Underdånigt betänkande och förslag
angående
Lönereglering m. m.
för
Styrelsen för allmänna väg- och
vattenbyggnader,
afgifvet den 19 Maj 1879
af
i nåder förordnade Komiterade.
STOCKHOLM
TRYCKT I CENTRAL-TRYCKERIET
1879.
Stormäktigste, Allemådigste Konung!
Sedan Löneregleringskomitén, som den 19 sistlidne December fullgjort
sitt uppdrag i fråga oin lönereglering för Nationalmuseum samt derom
afgifvit underdånigt betänkande, med anledning af då instundande julhel
för en kortare tid afbrutit sitt arbete, börjades detsamma åter den
dock?
4
Historik.
Instruktionen
af år 184 1.
Januari detta år, då, i enlighet med Eders Kongl. Maj:ts nådiga befallning,
Komitén meddelad genom embetsskrifvelse af den 20 sistlidne December
från Statsrådet och Chefen för Finansdepartementet, till behandling före¬
togs frågan om reglering af Styrelsen för allmänna väg- och vatten¬
byggnader, hvarom Komitén nu får i underdånighet afgifva betänkande
och förslag.
Sedan den år 1819 inrättade s. k. Strömrensningskomitén, hvilken
hade till uppgift att genom strömrensningars verkställande och lättade
transporters öppnande befrämja en ökad framalstring och afsättning af
landtmannavaror, med år 1827 upphört, öfverlemnades alla under denna
komités ledning stälda arbeten till Storamiralsembetets tredje afdelning.
Detta embete upphäfdes dock 1840, hvarefter och sedan Rikets Ständer
dels anvisat betydligare statsbidrag för allmänna arbeten till den inhemska
industriens befrämjande, såsom kanal- och hamnbyggnader samt elfrens-
ningar, dels ock stält till Kongl. Maj:ts disposition särskilda fonder för
vägbyggnader, utdikningar och sjösänkningar m. m., genom Kongl. brefvet
den 6 Augusti 1841 tills vidare förordnades en särskild förvaltning, be¬
nämnd Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader, att under Chefens
för Civildepartementet lydnad och inseende handlägga ärenden af oinför-
mälda slag.
Sistnämnda dag utfärdades ock instruktion för den tillförordnade Sty¬
relsen, hvilken skulle utgöras af en öfverdirektör såsom chef, biträdd af
en byråchef för de tekniska ärendena och en kamrerare för kameral- och
kansligöromålen; hvarjemte vid expeditionen skulle tjenstgöra två ritare,
en kanslist och en vaktmästare. I landsorten anstäldes dessutom fem
under Styrelsen lydande distriktschefer, en för hvartdera af de fem väg-
och vattenbyggnadsdistrikt, i hvilka riket indelades, nämligen: norra di¬
striktet, innefattande Norrbottens, Vesterbottens, Vesternorrlands, Jemtlands
och Gefleborgs, östra delen af Stora Kopparbergs, jemte Upsala och Stock¬
holms län; mellersta distriktet, bestående af Filipstads bergslag, vestra
delen af Stora Kopparbergs län till och med Barkens och Siljans kanal
samt Örebro, Vesterås och Nyköpings län; östra distriktet, utgörande Fin¬
köpings, Kalmar, Jönköpings och Skaraborgs län; vestra distriktet, bestå¬
ende af Göteborgs och Bohus’, Elfsborgs och Karlstads län, med undantag
af Filipstads bergslag; samt södra distriktet, innefattande Hallands, Krono¬
bergs, Malmöhus’, Kristianstads, Blekinge och Gotlands län. A 1852 års
stat uppfördes derutöfver ytterligare eu ritare samt fem biträden eller
distriktsadjutanter, de senare med anställning hos distriktscheferna i or¬
0
terna. Norra distriktets stora omfång gjorde dock snart behofvet af ännu
en distriktsadjutants anställning derstädes oafvislig^ och en sådan tillsattes
derföre år 1861. Jemväl kansligöromålens tillökning kräfde redan från
och med år 1843 större arbetskrafter, hvarföre, efter det extra skrifvare-
biträde någon tid användts, en andre kanslist uppfördes på verkets stat.
Af de båda kanslisterna erhöll sedermera den ene benämningen registrator.
Med anledning af dels önskvärdheten att inom Styrelsen ega tillgång å
någon person med tillräckliga tekniska insigter för att kunna vid förfall
för byråchefen förrätta hans tjenst, dels ock svårigheten att med den af¬
löning, som för ritarne var å Styrelsens stat anvisad, besätta någon af
dessas befattningar med en för göromålen behörigen qvalificerad person,
samt med hänsyn jemväl till de hos Styrelsen förekommande tekniska
göromålens mängd och beskaffenhet, föreslog Kong! Maj:t vid 1877 års
riksdag, att i stället för de tre hos Styrelsen tjenstgörande tekniska bi¬
trädena (ritarne) skulle få anställas endast två, men till fyllandet af be¬
rörda stegrade åligganden fullt tjenlige och bättre aflönade biträden med
benämningar af förste och andre adjutant, hvithet förslag af Riksdagen
godkändes. Slutligen torde böra omnämnas, att Styrelsens nuvarande
chef, hvilken den 10 Augusti 1877 förordnades till denna befattning,
äfvensom till chefsembetet för väg- och vattenbyggnadskonst), med bi¬
behållande af förut innehafvande chefskap i Styrelsen öfver statens jern-
vägsbyggnader, numera enligt Kongl. Maj:ts förordnande den 13 sistlidne
December innehar generaldirektörs benämning och värdighet. Den å Sty¬
relsens för allmänna väg- och vattenbyggnader nuvarande stat uppförda
personal utgöres således af 18 embets- och tjensteman samt 1 vaktmästare,
på sätt bil. litt. A utvisar.
