Stats-Utskottets Utlåtande N:o 55.
1
N:o 33.
|Ank. till Riksd. Kansli den 30 April 1884, kl. 1 e. m.
Utlåtande, angående beviljande af anslag för en
Störa Rör på Öland.
hamnanläggning vid
(R. A.)
i en den 9 innevarande April aflåten, till Stats-Utskottets behand¬
ling remitterad proposition (N:o 37) har Kongl Maj:t föreslagit anlägg¬
ning af en hamn vid Stora Rör på Öland.
Af den nådiga propositionen inhemtas, att, sedan Riksdagen till
anskaffande af ett isbrytande ångfartyg för upprätthållande al kommu¬
nikationen vintertiden mellan Öland och fastlandet på extra stat för år
1883 anvisat ett anslag af 146,300 kronor, men kostnaderna för anskaf¬
fandet af det för berörda trafik numera upplåtna ångfartyget »Öland»
uppgått till allenast 116,043 kronor 89 öre, samt å nämnda anslag så¬
lunda uppkommit en behållning af 30,256 kronor 11 öre, så hade, efter
erhållet uppdrag af Gfärdslösa, Långlöts, Runstens, Glömminge, Högs¬
rums och Repplinge kommuner på Öland, ledamoten af Riksdagens An¬
dra Kammare, A. P. Danielson, i en till Kongl. Maj:t ingifven skrift,
under förmälan, hurusom de fördelar med hänsyn till kommunikationen
mellan fastlandet och Öland, som vunnits genom isbrytarefartygets an¬
skaffande, skulle i väsentlig mån ökas, derest fartyget, som hittills huf¬
vudsakligen gjort turer mellan Kalmar och Färjestaden på Öland, komme
att regelbundet angöra äfven andra hamnar på ön, samt att i dylikt
fall såsom angöringsplats företrädesvis egnade sig färjplatsen Stora Rör,
Bih. till Riksd. Brok 18*4. 4 Sami, 1 Afd. 40 Häft. 1
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 55.
2
hvilken, belägen på ungefär lika afstånd från öns båda ändpunkter, er-
bjöde god hamnplats, i underdånighet anhållit, att åtgärder måtte vid¬
tagas för att vid Stora Rör åstadkomma en för trafiken mellan nämnda
ö och fastlandet af behofvet påkallad hamn, samt att framställning måtte
göras hos Riksdagen om anvisande af de för hamnbyggnaden erfor¬
derliga medel, hvartill ofvanberörda öfverskott antagligen skulle kunna
lemna tillgång.
Till stöd för den underdåniga ansökningen anfördes vidare, att
hemmanet Stora Rör eller Rörsberg, hvarå nämnda färjplats vore belä¬
gen, och hvilket tillhörde staten samt för närvarande vore utarrende-
radt på tjugu år, hade ett i förhållande till den öfriga delen af Öland
centralt läge i en bördig och tätt bebyggd trakt; att allmän farväg
ledde till Stora Rör; att detta ställe vore den punkt på ön, derifrån un¬
der svåra väderleksförhållanden största möjligheten förefunnes att upp¬
rätthålla förbindelsen med fastlandet, enär farleden utanför och intill
detta ställe vore djupare, rymligare och mera fri från grund än den öf¬
riga delen af farleden i Kalmar sund; att posten till och ifrån Öland
af ålder befordrats öfver Stora Rör; samt att Störa Rör, i hvars när¬
het Ispeudde fyr vore belägen, skulle blifva en synnerligen lämplig-
hamn för det djupgående postångfartyget Öland så väl under bestämda
turer å sistnämnda ort som ock då fartyget för drifis, storm eller lågt
vattenstånd ej kixnde uppehålla den hufvudsakliga traden Kalmar—
Färjestaden.
