Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65.
1
KT:o 65.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 20 Maj 1882.
— — — — Andra Kammaren den 20 —^ —
Riksdagens underdåniga skrifvelse, i anledning af Kongl. Maj ds
proposition till Riksdagen om beviljande af ökadt stats¬
bidrag till statens jernvägstrafiks pensionsinrtutning.
(Stats-Utskottets Utlåtande N:o 32.)
S. A. K.
Sedan Styrelsen för statens jernvägstrafik till Kongl. Maj:t öfverlem-
, nät ett utaf särskilde komiterade uppgjordt »förslag till reglering af finan¬
siella vilkor för en pensionsinrättning till förmån för tjenstepersonalen
vid statens jernvägstrafik» och dervid afgifvit underdånigt utlåtande i fråga
om bildandet af kassa för pensionering af nämnda tjenstepersonal, så med-
gaf, med bifall till hvad Kong]. Maj:t genom proposition i ämnet den 23
Februari 1872 föreslagit, Riksdagen enligt underdånig skrifvelse den 10
Maj samma år: att, såsom statsbidrag till en pensionsinrättning för tjen¬
stepersonalen vid statens jernvägstrafik, upprättad i hufvudsaklig öfver¬
ensstämmelse med det förslag, som legat till grund för och åtföljt den
Bill. till Biksd. Prof. 1882. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 17 Haft. 1
2
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65.
nådiga propositioner, årligen finge, räknadt från och med år 1872, af
trafikmedlen afsättas ett belopp, som motsvarade en och en half procent
af skilnaden emellan statens jernvägstrafiks samtliga inkomster, å ena si¬
dan, och utgifter för drift och underhåll, å den andra, hvilka belopp
skulle nämnda inrättning tillgodogöras i enlighet med de föreskrifter, som
af Kongl. Maj:t i reglemente för samma inrättning kunde varda faststälda;
dock att, när berörda skilnad första gången uppginge till fem procent af
den sammanräknade summa, som anläggningen af de trafikerade stam¬
banorna, enligt Styrelsens för statens jernvägstrafik bokslut, kostat, den
till förmån för pensionsinrättningen utgående årliga pxmcent skulle å nyo
bestämmas efter hvad, på grund af då verkstälda sannolikhetsberäkningar
angående pensionsinrättningens ekonomiska framtid och öfriga på denna
fråga inverkande omständigheter, kunde finnas skäligt.
För statens jernvägstrafiks pensionsinrättning utfärdades derefter den 6
September 1872 nådigt reglemente, hvilket, bland annat, innehåller:
i § 8. Delegares årsafgifter utgå med en viss, på grund af hans
ålder vid inträdet i pensionsinrättningen en gång för alla bestämd, pro¬
cent af honom tillkommande aflöning, så*att till exempel den, som in¬
träder före fylda.................................... 30 år, erlägger 1,5 proc. af aflöningen,
den,
|
som vid inträdet fy It 30, men icke 32 »
|
22
|
1,6
|
22
|
22
|
»
|
y> 2) 40, » 42 »
|
22
|
2,1
|
22
|
2)
|
|
» » 50, 22 52 »
|
22
|
2,6
|
22
|
22
|
»
|
» 5) 58, » 60 »
|
22
|
3,0
|
22
|
22
|
|
2) 2) 60,
|
|
3’K
|
22
|
22
|
och
|
i § 7. Ärliga beloppet af pension bestämmes,
|
i mån
|
af den
|
pensions-
|
berättigades tjenstår, till viss procent af den medelaflöning, som uppkom¬
mer, då medeltalet tages af de 5 sista årsaflöningar, i förhållande hvar¬
till den pensionsberättigade, näst före erhållet afsked, erlagt årsafgifter
till pensionsinrättningen, så att till exempel
för fulla
|
10 tjensteår
|
erhållas
|
20 procent
|
af medelaflöningen,
|
22
|
2)
|
15
|
22
|
22
|
27,5 22
|
22
|
»
|
22
|
20
|
22
|
22
|
35 22
|
22
|
22
|
22
|
25
|
22
|
22
|
42,5 22
|
22
|
22
|
22
|
30
|
22
|
22
|
50 22
|
22
|
