Motioner i Första Kammaren, N:o 3.
N:0 3.
Af Herr Grllllll: Angående af skrifning af en Riksgäldskontor ets
återstående fordran hos Strömsholms nya kanalbolag.
Enligt hvad Riksdagens revisorers berättelse år 1879 (sid. 60)
utvisar, har genom slutlig dom uti tvisten emellan Riksgäldskontoret
och Strömholms nya kanalbolag den 28 Juli' 1878 blifvit förklarad!
bland annat, att hamn- och lastageplatsen samt en jernbro vid Borgås
sund jemte annan egendom, deraf aktieegarne åren 1863—1874 njutit
afkastningen, icke tillhörde “aktieegarne såsom sådana“, utan ut¬
gjorde kanalbolagets tillhörighet, hvaraf afkastningen borde redovisas
enligt 6 § i Kongl. Maj:ts privilegium för kanalbolaget den 28 April
1842, till följd hvaraf bolaget förpligtats återbära den utdelning, aktie¬
egarne åtnjutit utöfver hvad dem rätteligen tillkommit, och i sådant
afseende till Riksgäldskontoret inbetala ett, efter utredning af gode
män, till 80,338 kronor 47 öre bestämdt belopp med ränta från den 1
September 1875. Härå har till Riksgäldskontoret blifvit inlevererade
32,690 kronor 63 öre.
Den ifrågavarande domen bör väl, liksom hvarje annan, respek¬
teras och, så vidt ske kan, bringas till verkställighet. Men då, i före¬
varande fall, sådant icke kan ske utan sannolikt större förlust och
äfventyr för statsverket, samt på sidan om de rättsgrunder, domsto-
larne haft att bedöma, förekomma andra förhållanden, som tala till för¬
del för bolaget, har jag trott mig i denna sak böra påkalla Riksdagens
uppmärksamhet.
Sedan vid 1840 och 1841 årens riksdag anslag blifvit beviljadt
för ombyggnad af Strömsholms kanal jemlikt en af Öfverstelöjtnanten
Edström flere år förut utarbetad plan, blef, å statens vägnar, kontrakt
Bill. till Bilcsd. Prof. 1881. 1 Sand. 2 Afd. 1 Band. 2 Iläft. 1
2 Motioner i Första Kammaren, N:o 3.
angående kanalbyggnadens utförande afslutadfc med det under tiden
bildade Strömsholms nya kanalbolag, på vilkor privilegiet upptager.
Af bolaget var arbetet knappt börjadt, innan det visade sig, att
väsentliga afvikelser från den Edströmska planen måste ega rnm, både
för allmänhetens beqvämlighet och för arbetets framtida bestånd. Till
följd deraf anbefalde Kongl. Maj:t vissa ändringar i kanalens sträck¬
ning, förlängning af slussarne, anläggning af rörliga jernbroar öfver
kanalen in. m. Bolaget, som i främsta rummet afsåg trafikledens brin¬
gande i fullt ändamålsenligt skick, åtog sig att verkställa alla dessa
öfverarbeten, under förbehåll om framtida godtgörelse för kostnaderna,
då kanalinkomsterna dertill kunde lemna tillgång.
Under tiden, sedan kostnadsförslaget af Edström uppgjordes, hade
prisen å arbete och material betydligt stigit, och, enär af sådan anled¬
ning den primitiva anslagssumman fans allt för otillräcklig, blef vid
1850—1851 årens riksdag för kanalens fullbordan beviljadt dels för¬
höjdt anslag och dels lån från handels- och sjöfartsfonden.
Flere år derefter, då byggnadsarbetet år 1860 närmade sig sin
fullbordan, förpligtades bolaget ytterligare att vid Borgås sund, beläget
nedanom kanalens slut, anbringa en rörlig jernbro. Och som trafiken
vid en städerna Vesterås och Köping tillhörig hamn- och vågplats be¬
tungades med alltför dryga kostnader, fordrade de trafikerandes intresse
anskaffande af annan hamn-, lastage- och vågplats.