Efter det Kongl. Maj:t i anledning häraf genom nådig remiss
anbefalt Generalpoststyrelsen att inkomma med underdånigt yttrande,
åtföljdt af plan och kostnadsförslag, har Generalpoststyrelsen i under¬
dånigt utlåtande den 7 sistlidne Mars öfverlemnat ett af Kaptenen vid
väg- och vattenbyggnadscorpsen C. H. Öhnell i ämnet afgifvet be¬
tänkande med dertill hörande kartor och ritningar samt kostnads¬
förslag.
Enligt detta förslag har kostnaden för hamnbyggnaden jemte
särskild tilläggsbrygga beräknats till 40,000 kronor, hvilket belopp
kornme att ökas med 6,300 kronor, derest norra vågbrytaren gåfves
sådan form, att densamma blefve användbar jemväl såsom landnings-
brygga. Då fartyget Öland skulle ligga 2,52 meter (8,49 fot) djupt, har
hamnens vattendjup beräknats till minst 2,6 meter (8,70 fot) under läg¬
sta vattenytan, motsvarande 3,2g meter (11 fot) vid vanligt vattenstånd.
För egen del har Generalpoststyrelsen anfört, att då, enligt hvad
styrelsen varit i tillfälle att inhemta, icke ringa svårigheter mötte för
postångfartyget Öland att under ogynsamma väderleksförhållanden,
Stats-UtsJcottets Utlåtande N:o 55.
3
såsom isgång med stark ström eller storm med mer än vanligt lågt
vattenstånd, angöra Färjestaden, till hvilken ort fartyget hittills gjort
sina turer, en hamnbyggnad vid Stora Rör af beskaffenhet att äfven
under svårare väderleksförhållanden bereda tillträde och skydd för post-
ångfartyget, tvifvels utan skulle vara i hög; grad egnad att befrämja det
med fartyget afsedda ändamål.
Efter granskning af den uppgjorda planen för hamnbyggnaden
har Kongl. Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen, instämmande i de af
sökanden och Generalpoststyrelsen uttalade åsigter angående nyttan och
behofvet af en hamn vid Störa Rör, i afgifvet underdånigt utlåtande af
den 28 sistliden Mars förklarat sig icke hafva funnit skäl att mot
byggnadsplanen i dess helhet göra någon erinran, men beträffande
detaljerna tillstyrkt några ändringar i syfte dels att öka hamnens djup
till minst 2,s meter (9,48 fot) vid lägsta vattenstånd, dels ock att åt
densamma i öfrigt bereda större styrka och varaktighet. Genom de
sålunda föreslagna förbättringarne skulle kostnaden för anläggningen,
enligt det af Öhnell föreslagna billigare alternativet, som af Väg- och
Vattenbyggnadsstyrelsen förordades, komma att ökas från 40,000 kronor
till 46,500 kronor, hvartill styrelsen ansett böra ytterligare läggas ett
belopp af högst 4,000 kronor för oförutsedda utgifter till följd af under
byggnaden möjligen inträffande haverier, så att kostnaden i sin helhet
sålunda skulle komma att uppgå till 50,500 kronor.
Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen har tillika hemstält, att för
beviljandet af det särskilda anslag, som kunde komma att för hamn¬
byggnaden begäras, måtte såsom vilkor stadgas skyldighet för veder¬
börande. kommuner att för framtiden underhålla hamnen mot rättighet
för dem att enligt vederbörligen faststäld taxa uppbära hamnafgifter af
andra än kronans fartyg; och har i anledning af denna styrelsens hem¬
ställan sökanden Danielson inkommit med en ytterligare skrift i ämnet,
deruti han anhållit, att nyssnämnda vilkor måtte inskränkas dertill, att
underhållsskyldigheten finge öfvertagas af en eller flere kommuner,
samt att densamma förklarades afse endast sådant underhåll, som i
vanliga fall ifrågakomma, men deremot icke underhåll eller reparationer,
som kunde blifva en följd af hamnens skadande genom storm eller is.
