Ståts-Utskottets Utlåtande N:o 12b.
1
N:o 12 h.
Ank. till Riksd. Kansli den 28 April 1884, kl. 8 e. m.
Utlåtande, med anledning af Kong}. Majds proposition angående
anslag för år 1885 till Kommerskollegium.
(2:a U. A.)
Sedan Kong! Maj:t i den till innevarande Riksdag aflåtna propositionen
angående statsverkets tillstånd och behof under sjette hufvudtiteln i punkten
l:o rörande Kommerskollegium, utan att ifrågasätta någon förändring i kol¬
legiets ordinarie anslag, äskat att, för tillfällig löneförbättring, å extra stat
för år 1885 i statsregleringen måtte beräknas 8,540 kronor, samt Utskottet
i dess angående regleringen af utgifterna under samma hufvudtitel afgifna
utlåtande N:o 12 a punkten 2:o anmält, att Utskottet för det dåvarande och
i afvaktan på den ytterligare framställning i ämnet, som med anledning af
då församlade komiterades förslag möjligen kunde under riksdagens lopp vara
att från Kongl. Maj:t förvänta, icke ansett sig då (i sammanhang med öfriga
i utlåtandet behandlade ärenden) böra meddela yttrande rörande det ordinarie
och det extra anslaget till kollegiet, så har under den 9 April 1884 till
Riksdagen aflåtits särskild proposition (N:o 35), hvari Kongl. Maj:t, under
åberopande af ett propositionen bilagdt protokoll öfver civilärenden af samma
dag, föreslagit Riksdagen att:
dels, jemte bibehållande i riksstaten för år 1885 af det i nu gällande
riksstat till Kommerskollegiet upptagna ordinarie anslaget, 76,400 kronor,
medgifva att de lönebelopp, som vore i kollegiets stat anvisade ej mindre
för en advokatfiskalstjenst än äfven för andra ledigblifna eller ledigblifvande
befattningar inom kollegiet, i afseende å hvilka indragning syntes kunna ega
Bih. till Riksd. Prof. 1884. 4 Sand. 1 Afä. .9 Häft. 1
2
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 12 b.
ram eller förändring böra vidtagas, måtte intill slutet af år 1885, i den
mån de för bestridande af göromålen inom kollegiet kunde finnas erforderliga,
af Kongl. Maj:t för ändamålet disponeras;
dels, på det Kongl. Maj:t måtte komma i tillfälle att tilldela Kommers¬
kollegiets ledamöter samt dess i stat uppförde embets- och tjensteman, med
undantag af fyra kanslister, tillfällig löneförbättring under år 1885 till samma
belopp, som för innevarande år beviljats, på extra stat för år 1885 anvisa
8,540 kronor;
dels ock medgifva, att de under är 1885 inflytande afgifterna för pa¬
tent, och för registrering af varumärken måtte få användas till bestridande
af de utgifter, hvilka betingades af en tillämpning under samma år af för¬
ordningen angående patent och lagen om skydd för varumärken.
Af ofvanberörda statsrådsprotokoll inhemtas, bland annat, att, ehuru,
enligt uppgift, den för kommerskollegiifrågans behandling tillsatta komité»
uppbjudit alla krafter för att påskynda sitt arbete, komitén likväl icke förr
än den 12 sistlidne Mars kunnat afgifva betänkande i ämnet samt att Kommers¬
kollegiet den 31 i sistnämnda månad inkommit med utlåtande häröfver,
hvarefter ärendet blifvit af departementschefen förberedt till föredragning,
men att i anseende dertill, att af den för Riksdagens sammanvaro grund¬
lagsenlig! bestämda tiden icke mycket återstode, det ansetts med skäl kunna
ifrågasättas, huru vida det vore lämpligt att till Riksdagen framställa förslag
till lösning af en så pass omfattande fråga som den förevarande, hvars af¬
görande skulle i flera afseenden inverka på statsregleringen och möjligen
föranleda till rubbning åtminstone beträffande en af Riksdagen redan fast-
stäld anslagstitel.
