12
Riksdagens Skrifvelse, N:o 66.
N:0 66.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 11 Juni 1883.
— — — — Andra Kammaren den 11 — —
Riksdagens underdåniga Skrifvelse, angående statsbidrag till vä¬
gars anläggning och förbättring, hamn- och brobyggnader
samt vattenkommunikationer.
(Stats-Utskottets Utlåtande N:o 14.)
Till Konungen.
Riksdagen, som till behandling förehaft de dels af Eders Kongl.
Maj:t i den nådiga propositionen angående statsverkets tillstånd och
behof, dels af enskilda motionärer väckta förslag om statsbidrags be¬
viljande för väganläggningar och vägförbättringar, bro- och hamnbygg¬
nader samt vattenkommunikationer, får härmed i underdånighet anmäla
följande i anledning deraf fattade beslut:
A) Väganläggningar och vägförbättringar.
l:o.
För anläggning af nya samt förbättring eller omläggning af backiga
eller eljest mindre goda vägar har Eders Kongl. Maj:t i ofvanberörda nå¬
diga proposition föreslagit, att Riksdagen måtte för år 1884 bevilja
300,000 kronor.
13
Riksdagens Skrifvelse, N:o 66.
Af det vid statsverkspropositionen fogade statsrådsprotokoll (sjette
hufvudtiteln sid. 48—50) inheintas, hurusom Styrelsen för allmänna
väg- och vattenbyggnader i sitt den 1 December 1882 afgifna förslag
i fråga om anvisande af medel till allmänna arbeten under år 1884
anfört, att i styrelsens arkiv då innelåge fullt förberedda förslag till
vägarbeten, för hvilka kostnaderna beräknats till ett sammanlagdt be¬
lopp af 2,540,000 kronor; att, sedan det för år 1883 anvisade anslag
blifvit fördeladt, kostnadssumman för dem bland dessa arbeten, åt
hvilka icke af detta anslag kunde tilldelas understöd, uppginge till
omkring 2,000,000 kronor, hvarförutom kunde emotses, att under lop¬
pet af sistnämnda år, innan styrelsens förslag till fördelning af de
enahanda slags medel, som torde blifva af Riksdagen anvisade för år
1884, hunnit underställas Eders Kongl. Maj:ts pröfning, ytterligare in-
komme ett antal ansökningar om understöd för vägarbeten; samt att
— då härtill komme, att behofven af förbättrade landsvägskommunika-
tioner ännu icke på långt när vore tillfredsstälda, oaktadt jernvägs-
byggnadernas stora utsträckning, utan fastmera på många ställen fram¬
kallats just af jernvägarne, och för andra, från dessa aflägsnare, orter
gjort sig i vidgad mån känbara — styrelsen ansåge i högsta grad
önskvärdt, att nu ifrågavarande understödsfond kunde vara ökad, och
derför hemstält, att Eders Kongl. Maj:t måtte föreslå Riksdagen att
höja detta anslag för år 1884 till åtminstone 400,000 kronor.
De skäl Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader så¬
lunda anfört till stöd för sin framställning om angelägenheten deraf
att anslaget till understöd för anläggning af nya samt förbättring eller
omläggning af backiga eller eljest mindre goda vägar kunde varda till
400,000 kronor förhöj dt, har Statsrådet och Chefen för Civildeparte¬
mentet visserligen funnit välbetänkta och beaktansvärda, men då detta
anslag så nyligen som vid 1881 års riksdag blifvit höjdt till det be¬
lopp af 300,000 kronor, hvarmed det för innevarande år utginge, och
härtill komme att till fullbordande af väganläggning för Sorsele kyrka
till Strycksele måste äskas särskildt anslag för år 1884, hvarom här
nedan förmäles, har Departementschefen ansett sig icke böra tillråda
Eders Kongl. Maj:t att föreslå någon förhöjning för år 1884 i de
ifrågavarande anslaget.
Vidare hafva i väckta motioner hemstälts, att Riksdagen, till bi¬
drag för anläggning af nya samt förbättring af backiga eller eljest
mindre goda vägar, måtte för år 1884 bevilja ett anslag af 400,000
kronor.
Enligt Riksdagens åsigt förefinnas giltiga skäl för höjning af
ifrågavarande anslag. I betraktande deraf att vederbörande intressen¬
14
Riksdagens Skrifvelse, N:o 66.
ter i sådana väganlägguingar, som med statsbidrag befrämjas, måste
sjelfva tillskjuta minst en tredjedel af kostnaden, liar Riksdagen efter
tagen kännedom om kostnadsbeloppen för de vägföretag, till hvilkas
utförande statsbidrag begärts, funnit dessa belopp utvisa ett behof af
nya vägan läggningar eller förbättrande al de redan befintliga, allt för
stort att kunna afhjelpas med en fond för hela riket af endast det
nuvarande beloppet 300,000 kronor. Med högst betydliga summor
har staten under senare årtionden dels sjelf bragt till stånd, dels ge¬
nom lån och anslag befrämjat åstadkommande af nutidens mäktigaste
kommunikationsmedel, jernvägarne; men i de landsdelar, der sådana
finnas anlagda, torde, såsom ock Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
antydt, jernvägarne, långt ifrån att hafva minskat behofvet af nya
landsvägar, visserligen föranledt att åtskilliga gamla sådana numera ej
hafva för trafiken samma betydelse som förr, men i stället nödvändig¬
gjort anläggning af nya vägar i den förändrade rigtning af trafiken,
som jernbanornas sträckning framkallat. De orter åter, hvilka ej kom¬
mit i åtnjutande af jernvägar, torde i denna omständighet finna ett
ökadt stöd för sitt anspråk på statens understöd för väganläggningars
utförande, helst just i dessa orter de långa afstånden och den ringa
folkmängden göra dylika anläggningar både genom väglängd och dryg
arbetskostnad mera betungande för de enskilde än i flere andra delar
af landet.