Ungefär samtidigt härmed förklarade Kongl. Maj:t genom nådigt
bref den 10 Augusti år 1860, att billigheten fordrade, att bolaget, som
vidkänts högst betydliga kostnader för anstalter, hvilka utöfver åtagna
förpligtelser vidtagits för befrämjande af de trafikerandes fördel och
beqvämlighet, blefve, så vidt ske kunde, utan annans förnärmande, af
trafiken godtgjordt etc.
För bolaget syntes vid sådant förhållande icke äfventyrligt att
verkställa äfven nyssnämnda arbeten. Men i saknad af andra medel
till bestridande af kostnaderna härför, beslöt bolaget att dertill använda
den utdelning, som aktieegarne borde tillkomma under de trenne åren
1860—1862, motsvarande en summa af 67,500 kronor.
Enligt räkenskaperna (bil. litt. A) hafva de anstalter bolaget vidtagit,
utöfver åtagna förpligtelser, på grund af Kongl. Maj ds särskilda beslut,
i och för de trafikerandes fördel och beqvämlighet, d. v. s. för rörliga
jernbroar öfver kanalen i stället för fasta sådana af trä, för förläng¬
ning eller ombyggnad af nio slussar utöfver hvad byggnadsplanen upp¬
tog m. m., medfört en kostnad af ej mindre än 268,466 kronor, deri¬
bland för den efter år 1860 ordnade hamn- och vågplatsen 30,512
kronor 22 öre och för jernbron vid Borgås 28,329 kronor 18 öre.
Motioner i Första Kammaren, N:o 3. 3
Sedan, efter fullbordan af dessa arbeten, kanalinkomsterna med
år 1863 dertill lemnade tillgång, både bolaget ansett aktieegarne ega
tillgodonjuta bland annat afkastningen från den af dem bekostade
hamn- och lastageplatsen och för jernbron nedanom kanalen vid Borgås,
m. m. utöfver den för aktiekapitalet bestämda fixa utdelning af 15,000
riksdaler banko.j
Beräkningsgrunden för hvad som utdelades var tydligt upptagen
i de årliga räkenskaperna, hvilka blifvit granskade af statens för kanal¬
verket utsedde revisorer, de der ock i sina till Herrar fullmäktige i
Riksgäldskontoret afgifna berättelser redogjort för den aktieegarne lem¬
nade utdelning, utan att någon anmärkning deremot under de första
tio åren egt rum. Uteblifvande af någon som helst anmärkning har
icke allenast styrkt bolaget i dess öfvertygelse om rättmätigheten af
den till aktieegarne verkstälda utdelning, utan derjemte grundlagt ett
visst högre pris på aktierna, hvilka under de år, då utdelning erhölls,
i stor omfattning gingo i handel från man till man.
Genom ofvanberörda dom hafva icke blott aktieegarne blifvit
frånhända eganderätten och rättigheten till afkastningen af de anstal¬
ter, de, utöfver åtagna förpligtelser, bekostat, jemte de kapital, de i och
för öfverarbeten vid kanalen tillskjutit, utan har jemväl bolaget blifvit
förpligtadt återbära hvad aktieegarne ansetts i berörda hänseenden för
mycket i utdelning bekommit.
Enär bolaget är förhindradt att till skuldens betalande använda
något af bolagets egendom, samt de på ömse sidor och öfver kanalen
anlagda jernvägar i så väsentlig del från kanalen afledt trafiken, att
inkomsterna under senare åren lemnat föga öfverskott (bil. litt. A, 4
sid.), så saknar bolaget utväg att fullgöra den ådömda återbäringsskyl-
digheten.
Statsrevisorernas förmenande, att beloppet borde återbäras af
aktieegarne, låter i princip ganska rigtigt, men kan i verkligheten icke
genomföras. För det första hafva aktieegarne icke uti rättegången va¬
rit instämda, och nuvarande aktieinnehafvare äro till stor del andra än
de, som för 10—15 år sedan bekommit utdelning, och de, som för när¬
varande må innehafva aktierna, häfta icke i betalningsansvar för hvad
föregående innehafvare i utdelning åtnjutit. Men icke nog härmed.