Någon framställning i och för kommerskollegiifrågans slutliga lösning-
föreligger således icke nu, men det har ansetts nödvändigt att vidtaga sär¬
skilda åtgärder för att kunna under år 1885 bereda tillämpning åt de af
Kongl. Maj:t, framlagda och numera af Riksdagens båda Kamrar bifallna
förslagen till förordning angående patent och till lag om skydd för varu¬
märken, hvilka författningar, enligt föreskrift, skola lända till efterrättelse
från och med ingången af år 1885 och påkalla särskilda anordningar med
hänsyn till den eller de administrativa myndigheter, som skola handlägga
de på sådana myndigheter ankommande ärendena angående patent och varu¬
märken. Härom har föredragande departementschefen till protokollet (sid. 7
och följande) yttrat:
»Jag tillåter mig i afseende härå i minnet återkalla, att jag vid an¬
mälan inför Eders Kongl. Maj:t den 25 sistlidne Januari af förslaget till
förordning angående patent framhöll, hurusom sammansättningen af den myn¬
dighet, åt hvilken patentärendenas handläggning i första hand anförtroddes,
Stats- Utskottets Utlåtande N:o 12 b.
3
äfvensom sättet för meddelade patents offentliggörande vore af synnerlig vigt
för en sund utveckling af patentväsendet. Då det väsentligaste vid patent¬
myndighetens sammansättning dock otvifvelaktigt vore, att densamma erhölle
tillgång pa erforderliga tekniska krafter, hvarigenom möjlighet till en mera
omfattande och fullständig förpröfning bereddes, ansäg jag emellertid att,
för den händelse organisationen af det nya verk, som skulle träda i den
hittillsvarande patentmyndighetens eller Kommerskollegiets ställe, icke hunne
genomföras till tiden för den nya författningens trädande i kraft, något hinder
i författningens bestämmelser icke borde möta mot att låta kollegiet, äfven
med dess nuvarande organisation, tills vidare fortfara att vara patentmyndighet,
under förutsättning likväl ej mindre att den nu befintliga och med den nya
författningens tillämpning uppenbarligen än mera känbara bristen pa tekniska
krafter hos kollegiet blefve afhulpen, än äfven att tillgång bereddes till de
ökade arbetskrafter, som för bestyret med patentens publikation blefve er¬
forderliga, för hvilken angelägenhets tidsenliga och tillfredsställande ordnande
medel kunde beredas genom de betydande inkomster, som genom den nya
författningens tillämpning komme att i form af patentafgifter inflyta.
Om emellertid alltså särskilda anordningar äro erforderliga i och för
den nya patentförordningens trädande i kraft, i följd deraf att förordningen
dels uppställer större fordringar på förpröfning än den äldre lagen, dels låter
patentmyndigheten och icke, såsom förut, patenthafvaren ombesörja patentens
publikation, äro sådana anordningar i lika, om ej än högre grad betingade
af en tillämpning utaf lagen om skydd för varumärken, dä nemligen för om¬
besörjandet' af de bestyr, som skola tillhöra den i lagen förutsatta registrerings-
myndighet för varumärken, icke någon institution för närvarande finnes an¬
ordnad. Jag torde derföre nu lä, redogöra för de förslag, som i förevarande
hänseenden blifvit framstälda af omförmälde, för behandling af frågan om
Kommerskollegiets indragning eller ombildning utsedde komiterade.
