Kongt. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 25.
1
N:0 25.
Ank. till Riksd. Kansli den 31 Mars 1881, kl. 12 nödd.
Kongl. Maj:ts nådiga proposition till Riksdagen, angående byte
af mark emellan Kongl. Maj:t och kronan samt Göte¬
borgs stad; Gifven Stockholms Slott den 26 Mars 1881.
Under åberopande af den utredning, som innefattas uti bifogade
utdrag af det öfver civilärenden denna dag inför Kongl. Maj:t i stats¬
rådet förda protokoll, vill Kongl. Maj:t härmed föreslå Riksdagen att
medgifva,
att Kongl. Maj:t må ega att, för beredande af utvidgadt område
för Göteborgs bangård, med Göteborgs stad träffa aftal om byte afjord
inom nämnda stad enligt följande grunder:
att Göteborgs stad till kronan med full eganderätt afstår de å
den af H. W. Brandel 1876 upprättade karta litt. X med röda och
gröna gränslinier utmärkta områden af Gullbergsvass, Lilla och Stora
Olskroken samt Ånäs, sådana dessa områden blifvit uti punkten I,
mom. a), b) och c) af stadsfullmäktiges i Göteborg till Styrelsen för
statens jern vägstrafik den 22 December 1879 aflåtna skrifvelse närmare
bestämda; samt
att kronan till Göteborgs stad jemväl under full eganderätt af¬
står dels den kronans mark, som erfordras för redan beslutad utsträck¬
ning af Kronhus- och Smedjegatorna med en bredd af 33 fot för den
förra och 30 fot för den senare, dels ock den kronans mark norr om
Kronhusgatans fortsättning och vidare vester om Qvarnberget samt
norr och vester om cellfängelset, som å den af H. W. Brandel år 1871
Bill. till Riksd. Prot. 1881. 1 Sami. 1 Afd, 14 Hiift. 1
2 Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 35.
upprättade karta (N:o 1) finnes betecknad med litt. A, B, C, D och E,
tillika med det emellan egofigurerna A och B belägna område, som
för närvarande disponeras af cellfängelset, äfvensom de 35 qvadratfot
af egofiguren F å samma karta, som erfordras för utläggning af Qvarn-
bergsgatan,
med rätt för Kong]. Magt ej mindre att vid uppdragandet af grän¬
serna för de å hvardera sidan afträdda områdena vidtaga de smärre
afvikelse]- från nyssberörda områdesbestämningar, som må kunna finnas
af förhållandena påkallade, än äfven att fastställa de närmare vilkor-en
för bytet, under förutsättning att dessa ej komma att medföra större
förpligtelse!- för kronan än dem, som innefattas uti de vilkor och för¬
behåll, stadsfullmäktige uti deras ofvan omförmälda skrifvelse af den
22 December 1879, mom. 2—13 uppstält.
De till ärendet hörande handlingar skola Riksdagens vederbörande
Utskott tillhandahållas; och Kongl. Magt förblifver Riksdagen med all
Kongl. nåd och ynnest städse välbevågen.
Under Hans Maj:ts,
Min Allernådigste Konungs och Herres sjukdom:
GUSTAF.
Fredrik Hederstierna.
Kongl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 25.
3
Utdrag af protokollet öfver civilärenden, hållet inför Haris Kongl.
Höghet Kronprinsen-Regenten i Statsrådet ä Stockholms
Slott den 26 Mars 1881.
Närvarande:
Hans Excellens Herr »Statsministern Grefve Posse,
Hans Excellens Herr Ministern för utrikes ärendena Friherre
Hochschild,
8tatsråden: Lovén,
von Steyern,
Friherre von Otter,
• Taube,
Hederstierna,
Hammarskjöld,
Richert och
Themptander.