Aktierna i Strömsholms nya kanalbolag äro i likhet med dem i andra
äldre dylika bolag, jemlikt bolagsreglerna, stälda till viss man eller
order. — De äro således — sedan de en gång af första innehafvaren
blifvit med transport försedda — gällande i innehafvarens hand, utan
att inregistrering eller anmälan om deras öfverlåtelse varit föreskrifven
eller egt rum. Mot aflemnande af årets utdelningskupong, har aktie-
4
Mofuner i Första Kammaren, N:o 3.
■ogaren egt lyfta sin utdelning, utan särskildt qvittens. Till deltagande
i bolagsstämma berättigar företedd aktie, utan att eganderätten dertill
eller delaktighet i bolaget annorledes blifvit styrkt. Detta allt i full
öfverensstämmelse med bolagsreglerna §§ 1, 2 och 3.
Då således utväg saknas att visa hvilken som å skilda tider uppburit
utdelning och varit egare af aktie, så att återbäring af aktieegarne ej
kan ifrågakomma, samt enligt statsrevisorernas åsigt någon bolagets
egendom icke får för ändamålet användas, kan icke heller genom ut¬
mätning mot bolaget något vinnas. Vid sådant förhållande skulle för
bolaget ej annat återstå, än att till konkurs afträda kanalverket med
dess tillhörigheter; men då kanalbolaget, utom ifrågavarande skuld till
Riksgäldskontoret, häftar i annan skuld för mera än 400,000 kronor,
deribland närmare 300,000 kronor till handels- och sjöfartsfonden, är
icke troligt, att den köpeskilling, som kunde betingas, skulle förslå till
all skuldens betalning, helst om köparen skulle ansvara för kanalens
framtida underhåll. I så fall skulle största förlusten drabba staten.
Om staten åter för egen räkning skulle öfvertaga och förvalta kanalen,
skulle sådant visserligen icke aflöpa utan än större äfventyr och upp¬
offring.
Lika ostridigt det är, att aktieegarne genom åberopade dom
blifvit frånkände all rätt till den egendom och de anstalter vid kanalen,
de, utöfver åtagna förpligtelse^ bekostat, och att staten såmedelst till¬
vunnit sig eu motsvarande fördel, lika ovedersägligt är, att aktie¬
egarne i förtroende till sin medkontrahent, staten, och i viss del åt¬
minstone med förespegling om godtgörelse från regeringens sida,
gjort högst betydliga uppoffringar till de trafikerandes fördel, utöfver
åtagna förpligtelse!-. Då nu bolaget, i saknad af formlig rättsgrund
för sitt anspråk, blifvit frånkändt all framtida fördel af sina berörda
uppoffringar, synas billighet och rättvisa fordra att staten vore till¬
freds med dessa sålunda för all tid från bolaget vunna fördelar, och
således icke utsträckte tillämpningen af sin formella rätt ända derhän
att mot bolaget eller nuvarande aktieegare göra gällande anspråk på
återbäring af hvad under några få år uppburits såsom afkastning för
aktieegarnes egna uppoffringar. Det är ock faktiskt, att bolaget vid
utdelningen till aktieegarne handlat öppet och i god tro; att bolaget
blifvit styrkt i öfvertygelsen om rigtigheten af sin åtgärd äfven deraf,
att under de första tio åren någon anmärkning deremot icke förekom¬
mit; att aktiegarne under femton år (som inföllo under åren 1842—1859)
uppburit allenast 3 procent och derefter åren 1860—1862 och 1878—
1880, eller under sex år, icke ens någon utdelning; att all den utdel¬
ning, aktieegarne under hela tiden från och med 1842 åtnjutit, i me¬
Motioner i Första Kammaren, 1V:o 3. 5
deltal motsvarar endast 4f procent å aktiekapitalet (bil. litt. C); att
sedan genom de utan kanalbolagets vållande tillkomna jernvägarne på
ömse sidor om kanalen trafiken till så väsentlig del blifvit afledd från
kanalen (bil. litt. A), att kanalinkomsterna med nöd förslå till betäckande
af kanalens underhåll och förvaltning med de flera skuldbetalningar,
bolaget har att ombesörja; att i följd afän ytterligare oktroj eradejern-
vägar trafiken å kanalen antagligen ännu mera kommer att inskränkas
och att aktieegarne i bästa fall icke förr än i en aflägsen framtid, då
obligationsskulden hunnit betalas, må kunna påräkna någon nämnvärd
utdelning; att aktieegarne, som i följd af kontraktet med staten och de
under hand med regeringen träffade aftal gjort högst betydliga upp¬
offringar och förluster, gått miste om den måttliga afkastning på aktie¬
kapitalet, privilegiet tillförsäkrat dem, samt slutligen att det synes vara
för staten och det allmänna af största vigt, att bolaget må ega bestånd
och förmå fullgöra sina förbindelser, dertill hörer att besörja under¬
hållet af den vigtiga kanalleden.