Då det från statens sida måste utgöra en berättigad hänsyn med
afseende å den från fastlandet afskilda betydande landsdel, hvarom
här är fråga, att det ändamål, som afsågs med anskaffandet af det
ofvannämnda isbrytarefartyget, eller att året om kunna uppehålla kom¬
munikationen mellan fastlandet och Oland, kan så fullständigt som
möjligt vinnas, men dertill fordras att å lämplig punkt på ön beredes
4
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 55.
en hamnplats, som kan af fartyget angöras äfven under de svårare
trafikförhållanden, hvilka vintertiden ofta inträffa, samt färjplatsen Stora
Rör så väl med afseende å belägenhet som andra omständigheter måste
anses för en hamnanläggning med dylikt ändamål synnerligen lämplig,
hvartill kommer att, såsom Kaptenen Ohnell i sitt yttrande i ämnet er¬
inrat, en hamn vid Stora Rör skulle blifva till gagn äfven för sjöfarten
i allmänhet, har Kongl. Maj:t ansett staten så mycket hellre böra lemna
sin medverkan till den ifrågavarande hamnens åstadkommande, som de
besparingar, hvilka uppstått på de för isbrytarefartygets anskaffande
beviljade medlen, äro tillräckliga för att bestrida mer än hälften af
kostnaden för hamnbyggnadens utförande. Dessa besparingar utgöra
nemligen 30,256 kronor 11 öre; och då kostnaden för hamnbyggnaden,
inberäknadt godtgörelse till Kaptenen Ohnell för den af honom upp¬
gjorda planen och de efter all anledning föga betydande ersättningar,
som kunna ifrågakomma till arrendatorn af hemmanet Stora Rör och
egaren af det angränsande Isgärde för intrång i följd af hamnanlägg¬
ningen, lärer kunna i ett för allt beräknas till 51,000 kronor, skulle
alltså för hamnbyggnadens utförande, utöfver de ofvannämnda bespa-
ringarne, erfordras ett belopp af 20,743 kronor SO öre, eller i jemnadt
tal 21,000 kronor.
Kongl. Maj:t, som, lika med Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen,
ansett underhållet af den ifrågasatta hamnbyggnaden böra, emot rätt
att enligt faststäld taxa uppbära hamnafgifter af andra än kronans
fartyg, åläggas de angränsande kommunerna, dock med den begräns¬
ning, att underhållsskyldigheten icke utsträckes till botande af skador,
som uppstå genom svårare naturhändelser, har alltså föreslagit Riksdagen
att för anläggning af en hamn vid Stora Rör, i hufvudsaklig öfverens¬
stämmelse med det af Kaptenen Ohnell uppgjorda förslag, med deri af
Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen förordade ändringar,
dels ställa till Kongl. Maj:ts förfogande de besparingar till belopp
af 30,256 kronor 11 öre, som uppstått på det för år 1883 till anskaf¬
fande af ett isbrytande ångfartyg för upprätthållande af kommunika¬
tionen mellan Öland och fastlandet på extra stat beviljade anslag af
146,300 kronor;
dels ock på extra stat för år 1885 anvisa ett anslag af 21,000
kronor;
under vilkor att hamnen angränsande eller närbelägna kommuner
förbinda sig att, mot rättighet att enligt vederbörligen faststäld taxa
uppbära hamnafgifter af andra än kronans fartyg, vidkännas alla kost¬
Ståts-Utskottets Utlåtande N:o 55. 5
nåder för hamnbyggnadens underhåll, med undantag endast af sådana,
som framkallas af svårare naturhändelser.
