hamnen underkasta
sig större uppoffringar än de omkring 3,567 kronor, hvarmed de förklarat
sig villige till arbetet bidraga. Då Riksdagen är 1878 anlsog medel till an¬
läggningen, skedde detta under vilkor, att städerna skulle, utan vidare an¬
språk på bidrag af allmänna medel, ständigt underhålla hamnen i sådant
skick, att den kunde för trafik begagnas; och, ehuru handlingarne i detta
ärende synas gifva vid handen, att denna skyldighet möjligen kunnat med
större noggrannhet iakttagas, torde, med afseende å hamnens allmänna be¬
tydelse och städernas ekonomiska ställning, icke heller denna omständighet
Bill. till Riksd. Prut. 1880. 1 Sand. 1 Afd. 0 Höft. 3
18
Kongl. Alay.ts Aråd. Proposition N:o 8.
få tillmätas afgörande inflytande på frågan, helst det nu föreliggande för¬
slaget endast till en mindre och till siffran icke lätt bestämbar del afser
sådana arbeten, som kunna inbegripas under den Skanör och Falsterbo
åliggande underhållsskyldigheten, utan väsentligast åsyftar att förbättra
hamnens byggnadssätt, så att densamma fullständigare kan motsvara sitt
ändamål. Efter hvad jag har mig bekant, anser statsrådet och chefen för
Sjöförsvarsdepartementet hamnens betydelse för lotsverket kunna påkalla ett
understöd af lots- och fyrmedlen till det belopp, lotsstyrelsen föreslagit,
eller 10,700 kronor. Med beräkning af detta belopp och af städernas bi¬
drag, 3,567 kronor, utgör det fyllnadsbelopp, som bör hos Riksdagen äskas,
19,933 kronor eller i rundt tal 20,000 kronor. Som det bör kunna anta¬
gas, att hamnens förbättrande jemväl kommer att befrämja städernas för¬
kofran, lära såsom vilkor för ifråvavarande understöds meddelande Skanör
och Falsterbo böra tillförbindas att för framtiden underhålla hamnen i det
skick, hvari densamma genom förevarande arbetens utförande blifver för¬
satt. 1 sammanhang dermed synes äfven nödigt tillse att, för vinnande af
trygghet härutinnan, i Hamndirektionen lemnas inträde åt personer, som
Eders Kongl. Maj:t kan finna lämpliga att i detta afseende bevaka det all¬
männas intresse. Frågan om dessa vilkor torde Eders Kongl. Maj:t fram¬
deles vilja taga under öfvervägande, i händelse medel till hamnarbetena
beviljas.
På grund af hvad i ärendet förekommit hemställer jag alltså i under¬
dånighet, att Eders Kongl. Maj: t täcktes föreslå Riksdagen att för istånd-
sättande och förstärkande af Skanörs hamn på extra stat för år 1887 be¬
vilja 20,000 kronor.
Hvad föredraganden sålunda hemstält behagade, på
tillstyrkan af Statsrådets öfriga ledamöter, Hans Maj:t
Konungen i nåder bifalla; och skulle i följd deraf till
Riksdagen aflåtas nådig proposition af den lydelse, bi¬
laga till detta protokoll utvisar.
Ex protocollo,
E. K. Almqvist.
Stockholm 1886. Kongl. Boktryckeriet, P. A. Norstedt & Söner.