Styrelsen har enligt instruktionen till åliggande att handlägga tek¬
niska och administrativa ärenden, som angå: a) anläggningar och förbätt¬
ringar af kanaler, slussar, vägar, broar, färjor samt andra vatten- och
landtkommunikationer; b) hamnbyggnader och muddringar; c) strömrens¬
ningar; och d) arbeten för beredande af större odlingsföretag medelst ut-
dikningar eller aftappningar af sänka trakter och sjöar. Dessa arbeten
äro dels sådana, som genom särskilda Kongl. resolutioner blifvit åt bolag,
menigheter eller enskilda personer upplåtna, men i mer eller mindre mån
med allmänna medel eller särskilda förmåner understödda mot vilkor, att
till det allmännas nytta och begagnande vidmakthållas, dels arbeten,
hvilka helt och hållet på statens bekostnad och genom dess myndigheters
åtgärd blifvit verkstälda eller äro under utförande, och dels arbeten, som
6
genom enskildes försorg och på deras bekostnad utföras, men äro af den
allmänna beskaffenhet, att Kongl. Maj:ts nådiga bifall och fastställelse till
deras utförande erfordras. I fråga om de med allmänna medel under¬
stödda arbetsföretagen, eger Styrelsen att utöfva ett kontrollerande inse¬
ende sålunda, att de af Kongl. Maj:t faststälda vilkor i afseende å statens
och det allmännas derunder beroende rätt varda iakttagna; att väsentliga
förändringar mot faststälda planer icke utan anmälan och vederbörligt till¬
stånd må ega rum; samt att hinder och uppehåll i kommunikationerna
genom ofullkomliga anstalter eller icke i rätt tid företagna reparationer
eller underlåtna muddrings- och rensningsarbeten m. m. icke må upp¬
komma; skolande Styrelsen, utan att ingripa i den speciela förvaltning,
som, enligt de för hvarje sådant företag utfärdade resolutioner och antagne
regler, på de af bolag valde direktioner eller enskilde ankommer, dels i
rådgifvande egenskap lemna biträde, då sådant af vederbörande direktioner
eller enskilde begäres, dels såsom kontrollerande hos Kongl. Maj:t i under¬
dånighet anmäla hvad i ett eller annat afseende, efter en allmän plan för
rikets samtliga väg- och vattenkommunikationer, med hänsigt såväl till
handelns, sjöfartens och öfriga näringars förkofran, som till rikets försvar,
må finnas befordra ändamålet ej mindre med hvarje företag särskildt, än
den allmänna arbetsplanen i sin helhet. Med arbeten, hvilka helt och
hållet af staten bekostas, har Styrelsen omedelbar befattning i afseende
såväl å utförandet af faststälda planer samt förvaltandet och redovisandet
af dertill anslagna medel, som å anläggningarnes underhåll och ändamåls¬
enliga begagnande, i följd hvaraf de dervid anstälde tjensteman och be¬
tjente stå under Styrelsens lydnad samt dertill hörande förråder och öfriga
tillgångar under hennes inseende. För samtliga nu nämnda arbeten skola
kostnadsförslag med dertill hörande ritningar granskas af Styrelsen, som
sedermera har att, med utredande af företagets ändamål, berörde handlin¬
gar jemte arbetsplanen till Kongl. Maj:t i underdånighet öfverlemna, Vi¬
dare åligger Styrelsen att granska de berättelser, som årligen skola af
distriktscheferna till Styrelsen afgifvas angående kostnaden och fortgången
af föregående årets arbeten samt om underhållet och handhafvandet af de
redan utförda, jemte af samma chefer uppgjorda planer för löpande årets
arbeten, samt derefter till Kongl. Maj:t i underdånighet aflemna en full¬
ständig årsberättelse om allt hvad i detta afseende under tillryggalagda
året inom riket utfördt blifvit, jemte en allmän plan för ingångna årets
arbetsföretag. Slutligen bemyndigades Styrelsen genom Kongl. brefvet den
6 Juli 1866 att, till förenkling och undvikande af omgångar i åtgärderna,
7
å Kongl. Maj:ts vägnar godkänna samt antaga arbetskontrakter, utan behof
af att, såsom dittills, först underställa dylika handlingar Kongl. Maj:ts
pröfning och beslut.
Öfverdirektören äfvensom, på hans underdåniga förslag, byråchefen,
kamreraren och distriktscheferna förordnas af Kongl. Maj:t, hvaremot öfrige
tjensteman och betjente antagas och entledigas af öfverdirektören.
År öfverdirektören stadd på embetsresor eller eljest af laga förfall
hindrad att sina embetsgöroinål förrätta, expedieras »kuranta» mål af
byråchefen och kamreraren gemensamt »på Styrelsens vägnar», då dessa
blifva för åtgärderna ansvarige.