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65. 3
Uti eu till Riksdagen aflåten proposition af den 30 December 1881
är nu omförinäldt, att direktionen för berörda pensionsinrättning i en till
Eders Kongl. Maj:t ingifven skrift af den 30 September 1879 anmält ej
mindre, hurusom genom beslut vid lagtima möte i Juni 1876 pensions-
inrättningens fullmäktige, bland hvilka den mening uttalats, att från del-
egarnes i inrättningen sida en ekonomisk ansträngning måste göras i än¬
damål att, under förutsättning af ett motsvarande förhöjdt statsbidrag,
kunna öka den pensionsrätt, som ditintills varit för delegarne gällande,
uppdragit åt direktionen att göra de utredningar, som för vinnande af det
åsyftade målet vore nödiga, än äfven att, sedan det förslag i ämnet, som
direktionen af sådan anledning uppgjort och framlagt, blifvit af pensions-
inrättningens fullmäktige i hufvudsak godkändt, direktionen, enligt erhållet
bemyndigande af fullmäktige, utarbetat ett förslag till förändrad lydelse
af de §§ i reglementet för pensionsinrättningen af den 6 September 1872,
hvilka hade afseende på den ifrågastälda vidgade pensionsrätten, dervid
direktionen i förslaget upptagit de egna bidragen till belopp, som, ökade
med 1,7 procent af aflöningen, motsvarade från 4 till 6 procent af högsta
pensionen, och den högsta pensionen till 80 procent af aflöningen i stället
för allenast 50 procent enligt nu gällande reglemente, hvadan alltså för¬
slaget innehöll, bland annat uti § 3, att de årsafgifter, som delegare borde
la ...
|
.................. 30
|
o
ar,
|
3,2
|
30,
|
men icke 32
|
B
|
3,3
|
40,
|
b 42
|
B
|
3,8
|
50,
|
b 52
|
B
|
4,3
|
58,
|
b 60
|
B
|
4,7
|
60,
|
|
|
4,8
|
b
b
b
b
»
samt i § 7,
att det årliga pensionsbeloppet skulle utgå, i mån af den pensionsberätti-
gades tjensteår, med vissa procent af den årsaflöning, som uppkommer, då
summan tages af de 12 sista månadsaflöningar, i förhållande hvartill den
pensionsberättigade, näst före erhållet afsked, erlagt stadgade afgifter till
pensionsinrättningen, så att, till exempel:
för fulla 10 tjensteår erhölles 20 procent af nyssnämnda årsaflöning,
)> » 15 b » 30 » » »
b b 20 b » 40 b b »
» b 25 b b 60 b » »
b » 30 b b 80 » » »
4
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65.
Jemte närmare motiverande af de föreslagna ändringarne i nu gäl¬
lande reglementes bestämmelser hade direktionen vidare redogjort för de
olika former, hvarunder statens bidrag till den förbättrade pensioneringen
skulle kunna lemnas, och dervid särskildt framhållit ett alternativ, hvar¬
igenom en utväg bereddes att låta den sökta förmånligare pensionsordnin-
gen träda i kraft, utan att sådant i någon anmärkningsvärdare grad
tyngde på den närmaste framtiden, men statsbidraget fördelades så, att
detsamma växte i mån af statsbaneaffärens fortgående konsolidering.
En sådan utväg vore, att statsmakterna, under förutsättning, att del-
egarne ökade sina bidrag på sätt föreslaget vore, lemnade det ökade un¬
derstödet i form af fyllnadsbidrag till de efter hand uppkommande pen¬
sionerna, med bibehållande för öfrigt af den nu gällande grunden för det
löpande statsbidragets utbetalning. Till en sådan komplettering af pen¬
sionerna, utöfver hvad inrättningen med sina medel förmådde bestrida,
erfordrades under det nu följande decenniet endast ringa belopp, så att
inrättningen borde kunna, utan att försämra sin ställning, ansvara för om¬
kring 7 0 procent af pensionsbeloppen, hvarigenom den på fyllnadsbidraget
kommande delen utgjorde 30 procent.