I stöd af alla dessa förhållanden, och då de uppoffringar, staten
hittills gjort för Strömsholms kanal, icke beredt aktieegarne någon som
helst förmån, utan uteslutande afsett. att i samverkan med enskilda
personer, nemligen aktietecknarne, åstadkomma en för den stora rörel¬
sen inom två af rikets landskap, den tiden, högst nödig transportled,
hvars bibehållande äfven under närvarande förhållanden är af stor be¬
tydelse, har jag ansett mig böra för denna angelägenhet påkalla Riks¬
dagens särskilda uppmärksamhet.
Och får jag, då de obehag och svårigheter, som ej mindre för
staten än för bolaget i ofvan anförda afseenden uppstått, icke annor¬
ledes lära kunna undanrödjas, härmed vördsamt föreslå,
att Riksdagen måtte besluta, det Riksgäldskon-
torets nu återstående fordran hos Strömsholms nya
kanalbolag, som oberäknadt räntor lärer utgöra 47,697
kronor 84 öre, må eftergifvas och i räkenskaperna
afskrifvas.
Stockholm den 25 Januari 1881.
H. P. W. Gahn.
6
Motioner i Första Kammaren, N:o 3.
Bil. Litt. A.
Till Direktionen öfver Strömsholms kanal!
Till följe af direktionens föreskrift att inkomma med exakt ut¬
drag utur Strömsholms kanal bolagets räkenskaper, rörande nedan¬
stående punkter, få vi, efter fullgörande af detta uppdrag, härmed
äran upplysa:
l:o. Att under åren 1860—1865 anlades hamnen och lastage-
platsen vid södra sidan af Borgås sund, med en del ej utdelade aktie¬
medel, för att derigenom söka minska de dryga hamnumgälderna å
den då befintliga s. k. Städernas Hamnplats vid norra sidan af före¬
nämnde sund, och hvilken anläggning uppgick till en sammanräknad
kostnad enligt bok af ...................................................... kronor 30,512: 22.
2:o. Under åren 1860—1862 erhölls ingen aktieutdelning från
kanalen, utan användes äfven af dessa medel till byggande af rörlig
bro vid Borgås, som uti 1833 års plan för ombyggnaden af kanalen
ej var upptagen, emedan vid denna tid derstädes begagnades en flott¬
färja för öfverfarten, som under år 1836 af ett särskildt bolag utbyttes
mot byggande af en fast bro derstädes, men som denna var till hinder
för trafiken då de öfriga broarne långs segelleden gjorts till rörliga
broar, ålades kanalbolaget att ej allenast inköpa den fasta bron för en
summa af 5,175 kronor, utan äfven att derå under förenämnde år an¬
bringa rörlig bro af jern, hvilket uti ett för allt uppgick till en kost¬
nad enligt bok af............................................................. kronor 28,329: 18.
