24
Motioner i Andra Kammaren, N:o 51.
N:0 Öl.
*
Af Herr N. J. Boström: Angående rätt för enskilda jernvägs-
anläggningar att utan särskild ersättning ansluta sig i
samtrafik med tillstötande stambanor.
Enär statens jernvägstrafikstyrelse under innevarande år upp¬
sagt alla med enskilda jernvägsbolag uppgjorda kontrakt om samtrafik,
som det synes, dels i afsigt att bringa de enskilda jernvägarne till en
trafiktaxa lika med statens, dels ock, som det förspörjes, fordra en
högre afgift af de enskilda jernvägarne för samtrafiken och göromå-
lens bestridande å föreningsstationen. Uti förra hänseendet vore det
visserligen en lättnad för tjenstemännen vid statens jernväg; men jag
tror föga, att detta uppväges af de svårigheter, som uppstå för de en¬
skilda jernvägarne, hvilka blifvit anlagda under helt olika förhållanden
och ehuru statens jernvägstrafiktaxa sistlidne år blifvit omarbetad, in¬
nehåller den dock stora oegentligheter, som de enskilda banorna uti
sin taxa blifvit förhindrade att rätta. Uti senare fallet, rörande ersätt¬
ning för samtrafiken' och expeditionens besörjande vid föreningsstatio-
nerna, vågar jag föreslå att statens jernvägstrafik utan förlust kan och
bör besörja samtrafiken emot den ersättning, som i allmänhet af en¬
skilda jernvägar hittills ingått och kommer att ingå i tillförande af
passagerare och gods.
Då flere jernvägsbolag af staten erhållit lån till hälften eller 2/3
af kostnadsförslaget emot 4 procent ränta och 2 procent amortering
samt dertill fritt från så väl ränta som amortering under anläggnings¬
tiden 3 å 4 år, så synes att sådant bolag blifvit väl tillgodosedt.
Andra jernvägsbolag finnas, som icke varit så lycklige, utan måst till
största delen af banker och bankirer till ofta 5V2 procent ränta och 2
å 2V2 procent årlig amortering samt 10 å 12 procent kapitalrabatt, lika¬
25
Motioner i Andra Kammaren, N:o 51.
som att så ränta som amortering vid första årets slut måst erläggas;
häraf torde lätt inses i huru olika ställning de jernvägsbolag kommit,
som erhållit statens understöd, emot dem som samma saknat.
Man torde icke kunna förneka, att de jernvägar, som icke erhål¬
lit statens understöd genom lån, kunna i förhållande till sin längd eller
storlek vara lika nyttiga för så väl landet i allmänhet som orten den
genomgår och, om den har sin ändpunkt vid statens jernväg, tillföra
donna lika stora inkomster som den jernväg, hvilken erhållit låne¬
understöd af staten; erkännas bör, att alla de jernvägar, som beröra
statens, tillföra dessa såväl gods- som passagerareinkomster. Häraf
torde framgå, att de enskilda jernvägarne, som förut icke af staten er¬
hållit låneunderstöd, måtte på det sätt understödjas af staten, att sam-
trafiken och expeditionen vid anslutningsstationen utan ersättning må
enskilda jernvägsbolag medgifvas.
På grund af hvad anfördt är, vågar jag föreslå,
att de enskilda jernvägsbolag, hvilka med ändpunkt
sammansluta sig till stambanorna, måtte tillåtas sam¬
trafik med dem samt vid föreningspunkten få såväl
stationsgöromålon som expeditionen i öfrigt af statens
tjenstemän titan ersättning besörjd.
Stockholm den 27 Januari 1881.
iY. J. Boström,
Bill. till Biksd. Prof. 1881. 1 Sand. 2 Afd. 2 Band. 6 Raft.
4