8
Motioner i Andra Kammaren, N:o 76.
föregående åren upplupna räntor, under de återstående
tio åren förräntas med fyra och en half procent och
amorteras med tio procent.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles vördsamt.
Stockholm den 27 Januari 1886.
Knut Söderblom.
N:o 76.
Af llerr Nils NilSSOIl i Vrängebol: Om förhöjning i anslaget för
är 1887 till understöd för vägars anläggning och för¬
bättring.
Utaf bilagorna till Kongl. propositionen N:o 1 kan inhemtas å sidan
70 i den utdelade tryckta upplagan, att »i fråga om fonden till understöd
för anläggning af nya samt förbättring eller omläggning af backiga eller
eljest mindre goda vägar---— behofvet fortfarande vore större, än att alla så¬
dana vägföretag, som af kommuner beslutits, eller dem af vederbörande myndig¬
heter blifvit ålagdt att utföra, kunde med bidrag hugnas omedelbarligen efter
det ansökningar derom inkommit, utan i följd häraf liera angelägna arbeten
måste i afbidan på tillgångar till deras understödjande uppskjutas», och da
enligt i tidningarna synlig uppgift ansökningar till erhållande åt bidrag utaf
ifrågavarande slag finnas inne för så talrika och betydande vägarbeten, att
den beräknade kostnaden för deras utförande belöper sig till kronor 2,312,634: 82
samt dä dessa arbeten, för att ej varda allt för betungande för dem, som
hafva att utföra desamma, kräfva statsunderstöd till hälften eller två tredje
delar af kostnaden; sä synes, hur otillräckligt det hittillsvarande anslaget af
500,000 kronor är och hur nödigt det är att åtminstone för ett är höja det¬
Motioner i Andra Kammaren, N:o 76. 9
samma till ett belopp, som medgifver att understödja en så stor del af de
företag, för Indika redan begärts statsbidrag, att den allt för långa tid, som
eljest i regeln åtgår för dessa bidrags erhållande, måtte något förkortas.
Ytterligare skäl för en förhöjning af nämnda anslag finnas uti näringarnas
och särskilt jordbrukets behof i många delar af riket utaf lifligare sam¬
färdsel äfven genom nya eller förbättrade vägars åstadkommande samt uti
den obestridliga lättnad, som flerstädes under de nu rådande tryckta för¬
hållandena å landsbygden skulle beredas genom utförandet i vidgad omfatt¬
ning af dylika arbeten, för Indika kostnaderna stanna inom landet, och som
genom sina verkningar särskilt lända den del af befolkningen till gagn, som
i regeln mest är tryckt af bördor för fyllandet af statens behof. Det stora
öfverskottet i statskassan bör ock innebära en maning åt Riksdagen att äfven,
på sätt här föreslås, se landets främsta hufvudnäring och den skattebetryckta
landtbefolkningen till godo. De summor, statsverket får vidkännas för väg-
väsendet inom landet, äro dessutom icke bortkastade, enär genom dem både
näringslifvet och skatteförmågan i väsentlig mån höjas å landsbygden; och
är det tydligt, att de förmånliga verkningarna af den sålunda förbättrade
samfärdseln allt mer ökas, i den män samfärdsel-lederna bilda ett allt fullstän¬
digare helt.
På grund af det anförda får jag alltså hemställa,
att Riksdagen måtte till bidrag för anläggning af nya
samt förbättring eller omläggning af backiga eller eljest
mindre goda vägar för år 1887 bevilja ett anslag af en
million kronor.
Om remiss till Stats-Utskottet anhalles.
Stockholm den 26 Januari 1886.
Nils Nilsson
i Vrängebol.
Bill. till Bilsd. Prot. 1886 1 Samt. 2 Afd. 2 Band. 11 Käft.
2