Jemte meddelande af, bland annat (sid. 107—109), en öfversigt af
de förändrade bestyr, som till följd af den nya patentförordningen för fram¬
tiden skulle tillhöra patentmyndigheten, hafva desse komiterade till besvarande
upptagit frågan huru vida för hit hörande, på administrativ myndighets hand¬
läggning beroende ärenden någon ny sjelfständig institution kunde finnas
erforderlig, eller om icke så beskaffade ärenden lämpligen kunde af en med
annat embetsverk förenad byrå omhändertagas, och i sådant hänseende förmält,
att det af angifna orsaker (sid. 112) syntes komiterade som om tiden ännu
icke vore inne för upprättandet af en särskild patentmyndighet, utan att
dermed borde anstå åtminstone till dess patentärendenas antal så vuxit, att
patentmyndigheten kunde disponera öfver tillräckliga medel för sin sjelf-
ständiga utveckling, samt att, om man sålunda ansåge ärenden angående
4
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 12 b.
patent tills vidare lämpligen böra omhändertagas af en myndighet, som hade
sig anförtrodda äfven andra bestyr, någon för detta ändamål lämpligare
myndighet icke syntes vara att tillgå än det embetsverk, som enligt komi-
terades förslag i öfrigt torde inrättas i Kommerskollegiets ställe.
För att en sådan anordning skulle medföra det gagn för industrien,
som med patentinstitutionen afsäges, måste emellertid synnerlig uppmärk¬
samhet egnas åt de former och vilkor, under hvilka patentmyndigheten komine
att arbeta; och har i sådant hänseende särskild! framhållits, att ett samman¬
förande i en hand af bestyret med ärenden angående patent och andra vigtiga,
med dessa ärenden något närmare samband eller någon likhet i behandlingen
icke egande frågor uppenbarligen icke kunde vara egnadt att främja det
verksamma intresse för patentinstitutionens utveckling, som borde förefinnas
hos dess målsman inom patentmyndigheten, samt att, i betraktande af de
många från hvarandra vidt skilda kunskapsgrenar, hvilka af patentfrågorna
berördes, den sakkunniga pröfning, som vore ett bland de oeftergifligastc
vilkoren för att patentmyndigheten skulle arbeta på ett fullt tillfredsställande
sätt, icke kunde åstadkommas, med mindre patentmyndigheten ej blott inom
sig egde ständig tillgång till dugliga tekniska krafter på olika områden utan
äfven sattes i tillfälle att, i de fäll då speciella fackkunskaper erfordrades
eller andra omständigheter gjorde det önskvärdt att tillkalla sakkunnige utom
embetsverket, anlita de för hvarje särskildt fall mest lämplige.
Under erinran vidare att den nya författningen, i fråga om sättet
för beviljade patents offentliggörande, innehölle att genom patentmyndighetens
försorg patentbeskrifningen jemte erforderliga bilagor skulle i hufvudsakliga
delar på lämpligt sätt genom tryck offentliggöras, hafva komiterade, efter
att hafva redogjort (sid. 114 och 115) för det sätt, hvarpå patentpublika¬
tionerna vore ordnade i Tyskland, hvilket lands patentlag i detta ämne
innehölle samma bestämmelse som den nyss omförmälda, framstält en beräk¬
ning öfver de kostnader, som skulle betingas af de enligt komiterades åsigt
här omedelbart erforderliga patentpublikationerna. Enligt denna beräkning
skulle dessa kostnader, under antagande att 400 patent årligen meddelades,
utgöra: för en publikation, benämnd patentskrifterna och innehållande de be-
skrifningar och ritningar, på grund af hvilka hvarje patent meddelats, 12,000
kronor, samt för en publikation, benämnd patent underrättelserna och upp¬
tagande förteckningar öfver meddelade och upphörda patent m. m., 500 kronor,
hvartill komme kostnaden för de kungörelser, som i vissa fäll skulle genom
patentmyndighetens försorg i allmänna tidningarna införas, och hvilken kost¬
nad icke kunde anslås lägre än till 1,200 kronor ärligen.
Vidkommande frågan, hvilken institution borde utses att vara registre-
ringsmyndighet för varumärken, hafva komiterade (sid. 124) erinrat, att i de
Stats - UtsJco Hets Utlåtande N:o 12 b.