Beträffande göroinålens fördelning mellan Styrelsens embets- och
tjensteman får Komitén, med ledning dels af instruktionen dels ock af
uppgifter från personalen, utöfver hvad redan blifvit närnndt, meddela
följande:
Byråchefen, hvilken numera enligt Kongl. Maj:ts skrifvelse den 22
December 1851 icke får tillika utöfva chefskapet i närmaste väg- och
vattenbyggnadsdistrikt, hvartill han enligt instruktionen var berättigad,
handlägger och föredrager alla tekniska ärenden; kontrollerar och granskar
med biträde af adjutanterna inkomna planer och förslag, underställer chefen
gjorda anmärkningar och föreslår erforderliga rättelser; uppsätter i enlig¬
het med fattade beslut underdåniga utlåtanden äfvensom andra skrifvelser
angående till Styrelsens yttrande hänskjutna tekniska frågor; kontrasignerar
utgående skrifvelser i dessa ärenden och öfvervakar deras expedierande;
förer anteckningar öfver alla med anslag understödda arbeten och dervid
skeende förändringar; ombesörjer uppsättandet af ordres till distriktsche¬
ferna angående verkställande af årsinspektioner och vidtager i anledning
af de sedermera inkommande inspektionsberättelserna de åtgärder, som
deraf pakallas; upprättar i samråd med chefen förslag till fördelning af
de utaf Riksdagen anvisade anslagsfonderna och ombesörjer de expeditioner,
som af nadiga besluten härom föranledas; öfvervakar uppsättandet af års¬
berättelsen och utarbetandet af dertill hörande tabeller samt författar vissa
delar af samma berättelse; företager, då chefen så anbefaller, inspektions-
resor och utöfvar i öfrigt den kontroll å allmänna arbeten, som åt ho¬
nom uppdrages; vardar kontraktshandlingar rörande allmänna arbeten och
inkomna berättelser öfver desamma; samt föredrager ärenden, som röra
väg- och vattenbyggnadskorpsen och uppsätter deraf föranledda skrifvelser.
Kamreraren handlägger och föredrager räkenskaps-, anmärknings- och
dermed gemenskap egande kanslimål, afgifver förslag till taxor m. m.,
8
uttager och qvitterar till Styrelsens disposition anslagna medel från Stats¬
kontoret eller andra kassor, insätter medlen i Riksbanken samt utskrifver
och kontrasignera!’ assignationer för utbetalningarne; granskar alla inkom¬
mande räkningar samt räkenskaper rörande de under Styrelsens öfverin¬
seende stälda hamnar och farleder eller andra allmänna arbeten, äfven¬
som Kongl. Maj:ts befallningshafvandes redovisningar för uppburna väg-
undersökningsmedel; håller räkning och upprättar årligen hufvudbok öfver
de allmänna medel, som till Styrelsens förvaltande äro anslagna samt
redovisar för desamma; författar den del af årsberättelsen, som rörer Sty¬
relsens räkenskaper; uppgör årligen sammandrag af Styrelsens räkenskaper
till ledning för Riksdagens revisorer; uppgör formulär till kontrakt och
säkerhetshandlingar för alla med statsbidrag understödda enskilda jern-
vägsanläggningar och allmänna arbeten; granskar de inkomna kontrakts-
handlingarne; samt afgifver utlåtande vid ifrågasatta förändringar i de
genom antagna kontrakt stadgade vilkor.
Förste adjutanten biträder med granskning af planer till allmänna
arbeten och derför upprättade kostnadsförslag, med uppsättning af skri¬
velser i dylika ärenden, med utredningar af tekniska ärenden samt med
upprättandet af Styrelsens årsberättelse; verkställer inspektioner å allmänna
arbeten samt utför undersökningar och upprättar planer med kostnads¬
förslag till företag af dylik beskaffenhet, när sådant af Styrelsen anbe-
falles; biträder såsom adjutant vid väg- och vattenbyggnadskorpsens chefs¬
expedition samt förrättar byråchefens tjenst, då denne är stadd på em-
betsresor eller eljest förhindrad att sköta sin befattning i Styrelsen.
Andre adjutanten omhånderhar arkivet och biblioteket samt förer re¬
gister öfver dit inkommande kartor, handlingar och böcker; har tillsyn
öfver möbler och inventarier, ombesörjer erforderliga inköp och upprättar
årligen inventarielistor deröfver; kontrollräknar och omarbetar vid behof
inkomna planer och kostnadsförslag samt kopierar ritningar och kartor,;
verkställer efter anvisning anteckningar i liggaren öfver de med stats¬
bidrag understödda arbeten; tillhandagår för öfrigt med hvad byråchefen
ålägger rörande arbetens godkännande, betygs utfärdande derom in. in.;
uppgör en del af tabellerna till årsberättelsen; registrerar inkommande
och afgående skrivelser rörande väg- och vattenbyggnadskorpsen; samt
förrättar, då förste adjutanten är borta på inspektionsresor eller eljest för¬
hindrad att sin tjenst utöfva, en del af dennes åligganden.
Registratorn förer diarier och upprättar register öfver inkommande
ärenden och utgående expeditioner; meddelar och bestyrker afskrifter af
9
Styrelsens handlingar; biträder med uppsättning af årsberättelsen samt
ombesörjer dess tryckning och korrekturläsning; deltager i uppsättningen
af skrivelser och i andra förefallande göromål, då tiden det medgifver;
samt upprätthåller kamrerarens befattning, då denne har förfall.
