Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
1
5T:o 34.
Af Herr OISSOII: Om beviljande af ett lån till Skåne—Hallands
jernvägsaktiebolag.
Då 1881 års Riksdag behandlade frågan om byggande för statens
räkning af en vestknstbana från Skåne genom Halland till Göteborg, ut¬
talade dåvarande Stats-Utskott, i sitt utlåtande i ärendet, följande:
»Utskottet — — — har funnit ifrågavarande förslag förtjent
af Riksdagens uppmärksamhet. Den provins, som den föreslagna
kustbanan skulle genomlöpa, synes vara i behof af jern vägsförbin¬
delser; de orter banan skulle sammanbinda förete, i afseende å folk¬
mängd och utveckladt näringslif, sådana förutsättningar, som pläga
anses innebära goda utsigter till blifvande trafik. Ehuru Utskottet
således ingalunda förbisett den vigt som denna jernvägsanläggning
— — — synes ega, anser Utskottet sig likväl icke kunna tillstyrka
Riksdagen att, med ytterligare utvidgning af stambanesystemet i de
södra delarne af riket, besluta dess utförande för statens räkning så-
som stambana. Deremot vill Utskottet — — ingalunda förneka,
att ju icke en närmare utredning af ärendet skulle kunna ådaga¬
lägga, det ifrågavarande jernväg vore för det allmänna af sådan vigt,
att dess anläggning såsom enskild bana lämpligen borde med stats¬
understöd befrämjas. I sådant fall och enär, med afseende å banans
längd och betydliga anläggningskostnad, det ej torde vara för Kongl.
Bih. till Biksd. Prof. 1884. 1 Samt. 2 Afd. 1 Band. 8 Haft. 1
2
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
Maj:t möjligt att till dess utförande med bidrag af statslån anvisa
medel ur den allmänna fond till låneunderstöd för enskilda jern-
vägar, som Utskottet ämnar föreslå, — — — lärer särskild fram¬
ställning till eu blifvande riksdag om statsbidrag till jernvägens ut¬
förande såsom enskild bana vara erforderlig.))
Med stöd af detta uttalande väcktes vid 1882 års riksdag enskilda
motioner angående statsbidrag till det eller de jern vägsbolag, som bil¬
dades för anläggande af hela vestkustbanan från Helsingborg till Göte¬
borg eller delar deraf, hvilka motioner likväl, då frågan angående an¬
läggningskostnad in. m. icke ansågs vederbörligen utredd, icke vunno
Riksdagens bifall.
Under 1883 års riksdag väcktes å nyo motion angående statsbidrag
till sydligaste delen af vestkustbanan, eller sträckan Helsingborg— Halmstad,
hvarvid Stats-Utskottet i sitt betänkande yttrade följande:
»Utskottet anser det icke vara tillräckligt ådagalagdt, att behof
af det begärda ytterligare låneunderstödet verkligen för Skåne—
Hallands Jernvägsaktiebolag förefinnes — — — Vid sådant förhål¬
lande lär ett bifall i en eller annan form till motionärens framställ¬
ning icke kunna med skäl ifrågasättas.»
Då arbetet på denna jernvägslinie sedan dess till en stor del utförts,
så att fullständig utredning angående Skåne—Hallands jernvägs verkliga
anläggningskostnad numera föreligger, och omständigheterna i öfrigt synas
böra påkalla Riksdagens uppmärksamhet, vågar jag för Riksdagen fram¬
lägga hela detta jernvägsärende i sitt sammanhang.
Då Hallands läns landsting och samtlige de kommuner, som beröras
af Skåne—Hallands jernväg, med högst känbara, uppoffringar förenade
sig om byggandet af ifrågavarande jernväg, såsom utgörande sydligaste
delen af vestkustbanan, och hos regeringen dertill sökte nådigt tillstånd,
ansåg orten för sin del sitt trafikbehof tills vidare fullt tillgodosedt genom
en med lätt öfverbyggnad utrustad och i öfrigt enkelt anordnad jernväg,
hvilken beräknades till en kostnad af kronor 4,430,000.