3:o. Enligt den uppgjorda planen för kanalens ombyggnad var
deruti beräknadt att bygga endast 8 stycken fasta broar öfver kanalen
för en summa af 4,608 kronor, då deremot ej mindre än 14 stycken
broöfvergånger med rörliga jernbroar (utom förenämnde bron vid Borgås)
blefvo byggda och hvilket ökade den beräknade kostnaden enligt bok
med kronor..................................................................................... 68,900: —
4:o. Dessutom äro af kanalbolaget verkstälda arbeten utöfver
1833 års plan för Strömsholmskanalens ombyggnad:
Motioner i Första Kammaren, N:o 3.
7
a) Förlängning af slussarne, för större fartygs begagnande, som
enligt ett deröfver uppgjordt särskildt förslag år 1842 var beräknadt
att uppgå till en kostnad af 76,935 kronor, men genom slussarnes ytter¬
ligare förlängning och ökade arbetspris uppgick kostnaden derför till
en summa af omkring ................................................... kronor 108,225: —
b) Trenne slussars totala ombyggnad, i stället för att, som bygg¬
nadsplan upptager, endast delvis ombyggas, har detta ökat kostnaden
med en summa af ............................................................ kronor 22,500: —
c) Att som kanalbolaget enligt dess nådigst faststälda privilegium
var ålagdt att under om byggnadstiden underhålla trafiken på kanalen
och detta ej var uti byggnadsplanen till någon kostnad beräknad, men
då åtskilliga slussar, hvilka blefvo på samma ställe uppförda, der de
gamla slussarne voro belägna, måste under ombyggnadstiden för att
uppehålla trafiken anläggas provisionella jernvägar förbi slussarne
vid Sembla, Vestanfors, Virsbo, Ramnäs, Åhlsätra, Trångfors, Skant-
zen och Sörqvarns stationer och hvarå transporterades gods och varor
från ofvan till nedanom liggande fartyg och hvilka jern vägsanlägg¬
ningar ej voro i kostnadsförslaget beräknade, men dock medtogo en
kostnad af omkring ......................................................... kronor 10,000 —
hvadan således hela utgiftskostnaden, som ej var beräknad uti 1833
års plan för Strömsholmskanalens ombyggnad, uppgår till en summa
af............................................................................................ kronor 268,466: -
5:o. Får äran upplysa, att nedanstående särskilda jernvägarne,
som afledt rörelsen från kanalen, blefvo till trafik upplåtna
a) Stockholms—Vester ås—Bergslagens jernväg till Svanå, Ram-
näs och Engelsberg den 27 Juli 1876.
b) Norbergs—Engelsbergs nya jernväg den 31 Augusti 1876.
c) Oxelösunds jernväg öfver kanalens lastageplats vid Borgås till
dess station vid Kohlbäck den 1 Januari 1877.
6:o. Kanalinkomsterna hafva i medeltal under fem åren näst före
Stockholms—Vesterås—Bergslagsbanans tillkomst utgjort 118,688 kronor
24 öre.
7:o. Kanalinkomsterna hafva under hvardera af nedanstående
år, sedan nämnde jernväg blef för trafiken tillgänglig,
utgjort under år 1876 ............................................... 77,965 kronor 90 öre.
dito dito „ 1877 ................................................ 74,442 „ 42 „
dito dito „ 1878 ................................................ 59,577 „ 43 „
dito dito „ 1879 ................................................ 59,463 „ 12 „
dito dito „ 1880 ................................................ 57,052 „ 35 „
8:o. Får äran upplysa att till aktieegarne uti Strömsholms kanal¬
bolag blifvit utdeladt under nedanstående år:
Motioner i Första Kammaren, N:o 3.
41 kronor pr aktie, om 600 kronor, eller 6,5 pr.
30 „ „ „ „ 5 pr.
30 „ „ „ „ 5 pr.
intet,
intet,
intet.
Skantzen af Strömsholms kanal den 31 December 1880.
L. P. HELLSTRÖM, S. STAFSING,
Kamrer vid kanalbolaget. Kanalens mekanikus.
Från originalet rätt afskrifvet betygar
ex officio:
W. A. Masreliez,
Sekreterare hos Strömsholms
nya kanalbolags direktion.
för år 1875.
„ 1876.
„ 1877.
„ 1878.
„ 1879
„ 1880.
Motioner i Första Kammaren, N:o 3.