Ehuru Utskottet anser, att det varit önskligt, om vid framställ¬
ningen om statsanslag till ett fartyg för postförbindelsen mellan Oland
och fastlandet äfven behofvet af en ny hamn utom den vid Färjestaden
blifvit framhållet, har Utskottet, som, efter granskning af handlingarna,
funnit den föreslagna hamnanläggningen af gagn så väl för orten och
för sjöfarten i allmänhet som i synnerhet för nämnda postförbindelse,
funnit sig böra tillstyrka bifall till Kongl. Maj:ts förslag i hufvudsak-
liga delar. Härvid har Utskottet likväl ansett några mindre modifika¬
tioner deri böra ifrågasättas. Dels har Utskottet nemligen, då sjelfva
hamnanläggningen skulle på statens bekostnad utföras, funnit det vara
billigt, att åtminstone all den mark, som för anläggningen erfordrades,
blefve kostnadsfritt för ändamålet tillgänglig, och dels har Utskottet,
beträffande den föreslagna bestämmelsen, att från underhållsskyldig¬
heten skulle undantagas sådana kostnader, som framkallas af svårare
naturhändelser, trott en sådan afvikelse från gällande stadganden i
fråga om underhåll af allmänna arbeten, som blifvit med understöd af
allmänna medel utförda, vara i någon mån betänklig och ej heller er¬
forderlig. Då staten bekostar hamnarbetet, synes det vara skäligt att
intressenter i orten, såsom kommuner, landsting, hushållningssällskap
eller andra, vidkännas underhållsskyldigheten. Tolkningen af denna
skyldighets rätta omfång och hvad med svårare naturhändelser rätte¬
ligen skulle förstås kunde ock möjligen gifva anledning till tvister,
och om en olyckshändelse skulle inträffa af sådan beskaffenhet, att det
ej billigtvis bör åligga vederbörande intressenter i orten att iståndsätta
hvad derigenom blifvit skadadt, står det alltid vederbörande öppet att
gå i författning om framställning i ämnet hos Kongl. Maj:t och Riks¬
dagen.
Då, ur statens synpunkt, ifrågavarande hamnanläggning närmast
påkallas af omsorgen om postförbindelsens upprätthållande mellan fasta
landet och Oland, och då större delen af kostnaden skulle utgå af be-
sparingarne å det i riksstaten för år 1883 bland extra ordinarie an¬
slagen under sjunde hufvudtiteln uppförda anslag till anskaffande af
ett isbrvtande ångfartyg för upprätthållande af kommunikation mellan
Öland och fastlandet, har Utskottet funnit ifrågavarande anslag, hvars
äskande blifvit på föredragning af Statsrådet och Chefen för Finans¬
departementet beslutadt, böra å sjunde hufvudtiteln uppföras.
På grund af hvad ofvan anförts, hemställer Utskottet,
Bih. till Riksd. Prof. 1884. 4 Sami. 1 Äfd. 40 Höft.
2
6
Stats- Utskottets Utlåtande N:o 55.
att Kongl. Majrts förevarande proposition må på
det sätt bifallas, att Riksdagen, för anläggning af en
hamn vid Stora Ror, i hufvud saklig öfverensstämmelse
med det af Kaptenen Ohnell uppgjorda förslag, med
deri af Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen förordade
ändringar,
dels ställer till Kongl. Majrts förfogande de be¬
sparingar till belopp af 30,256 kronor 11 öre, som
uppstått på det för år 1883 till anskaffande af ett is¬
brytande ångfartyg för upprätthållande af kommunika¬
tionen mellan Oland och fastlandet på extra stat be¬
viljade anslag af 146,300 kronor;
dels ock under sjunde hufvudtiteln på extra stat
för år 1885 anvisar ett anslag af 21,000 kronor;
under vilkor ej mindre att all för hamnanlägg¬
ningen erforderlig mark, som ej redan tillhör staten,
varder kostnadsfritt åt staten upplåten, och den staten
tillhöriga,| utarrenderade mark, som för anläggningen
erfordras, utan hinder af arrendeaftalet och utan ut¬
gift för staten för ändamålet tillgänglig, än ock att
närgränsande kommuner eller andra intressenter i
orten, som af Kongl. Maj:t godkännas, förbinda sig
att, mot rättighet att enligt vederbörligen faststäld
taxa uppbära hamnafgifter af andra än kronans far-
tyg, vidkännas alla kostnader för hamnbyggnadens
underhåll.
Stockholm den 30 April 1884.
På Stats-Utskottets vägnar:
Gustaf Sparre.
Stockholm, tryckt hos A. L. Normans Boktryckeri-Aktiebolag, 1884.