Kanslisten biträder med att ordna och upprätta register öfver alla
under ett föregående år inkomna mål, med uppsättande af skrifvelser,
med utarbetande af en del utaf årsberättelsen och med renskrifning; ex¬
pedierar utgående skrifvelser; samt sköter vid förfall för registratorn
dennes åligganden.
Oo
Distriktscheferna åligger, hvar för sitt distrikt, att leda förefallande
allmänna väg- och vattenbyggnadsarbeten, anställa mätningar och under¬
sökningar samt upprätta arbetsplaner och kostnadsförslag öfver nya an¬
läggningar; att förskaffa sig noggrann kännedom om distriktets topografi,
hydrografi och statistik, förnämligast i hvad ortens näringar, naturliga till¬
gångar och fattigvårdsanstalter angår, äfvensom om dess kommunikations¬
medel och dessa sistnämndas brister samt sättet för deras förbättrande
genom vägar, kanaler, strömrensningar eller hamnar; att utöfva kontrol¬
lerande uppsigt öfver anbefalda undersökningar, rörande allmänna väg-
och vattenbyggnadsarbeten samt öfver dessas utförande och underhållande;
att årligen, då Styrelsen så nödigt pröfvar, besigtiga alla med statsbidrag
fullbordade eller under utförande varande arbetsföretag, söka rätta be¬
gångna misstag och till Styrelsen insända inspektionsberättelse, upptagande
arbetenas fortgång och underhåll, jemte de fel och försummelser, som i
tekniskt eller administrativt afseende kunna blifvit begångna af dem, som
hafva ledningen och vården af dessa arbeten sig anförtrodda; att inom
februari månads utgång hvarje år till Styrelsen insända här ofvan om-
förmälda årsberättelser; att på kallelse infinna sig i liufvudstaden för att
med öfver direktör en gemensamt öfverlägga om bestämmande af allmänna
arbetsplaner eller granskning af ifrågakomna förslag till arbeten af större
omfång eller för andra vigtigare föremål; samt att föra inventarium öfver
de kartor, förslag och andra handlingar rörande allmänna arbeten, som
vid hvarje distriktschefsexpedition böra finnas tillgängliga.
DistriMsadjutanterm biträda vederbörande distriktschefer vid förekom¬
mande göromål samt verkställa., efter deras eller Styrelsens ordres, på
egen hand arbetsundersökningar och inspektioner in. in.
Med hänsyn till nödvändigheten att, för ledning och tillsyn vid verk- °°h vat-
ställighet af allmänna arbeten, ega erforderlig tillgång på skickliga in- U
geniörer med särskilda för detta yrke förvärfvade teoretiska och praktiska
2
10
insigter, organiserades tills vidare enligt Kong! Maj:ts skrifvelse den 22
December 1851 en väg- och vattenbyggnadskorps med uppgift att till¬
handagå Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader i den befatt¬
ning med allmänna arbeten, som enligt gällande instruktion Styrelsen
tillkommer; denna dock obetaget att till erforderliga undersökningar och
arbetsföretag använda äfven sådana utom korpsen varande officerare eller
andra sakkunnige personer, som dertill finnas tjenlige. För vinnande af
inträde i korpsen erfordrades, enligt reglementet för densamma: att vara
minst tjugoett år gammal; att hafva tjenstgjort minst två år vid något
allmänt arbete eller vid undersökningsförrättningar med vitsord om fär¬
dighet i förekommande göromål och fallenhet för ingeniörsyrket; samt att
hafva genomgått den vid Mariebergs läroverk för ingeniörselever bestämda
lärokurs; med rätt likväl för korpschefen att i fråga om befordringar till
majorsgrad inom korpsen i underdånighet anmäla i yrket särdeles utmärkt
person äfven utom korpsen. Ehuru korpsens egentliga befattning är rent
civil, har den dock ansetts böra organiseras på militärisk fot och stå un¬
der krigslagarne af uppgifne skäl, att erfarenheten visat, att »vid till¬
fällen, der en skicklig officer haft befälet öfver ett arbete, som erfordrat
större arbetsstyrka, det utförts med ordning och drift, hvilket vore att
tillskrifva dels den omständighet, att en officer har flera band på sitt
uppförande och dels att den svenske arbetaren är van vid hörsamhet mot
tjensteman, som sjelfva stå under militärisk disciplin;» att »vid tillfällen,
då kommenderad trupp användts till större arbetens utförande, det be¬
funnits oundgängligt att arbetsbefälhafvare varit officer, emedan civil
tjensteman icke, utan att ständigt påkalla biträde af truppens eget befäl,
kunnat ordna vissa delar af de nödiga arbetsdetaljerna;» samt att dess¬
utom korpsen vid dess bildande »kunde uppsättas med den personal, som
sedan flera år utgjort Styrelsens för allmänna väg- och vattenbyggnader
tjenstebiträden och hvaraf byråchefen, distriktscheferna och de vid byråns
tekniska afdelning anstälde personer redan voro officerare i flottans me¬
kaniska korps, hvadan endast en öfverflyttning med innehafvande grader
komme för dem i fråga.» Korpsen, för hvilken reglemente utfärdades
sistberörda dag, utgöres af en chef, som tillika är chef för nämnda Sty¬
relse, samt ett efter behof vet lämpadt antal officerare af öfverstelöjtnants-,
majors-, kaptens- och löjtnantsgraderna; varande en af öfverstelöjtnanterna
tillika byråchef i samma Styrelse. Korpsens officerare, Indika kunna af
Styrelsen kommenderas till verkställande af undersökningar, uppgörande
af planer, ritningar och förslag för tillämnade arbeten samt förrättande
11
af öfriga med korpsens befattning gemenskap cgande uppdrag, äfvensom
under krig beordras till ingeniörstjenstgöring vid arméen, äro icke å stat
uppförde eller med fasta löner försedde, utan åtnjuta aflöning blott i form
af arfvode eller traktamente för de tider, då verklig tjenstgöring är dem
uppdragen, i hvilket afseende är genom Kongl. brefvet den 29 Mars 1878
stadgadt, att vid Styrelsen anstälde tekniska embets- och tjensteman, äfven¬
som officerarne vid väg- och vattenbyggnadskorpsen må, utan afseende
derpå om de innehafva lön på stat eller icke, tillgodonjuta, utöfver ersätt¬
ningen enligt gällande resereglemente, såsom tjenstgöringspenningar fem
kronor för hvarje dag vid tillfällen, då de erhålla uppdrag att verkställa
inspektioner å eller undersökningar för allmänna arbeten, vare sig de der¬
till beordras af Styrelsen eller distriktscheferna, eller förrättningarne med
bidrag af allmänna medel utföras på anmodan af Kongl. Maj:ts befall¬
ningshafvande eller menighet. Har åter ledningen eller utförandet af ett
beslutadt allmänt arbete uppdragits åt sådan embets- eller tjensteman, ut¬
går särskild ersättning derför enligt öfverenskommelse, vare sig arbetet
helt och hållet bekostas af staten, eller utföres med eller utan statsbidrag.
