Motioner i Andra Kammaren, N:o 155.
7
hvardera utse en riksdagsman, och skall hvarje sådan
valkrets innehålla en folkmängd af minst tiotusen och
högst tjugotusen.
Anhållande jag, att Konstitutions-Utskottet, dit denna motion torde
remitteras, måtte åt redaktionen eller formuleringen af förestående för¬
slag egna den omsorg, som kan anses behöflig, dock så, att förslagets
hufvudgrunder derigenom icke förändras.
Stockholm den 2 Mars 1880.
Nils Petersson.
N:o 155.
Af Herr JÖUS Rundbäck: Angående ändring af 87 § 2 mom.
Regeringsformen.
För stiftande, ändring eller upphäfvande af kyrkolag fordras, enligt
87 § 2 mom. Regeringsformen, utom Konungs och Riksdags samman¬
stämmande beslut, äfven samtycke af allmänt kyrkomöte. I samma mom.
stadgas vidare att kyrkolagsförslag, ehvad det framlagts af Kongl. Maj:t
för Riksdagen, eller af Riksdagen för Kongl. Maj:t, skall före början af
Riksdagen näst efter den, som framstält eller antagit förslaget, såsom lag
genom allmän kungörelse utfärdas, men att, om det ej sker, förslaget är
att anse såsom förfallet.
Nu hålles, såsom bekant, allmänt kyrkomöte allenast hvart femte
år, under det att Riksdagarne äro årligen återkommande. Häraf blir eu
följd, att lagstiftningsarbetet på det kyrkliga området i sjelfva verket
inskränkes till två år inom hvarje femårsperiod, nemligen till det år, då
allmänt kyrkomöte sammanträder, jemte det näst derpå följande. Visser¬
ligen eger Kongl. Maj:t den utvägen, att, om något kyrkolagsförslag af
8
Motioner i Andra Kammaren, N:o 155.
begge statsmakterna antagits, men tiden för kyrkomötets sammanträde
ej infaller före nästa riksdag, sammankalla kyrkans representanter till
urtima eller extra möte. Men uppenbart är, att en dylik åtgärd, äfven
om hänsyn endast tages till de dermed förknippade kostnader, skäligen icke
bör eller kan ifrågakomma i andra fall, än då kyrkolagsförslag af mera
genomgripande vigt äro å bane. Det kan således lätteligen inträffa, att
Konung och Riksdag äro eniga om en både nödig och nyttig reform inom
den kyrkliga lagstiftningen, men finna sig nödsakade att uppskjuta dess
genomförande kanske flera år, blott för att undvika sammankallande af
urtima kyrkomöte. Och när omsider tiden för kyrkomötets sammanträde
är inne, skulle ju kunna hända, att enighet i uppfattningen af lagför¬
ändringen ej längre är tillfinnandes.
Då det, i betraktande af hvad nu antydts, synes mig vara högst
angeläget att undanrödja en dylik hämsko på det kyrkliga lagstiftnings¬
arbetet, tillåter jag mig föreslå att Riksdagen ville för sin del i grund¬
lagsenlig ordning besluta, det 87 § 2 mom. Regeringsformen skall er¬
hålla följande förändrade lydelse:
2. Riksdagen — —--- — — — — —--
Har ej förslag, hvarom nu fråga är, der allmänt kyrko¬
mötes samtycke icke redan inhemtats, före början af den
Riksdag, hvilken, efter det allmänt kyrkomöte varit sam-
ladt, infaller näst efter den, som framstäf eller antagit
förslaget, blifvit — —--—--— antagande.
Slutligen anhåller jag, att Konstitutions-Utskottet, till hvars be¬
handling denna motion torde varda hänvisad, ville, derest det af mig
här ofvan formulerade ändringsförslag i något afseende skulle befinnas
otillfredsställande, sjelf utarbeta annat förslag i det af mig angifna syfte.
Stockholm den 3 Mars 1880.
J. Rundbäck.