Redan vid koncessionens beviljande föreskref regeringen, i öfverens¬
stämmelse med Väg- och vattenbyggnads-styrelsens m. fl. myndigheters
förslag, solidare öfverbyggnad, större och för militära ändamål lämpade
stationer, ökad rörlig materiel m. m., hvarför kostnadsförslaget af Väg-
och vattenbyggnads-styrelsen höjdes från kronor 4,430,000 till kronor
4,797,500. Förutom denna förhöjning föreskrefs, att de förekommande
lutningarna af 1:60 skulle, i den mån sådant utan allt för betungande
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
3
tillökning af kostnaden kunde ske, nedbringas till 1 : 80, på grund hvaraf
nya sorgfälliga undersökningar anordnades, och bolaget, som härvid trodde
sig kunna göra åtskilliga besparingar, framlade ny plan och profil till
Kong!. Maj:ts pröfning och gillande, då största lutningarna faststäldes till
1 : 80, hvarjemte bolaget ålades göra vissa utvidgningar vid Båstad för
tillgodoseende af strategiska ändamål.
Sedan ärendet vid detta stadium behandlades vid nästlidne års riks¬
dag — då Stats-Utskottet icke fann behofvet af ytterligare låneunderstöd
vara till fullo ådagalagdt — har jernvägsarbetet fortskridit så, att, enligt
bilagda intyg, utfärdadt af chefen i Södra Väg- och vattenbyggnads-
distriktet, Herr Majoren in. m. A. Renmer, mer än s/4 af banans längd
blifvit färdigterrasserad, hvarjemte skenor, syllar, rörlig materiel m. m.
inköpts, kontrakt om de flesta återstående arbeten afslutats och expro¬
priation af mark till största delen verkstälts, hvarigenom bolaget blifvit
i tillfälle upprätta fullständig utredning angående jernvägens anläggnings¬
kostnad. Denna beräkning, som, jemte tillhörande attester, härmed bi¬
fogas, utvisar, att anläggningskostnaden uppgår till ett belopp af minst
kronor 4,795,500. Då jernvägsbolaget lyckats göra sällspordt fördelaktiga
inköp af skenor, rörlig materiel in. in. och i dessa afseenden, likasom i
arbetskostnaden för det ursprungligen beräknade jordarbetet, icke öfver-
skridit första kostnadsförslaget, har tillökningen i kostnad uppkommit,
dels derigenom att jernvägsbolaget, — som bland annat fått föreskrift
inlösa så mycket mark till stationer in. in., som kunde anses motsvara
en utvecklad trafiks framtida behof — fått vidkännas oberäknadt hög
kostnad för inlösen in. m. af den bördiga och dyrbara mark, som jern¬
vägsbolaget så väl härför som för banan i allmänhet nödgats taga i an¬
språk; dels derigenom, att de förbättringar i byggnadssätt, som staten an¬
sett erforderliga, icke blott öfverstigit den beräknade direkta kostnaden
för dessa arbeten ensamt, utan äfven, för att kunna fullt tillgodogöras,
ingripit i de flesta öfriga delar af jernvägsbyggnaden och nödvändiggjort
andra förbättringar, derest jernvägsarbetets delar skulle kunna anses in¬
bördes motsvara hvarandra.
Genom dessa ökade kostnader befinnes jernvägsanläggningen fram¬
träda i ett vida fullkomligare skick och vara utrustad med större trafik¬
förmåga, än orterna ursprungligen afsett, hvadan banan torde anses fullt
motsvara de behof, som för statens ändamål ansetts önskvärda, och utgör
en fulländad del af den beräknade vestkustbanan. Att hela jernvägs¬
anläggningen genom detta solidare och efter statens fordringar anordnade
4
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
byggnadssätt blifvit af största vigt och betydelse för det allmännas behof,
torde vara uppenbart, hvarföre jag i detta hänseende, och under erinran
om de kraftiga åtgärder för banans fortsättning mot Göteborg, som också
redan pågå, endast vågar bemärka fördelarne för postbefor dringen, för
strategiska ändamål, för den stora kontinentala gods- och persontrafiken från
Norge och Göteborg, — hvilken har sin kortaste, billigaste och under
stränga vintrar ofta enda säkra öfverfart öfver sundet mellan Helsingborg
och Helsingör, der äfven ångfärjeförbindelse blifvit ifrågasatt och lättast
åstadkommes, — samt slutligen för sterikolsindustrien, i det att de sten-
kolsförande fälten vid Höganäs fått sin länge saknade förbindelse med
allmänna jernvägsnätet.