I förut afgifvet betänkande angående lönereglering m. m. för Kam- styrelsens°
markollegium har Komitén redan meddelat, hvad Styrelsen för allmänna sh ar
väg- och vattenbyggnader i sin underdåniga, till Komitén remitterade
skrifvelse af den 1 November 1873 föreslagit i fråga om lönereglering
för Styrelsen.
Med ledning af Styrelsens diarier och koncepter m. fl. handlingar inkomna ären-
får Komitén meddela följande redogörelse öfver dels antalet under nedan- den m- "*•
nämnda år till Styrelsen inkomna ärenden och från Styrelsen utgångna
expeditioner, dels ock antalet ej mindre af de under arbete år 1878 va¬
rande företag, med Indika Styrelsen haft befattning, än ock af de redan
fullbordade arbeten, som stå under Styrelsens kontroll.
o
År 1878 inkommo till Styrelsen:
Kongl. bref ...................................................................................................... 90
Kongl. remisser................................................................................................ 109
Iiemissresolutioner .......................................................................................... 60
Skrivelser från statsdepartement och embetsverk.......................... 22
d:o från andra myndigheter, menigheter och enskilde med
redovisning för vägundersökningsmedel samt för repara¬
tioner och ombyggnader ................................................... 26
Transport 307
12
Transport 307
ansökning om och afsägelse af statsbidrag och lån till
arbetsf öretag......................................................................... 49
uppgjorda arbetskontrakt, delgifningsbevis och andra hand¬
lingar....................................................................................... 93
infordrade utlåtanden, förklaringar och upplysningar ...... 37
rese-, inspektions-, revisions- och arbetsberättelse!'............... 57
kassarapporter.................. 9
afsyningsbetyg.............................................................................. 57
kostnadsförslag och ritningar för fastställelse samt kopior
af ritningar ........................................................................... 22
förslag till reparationer och ändringar i faststälda bygg-
nadsplaner samt förlängning af bestämd arbetstid...... 23
begäran om arbetes afsyning och om kommunikationsleds
öppnande för trafik ............................................................ 14
räkenskaper samt inkomsts- och utgiftsförslag ................ 12
samt begäran om granskning af ifrågasatta arbeten och
om godkännande af arbetskontrakt................................. 4
Ansökningar till tjenstebefattningar, om tjenstledighet och om erhål¬
lande af resestipendium...................................................................... 8
Inlevereringar af medel................................................................................. 5
Reqvisitioner af d:o .................................... 38
d:o af handlingar........................................................................ 9
Anmälanden och förfrågningar.................................................................... 31
Qvittenser ............................................ 44
Diverse............................... 23
tillsammans 842.
De diariiförda ärendenas antal uppgick
år 1877 till 1017
» 1876 » 948
» 1875 » 892
» 1874 » 910
år 1873 till 838
)> 1872 » 833
)> 1871 » 776
» 1870 » 769.
Härvid är att erinra, dels att — då ärende påkallat infordrande af
utlåtande, upplysningar eller handlingar — de inkomna svaren eller hand-
lingarne i diarium intagits under nya nummer, dels ock att de enskilda
jernvägarnes månadsrapporter, hvilka skola till Styrelsen för allmänna väg-
13
och vattenbyggnader insändas, från och med år 1878 icke, på sätt förut
skett, diariiföras, utan endast antecknas å tabellariska förteckningar.
De utgående expeditionernas antal
år 1878 utgjorde 1096
» 1877 » 968
» 1876 » 828
» 1875 » 869
» 1874 » 816
år 1873 utgjorde 696
» 1872 » 730
» 1871 » 709
» 1870 )) 711.