5
flesta länder, der patentverket nätt någon betydligare utveckling, patent-
myndigheten utöfva de jemväl funktioner såsom registreringsmyndighet. Då
för öfrigt en sådan anordning, jemte det den erbjöde vissa fördelar i afseende
ä yttre förhållanden, utan tvifvel möjliggjorde det minst kostsamma ordnande
af varumärkesregistreringen, samt dertill komme att pariserkonventionen af
den 20 Mars 1883, angående bildandet af en union till skydd för den indu¬
striella eganderätten, innehölle bestämmelse om upprättandet i hvarje unionen
tillhörande land af en centralanstalt för tillhandahållande åt allmänheten af
upplysningar rörande patent och varumärken äfvensom i fråga om mönster
och "modeller, der skydd för sådana vore lagligen stadgadt, funne sig komi-
l era de böra tillstyrka, att det af dem föreslagna nya embetsverket måtte
blifva registreringsmyndighet, och att varumärkesregistreringen måtte ställas
i närmaste samband med behandlingen af patentärenden.
I öfverensstämmelse med nu omnämnda äsigter hafva komiterade före¬
slagit, att i det ifrågasatta nya embetsverket, hvilket borde ställas under en i
vanliga fall ensamt beslutande chef, måtte upprättas en särskild byrå för hand¬
läggning af ärenden angående patent samt alla de af lagstiftningen om skydd för
varumärken härflytande administrativa bestyr. Denna byrås personal skulle
utgöras af en tjensteman i tredje lönegraden, byråchef, en tjensteman i andra
lönegraden, byråsekreterare, samt tre tekniska biträden, hvilka lämpligen
kunde benämnas assistenter. Af dessa tjensteman skulle byråchefen bereda
och inför embetsverkets chef föredraga ärendena samt uppsätta expeditioner,
dervid dock biträdd af byråsekreteraren. Denne sistnämnde skulle för öfrigt
särskildt hafva till åliggande att med nödigt biträde af de på byrån anstälde
teknici redigera och utgifva de båda patentpublikationerna och registrerings-
tidningen för varumärken samt att föra patent- och varumärkesregistren,
äfvensom hafva närmaste tillsynen öfver byråns bibliotek, arkiv och samlingar.
Af assistenterne, hvilka borde förordnas, på viss tid eller tills vidare samt
utses med hänsyn till olika grenar af det tekniska vetandet, skulle en hvar
behandla och afgifva yttrande angående de patentfrågor, hvilka folie inom
det honom anvisade område. Dessa assistenters aflöning borde lämpligen
bestämmas dels till ett fast arfvode, dels ock till ett visst belopp för hvarje
patentärende, som af hvar och en särskildt handlades. Derjemte vore det
emellertid nödvändigt, att patentmyndigheten bereddes tillfälle att vid före¬
kommande behof kunna anlita personer med speciella tekniska insigter utom
embetsverket.
Utgifterna för ifrågavarande byrå, hvilka borde bestridas af inflytande
patent- och varumärkesafgifter, skulle enligt den af komiterade för det nya
embetsverket föreslagna stat (sid. 152) belöpa sig till 41,700 kronor; varande
6
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 12 b.
den föreslagna staten, i hvad den afser patent- och varumärkesbyrån, af
följande utseende:
1 Byråchef...........
1 ByrAsekretcrare
1 Assistent.
2 dito
<1,400
:'>,<)( to
1 Vaktmästare....................
Till vikariatser,sättning, a rf- i
voden åt amanuens och;
extra biträden, extra art-;
voden till assistenter och
tekniska biträden, tryck¬
ningskostnader, annonser,
skrifmaterialier in. m. för¬
slagsanslag ....................|
500
2.000 : 6,400
1.000 4,500
1,500
3,000
300
f Efter 5 år kau lönen höjas
\med 600 kronor.