Då nu för dessa ändamåls vinnande kostnaden för jernvägsanlägg-
ningen i sin helhet, enligt ofvannämnda verificerade beräkning, uppgår
till kronor 4,795,500, och bolaget till dessa kostnaders bestridande för¬
fogar dels öfver sitt genom ytterligare ansträngningar, från 2,399,800
kronor till 2,500,000 kronor förökade aktiekapital, dels beviljadt statslån
af 1,500,000 kronor, eller tillsammans kronor 4,000,000, så återstår en
brist af kronor 795,500 att fylla. Redan under förlidet år hade jern-
vägsbolaget, vid en till Kongl. Maj:t ingifven underdånig ansökan om
lån ur den allmänna lånefonden till enskilda jern vägsbyggnader, närmelse-
vis beräknat denna brist, hvarföre jernvägsbolaget hemstälde om lån till
belopp af kronor 2,398,750 eller halfva anläggningskostnaden, hvarpå
Kongl. Maj:t täcktes ur nämnda lånefond bevilja endast ofvannämnde
kronor 1,500,000, eller ej fullt tredjedelen af anläggningskostnaden. För
anskaffande af bristande belopp återstår således icke annat för jernvägs¬
bolaget än att utfärda obligationer, på sätt dess bolagsordning medgifver.
Härvid uppkommer likväl den svårigheten, att staten, som beviljat lån
till endast 1/s af anläggningskostnaden, förbehållit sig att till säkerhet
för statens fordran inteckna bolagets hela jernväg med alla dertill hörande
byggnader och materiel äfvensom all bolagets öfriga egendom med för¬
månsrätt för samma fordran framför hvarje annan fordran hos bolaget,
till följd hvaraf obligationerna icke torde kunna afyttras utan att med¬
föra ganska stora uppoffringar för bolaget genom högre ränta och kapital¬
rabatt.
Med anledning af denna ställning synes billigheten kräfva, att jern¬
vägsbolaget, som fått vidkännas stora kostnader för att tillfredsställa det
allmännas behof, och derjemte uppfylt alla de betingelser för erhållande
af statslån, som, genom 1881 års riksdagsbeslut, blifvit faststälda, måtte
5
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
för ifrågavarande vigtiga kommunikationsled tillerkännas en tillökning af
förenämnda lån med kronor 795,500, då lånet i sin helhet skulle uppgå
till kronor 2,295,500 och således i alla fall icke belöpa sig till halfva an¬
läggningskostnaden enligt Kong! Maj:ts resolution af den 6 Oktober 1882,
deruti Kong! Maj:t redan »faststält kostnadsförslagen för ifrågavarande
jernvägsanläggningar att, så vidt kostnaden må tagas till grund för beräk¬
nande af statslånets belopp, sluta--å kronor 4,797,500». Då Hallands
län, ehuru i stort behof af lättade kommunikationer, likväl hittills erhållit
endast ringa understödsbelopp till jernvägsanläggningar i förhållande till
andra län, och någon direkt uppoffring af statskassan nu heller icke ifråga-
sättes, utan endast ett lån med samma ränta och amortering, som bestämts
för den allmänna lånefonden till enskilda jernvägar, och Skåne—Hallands
jernväg dessutom, genom sitt solida byggnadssätt och för trafiken fördel¬
aktiga läge, måste anses erbjuda för staten fullt betryggande säkerhet för
lånebeloppet, har jag vågat föreställa mig frågan vara förtjent af Riks¬
dagens uppmärksamhet.