Af de år 1878 inkomna 842 ärendena hafva omkring 548 tillhört
byråchefens och 294 kamrerarens föredragning.
|
An
|
tal
|
|
arbetsföretag
|
fullbordade ar-
|
|
år 1878, med
|
beten, som stå
|
|
hvilka Styrel-
|
under Styrel-
|
|
sen haft befatt-
|
sens kontroll.
|
|
ning.
|
|
Rörande anläggningar eller förbättringar af ka-
|
|
|
naler, slussar, vägar, broar eller andra
|
|
|
vatten- och landtkommunikationer......
|
146 b
|
233 * 2)
|
» hamnbyggnader eller muddringar .........
|
20
|
58
|
» strömrensningar ..........................................
|
—
|
15
|
» arbeten för beredande af större odlings-
|
|
|
företag medelst utdikningar eller af-
|
|
|
tappningar af sänka trakter eller sjöar
|
117
|
444
|
Summa
|
283
|
750 3)
|
Slutligen torde böra omnämnas, att de medel, som för innevarande
år äro emot redovisning stälda under Styrelsens förvaltning, eller till
hvilkas fördelning å ifrågasatta arbetsföretag Styrelsen afgifver förslag,
utgöras — oberäknade anslagen till sjelfva Styrelsen och till speciela af
Riksdagen särskildt pröfvade arbetsföretag — af 200,000 kronor för an¬
läggning af nya samt förbättring eller omläggning af backiga eller eljest
mindre goda vägar, 20,000 kronor för understödjande af mindre hamn-
och brobyggnader samt upprensning af åar och farleder, 30,000 kronor
till understöd för byggande vid större fiskelägen af smärre båthamnar,
*) Af dessa äro enskilda jernvägsanläggningar till antal af 47.
2) Af dessa äro enskilda jernvägar till antal af 51.
3) Af dessa äro 28 helt och hållet bekostade af staten.
14
EmbetsverTcet
och dess sty¬
relse m. m.
80,000 kronor till understödjande af sådana myrutdikningar och vatten-
aftappningar, som företrädesvis afse att minska frostländigheten, 45,000
kronor till undersökningar och expenser för allmänna arbeten samt 3,000
kronor till resestipendier åt medlemmar af väg- och vattenbyggnadskorp-
sen, eller tillsammans 378,000 kronor.
När Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader inrättades, blef
den endast tills vidare tillförordnad, och dess stat fastställes ännu årligen
af Eders Kongl. Maja och Riksdagen. Då emellertid Styrelsens åliggan¬
den numera icke kunna anses vara af tillfällig natur, och anledning icke
heller finnes till ett motsatt antagande för framtiden, lärer skäl ej vara
att längre på extra stat bibehålla detta embetsverk, för hvilket den kor¬
tare och redan nu allmänt brukliga benämningen Väg- och vattenbyggnads¬
styrelsen synes hädanefter böra antagas.
Af hvad förut blifvit omförmäldt framgår, att Styrelsens för all¬
männa väg- och vattenbyggnader åligganden äro af dels teknisk, dels ad¬
ministrativ natur. Alla der förekommande ärenden kunna dock ej ute¬
slutande hänföras till ena eller andra slaget. Tvärtom innebär flertalet
af dem frågor af båda slagen och erfordra således för bearbetning och
afförande handläggning af å ena sidan tekniskt bildade och å andra sidan
i administrativa måls behandling förfarne embets- och tjensteman, hvar¬
före ock inom embetsverket såväl det ena som andra elementet synes böra
erhålla sin målsman genom verkets särskiljande i en teknisk och en admi¬
nistrativ afdelning.
Styrelsen utöfvas af öfverdirektören, biträdd af en byråchef för de
tekniska ärendena och en kamrerare för kansli- och kameralgöromålen.
Denna organisation af sjelfva Styrelsen har allt hittills visat sig fullt
ändamålsenlig, och Komitén har derföre icke anledning att deri föreslå
några hufvudsakliga förändringar. Med hänsyn emellertid till göromålens
inom Styrelsen, i förhållande till åtskilliga andra embetsverks, ringare om¬
fattning, lärer ej vara nödigt att för handläggning och föredragning af de
till den tekniska afdelningen hörande ärendena ega en person med den
embetsställning, som tillkommer byråchefer i de större embetsverken, hvar¬
före Komitén anser i stället för byråchefen böra anställas en tjensteman
i lägre grad med enahanda åligganden, som tillkomma den nuvarande
byråchefen. Denne tjensteman föreslår Komitén må benämnas förste inge¬
niör, genom hvilken benämning antydes arten af hans verksamhet.
Med fästadt afseende å de göromål, som åligga andre föredraganden
hos Styrelsen, är denne att betrakta ej mindre såsom sekreterare och kam-
15
rerare, än äfven såsom bokhållare och kassör samt revisor. Kansli- och
kameralärendenas ringa antal och i allmänhet enkla beskaffenhet göra det
visserligen möjligt för en person att medhinna alla dessa olikartade göro¬
mål, men Komitén har, sådant oaktadt, funnit vigtiga skäl tala för revi-
sionsbestyrets skiljande från denna tjenst. Anmärkningar, som inom em-
betsverken i allmänhet uppkomma vid granskning af underordnades räken¬
skaper, pröfvas och afgöras i regien i första hand af vederbörande verks
egen Styrelse; men enligt instruktionen för Styrelsen för allmänna väg-
och vattenbyggnader skola inom Styrelsen uppkomna anmärkningar afgö¬
ras, icke af Styrelsen, utan af Kammarrätten. Anledningen till detta
undantagsförhållande torde finnas deri, att kamreraren icke kan såsom
föredragande yttra sig öfver de anmärkningar, han sjelf i egenskap af re¬
visor framstält. Detta förhållande föranleder äfven den olägenhet, att,
derest Kammarrätten skulle anse nödigt att i sådant ärende infordra Sty¬
relsens yttrande, föredraganden å den administrativa afdelningen är för¬
hindrad att ärendet handlägga. Befrias således, såsom önskligt är, kam¬
reraren från nu ifrågavarande åliggande och förenklas dessutom, på sätt
Komitén ämnar föreslå, kassörsgöromålen, blifver kamreraren i tillfälle att,
använda en del af sin tid för andra angelägna arbeten inom Styrelsen.