Efter gemensam beredning med chefen för Landtförvarsdeparte-
mentet anmälde chefen för Civildepartementet Statsrådet Hederstierna
i underdånighet:
Styrelsens för statens jernvägstrafik underdåniga framställning om
byte af mark mellan Kongl. Maj:t och kronan, å ena, samt Göteborgs
stad, å andra sidan; hvarefter Departementschefen yttrade:
UI följd af den växande rörelsen å statens jernvägar har behof
uppstått för statens jernvägstrafik att för utvidgning af bangården i
Göteborg m. m. komma .i besittning af nämnde stad tillhörig mark.
Å andra sidan har staden önskat att för reglering af gator och öppna
platser samt för beredande af nya kommunikationsleder i stadens nord¬
vestra del förvärfva vissa Kong!. Maj:t och kronan tillhöriga områden
4
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 25.
inom stadens gränser. Sedan under en längre tid underhandlingar på¬
gått mellan Styrelsen för statens jernvägstrafik och Göteborgs stads¬
fullmäktige rörande ordnandet af ifrågavarande angelägenhet, hafva nu
stadsfullmäktige i skrifvelse till Trafikstyrelsen af den 22 December
1879 anmält, att stadsfullmäktige i anledning af Styrelsens framställ¬
ningar i ämnet beslutat att till statens jernvägstrafik upplåta följande
å en af H. W. Brandel år 1876 upprättad med litt. X betecknad karta
utmärkta områden, nemligen
a) de två vester om och intill Gullbergsån belägna, med röd
färgläggning utmärkta platserna mellan Bergslagernas jernvägsstation
och statsbanans nuvarande område, dock dels med undantag af ett för
framdragande af gata till Stora Olskroken möjligen erforderligt område,
utaf den nordligaste af dessa platser, 110 fot bredt, sträckande sig sö¬
der om och längs utmed Bergslagernas jernvägsaktiebolags bangårds
södra gräns från samma bolags jernväg till Gullbergsån, och dels med
iakttagande, att intrång icke sker å den del af sistnämnda jernväg, som
åtskiljer begge platserna; hvarvid i afseende å nämnda, till gata un¬
dantagna område beslutats, att Trafikstyrelsen skulle få tillsvidare inne¬
hafva detsamma, med skyldighet att, då området för ändamålet behöf-
des, utan ersättning afträda detsamma till staden tre månader efter
uppsägning;
b) den med röd färgläggning utmärkta plats af lägenheten Stora
Olskroken och landeriet Ånäs, hvilken är belägen söder om och intill
statsbanans nuvarande område, dock med den förändring och inskränk¬
ning beträffande sydöstra gränsen, som upptagas å en särskild af H.
W. Brandel i Juni 1879 upprättad karta;
c) så stort område af Gullbergsvass till förening dels med statens
nu varande bangård och dels med statsbanan fram öfver Gullbergsvass
och Mosaiska församlingens begrafningsplats till Kommendantsängen
vid Skansen Lejonet, att nämnda bangård och bana, tillsammans med
redan innehafvande områden, erhålla den utsträckning och de gränser,
som å kartan utmärkts med röd färgläggning, men med utvidgning af
banvallen till gröna linien s. t. u. v. x. y; dock med undantag af den
areal, som dels erfordras för att öppna platsen framför Bergslagernas
stationshus må i söder erhålla den gräns, som å kartan litt. X beteck¬
nats med bokstäfverna n. o. p. q. r.; dels utaf redan förut upplåtet om¬
råde och det nu ytterligare till upplåtelse ifrågasatta åtgår, om södra
gränsen för en, enligt af Majoren Richert upprättad regleringsplan för
Gullbergsvass, föreslagen gata söder om Bergslagernas bangård fram-
drages till reglerade Norra Larmgatans fortsättning i den rigtning den
röda streckade linien utmärker, men med afskuret hörn mot gatan; och
5
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 25.