På grund häraf vågar undertecknad, jemte anhållan att, under
ärendets behandling, i vederbörande Utskott få inlemna nödiga handlingar
m. m., vördsamt föreslå,
att Riksdagen måtte bevilja och ställa till Kongl.
Maj:ts disposition ett extra anslag af kronor 795,500,
att, under enahanda vilkor och bestämmelser, som af
1881 års Riksdag blifvit faststälda för understödjande
af enskilda jernvägsanläggningar, af Kongl. Maj:t an¬
visas såsom lån till Skåne—Hallands jernvägsaktiebolag,
med en tredjedel under hvartdera af åren 1884, 1885
och 1886.
Om remiss till vederbörande Utskott anhålles.
Stockholm den 26 Januari 1884.
P. Olsson.
I. Wallberg.
L. W. Lothigius.
Häruti instämma:
Älfr. Bexell.
Th. C:heim Gyllensköld.
6
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
Bilaga 1.
Kortfattad berättelse om fortgången af Skåne—Hallands jernvägs-
anläggning, omfattande tiden från arbetenas påbörjande i Januari detta
år till och med den 30 sistlidne November.
A. Terrasseringsarbeten.
Inalles färdigterrasserad, delvis matjordsbeklädd och putsad
bana............................................................................. 95,954 meter.
» verkstad! jordflyttning cirka ....................................... 400,000 kbin.
» bergsprängning med transport .................................. 7,000 d:o.
» verkstälda planerings- och dikningsarbeten på en
sträcka af cirka ....................................................... 42,000 meter.
B. Vattenbyggnader.
a) Ä hufvudbanan Helsingborg—Halmstad.
Bro öfver Skafvebäcken med 1 spann å 4 meter. Landfästena färdig-
murade af granit, men öfverbyggnaden ännu icke upplagd.
I):o öfver Vegeån vid Vegeholm. Landfästena af granit i kallmur nära
färdiga. Bärreglarna upplagda, men sleepers ännu icke. Spänn¬
vidden = 16,5 meter.
D:o öfver Gennevadsån. Landfästena af granit i kallmur färdiga och
bärreglarna pålagda, men sleepers derå ännu icke. Spännvidden
= 11 meter.
D:o öfver Trönningebäck. Landfästena färdigmurade af granit, men bär¬
reglarna ej pålagda; spännvidden = 2,5 meter.
D:o öfver Fylleå eger färdigmurade landfästen af granit och bärreglarna
pålagda, men sleepers endast provisoriskt; spännet 16,5 meter.
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
7
b) Å tvärbanan Höganäs—Åstorp.
Bro öfver Görslöfsån har färdigmurade landfästen, men saknar ännu öfver¬
byggnad; spännvidden = 5 meter.
D.o öfver Hasslarpsan. Landfästena färdigmurade, men bärreglarna ännu
icke pålagda; spännet = 8 meter.
D:o öfver Vegeån vid Bolarp har färdigmurade landfästen af granit och
pålagda bärreglar med sleepers; derå fästade spännet 16,5 meter.
D:o öfver Kölebäcken har landfästena färdigmurade af granit, men bär¬
reglarna ännu icke pålagda; spännvidden = 5,5 meter.
Afloppstnmmor af granit, 72 st. färdigmurade, dels å hufvud- och dels å
tvärbanan.
D:o af glacerade tegelrör, 24 st. utlagda, samtliga under tvär¬
banan.
C. Vägbyggnader.
o
Vägport vid Åstorp, fästena uppförda af granit i kallmur, men bärreglar
saknas ännu; spännet = 4,5 meter.
Vägomläggningar, större äro utförda på en sträcka af............ 420 meter.
E:o mindre, äro utförda på en sträcka af ......... 204 d:o.
Vägöfvergångar i banans plan, större, äro färdiga till ett antal af 5 st.
d:o mindre, äro färdiga till ett antal af 68 st.
D. Stängsel
finnes ännu icke uppsatt, men cirka 20,000 stycken stängselstolpar af ek
äro levererade.
E. Telegrafer och signaler.
Härför är ej ännu något vidgjordt.