Riksdagen har alltså, med anledning af Eders Kongl. Maj:ts före¬
varande proposition och med bifall till ofvanomförmälda motioner, för år
1884 till bidrag för anläggning af nya samt förbättring eller omlägg¬
ning af backiga eller eljest mindre goda vägar anvisat ett belopp af
400,000 kronor.
2:o.
För väg anläggning frän Sorsele kyrka till Stry eksele by jemte
sidoväg frän Lycksele öfver Ulriksdal, Carlsgard och Husbondliden till
Ruskträsk, hvilket företag beräknats att kosta 515,680 kronor, bevil¬
jade 1877 års Riksdag ett anslag af 343,780 kronor, hvaraf anvisats
till utgående under år 1878 24,093 kronor 86 öre, under år 1879
60,000 kronor, under år 1880 25,000 kronor, under år 1881 35,000
kronor, under år 1882 80,000 kronor samt under innevarande år 80,000
kronor eller tillsammans 304,093 kronor 86 öre; och har Styrelsen för
allmänna väg- och vattenbyggnader, enär detta företag nu nalkades
sin fullbordan, i det alla terrasseringsarbeten samt trum- och brobygg¬
15
Riksdagens Skrifvelse, N:o 66.
nader vore i det närmaste fullbordade, så att egentligen endast grus-
ningsarbetet återstode, i underdånighet hemstält, att af anslaget åter¬
stående 39,686 kronor 14 öre måtte af Riksdagen äskas till utgående
under år 1884.
I anledning häraf, och med tillämpning af grundsatsen om anslags
bestämmande till jemn! tal af kronor, har Eders Kongl. Maj:t föresla¬
git, att till utgående under år 1884 måtte för ifrågavarande väganlägg-
ning anvisas 39,687 kronor; och har Riksdagen bifallit hvad Eders
Kongl. Maj:t sålunda föreslagit.
B) Bro- och hamnbyggnader samt. vattenkommunikationer.
3:o.
För understödjande af brobyggnader och mindre hamnbyggnader
samt upprensning af dar och farleder liar Eders Kongl. Maj:t föreslagit,
att Riksdagen måtte för år 1884 anvisa samma belopp, som för inne¬
varande år beviljats, eller 100,000 kronor; och har Riksdagen, med bi¬
fall till detta Eders Kongl. Maj:ts förslag, till understödjande af bro¬
byggnader och mindre hamnbyggnader samt upprensning af åar och
farleder, för år 1884 anvisat ett belopp af 100,000 kronor.
4:o.
I statsverkspropositionen har Eders Kongl. Maj:t föreslagit Riks¬
dagen att till fulländande af norra hamnarmen vid Höganäs bevilja ett
anslag af 77,000 kronor.
Riksdagen, som funnit så väl gagnet för det allmänna af ifråga¬
varande hamnanläggning som ock behoivet och billigheten af det före¬
slagna statsbidragets anvisande ådagalagda, har, med bifall till detta
förslag, till fulländande af norra hamnarmen vid Höganäs för år 1884
anvisat ett anslag af 77,000 kronor.
5:o.
I afseende å vilkor en för erhållande och tillgodonjutande af de här
ofvan omför mäkla statsbidrag för väga nl äggningar och vägförbättringar,
16
Riksdagens Skrifvelse, N:o 6'd.j
bro- och hamnbyggnader samt vattenkommunikationer äfvensom an¬
gående kontrollen deröfver har Riksdagen beslutat, att de i Riksdagens
underdåniga skrifvelse den 27 April 1881 (N:o 09) intagna allmänna
vilkor och föreskrifter fortfarande skola blifva gällande.
Till upplysning om sammanlagda beloppet af de enligt denna
skrifvelse beviljade anslags- och lånesuminor bifogas ett deröfver upp-
gjordt sammandrag.
Med undersåtlig vördnad:
Stockholm den 11 Juni 1886.
Sammandrag af de utaf 1883 års Riksdag beviljade, i dess un-
dåniga skrifvelse N:o 66 omförmälda statsbidrag för väganläggningar
och vägförbättringar, hamn- och brobyggnader samt vattenkommunika¬
tioner. _________________
Anslag.
Summa.
A) Väganläggningar och vägförbättringar.
Till fond för anläggning af nya samt förbätt-l
ring eller omläggning af backiga eller eljest
mindre goda vägar ............................................i 400,000 -
För väganläggning från Sorsele kyrka till Stryck-
sele by jemte sidoväg från Lycksele ölverj
Ulriksdal, Carlsgård och Husbondliden till!
Ruskträsk i Vesterbottens län ........................... 39,6871-
439,687—|
B) Bro-, och hamnbyggnader samt vatten¬
kommunikationer.
| Till fond för understödjande af brobyggnader
j och mindre hamnbyggnader samt upprensning
j af åar och farleder .............................................
Till fulländande af norra hamnarmen vid Höga
i näs................................................................................
100,000
77,000
17 7,000j-
Summa
616,687!
STOCKHOLM, ISAAC MARCUS’ BOKTRYCKERI-AKTIEBOLAG, 1883.