dels hvad som af bangårdens nu varande område åtgår, för att Norra
Larmgatan må erhålla en bredd af femtio fot på sträckningen från
Köpmansgatan upp emot Kronhusgatan till den punkt, der förstnämnda
gata, jemlikt den af Kongl. Maj:t den 19 Februari 1869 faststälda
regleringsplan, skall hafva mera än femtio fots bredd; — allt under
följande vilkor:
1) att den upplåtna marken skall användas endast till jernvägs-
rörelsen och dermed sammanhängande anordningar;
2) att den upplåtna marken, med nedan nämnda undantag, får
tillträdas antingen genast, der den är disponibel, eller så snart den,
efter uppsägning af arrendena, blifver tillgänglig; skolande uppsägning
ske, sedan erforderliga arealuträkningar hunnit verkställas;
3) att den af arrendatorn J. Gullanders manbyggnad upptagna
del åt Gullbergsvass, för så vidt den i jernvägsområdet ingår, jemte
ett lämpligt mindre utrymme till fri gång omkring sagda byggnad, ej
får tillträdas förr än efter samma byggnads undanrödjande, om tiden
hvarför staden skall ega besluta;
4) att staden ombesörjer de ersättningar, hvartill arrendatorerna
på grund åt uppsägningen, enligt gällande kontrakt, äro berättigade,
mot det att Trafikstyrelsen, som, innan nämnda ersättningar af stadens
vederbörande myndigheter beslutas och utbetalas, borde lemnas tillfälle
att yttra sig öfver ersättningsanspråken, håller staden skadeslös för så
väl utbetalningen af nämnda ersättningar som alla andra kostnader,
hvilka staden i följd af uppsägningen måste vidkännas;
5) att Trafikstyrelsen tre månader efter uppsägning till Göteborgs
stad återlemnar all den mark vester om Mosaiska församlingens be¬
grafningsplats, som till jernvägen förut upplåtits, men icke innefattas
inom de gränser för jernvägsområdet, Indika här ofvan i mom. c be-
skrifvits; hvarigenom till staden skall återfalla: dels området vester om
östra gränsen för Norra Larmgatan och dess fortsättning enligt den af
Kongl. Maj:t den 19 Februari 1869 faststälda regleringsplan och med
iakttagande af den här ofvan i samma moment bestämda bredd af
femtio fot för södra delen af samma gata; dels det område norr om
jernvägens verkstadsbyggnad och lokomotivstall, hvilket åtgår för fram¬
dragandet af gatan söder om Bergslagernas bangård till Norra Larm¬
gatan i den rigtning, som å kartan litt. X utmärkes af en röd streckad
linie och med afskuret hörn mellan gatorna; dels de delar af nu va¬
rande jernvägsområdet, hvilka till äfventyrs äro belägna söder om norra
gränsen för den, enligt nådiga brefvet den 8 April 1870, reglerade
gatan, som åtskiljer förstaden Stampen och jernvägsområdet; och dels
de öfriga delar af ett år 1855 till jernvägen upplåtet område, hvilka
6
Kongl. Maj;ts Nåd. Proposition N:o 25.
ligga utom de nu bestämda gränserna för bangården. Derest de å kar¬
tan med röd färgläggning utmärkta gränserna för jernvägens område
skulle befinnas icke öfverensstämma med nyssnämnda regleringar,
borde gränserna till enlighet med dessa rättas; och skulle det åligga
staden att, derest bortflyttning af jern vägstrafikens metallgjuteri norr
om lokomotivstallet inom fem år af staden fordrades, ersätta jernvägs-
trafiken detsammas värde;
6) att, på jernvägstrafikens bekostnad, skall öfver de nu upplåtna
områdena samt de områden å Gullbergsvass, jernvägen till följd af
äldre upplåtelser behåller, upprättas karta i skala af ftf naturliga
storleken, hvilken karta, sedan dess rigtighet blifvit af stadsingeniören
vitsordad, skall af Trafikstyrelsen öfverlemnas till Drätselkammaren i
Göteborg att såsom stadens tillhörighet förvaras;
7) att Trafikstyrelsen skall upprätta och underhålla nödig hägnad
af lämplig beskaffenhet omkring området;
8) att, intill dess dränering af stadsområdet, enligt framdeles an¬
tagen plan, af staden verkställes, Trafikstyrelsen skall vara pligtig att,