9
Bil. Litt. B.
Utdrag utur Strörnsliolms kanalbolagets räkenskaper öfver den be¬
hållna inkomsten för åren 1860, 1861 och 1862, livilka aktieegarne
uti förenämnde bolag egt att i utdelning bekomma, derest kanal¬
bolaget ej afstått. densamma för utgifters bestridande vid byg¬
gandet af Borgås hamn och lastageplats m. m.
|
|
|
Summa.
|
Öfverskott
|
|
|
|
|
|
till aktie-
|
|
Kronor.
|
Ö.
|
Kronor.
|
Ö.
|
utdelning.
|
1860 års kanalinkomster utgjorde.........
|
|
|
60,021
|
26
|
- .
|
|
Deraf utbetalt för kanalens och sluss-
|
|
|
|
|
|
|
verkets samt kanalfartens ända-
|
|
|
|
|
|
|
målsenliga vidmakthållande, jemte
aflöningar och arfvoden, pensioner
och fattigförsörjning m. m.............
Jordersättningar för kanalområdena
|
9,153
|
60
|
— —
|
|
—
|
|
långs segelleden...............................
Utbetalte medel till 1859 års aktie-
|
1,321
|
02
|
|
~
|
|
|
utdelning å 3 procent ...................
|
9,702
|
|
— —
|
|
— —
|
—
|
Bevillningsafgift derå ...........................
Ränta och amortering af obligations-
|
242
|
50
|
|
|
|
|
|
16,241
|
|
36,660
|
12
|
|
|
|
|
|
|
|
Öfverskott _ till aktieutdelning
|
— —
|
|
— —
|
|
23,361
|
14
|
1861 års kanalinkomster utgjorde.........
|
- -
|
|
67,669
|
95
|
- -
|
—
|
Deraf utbetalt för kanalens och sluss-
|
|
|
|
|
|
|
verkets samt kanalfartens ända-
|
|
|
|
|
|
|
målsenliga vidmakthållande och
förbättrande, jemte aflöningar och
|
|
|
|
|
|
|
arfvoden, pensioner och fattigför¬
sörjning m. m.....................................
|
15,062
|
52
|
|
|
|
|
Transport
|
15,062
|
52
|
67,669
|
95
|
23,361
|
14
|
Bih. till Biksd. Frat. 1881. 1 Sami. 2 Afd. 1 Band. 2 Raft. 2
10
Motioner i Andra Kammaren, N:o 3.
|
|
|
Summa.
|
Öfverskott
|
|
|
|
|
|
till aktie-
|
|
Kronor.
|
Ö.
|
Kronor.
|
Ö.
|
utdelning.
|
Transport
|
15,062
|
52
|
67,669
|
95
|
23,361
|
14
|
Jordersättningar och inlösen af jord
|
|
|
|
|
|
|
till kanalområden ..............................
|
6,527
|
01
|
- -
|
|
- -
|
—
|
Ränta och amortering af obligations-
|
|
|
|
|
|
lånet ......................................................
|
16,402
|
50
|
- -
|
|
- -
|
—
|
Afsatt till reparationsfonden...............
|
5,000
|
|
42,992
|
03
|
- -
|
|
Öfverskott till aktieutdelning
|
—
|
|
— —
|
|
24,677
|
92
|
1862 års kanalinkomster utgjorde.........
|
- _
|
|
78,745
|
03
|
_ _
|
_
|
Deraf utbetalt för kanalens och sluss¬
verkets, samt kanalfartens ända¬
målsenliga vidmakthållande, deri-
|
|
|
|
|
|
|
bland uppsättande af en rörlig jern-
bro öfver kanalen vid Trångfors
och förbättringar långs kanalen,
jemte aflöningar och arfvoden, pen¬
sioner och fattigförsörjning in. m.
|
29,560
|
12
|
|
|
|
|
Jordersättningar för kanalområdena,
|
|
|
|
|
|
|
långs segelleden.................................
|
1,324
|
81
|
— —
|
|
— —
|
—
|
Underhåll och förbättringar af bo-
ställsbyggnader långs segelleden...