F. Öfverbyggnad.
a) Ilufvudbanan är spikad dels söderut från Halmstad på en sträcka
af 11,200 meter, och häraf är ballastadt till full höjd 6,000 meter i längd,
8
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
återstående sträckan endast till hälften; och dels norrut från Kattarp på
5.000 meter i längd och deraf är ungefär halfva sträckan underballastad.
Vid Helsingborg äro provisoriska spår utlagda emellan Helsingborgs nu¬
varande bangård och kallbadhuset på en längd af circa 1,100 meter,
hvarefter permanent blifvit skenlagdt till och öfver Viadukten samt vi¬
dare norrut på en sträcka af cirka 2,500 meter.
b) Tvärbanan från Åstorp mot Höganäs är skenlagd på en sträcka af
19.000 meter, hvaraf blifvit ballastadt till full höjd på circa 14,000
meter i längd. På Kattarps station äro 6 st. permanenta vexlar inlagda.
5,500 tons skenor med tillhörande skarfjern, spik, skrufvar och bultar
äro levererade.
60 st. vexlar jemte korsningar samt circa 130,000 st. sleepers af
furu hafva blifvit levererade.
G. Rullande materiel.
3 st. 8-kopplade tenderlokomotiv af hvardera 24 tons vigt äro från
Trollhättans mekaniska verkstad levererade, deraf 1 i Halmstad och 2 i
Helsingborg.
75 st. godsvagnar hafva blifvit levererade från »Atlas» verkstad.
H. Husbyggnader.
Grundbyggnaderna för stationshuset och godsmagasinet vid Kattarp
äro påbörjade.
1 vaktstuga af tegel under papptak har blifvit uppförd nära Gyhult.
I. Viadukten
vid Helsingborg är nu fullfärdig, med undantag af räcket långs gång¬
banorna, och sista bestrykningen med oljefärg.
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
9
Af förestående korta berättelse synes, att Skåne—Hallands jernvägs-
byggnad hittills bedrifvits med stor kraft, och på grund af vid flere in¬
spektioner gjorda iakttagelser kan jag dessutom vitsorda det berömvärda
sätt, hvarpå de särskilda terrasseringarna i allmänhet och stenarbetena
blifvit utförda, så att ej ringaste skäl till anmärkning deremot förekommit.
Rullande materielen är af mig icke specielt besigtigad, hvadan något
yttrande om densammas beskaffenhet här icke afgifves.
Helsingborg den 18 December 1888.
Ant. Bemmer.
Bilaga 2.
Kostnadsberäkning för Skåne—Hallands jernväg.
Enligt Styrelsens uppdrag har jag efter genomgående af bolagets
räkenskaper och handlingar rörande jernvägens slutliga anläggningskostnad
verkstält följande beräkning:
Det till grund för underdånig ansökan om koncession för anläggning
af jernväg mellan Helsingborg och Halmstad och mellan Höganäs öfver
Kattarp till Ästorp upprättade förslaget upptager för
jernvägen Helsingborg—Halmstad en beräknad kost¬
nad af........................................................................ Kronor 8,693,000: —
jernvägen Höganäs—Kattarp ...................................... » 416,000: —
jernvägen Kattarp—Åstorp .......................................... » 321,000: —
I. Summa Kronor 4,430,000: —
Vid granskning af detta förslag i Kongl. Väg- och
vattenbyggnads-styrelsen ansågos för vinnande af större s
soliditet i jernvägens byggnad genom användande af tyngre
och kraftigare skenor och för ökande af dess trafikförmåga
genom anskaffande af större rullande materiel åtskilliga be¬
lopp böra läggas till den beräknade kostnadssumman, ut¬
görande tillsammans ...................................................... Kronor 367,500: —-
och i följd häraf faststälde Kongl. Maj:t vid koncessionens
utfärdande och arbetsplanens godkännande för jernvägens
II. anläggning en kostnadssumma, stor.............................Kronor 4,797,500: —
Bih. till Biksd. Prot. 1884. 1 Sami. 2 Afd. 1 Band. 8 Höft. 2
10
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
I förenämnda nådiga koncession förständigades jern vägsbolaget, enär
i den godkända planen lutningar 1: 60 å banan flerstädes förekommo,
bland hvilka de tvenne för öfvergången af Hallandsås erforderliga hade
en nära sammanhängande längd af 1/i mil, att vid arbetets utförande
söka, så vidt sådant utan alltför stor tillökning i kostnaden kunde ske,
åstadkomma fördelaktigare lutningsförhållanden. I följd deraf lät bola¬
gets styrelse i sammanhang med den för jernvägsbyggnadens utförande
nödiga, definitiva utstakningen af banlinien, verkställa noggranna under¬
sökningar, genom hvilka utröntes, att på samma gång de ogynsammare
lutningarna 1: 60 öfverallt kunde utbytas mot lutningar, ej brantare än
1: 80, högst betydliga besparingar i anläggningskostnaden och banans längd
kunde vinnas. Det kostnadsförslag, som för den sålunda omstakade linien
jemte åtföljande profiler och plan utarbetades och till Kong! Maj:ts nåd.
