4
Motioner i Andra Kammaren, N;o 136.
N:o 130.
4f J- G. Jansson: Om skrifvelse till Kongl. Maj:t i fråga om
ändrade bestämmelser angående skeppsmätning,
Då tid efter annan väsentliga förändringar i Skeppsinäteriförordnin-
gen för svenska handelsfartyg blifvit gjorda och alla, oaktadt högljudda klago¬
mål, hafva åstadkommit allt högre och högre kostnad genom så oskäligt för¬
höjd! tontal, hvarigenom största delen af de inomskärs gående mindre fartyg,
förutom andra nya utgifter, äfven fått sig ålagda fyr- och båkafgifter, ehuru
dessa fartyg icke hafva någon nytta af fyrar, verkar detta så tryckande, att
denna näring måste ovilkorligen do ut, hvilken likväl hittills varit denna
befolknings hufvudnäring. Och då alla mina på enskild väg gjorda försök
om rättelse blifvit gäckade, nödgas jag på detta sätt vända mig till Riks¬
dagen och vill härjemte framhålla de i författningen om mätning af svenska
handelsfartyg mest i ögonen fallande olägenheter, jemförda med äldre för¬
fattningar. Jag vill då först vända mig till författningen af år 1874 an¬
gående fartygs mätning, deri stadgas i § 5 mom. 6, att mätning af öppna
eller halfdäckade fartyg skall ske från skandäcket eller relingens öfverkant,
hyilket förtydligas i instruktionens 13 § genom bestämmelsen, att afseende
ej finge fästas vid stänkborden, om de än vore fast förbundna med och an-
bragta på skandäcket.
Enligt 1880 års författning åter skall ett fartyg, som har fasta och
täta brädgångar, mätas från relingens öfverkant. Som exempel på huru
olika mätningen efter de båda författningarne utfaller, tillåter jag mig vid¬
foga ett i Stockholms skeppsmäterikontor gjordt utdrag på verkstälda om-
mätningar. Ehuru jag visserligen kunnat anföra flere exempel, anser jag
det anförda vara nog att visa, huru hårdt dessa små fartyg med sina tätt
återkommande resor på allt möjligt sätt blifva betungade.
Motioner i Andra Kammaren, N:o ISO.
5
Ett annat stadgande tiar äfven vackt synnerligt missnöje och omkost¬
nader. I § 18 stadgas nemligen, att då fartyg af mer än 40 tons dräg¬
tighet byggas, skall mätning ske, innan någon inredning göres. Oafsedt
svårigheten för allmogen, som sjelf bygger sina fartyg, att alltid kunna af¬
göra, om ett fartyg kommer att uppgå till denna drägtighet eller ej, synes
stadgandet ej vara erforderligt för öppna eller halfdäckade fartyg med sin
ringa inredning, isynnerhet som mätningen icke kan afslutas förr än farty¬
get blifvit färdigbygdt samt då ommätning af gamla fartyg, af hvilken
konstruktion som helst, kan när och hvar som helst på anmälan verkställas,
tyckes detta mig vara ett obilligt prejeri, som medför förhöjda kostnader.
På grund af hvad som är anfördt anliålles,
att Riksdagen ville i skrifvelse till Kong!. Magt be¬
gära den förändring, att mätningsgränsen för höjdsektio-
nerna på öppna och halfdäckade fartyg måtte blifva skan-
däckets öfverkant eller i likhet med 1874 års instruktions
13 § om skeppsmätning, samt att mätningen måtte få
verkställas, då ifrågavarande fartyg blifva färdiga, hvar¬
igenom desamma skulle komma att drabbas af de minsta
möjliga kostnader.
Stockholm den 26 Januari 1884.
./. G. Jansson
från Stockholms län.
6
Motioner i Ändra Kammaren, JS;o 136,
Utdrag ur Stockholms skeppsmäterikontors journal
öfver gjorda ommätningar af fartyg:
Fartygens namn.
|
Tid för
mätningen
enligt 1880
års författ¬
ning.
|
. Drägtighet
i tons enligt
1874 års
författning.
|
j Drägtighet
:i tons enligt
1 1880 års
författning.
|
Ökning i j
procent.
|
Josefina ................................................
|
20/
/ 8
|
81
|
26,18
|
39,92
|
52,18
|
Josefina..............................
|
20 /
/S
|
81
|
80,82
|
57,52
|
86,63
|
Hoppet .................................................
|
3/
/ o
|
81
|
19,10
|
38,55
|
101,83
|
j Kosina..................................
|
10/
/ 9
|
81
|
25,85
|
39,69
|
53,54
|
Nöjet ..................................................
|
14/
/ 9
|
81
|
23,89
|
41,35
|
74,55
|
Emma .................................................
|
15A>
|
81
|
11,99
|
25,21
|
110,26
|
Erydice.................................................
|
7»
|
81
|
27,08
|
51,36
|
88,18
|
Johanna ..............................
|
«/
il
|
81
|
38,91
|
58,71
|
50,.88
|
lEllida .................................................
|
n/
/ n
|
81
|
24,82
|
37,17
|
49,76
|
Familjen ..........................................
|
10 /
/12
|
81
|
31,82
|
51,81
|
63,85
|
Abenius.........................................r. .
|
13/
/12
|
81
|
33,91
|
62,05
|
82,98
|
Augusta.................................
|
22/
/ 12
|
81
|
35,89
|
58,10
|
64,64
|