Då denna är ett tekniskt embetsverk, är klart, att chefen för detsamma
företrädesvis måste vara en i såväl teoretiskt som praktiskt hänseende tek¬
niskt bildad person, likasom ock hans närmaste man å den tekniska af¬
delningen. Dessa egenskaper utesluta visserligen icke med nödvändighet
den för ärendenas administrativa behandling erforderliga vana och för¬
måga; men med fog kan icke alltid påräknas, att till nyssnämnda platser
erhålla personer, förenande teknisk bildning i erforderligt mått med
nämnda administrativa egenskaper. Af behofvet synes derföre påkalladt,
att verkets chef och förste ingeniör fortfarande ega inom verket tillgång
på administrativt biträde. Denne tjensteman borde ega förmåga att med
ledning af de tekniska utredningar och upplysningar, som af vederbörande
lemnas, uppsätta utlåtanden och skrivelser i de tekniska ärenden af större
vigt, hvilka icke af chefen eller förste ingeniören medhinnas; och nämnda
behof lärer lämpligast kunna fyllas af kamreraren, som redan nu utöfvar
sekreterarebefattning i fråga om kansli- och kameralärendena.
Vid ärendens handläggning hos Styrelsen gör sig esomoftast känbart
behofvet af en person med juridiska insigter för bedömande af vissa före¬
slagna arbetens inverkan på tredje persons rätt, för arbetskontrakters och
säkerhetsförbindelsers uppgörande, granskning och bevakning in. in., hvar-
16
före det ostridigt är af stor vigt, att Styrelsen inom sig eger en person
med juridisk bildning för att vid förefallande behof kunna såsom Styrel¬
sens ombudsman fungera. Denna befattning torde utan svårighet kunna
medhinnas af föredraganden för de administrativa ärendena, som följakt¬
ligen borde vara en juridiskt bildad tjensteman och hvilken med hänsyn
till beskaffenheten af de göromål, som sålunda skulle honom åligga, synes
hädanefter böra i staten upptagas såsom sekreterare och kamrerare, tillika
ombudsman.
Med anledning af förut omnämnda svårigheten att hänföra de hos
Styrelsen förekommande ärendena till rent tekniska eller administrativa,
kan möjligen angående ett eller annat ärende tvifvel uppstå, huruvida det
bör tillhöra förste ingeniörens eller sekreterarens föredragning, och då nu¬
varande instruktion icke innehåller föreskrift, huru i sådant fall skall för¬
faras, torde rättighet böra chefen meddelas att derom bestämma.
På grund af hvad här ofvan blifvit anfördt, hemställer alltså Komitén,
att Styrelsens för allmänna väg- och vattenbygg¬
nader nuvarande åligganden må uppdragas åt en på
ordinarie stat uppförd förvaltning, benämnd Väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen med två afdelningar, en teknisk
och en administrativ;
att sj elfva Styrelsen må utgöras af en öfverdirektör
såsom chef samt en teknisk och en administrativ tjen¬
steman såsom föredragande;
att öfverdirektören må ega ensam beslutande¬
rätt i förekommande ärenden, sedan han hört veder¬
börande föredragande, hvilken är underkastad ansvar
för fattadt beslut, mot hvilket han icke anmält reser¬
vation ;
att, om tvifvelaktigt är, huruvida ett ärende bör
af förste ingeniören eller af sekreteraren och kamre¬
raren föredragas, öfverdirektören må derom bestämma;
samt
att om, då Styrelsen vid öfverdirektörens frånvaro
af båda föredragandena utöfvas, vid ärendes afgörande
uppstå olika meningar dem emellan, beslutet må ut¬
färdas i enlighet med dens mening, till hvars föredrag¬
ning ärendet hörer.
17
Ehuru Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen har till åliggande att hand¬
lägga ärenden rörande anläggning af vatten- och landtkommunikationer i
allmänhet, har dock härifrån undantagits högsta ledningen af nybygg¬
nadsarbeten vid statens stamjernbanor och hvad dermed har gemenskap,
hvilken i stället uppdragits åt en särskild, tills vidare tillförordnad för¬
valtning, enligt Kong! brefvet den 30 December 1862 benämnd Styrel¬
sen öfver statens jernvägsbyggnader. De med stambanesystemets full¬
bordande förenade göromål hafva varit af den omfattning, att inrättandet
af en särskild, för dessa arbeten uteslutande afsedd förvaltning varit nöd¬
vändig. Detta behof förefinnes jemväl för närvarande, men då med sä¬
kerhet kan antagas, att rikets stambanor varda i den närmaste framtiden
fullbordade, upphöra vid denna tidpunkt sistnämnda Styrelses egentliga
åligganden, hvarigenom densamma möjligen blir öfverflödig. Tänkbart
och antagligt är visserligen, att äfven derefter kunna för statens räkning
ifrågakomma jernvägsanläggningar, men dessa blifva då antagligen af så
ringa omfattning, att en särskild förvaltning för ledningen af dithörande
arbeten icke torde blifva erforderlig, utan synes i sådana fall detta ålig¬
gande kunna och böra af Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen öfvertagas,
derest verket då förses med möjligen erforderlig tillökning i arbetskrafter.