på jernvägstrafikens bekostnad, upptaga och underhålla ändamålsenliga
aflopp för vatten under grunden för jernbanan, så att någon skada af
vatten ej tillskyndas ofvanför liggande jord, hvarjemte staden skall
vara berättigad att, på egen bekostnad, inom bangårdsområdet verkställa
sådana dräneringsarbeten, hvilka, enligt plan, som vardér antagen, skola
utföras för kringliggande marks torrhållning, utan skyldighet för staden
att gifva ersättning för härigenom förorsakadt intrång; dock med vilkor
att dessa arbeten, så vidt de afse statsbanans område, utföras i enlig¬
het med de bestämmelser, som Trafikstyrelsen genom vederbörande
banbefäl finner nödigt att meddela till trafikens betryggande, samt att
jernvägsspår och byggnader, som genom dylika arbeten möjligen be¬
höfva flyttas eller rubbas, på stadens bekostnad återställas uti sådant
skick, som deras ändamål erfordrar, äfvensom att häraf förorsakad
skada å dessa eller andra jernvägens tillhörigheter af staden ersättes;
9) att Trafikstyrelsen skall dels före regleringen af Gullbergsvass
och Lilla Olskroksängen låta till allmänt begagnande vidmakthålla nu
befintliga vägöfvergångar öfver jernvägsområdet, nemligen en gångbana
under bron öfver s. k. Drankån och tre vägöfvergångar för såväl gående
som körande i jernvägens plan, den ena i närheten af arrendator!!
J. Gullanders manbyggnad, den andra i gränsen mellan jernvägsområ¬
det och Mosaiska församlingens begrafningsplats, och den tredje vid
pass tvåhundra fot vester om Gullbergsån; och dels, sedan stadsplan
för nyssnämnda stadsdelar blifvit antagen och kommer att utföras, an¬
ordna och i godt skick underhålla en femtio fot bred vägundergång
7
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 25.
under spåren, ungefär midt för Gullbergsvass, samt en öfvergång i
banans plan utmed östra gränsen af Mosaiska församlingens begraf¬
ningsplats, begge öfvergångarne afsedda för körtrafik; hvarjemte ofvan
nämnda gångbana under Drankåbron och öfvergången i plan vester om
Gullbergsån, äfven efter stadsplanens utförande, skola bibehållas, men
deremot den vid arrendator!! Gullanders manbyggnad försvinna; och
skall Trafikstyrelsen vara pligtig medgifva sådana smärre ändringar
af läget för dessa trafikleder öfver bangårds- och banområden, att de¬
samma må komma att motsvara gatorna i kringliggande stadsdelar;
10) att af den upplåtna platsen å Lilla Olskroken pråmhamn må
utgräfvas på sätt Trafikstyrelsen föreslagit; dock med den ändring,.som
föranledes af platsens inskränkning i norr; men att jernvägstrafiken
icke, på grund häraf eller på grund af upplåtelserna, skall ega annan
rätt till begagnande af Gullbergsån, än den som allmänheten medgif-
ves; äfvensom att Trafikstyrelsen bör underhålla stranden och fördäm¬
ningen mot ån å sitt område i sådant skick, som lämpar sig för de
kaj- och strandskoningsarbeten, staden å sitt område mot ån låter verk¬
ställa ;
11) atf, derest staden kommer att anlägga bro öfver Gullbergsån
emellan den föreslagna gatan till nämnda å samt Störa Olskroken,
staden eger rätt att å jernvägens område verkställa de arbeten, som
till stöd för bron samt gatan kunna erfordras;
12) att Trafikstyrelsen har att sjelf träffa öfverenskommelse med
Mosaiska församlingen angående afstående! af det till jernbanan er¬
forderliga område af församlingens begrafningsplats, hvarefter samma
område anses vara af staden till jernvägen upplåtet på ofvan stadgade
vilkor;
13) att den rätt till jernvägskommunikation, som enligt kontrakt den
27 Maj 1873 medgifvits bolaget C. Fr. Wrern & Comp., förbehålles; och
14) att Kongl. Maj:t och kronan till Göteborgs stad såsom veder¬
lag afstår eganderätten till den kronan tillhöriga mark, om hvars öfver¬
låtelse till staden anhållan blifvit gjord i sammanhang med under¬
ställning af uppgjord plan för reglering af stadens nordvestra del.