Efter 5 år kau lönen höjas;
med 500 kronor och efter 10]
år med ytterligare 500 kronor, i
Assistent åtnjuter dessutom
för hvarje patentärende, som
, han föredragit, i extra arfvode
3,000 fl 10 kronor (hvarför medlen be-
stridas af nedanstående för-]
I (slagsanslag.)
o, .A J Efter 5 år kau lönen höjas
;\med 100 kronor.
10
25,500
Summa1
41,700]
Det bland förestående utgiftsposter upptagna belopp till vikariatsersätt-
ning in. in. vore, enligt hvad komiterade (sid. 153) uppgifvit, beräknadt enligt
följande grunder:
vikariatsersättning............................................................................ kr. 437: 50
1 amanuens................................................................................ » 1,500: —
extra biträden och ren skrifning ............................................... * 500: —
arfvoden till assistenterne, 10 kronor för hvarje patent, alltså
för 400 patent......................................................................... » 4,000: —
arfvoden till särskildt tillkallade tekniska biträden............... » 1,500: —
tryckningskostnader för patentbeskrifningarne, beräknade
efter 400 patent å 30 kronor................................................ » 12,000: —
tryckningskostnader för patentunderrättelser............................ » 500: —
tryckningskostnader för registreringstidning för varumärken,
beräknade efter 300 varumärken å 4 kronor .................. > 1,200: —
Transport kr. 21,637: 50.
*) Om vaktmästare i sådan egenskap åtnjuter fri bostad skall, så länge denna förmån qvar¬
stå!', lönen minskas med 150 kronor.
Stats-Utslcottets Utlåtande N:o 12 b.
7
Transport kr. 21,637: 50.
annonser i Post- och Inrikes Tidningar angående ansökan
om samt beviljande och upphörande af 400 patent, 3
gånger å 1 krona, samt angående varumärken med aftryck
af märket, beräknade för 300 märken å 4 kronor........... > 2,400 -
skrifmaterialier, tryckning af blanketter, inköp af böcker
m. m........................................................................................... » 1,462: 50
.Summa kr. 25,500: —
Mot hvad af komiterade sålunda föreslagits, och hvilket af Kommers¬
kollegiet i dess uti ämnet afgifna underdåniga utlåtande lemnats utan väsent¬
lig anmärkning, synes ej heller mig något hufvudsakligt vara att erinra.
Om emellertid kollegiet skall i sin nuvarande form fortvara under år 1885,
lära vissa afvikelser från det framstälda förslaget blifva erforderliga; meu
torde likväl anordnandet af bestyret under samma år med ärenden angående
patent och registrering af varumärken kunna ske i hufvudsaklig öfverens¬
stämmelse med de af komiterade i sådant hänseende föreslagna grunder.
Någon fast organisation af en patent- och varumärkesbyrå inom kollegiet,
något tillsättande af ordinarie tjensteman med faststälda löner kan naturligt¬
vis vid nu angifna förhållanden icke ifrågakomma. En provisorisk anordning-
för år 1885 måste emellertid vidtagas, och man har således nu att tillse, det
medel må finnas tillgängliga för bestridande af de för ändamålet nödvändiga
utgifterna. Såsom redan nämnts, borde enligt komiterades åsigt kostnaden
för patent- och varumärkesbyrån betäckas med inflytande patent- och varu-
märkesafgifter. Med beräkning att beviljade patent komma att utgöra år
1885 400, år 1886 420, år 1887 441 o. s. v. och att årligen skola regi¬
streras 300 varumärken, skulle nämnda afgifter uppgå år 1885 till 32,000
kr., år 1886 till 40,000 kr., år 1887 till 46,400 kronor o. s. v. De skulle
således redan 1886 ungefärligen förslå till betäckande af patentbyråns alla
utgifter, och de skulle inom kort lemna ett med hvarje år stigande öfver¬
skott. Med de af komiterade beräknade utgifter för år 1885 skulle emellertid
för samma år uppstå en brist af 9,700 kronor, hvilken komiterade ansåge
böra af andra statsmedel förskjutas mot ersättning af blifvande öfverskott å
inkomsterna af ifrågavarande afgifter. För ett anordnande tills vidare hos
kommerskollegiet af bestyret med patent- och varumärkesärenden lära emellertid
af åtskilliga anledningar de beräknade kostnaderna kunna åtminstone i någon
mån nedbringas; och i allt fäll torde Eders Kongl. Maj4 kunna af tillgäng¬
liga medel förskjuta hvad som må erfordras till betäckande af den antagligen
obetydliga brist, som kan komma att uppstå. Jag anser derföre, att det nu
8
Stats-UtsJcottets Utlåtande N:o 12 b.