På grund af hvad sålunda och i öfrigt anförts hade direktionen
föreslagit:
att Eders Kongl. Maj:t, med gillande af fullmäktiges för statens jern-
vägstrafiks pensionsinrättning underdåniga förslag om utsträckt pensions-
rätt för personalen vid nämnda trafik, täcktes till näst sammanträdande
Riksdag aflåta proposition om statsbidrag, att utgå af trafikmedlen, till den
storlek, den utsträckta pensionsrätten fordrade och i den form, Eders Kongl.
Maj:t täcktes nådigst bestämma,
och att, om fullmäktiges framställning af Eders Kongl. Maj:t och Riks¬
dagen bifölles, direktionen för statens jern vägstrafiks pensionsinrättning finge
till Eders Kongl. Maj:t inkomma med underdånigt förslag till förnyadt
reglemente för samma inrättning, hvarvid direktionen komrric i tillfälle
att framlägga förslag till ändringar i åtskilliga andra §§ af nu gällande
reglemente än dem, som anginge ifrågavarande utsträckning af pensions¬
rätten, hvilka ändringar fullmäktige för sin del beslutat.
öfver denna framställning hade Styrelsen för statens jernvägstrafik
den 29 September 1880 afgifvit infordradt utlåtande, deruti Styrelsen till
alla delar instämt i det afgifna förslaget och hade, beträffande de olika
former för statsbidragets utgående, för hvilka direktionen närmare redo¬
gjort, Styrelsen för sin del gifvit företräde åt den form, som innefattade,
5
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65.
att ett belopp, motsvarande 30 procent af summan af de för året utfal¬
lande pensioner, skulle af trafikmedlen utgå, intilldess framdeles skeende
utredningar gåfve vid handen, att redan stadgadt statsbidrag, Vf procent
af nettot, vore ensamt för sig tillräckligt att betacka statens andel af
bidrag till äfven nu ifrågasatta högre pensioner.
I Eders Kongl. Maj:ts proposition är vidare anfördt, bland annat, att,
ehuru de årliga bidrag af statsmedel, som i enlighet med 1872 års Riks¬
dags beslut redan nu till pensionsinrättningens uppehållande utginge, inga¬
lunda vore obetydliga, hade Eders Kongl. Maj:t likväl, på grund af hvad
i ärendet förekommit, funnit den gjorda framställningen om ytterligare
tillskott för ändamålet desto hellre höra vinna afseende, som, på samma
gång dymedelst och genom de förhöjda pensionsafgifter, som delegarne
vore villige åtaga sig, en af behof och billighet påkallad förbättring af
pensionsrätten möjliggjordes, staten äfven genom denna pensionernas höj¬
ning tillskyndades fördelen, att tjensteman vid trafikstaten, hvilka till följd
af ålder eller minskade själs- och kroppskrafter icke längre vore fullt
tjenlige för sina befattningar, kunde på pensionsstat öfverflyttas med mindre
hänsyn till förekommande ömmande omständigheter, än hittills rimligtvis
bort iakttagas, samt härtill komrne, att det erforderliga tillskottet borde,
om lämplig form derför valdes, blifva föga betungande för statsverket.
Eders Kongl. Maj:t har derföre, i öfverensstämmelse med hvad Sty¬
relsen för statens jern vägstrafik tillstyrkt, föreslagit Riksdagen att med¬
gifva, att, under förutsättning och vilkor, att delegarne i statens jernvägs-
trafiks pensionsinrättning sjelfve bidroge med förhöjda årsafgifter till pen¬
sionsfonden, på sätt fullmäktiges och direktionens för inrättningen ofvan-
omförmälda förslag innehölle, ett årligt fyllnadsbidrag till förhöjning af
pensionerna från nämnde fond måtte af trafikmedlen, utöfver redan be-
viljadt statsbidrag af 1'procent af nettobehållningen å trafiken, tills
vidare utgå med 30 procent af summan af de för hvarje år utfallande
pensioner; under förbehåll, att detta fyllnadsbidrag skulle minskas eller
alldeles upphöra, så snart framdeles skeende utredning gåfve vid handen,
att det redan beviljade och utgående statsbidraget till pensioneringens
uppehållande vore tillräckligt att delvis eller fullständigt betacka jemväl
det nu ifrågasatta statens tillskott.
