Motioner i Andra Kammaren, N:o 113.
51
skilda hafva redan tecknat betydliga belopp, och teckningarne för bi¬
drag till banan fortgå ännu.
Som denna bana äfven för det allmänna har ett stort intresse, då
den kommer att utgöra en vigtig föreningsväg emellan östra och vestra
Sverige, så anser jag, att den från statens sida förtjena!- all uppmun¬
tran, hvarför jag får föreslå,
att Riksdagen täcktes ställa till Kongl. Maj:ts
förfogande en summa af en million kronor för att,
på de vilkor och förbehåll, som Riksdagen föreskrif-
ver för lån till enskilda jernvägars anläggande, lem-
nas såsom lån åt det bolag, som bildats för att bygga
en jernväg emellan Bolmens station å Vislanda—
Bolmens jernväg och Halmstad.
Anhålles att få till Stats-Utskottet inlemna ritningar, kostnads¬
beräkningar, kartor samt öfriga handlingar.
Stockholm i Januari 1886.
1. Lyttkens.
N:o 113.
Af Herr €. M. Sclienström: Angående fastställande såsom vilkor vid
förekommande frågor om Riksdagens bifall till vidare
byggande eif statsbanor, att räler dertill skola användas
uteslutande af svensk tillverkning.
Med synnerlig tillfredsställelse har jag inhemtat, hurusom Riks¬
dagens Herrar Revisorer i deras berättelse öfver statsverkets förvalt¬
ning år 1883 uttalat följande beaktansvärda ord: »Särkildt i betrak¬
52
Motioner i Andra Kamma/ren, N:o 113.
tande af de tryckta konjunkturer, under h vilka den svenska jerntill-
vorkningen sedan länge bedrifvits, hafva Revisorerne velat framhålla
önskvärdheten deraf, att beställningar af de för statens jern vägars
räkning erforderliga räler må göras hos svenska verkstäder till fram¬
kallande af en rälsfabrikation inom vårt land, helst det torde kunna
ifrågasättas, huruvida icke svenska räler på grund af råvarans ypper¬
liga beskaffenhet och deras deraf härledande hållbarhet i längden torde
komma att visa sig vara äfven från kostnadssynpunkt fördelaktigare
än de utländska»; men Revisorerne foga dervid såsom vilkor: »om så¬
dant kan ske utan nämnvärd ökad kostnad»; och genom detta förbehåll
förfaller, vid nuvarande förhållanden, den nationella tanken och detta
så vackert uttalade önskningsmål kommer ej ett enda steg framåt.
Då nu emellertid icke någon torde underkänna den stora och vigtiga
betydelsen af Revisorernes mycket berättigade önskan, nemligen att
söka framkalla användning af uteslutande svenska räler vid stam¬
banorna, eller med andra ord, inhemsk tillverkning af räler, hvilken
fabrikation måste erkännas vara högst naturlig för vårt land, blifver
frågan — för så vidt nemligen man verkligen vill närma sig detta mål —
huru skall eu sådan industri här åstadkommas? Flera medel, värda
ganska stora uppoffringar, kunna gifvetvis dertill utfinnas, men för min
ringa del hyser jag den öfvertygelse, att man icke har mer än en
enda lägligt verksam utväg, som, om än till en början kostsam, ofel¬
bart skall framkalla både tillräcklig produktion och inom kort jemväl
prisnedsättning; och för ett sådant antagande finnas mycket talande
skäl, om man egnar uppmärksamhet åt trafikstyrelsens underdåniga
berättelse för år 1884, hvaraf, beträffande lokomotiv, framgår, att af
de 120 lokomotiv, som af staten blifvit från svenska verkstäder in¬
köpta, de första under åren från och med 1861 stodo i pris högre än
de utländska, men så småningom vid stigande beställningar nedgick
kostnaden med flere tusen kronor emot priset för lokomotiv i utlandet,
med Indika de i godhet mycket val uthärdade jemförelse, ja, till och
med öfverträflade dem, hvithet äfven hade till följd, att från och med
1879 trafikstyrelsen endast inköpt svenska lokomotiv till det höga an¬
talet af 57 stycken. Jag har dock hört berättas, med hvad trovär¬
dighet lemna» derhän — ty det låter otroligt — att jemvägsbyggnads-
styrelsen öfver Trondhjem skulle införskrifvit ett par lokomotiv, Indika
likväl icke tyckas vara upptagna i trafikstyrelsens åberopade under¬
dåniga berättelse. Ser man vidare på nyssberörda berättelse, skall man
finna, att all rörlig materiel under år 1884 blifvit inköpt inom landet,
men till eu början måste äfven den rörliga materielen anskaffas utifrån,
"Motioner i Andra Kammaren, N:o 113.
53
intill dess våra egna verkstäder hunnit den utveckling, som med be¬
römvärd omtanke framkallades af trafikstyrelsen, utan just så synner¬
ligen nämnvärd uppoffring för statsverket vid första beställningen.
Man skall helt visst emot min uppfattning af denna fråga invända,
att dermed komrne att förenas betydliga förluster för statsverket. Det
hvarken kan eller vill jag bestrida, ty så t näste inträffa för ett så vig¬
tig! ändamål, dock allenast under de första åren; och jag anser att
det är penningar värdi, om man inom eget land kunde ställa i gång eu
så naturlig industri som den ifrågavarande, särdeles under dessa yt¬
terst bekymmersamma tider för jerntillverkningen, hvarunder folket
hotas att alldelas sakna arbete och slutligen tvingas att öfvergifva ett
land, som icke vill offra något för arbetarens utkomst i hemlandet.
På grund af hvad jag sålunda haft äran framställa, tillåter jag
mig vördsamt utbedja,
att Riksdagen behagade besluta, att vid före¬
kommande frågor om bifall till vidare byggande af stats¬
banor de! vilkor måtte dervid inrymmas, att räler
dertill skola användas uteslutande af svensk tillverk¬
ning, samt att Stats-Utskottet, dit denna motion torde
hänvisas, täcktes vid pröfning af sådana jernbane-
anläggningar taga i beräkning den ökade kostnad,
som, i händelse af denna motions gillande, kan deraf
följa.
Slutligen anhåller jag, att hos Stats-Utskottet få aflemna vidare
upplysningar i ärendet, sa framt sådant för mig kunde finnas behöflig!.
Stockholm den 28 Januari 1886.
Oskär Schenström.