stadfästelse inlemnades, och för hvilket de för det äldre förslaget gällande,
af Kongl. Maj:t godkända bestämmelser och grunder i afseende å sken¬
vigt, rullande materiel, stationer och öfriga anläggningar oförändrade bibe¬
ln. hållits, uppgår till ett sammanlagdt belopp af Kronor 4,080,000: —
Ehuru vid tiden för detta förslags uppgörande och arbetets påbör¬
jande — Januari månad innevarande år — utsigt sålunda förefans, att
en ej obetydlig minskning i jernvägens anläggningskostnad i jemförelse
med den till grund för koncessionen liggande kunde vinnas, hafva dock
i följd af senare utrönta förhållanden följande ytterligare utgifter tillkom¬
mit, beroende dels och hufvudsakligast på den betydliga stegring i expro-
priationskostnaden, som visat sig drabba jernvägsbyggnaden, dels på bolags¬
styrelsens senare och i anledning såväl deraf som af Kongl. Maj:ts nåd.
resolution i frågor, rörande jernvägens byggnadssätt, samt yrkanden af
kommuner och aktieegare, fattade beslut om förändringar i arbetsplanen,
hvilka utgifter antingen redan till fullo verkstälts eller äro till sitt belopp
kända och böra af bolaget gäldas:
a) *Expropriation. Enligt bifogade af jern¬
vägens expropriationslandtmätare å embetets väg¬
nar upprättade beskrifning öfver den mark, som
för jernvägen upplåtits, och sammandrag öf¬
ver derför erforderliga kostnader, komma utgif¬
terna för jordlösen, ersättningar för olägenheter
in. in. samt husflyttningar att uppgå till i rundt tal 728,800: —
Afgå i kostnadsförslaget N:o III härför uppförda 286,800: —
Återstår ökad expropriationskostnad till belopp af_ 442,500: —
Transport 442,500: —
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
11
b) Strandskoning i Helsingborg i följd af
liniens utflyttning till stranden af sundet på yr¬
kanden af Helsingborgs stadsfullmäktige och för¬
minskning af eljest nödiga betydliga expropriations-
kostnader........................................................................
c) Viadukten utanför Helsingborg....................
Anläggning häraf beslutad för undvikande af de
betydliga ersättningar, hvarå yrkanden framstälts
af närboende egare af gårdar och villor, hvilka
genom utförande af den i arbetsplanen ingående
störa bankfyllningen långs stranden af sundet
skulle hafva afstängts från utsigten öfver sundet
och derigenom förlorat i värde; äfvensom för in-
besparande af den direkta lösningskostnaden för
den större ytvidd mark, som af banken skulle
upptagas i jemförelse med viadukten. A andra
sidan afgår från viaduktens ofvan angifna anlägg¬
ningskostnad:
Kostnaden för 2:ne i arbetsplanen
ingående vägportar.....................Kronor 24,500: —
Kostnaden för anbringande af strand¬
skoning långs banken, likaledes ingå¬
ende i arbetsplanen .................. Kronor 20,000: —
d) Särskilda åtgärder för banans framdragande
genom Engelholms kronoplmtering, hvilka ålagts
bolaget genom Kongl. Maj:ts nåd. resolution den
November 1883 och för hvilka ingen kostnad
i arbetsplanen upptagits, förslagsvis........................