6 Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65.
För Riksdagen har det synts uppenbart, att, för bibehållande af per¬
sonalen vid statens jernvägstrafik på den ståndpunkt af duglighet och
pålitlighet densamma hittills intagit, det ej endast är af nöden, att Sty¬
relsen är i tillfälle att med pension afskeda tjenstepcrsoner, som, ehuru
eljest oförvitliga, dock ej ega fullt den sinnesspänstighet och kroppskraft,
som befattningarne anses kräfva, utan äfven är af synnerlig vigt, att pen¬
sionerna äro bestämda till sådana belopp, att Styrelsen och dess under¬
ordnade vid pröfningen af frågor om personers bibehållande vid sina be¬
fattningar eller afskedande må kunna, utan hänsyn till särskilda ömmande
omständigheter, uteslutande fästa afseende vid tjenstens fordringar; och
Riksdagen har derföre icke tvekat att bifalla Eders Kongl. Maj:ts nu före¬
liggande förslag om pensionsbeloppens höjning.
Vidkommande åter sättet för bestämmande af statens bidrag till den
förbättrade pensioneringen, har inom Riksdagen framhållits hurusom, vid
behandling af Kongl. Maj:ts till 1872 års Riksdag gjorda framställning
om statsbidrag till ifrågavarande pensionsinrättning, det ansågs ådagalagdt,
att genom statsbidragets bestämmande till viss andel af skilnaden mellan
statens jernvägstraliks samtliga inkomster, å ena sidan, och utgifter för
drift och underhåll, å den andra, skulle genom sporrandet af intresset
för den egna fördelen hos den stora, öfver hela stambanenätet spridda
personalen, på hvilken utgifternas storlek till stor del berodde, kunna be¬
redas väsentliga besparingar i många slags utgifter och äfven motverkas
hvarje onödig tillökning i personalen. Riksdagen, som delar denna upp¬
fattning, finner ett företräde vid tantiéme-systemets användning till fördel
för trafiktjenstemännens pensionering jemväl deruti, att dymedelst statens
bidrag bestämmes oberoende af eu del detaljbestämmelser i pension sregle-
mentet, hvilka ej inverka på pensionernas belopp eller åldersvilkoren för
deras tillträdande och hvilkas ordnande derföre synes lämpligast böra an¬
komma på pensionsinrättningens delegare och Kongl. Maj:t. Deremot skulle
det nu ifrågastälda bidraget, beräknadt på det sätt, som Eders Kongl.
Maj:t föreslagit, eller till 30 procent af de för hvarje år utfallande pen¬
sioner, blifva direkt beroende af det sätt, hvarpå pensioneringen ordnas.
Det vore derföre vid antagande af denna form för fyllnadsbidragets be¬
räknande nödigt, att Riksdagen inginge i en detaljerad granskning af pen-
sionsreglementets särskilda bestämmelser — en granskning, hvilken Riks¬
dagen ansett så mycket snarax-e böra undvikas, som berörda reglemente
nu ej blifvit i dess helhet Riksdagen förelagdt.
Förutom det nu nämnda sättet för beräknande af statsbidraget har,
7
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65.