Utgifter för Norrtunbo hemman,
|
1,178
|
80
|
|
|
|
|
qvarn och såg ...................................
Ränta och amortering af obligations-
|
472
|
43
|
- -
|
|
- -
|
|
lånet ......................................................
|
16,333
|
|
|
|
|
|
Afsatt till reparationsfonden...............
|
5,000
|
—
|
53,869
|
16
|
- -
|
—
|
Öfverskott till aktieutdelning
|
|
-
|
|
—
|
24,875
|
87
|
Summa öfverskott till aktieutdelning
|
|
|
--1-
|
7 2,914|93
|
Skantzen af Strömsholms kanal den 31 December 1880.
L. P. HELLSTRÖM, S. STAFSING,
Kamrer hos kanalbolaget. Kanalens mekanikus.
Motioner i Första Kammaren, N:o 3.
11
Bil. Litt. C.
Utdrag utur Strömsholms kanalbolagets räkenskaper öfver verkstäld
utdelning till aktieegare uti förenämnda bolag under nedan¬
stående år.
|
Summa.
|
|
|
Kronor.
|
Ö.
|
För år 1842.....................
|
2,25U
|
|
„ „ 1843.....................
|
6,990
|
|
„ „ 1844.....................
|
9,168
|
—
|
„ „ 1845.....................
|
11,538
|
—
|
V „ 1846.....................
|
14,940
|
—
|
„ „ 1847.....................
|
16,050
|
—
|
„ „ 1848.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1849.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1850.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1851.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1852.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1853.....................
|
9,702
|
—
|
V „ 1854.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1855.....................
|
9,702
|
|
„ r 1856.....................
|
9,702
|
|
„ „ 1857.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1858.....................
|
9,702
|
—
|
„ „ 1859.....................
|
9,702
|
—
|
Erhölls ingen aktieutdelning „ „ 1860.....................
|
—
|
|
Dito dito 1861.............
|
|
—
|
|
|
|
ii ii 1863.....................
|
30,723
|
—
|
„ „ 1864.....................
|
29,645
|
—
|
„ „ 1865.....................
|
29,645
|
|
„ „ 1866.....................
|
24,255
|
—
|
Transport
|
291,628
|
|
12
Motioner i Första Kammaren, N:o 3,
|
Summa.
|
|
|
Kronor.
|
Ö.
|
Transport
|
291,628
|
|
För år 1867....................
|
30,723
|
—
|
„ „ 1868.....................
|
30,723
|
|
„ „ 1869.....................
|
30,723
|
|
„ „ 1870.....................
|
30,723
|
—
|
„ „ 1871.....................
|
30,723
|
|
„ „ 1872.....................
|
30,723
|
—
|
„ „ 1873.....................
|
30,723
|
—
|
„ „ 1874.....................
|
30,723
|
—
|
„ „ 1875.....................
|
22,099
|
—
|
„ „ 1876.....................
|
16,170
|
—
|
„ „ 1877.....................
|
16,170
|
—
|
Erhölls ingen aktieutdelning „ „ 1878.....................
|
|
|
Dito dito 1879.....................
|
|
—
|
Dito dito 1880.....................
|
|
|
„ Summa kronor
|
591,851
|
—
|
som, fördelad på ofvanstående 39 år, gör i medeltal om året
15,175 kronor, eller 4f procent. Men enligt Kongl. Maj:ts nådiga pri¬
vilegium för Strömshoims nya kanalbolag af år 1842, tillerkännes bo¬
laget, enligt dess 10 paragraf, rättighet, att af kanalinkomsterna, då
dessa dertill lemna tillgång, årligen få uppbära under byggnadstiden,
eller från år 1842, 5 procent, samt efter kanalens fullbordande, eller
från 1860, såsom ränta och utdelning 7 procent, af inbetalda aktiekapi¬
talet, utgörande 323,400 kronor, fördelade på 539 aktier å 600 kronor
stycket.
Skantzen af Strömshoims kanal den 31 December 1880.
L. P. HELLSTRÖM.
S. STAFSING.