Af handlingarne i sistnämnda ärende inhemtas, att den kronans
mark, Göteborgs stad sålunda vill åt sig förvärfva och hvilken mark
disponeras till en del af Arméförvaltningen och till en del af cell¬
fängelset i Göteborg, utgöres af dels hvad som erfordras för redan be¬
slutad utsträckning af Kronhus- och Smedjegatorna, med en bredd af
33 fot för den förra och 30 fot för den senare, dels ock den mark
norr om Kronhusgatans fortsättning och vidare vester om Qvarnberget
samt norr och vester om cellfängelset, som å en af H. W. Brandel år
8
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 25.
1871 upprättad karta (N:o 1) finnes utmärkt med grön färg och be¬
tecknad med litt. A, B, C, D och E, tillika med det mellan egofigu¬
rerna A och B belägna, åt cellfängelset upplåtna området, äfvensom
35 qvadratfot af egofiguren F å samma karta, som erfordras för
ifrågasatt utläggning af Qvarnbergsgatan, enligt en företedd karta öfver
Göteborgs stads nordvestra del (N:o 3); varande hela det ifrågavarande
området af stadsfullmäktige beräknadt att utgöra tillhopa 286,082 qva¬
dratfot. Omförmälda handlingar gifva vidare vid handen, att Armé¬
förvaltningen, som blifvit i ärendet hörd, uti afgifvet underdånigt ut¬
låtande väl såsom sin åsigt uttalat, att med upplåtelse af kronans ifråga¬
varande mark borde anstå, till dess beslut fattats angående det nja
artilierietablissementet i Göteborg, men, för den händelse Kongl. Maj:t
skulle finna skäligt att bifalla stadsfullmäktiges framställning, såvidt
den afser figurerna A. B. C. D. och E., föreslagit, att såsom vilkor der¬
vid måtte föreskrifvas, dels att staden skulle på sin bekostnad bort¬
taga såväl den å egofiguren D. på kartan N:o 1 belägna stenkällaren
(N:o 32) som ock garnisonsvedboden (N:o 35) å figuren E på samma karta,
samt efter åsatt värde öfvertaga materialierna af den förstnämnda och
på sin bekostnad å anvisad plats i stället för vedboden låta uppsätta
eu ny sådan, dels ock att de af Kongl. Maj:t och kronan uppgjorda
kontrakt om upplåtelser å den mark, som blifvit ifrågasatt att afträ-
das till staden, skulle af staden öfvertagas; och har Fångvårdsstyrel¬
sen uti infordradt utlåtande förmält, att området mellan egofigurerna
A. och B. å kartan N:o 1 icke är för cellfängelset behöfligt.
Uti underdånigt memorial af deri. 21 Februari 1880 har Trafik¬
styrelsen, med öfverlemnande af stadsfullmäktiges ofvanberörda skrif¬
velse af den 22 December 1879 jemte en s. k. öfversigtskarta (00),
hufvudsakligen anfört,
att, beträffande läget och vidden af de områden, Göteborgs stad
förklarat sig vilja öfverlemna till statens jernvägstrafik, stadsfullmäk¬
tiges förslag i hufvudsak öfverensstämde med aftal, som under för-
handliugarnes gång blifvit derom träffade mellan styrelsen och veder¬
börande stadsmyndigheter,
att Styrelsen icke hade något att invända mot det förbehåll, som
i mom a) blifvit gjordt angående framtida återställande, efter uppsäg¬
ning, af den till gata möjligen i framtiden behöfliga jordremsan om 110
fots bredd af området vid Gullbergsån;