endast är erforderligt att af Riksdagen utverkas medgifvande dertill, att de
under år 1885 inflytande afgifter för patent och för registrering af varu¬
märken må få användas till bestridande af de utgifter, hvilka betingas af en
tillämpning under samma år af ej mindre den nya förordningen angående
patent än äfven lagen om skydd för varumärken.
Föredragande departementschefens här ofvan återgifna anförande gifver
otvetydigt vid handen, att de anordningar, som komma att vidtagas med
anledning af den förestående tillämpningen af de nya författningarna angå¬
ende patent och varumärken, endast skola blifva provisoriska och att fråga
således alldeles icke är att fast organisera en patent- och varumärkesbyrå
inom kollegiet eller att tillsätta ordinarie tjensteman med faststälda löner.
Försigtighet och varsamhet härutinnan torde också vara så mycket nödvän¬
digare som ett motsatt förfarande skulle kunna på förhand lägga svårigheter
i vägen för Riksdagen att vid framdeles skeende pröfning af det förslag
angående kommerskollegiifrågans definitiva lösning, som vid nästa riksdag-
torde vara att förvänta uppehålla den fullständiga handlingsfrihet, hvilken
enligt sakens egen natur Riksdagen har att utöfva i fråga om tillskapandet
af nya tjenstebefattningar. Under uttalande häraf får Utskottet, som icke
funnit skäl till annan erinran rörande de i förevarande proposition gjorda
framställningarna, hos Riksdagen hemställa,
att Riksdagen, med bifall till hvad Kongl. Maj:t före¬
slagit, må:
a) jemte bibehållande i riksstaten för år 1885 af det i nu
gällande riksstat till Kommerskollegiet upptagna ordinarie
anslaget 76,400 kronor, medgifva att de lönebelopp, som
äro i kollegiets stat anvisade ej mindre för en advokat¬
fiskal enst än äfven för andra ledigblifna eller ledigblif-
vande befattningar inom kollegiet, i afseende å hvilka in¬
dragning synes kunna ega rum eller förändring böra vid¬
tagas, må intill slutet af är 1885, i den mån de för be¬
stridande af göromålen inom kollegiet kunna finnas erfor¬
derliga, af Kongl. Maj:t för ändamålet disponeras;
b) på det Kongl. Maj:t må komma i tillfälle tilldela Kom¬
merskollegiets ledamöter samt dess i stat uppförde embets-
och tjensteman, med undantag af fyra kanslister, tillfällig
löneförbättring under år 1885 till samma belopp, som för
innevarande år beviljats, på extra stat, för år 1885 anvisa
8,540 kronor; samt
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 12 b. 9
c) medgifva, att de under år 1885 inflytande afgifterna för
patent och för registrering af varumärken må få användas
till bestridande af de utgifter, hvilka betingas af en till-
lämpning under samma år af förordningen angående patent
och lagen om skydd för varumärken.
Stockholm den 28 April 1884.
På Stats-Utskottets vägnar:
GUSTAF SPARRE.
Bill. till Biksd. Prof. 1S84. 4 Samt.
1 Afd. 9 Häft.
2