på sätt ofvan blifvit antydt, pensionsinrättningens direktion i sådant hän¬
seende framlagt förslag till fyra andra former, hvilka naturligen alla afse,
att statsbidraget skulle utgå till samma värde, fastän olika fördeladt till
olika tider; och frågan om formen är sålunda dervid icke en fråga om
statsbidragets storlek, i dess helhet betraktadt, utan endast en fråga om
det för staten beqvämaste och i öfrigt fördelaktigaste sättet för utbetal¬
ningen af samma bidrag. Såsom en bland dessa olika former finnes i
den vid Eders Kongl. Maj:ts proposition fogade jemförelsetabell i kolum¬
nen 2 hela statsbidraget till pensionsinrättningen beräknadt till 2 procent
af nettoinkomsten. Fyllnadsbidraget, som skulle tills vidare utgå, komme
alltså, derest denna form valdes, att utgöra ’/2 procent af skilnaden mellan
statens jernvägstrafiks samtliga inkomster och dess utgifter för drift och
underhåll, och således beräknas efter enahanda grund som det förra bi¬
draget. Efter denna form skulle fyllnadsbidraget under de första åren
blifva större, än som enligt Eders Kongl. Maj:ts förslag vore fallet, men
deremot blifva jemnare fördeladt och endast växa i mån af trafikens ut¬
veckling; och, utom det att den ökade utgiften genom en sådan anordning
blir mindre känbar, finner Riksdagen äfven deruti ett företräde hos denna
form, att den ej så mycket afser att på framtiden hvälfva de största ut¬
gifterna. Riksdagen har alltså, efter noggrant öfvervägande af de olika
beräkningssätt, som i förevarande hänseende kunnat komma i fråga, ansett
sig böra antaga den sistnämnda formen eller fyllnadsbidragets beräknande
efter 1/3 procent af nettoinkomsten.
Endast i ett fall har anledning till anmärkning förekommit emot
hvad i den Kongl. propositionen anförts i afseende å tilltänkta ändringar
i pensionsreglementet. På sätt ofvan inhemtas är nemligen i § 7 stad¬
gadt, att pensionsbeloppet, i mån af den pensionsberättigades tjensteår, be¬
stämmes till viss angifven procent af den medelaflöning, som uppkommer,
då medeltalet tages af de 5 sista årsaflöningarne. Denna § skulle enligt
förslaget vara afsedd att ändras på det sätt, att pensionsbeloppet skulle
komma att uträknas efter den årsaflöning, som uppkomme då summan
toges af de 12 sista månadsaflöningarne. För Riksdagen har det emeller¬
tid synts som skulle en sådan förändring lätteligen kunna leda till oegent-
ligheter vid pensionsbeloppens bestämmande och för Styrelsen öka svårig¬
heten att vid afskedandet af tjenstepersoner, som anses ej fullt motsvara
tjenstens fordringar, frigöra sig från alla enskilda hänsyn; och Riksdagen
har derför icke kunnat godkänna den ifrågasatta ändringen i denna §.
På grund af hvad sålunda anförts har Riksdagen Eders Kongl. Maj:ts
8
Biksdagens underd. Skrifvelse, N:o 65.
förevarande framställning på det sätt bifallit, att — under förutsättning
och vilkor, att delegarne i statens jernvägstrafiks pensionsinrättning sjelfve
bidraga med höjda årsafgifter till pensionsfonden, på sätt direktionens för
inrättningen ofvan omförmälda förslag innehåller — Riksdagen medgifva,
att till höjning af pensionerna från nämnda fond, i enlighet med berörda
förslags bestämmelser i afseende å åldersvilkor och pensionsbelopp, ett år¬
ligt fyllnadsbidrag må af trafikmedlen, utöfver redan beviljadt statsbidrag
af r/2 procent af skilnaden mellan bemälde trafiks samtliga inkomster,
å ena sidan, och utgifter för drift och underhåll, å den andra, tills vidare
årligen utgå med 1/J procent af nyss berörda skilnad; under förbehåll,
att detta fyllnadsbidrag skall minskas eller alldeles upphöra, så snart
framdeles skeende utredning gifver vid handen, att det redan beviljade
och utgående statsbidraget till pensioneringens uppehållande är, jemte del-
egarnes förhöjda bidrag, tillräckligt att delvis eller fullständigt betacka
kostnaden äfven för den förbättring i pensioneringen, som nu beviljats;
och har i sammanhang härmed Riksdagen medgifvit Eders Kongl. Maj:t
att, utan ändring af 7:de § i Pensionsreglementet eller andra sådana än¬
dringar i samma reglemente, som skulle kunna på behofvet af förlängdt
fyllnadsbidrag för pensioneringen inverka, i öfrigt i afseende å reglemen¬
tets bestämmelser vidtaga de förändringar, som af medgifvandet af för¬
bättrad pensionering och derför ökade bidrag nödvändiggöras.
Riksdagen framhärdar etc.
Stockholm den 20 Maj 1882.