att något intrång på Bergslagsbanans område icke kunde ifråga¬
sättas annat än det, som denna banas styrelse redan inedgifvit., eller
framdragande af ett Bergslagsbanan korsande jernvägsspår från stats-
Kongl. Maj:ts Adel. Proposition N:o 25. g
banans nya lokomotivstall midt för Skansen Lejonet till koluppla»B-
platsen vid Gullbergsån; '
att Styrelsen ansåge de uti mom c) gjorda framställningar om
vissa inskränkningar af statsbanans gamla område böra medgifvas, dock
att hvad anginge förslaget att, till Norra Larmgatans utvidgande till
öO fots bredd på sträckningen från Köpmansgatan uppemot Kronhus-
gatan, inflytta gränsen mellan först nämnda gata och bangården, midt
för vändskifvan framför banhallen, förbehåll dervid borde göras, att den
nya gränsen icke finge förläggas närmare vändskifvan, än att denna
kunde fritt, säkert och beqvämt begagnas för sitt ändamål;
samt att Styrelsen mot de uti mom. 1—13 uppstälda vilkoren
icke hade annan anmärkning att framställa än den, som nyss blifvit
antydd i afseende på utvidgandet af Norra Larmgatans bredd uppemot
Kionhusgatan till femtio fot; utgörande det område, som för detta
ändamål enligt Styrelsens förslag skulle återlemnas af bangården,
ungefär 36 qvadrat.stänger;
och har Trafikstyrelsen — som beräknat vidden af de områden,
Göteborgs stad förklarat sig villig att mot betingade vederlaget afstå’
till 1,506,800 qvadratfot, med anmärkning dock, att denna beräkning
icke kunde blifva fullt exakt förr än efter ny utstakning af gränserna
och ny uppmätning då förvärfvandet af nämnda områden, hvilka till
största delen redan af tvingande skäl måst tagas i besittning och
blifvit använda tid dermed afsedda ändamål, vore för statens jern-
vägstrafik en oeftergiflig nödvändighet, för lösandet af frågan om nö¬
digt utrymme i Göteborg för statens jernvägstrafik förordat en öfver¬
enskommelse mellan Kongl. Maj:t och kronan samt Göteborg om byte
af mark, med vissa af btyrelsen föreslagna förbehåll i afseende å, bland
annat, nyss omförmälda stenkällare och vedbod.
På föranstaltande af Kongl. Maj:t Befallningshafvande i Göteborgs
och Bohus län, efter förordnande af mig, har värdering å den mark,
Kongl. Maj:t och kronan, derest bytet kommer till stånd, skulle, å
ena sidan, gifva och, å den andra, erhålla i vederlag, blifvit verkstäld
af tre personer, nemligen Kapten Pontus Virgin, utsedd af Kong],
Maj:ts Befallningshafvande, Majoren m. m. J. G. Richert, för Göte¬
borgs . stadsfullmäktige, och Chefen för vestra väg- och vattenbygg-
nadsdistriktet Majoren m. m. E. Atterbom,-vald af de båda sistnämnda;
och har vid denna värdering kronans till utbyte ifrågasatta mark —
under förutsättning att äfven en del af arealen norr och vester om
cellfängelset, efter af staden bekostade planerings- och gatuläggnings-
arbeten, i en framtid möjligen kunde blifva till bebyggande användbar
JBih. till Biksd. Prof. 1881. 1 Sami. 1 Afä. 14 Raft. 2
10
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 25.
— uppskattats till 100,940 kronor samt den i vederlag erbjudna mar¬
ken till 219,092 kronor.