e) Bullande materiel. I sammanhang med
de anordningar för ökande af jernvägens trafik¬
förmåga medelst användande af tyngre öfverbygg¬
nad och mindre branta lutningar, hvartill bolaget
af Kongl. Maj:t förständigats, har bolaget ansett
nödigt anskaffa kraftigare lokomotiv och större
Transport 442,500: —
73,000: —
115,000: —
44,500: — f 0,500: —
30,000: —
Transport 616,000: —
12
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
Transport 616,000: —
antal vagnar än det första förslaget afsett; och
uppkommer deraf en tillökning i kostnad för loko¬
motiv och vagnar af.....................................Kronor 87,300: —
samt för vändskifvor af .............................. » 12,200: — 99,500: —
Summa Kronor 715,500: —
Läggas här ofvan specificerade poster till kostnadssum-
man för den omstakade, till utförande faststälda linien Kronor 4,080,000: —
kan jernvägens anläggningskostnad med visshet antagas uppgå
IV. till minst........................................................................... Kronor 4,795,500: —
hvilket belopp visar sig i det närmaste motsvara den kostnadssumma (II),
som i den af Kongl. Maj:t nådigst gillade arbetsplan faststälts såsom den
för arbetets utförande gällande.
Helsingborg den 8 December 1883.
O. Lindeqvist.
Embets-utlåtande.
Efter noggrann jemförelse mellan ofvanstående summariska uppgifter
och de handlingar, hvaruppå desamma grunda sig, får jag, i enlighet
med min fasta öfvertygelse, ex officio vitsorda:
att anläggningskostnaden för Skåne—Hallands jernväg icke kan beräk¬
nas understiga fyramillioner sjuhundranittiofemtusen femhundra (4,795,500)
kronor.
Helsingborg den 18 December 1883.
t
Sgr 4,795,500 kronor.
Ant. Jemmer.
Motioner i Första Kammaren, N:o 34.
13
Bilaga 3.
Att den rullande materiel, som Skåne—Hallands jernväg redan an¬
skaffat eller bestält, är konstruerad med hänsyn till nyare tiders förbätt¬
ringar och kraf samt sådan, att den är fullt lämplig för anordnandet af
snälltågstrafik;
att den derjemte är bestäld vid inom landet varande samt ibland
dess för de olika slagen förnämsta och bäst renommerade verkstäder, med
tillämpning af statens jernvägars specifikationer och föreskrifter, i och för
vinnande af fullständig garanti för ett omsorgsfullt utförande och använd¬
ning af lämpliga materialier;
att hvad som redan levererats är utfördt med största omsorg och
noggrannhet samt i alla afseenden af prima qvalitet, och
att den således motsvarar fordringarna på första klassens rullande
materiel och är till alla delar jemförlig med densamma vid landets för¬
nämsta jernvägar, intygas hämed.
Stockholm den 7 December 1883.
Erik Storckenfeldt,
Maskin-direktör vid statens jernvSgar.
Bilaga 4. *
Efter att hafva granskat listorna för teckning af aktier i Skåne—
Hallands jernvägsaktiebolag och de öfver uppbörden af sextio procent
utaf tecknade aktiebeloppen upprättade förteckningar samt tillika hafva
tagit del af ej mindre de vid bolagsstämmor med delegarne i nämnda
bolag och styrelsens sammanträden förda protokoll än äfven af bolagets
räkenskaper, får undertecknad, notarius publicus, på derom framstäld
begäran härmed intyga, att i sagda bolag äro med fullt bindande kraft
tecknade aktier för ett sammanlagdt belopp öfverstigande två millioner
femhundra tusen (2,500,000) kronor.
Helsingborgs Notarial-kontor den 19 December 1883.
Ex officio
G. Roff.