Då en utvidgning af Göteborgs bangård torde vara oundgäng¬
ligen erforderlig för att tillfredsställa den väsentligt ökade trafikens
fordringar; då bibehållandet af de områden, Göteborgs stad i utbyte
vill förvärfva, icke vidare torde vara för något statens behof nödvän¬
digt, och dä af den nyligen verkstälda uppskattningen framgår, att
värdet af de senare områdena understiger värdet af den jord, staten skulle
tillbyta sig, anser jag mig ega skäl att tillstyrka det ifrågavarande bytet,
detta dock under förutsättning att den jord, som staten skulle bekomma,
erhålles med full och oinskränkt eganderätt, och icke blott, såsom Göte¬
borgs stadsfullmäktige i skrifvelse af den 22 December 1879 föreslagit, un¬
der en med vissa inskränkningar graverad besittningsrätt. Enligt ett mig
tillhandakommet meddelande hafva ock stadsfullmäktige vid samman¬
träde den 24 innevarande månad besluta att frånträda ifrågavarande
vilkor och medgifva upplåtelse under full eganderätt. Detta beslut
har visserligen ännu icke kunnat vinna laga kraft, men, för att ären¬
dets slutliga afgörande icke måtte behöfva uppskjutas ytterligare ett,
år, tillåter jag mig hemställa, att Kongl. Maj:t måtte redan nu äska
Riksdagens medgifvande till bytet, under förutsättning att den jord,
Göteborgs stad i utbyte lemnar, bekommes med full eganderätt.
Mot öfriga af staden ifrågasatta vilkor har jag icke funnit an¬
ledning till erinran; dock torde å Kongl. Maj:t och kronans sida nå¬
got förbehåll behöfva göras beträffande ej mindre förut omnämnde
stenkällare och garnisonsvedbod, än äfven de Kongl. Maj:t och kro¬
nans byggnader, hvilka beröras af Kronhusgatans utsträckning. Med
pröfningen af dessa vilkor torde emellertid få anstå, till dess Riksda¬
gens beslut angående sjelfva bytet hunnit inheintas.
Jag hemställer således, att Kongl. Maj:t täcktes föreslå Riksdagen
att medgifva, att Kongl. Maj:t må ega att, för beredande af utvidgadt
område för Göteborgs bangård, med Göteborgs stad träffa aftal om
byte af jord inom nämnda stad enligt följande grunder:
att Göteborgs stad till kronan med full eganderätt afstår de å
den af Brandel år 1876 upprättade karta litt. X med röda och gröna
gränslinier utmärkta områden af Gullbergsvass, Lilla och Stora Olskro-
ken samt Anäs, sådana dessa områden blifvit i punkten I moment a,
b och c af stadsfullmäktiges i Göteborg till Styrelsen för statens jern-
vägstrafik den 22 December aflåtna skrifvelse närmare bestämda;
samt
att kronan till staden jemväl under full eganderätt afstår dels
den kronans mark, som erfordras för redan beslutad utsträckning af
II
Kongl. Majds Nåd. Proposition N:o 25.
Kronhus- och Smedjegatorna med en bredd af 33 fot för den förra
och 30 fot för den senare, dels ock den kronans mark norr om Kron-
husgatans fortsättning och vidare vester om Qvarnberget samt norr
och vester om cellfängelset, som å den af Brandel år 1871 upprättade
karta (N:o 1) finnes betecknad med litt. A, B, C, D och E tillika med
det emellan egofigurerna A och B belägna område, som för närvarande
disponeras af cellfängelset, äfvensom de 35 qvadratfot af egofiguren F
å samma karta, som erfordras för utläggning af Qvarnbergsgatan,
med rätt för Kongl. Maj:t ej mindre att vid uppdragandet af
gränserna för de å hvardera sidan afträde! a områdena vidtaga de
smärre afvikelser från nyssberörda områdesbestämningar, som må
kunna finnas af förhållandena påkallade, än äfven att fastställa de när¬
mare vilkören för bytet, under förutsättning att dessa ej komma att
medföra större förpligtelser för kronan än dem, som innefattas i de
vilkor och förbehåll, stadsfullmäktige uti skrifvelsen den 22 December
1879 mom. 2—13 uppstäda “
Uti hvad Departementschefen sålunda hemstält instämde Stats¬
rådets öfriga ledamöter.
Hvad Statsrådet sålunda tillstyrkt, behagade
Hans Kongl. Höghet Kronprinsen-Regenten i nåder
gilla och bifalla; och befalde Hans Kongl. Höghet
Kronprinsen-Regenten, att nådig proposition i ämnet
af den lydelse, bilagan till detta protokoll utvisar,
skulle till Riksdagen aflåtas.
Ex protocollo
Paul Strandberg.