De till Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen ingående räkenskaper äro
dels Eders Kongl. Maj:ts befallningshafvandes redovisningar öfver uppburne
vägundersökningsmedel samt öfver de belopp, som i landtränterien i lands¬
orterna insättas för att i mån af behof vara lättare tillgängliga i och för
sådana arbeten derstädes, som med statsmedel understödjas eller bekostas,
dels ock redogörelser från åtskilliga hamnbyggnader och farleder, för
hvilkas begagnande allmänna taxor blifvit faststälda eller tillkommit med
understöd af allmänna medel. Båda dessa slag af redogörelser granskas
i Styrelsen och uppkomna anmärkningar i fråga om de senare afgöras
antingen af Styrelsen eller af annan myndighet, allt efter de olika be¬
stämmelser, som i särskild! för dessa anläggningar utfärdade reglementen
innehållas, hvaremot alla öfriga inom Styrelsen gjorda anmärkningar öf-
verlemnas till Kammarrättens pröfning och afgörande. Antagliga anled¬
ningen till sistnämnda förfaringssätt har Komitén i det föregående påpekat
och i sammanhang dermed föreslagit, att revisionsbestyret inom Styrelsen
skulle öfverflyttas från kamreraren till annan Styrelsens tjensteman. God¬
kännes detta förslag;, hvarigenom kamreraren skulle blifva oförhindrad att
föredraga och deltaga i afgörande! af revisorns gjorda anmärkningar, sy¬
nes skälig anledning saknas att frånkänna Väg- och vattenbyggnadsstyrel-
3
Styrelsens
verksamhet
m. m.
18
sen rätt att, i likhet med de centrala embetsverken i allmänhet, sjelf i
första hand pröfva anmärkningar emot nu ifrågavarande räkenskaper; i
hvilket afseende Komitén dock tillåter sig erinra om hvad den i sitt un¬
derdåniga betänkande angående lönereglering m. in. för Kammarrätten ut¬
talat i fråga om sättet för afgörande af anmärkningsmål, hvilka röra
tredje persons rätt.
Instruktionens 4 § ålägger Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen att ut¬
öfva omedelbar befattning med underhållet och ändamålsenliga begag¬
nandet af anläggningar, hvilka utförts helt och hållet på statens bekost¬
nad, till följd hvaraf de vid anläggningar^ anstälde tjensteman och be¬
tjente stå under Styrelsens lydnad samt dertill hörande förråder och öfriga
tillgångar under dess inseende. Dylika anläggningar hafva dock vanligen,
sedan desamma fullbordats och godkänts, blifvit, hvad vården och in¬
seendet öfver dem beträffar, stälda omedelbart under det embetsverk eller
den myndighet, för hvars ändamål de egentligen tillkommit och som bäst
torde vara i tillfälle att utöfva den erforderliga tillsynen. I dylika fall
synes Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens befattning med dessa anläggnin¬
gar vara öfverflödig och nu ifrågavarande åliggande fördenskull böra in¬
skränkas till sådana arbeten, hvilka icke blifvit stälda under vård af annan
statens myndighet.
De under Styrelsens omedelbara förvaltning stälda medel, utgörande
anslagen till sjelfva Styrelsen samt till undersökningar och expenser för
allmänna arbeten jemte några smärre anslag såsom för Drottningholms-
broarnes reparation in. fl. och för innevarande år uppgående tillhopa till
98,487 kronor, uppbäras i Statskontoret af kamreraren och insättas i Riks¬
banken, hvarifrån medlen vid förefallande behof emot Styrelsens anvis¬
ningar åter uttagas och af kamreraren tillhandahållas vederbörande, om
utbetalningen sker i hufvudstaden, eller öfversändas till landsorten, om
liqviden der skall försiggå. I fråga om utbetalningar från åtskilliga andra
embetsverk har Komitén föreslagit, att sådana må verkställas medelst an¬
visningar på embetsverkets i Riksbanken innestående kassa, och dessa an¬
visningar, om medlen skola utbetalas i Stockholm, tillhandahållas veder¬
börande för att medlen i Riksbanken lyfta, eller, om desamma skola till
landsorten afsändas, öfverlemnas till Riksbanken för afsändningens besör¬
jande. Enahanda skäl, som föranledt detta Komiténs förslag, föreligga
äfven hvad angår utbetalningar från Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen,
och Komitén tvekar desto mindre att äfven i afseende å dessa tillstyrka
nyssnämnda förfaringssätt, som med anledning af anordningarnes ringa
19
antal hos Styrelsen Riksbankens göromål icke skulle derigenom synner¬
ligen tillväxa, men deremot kamrerarens kassörsbestyr i någon mån minskas,
på samma gång statens trygghet skulle ökas.
De vägundersökningsmedel, som af Eders Kongl. Maj:ts befallnings¬
hafvande i länen utbetalas, erhållas i förskott efter reqvisition hos Väg-
och vattenbyggnadsstyrelsen till det belopp, som vid fördelningen af dessa
medel blifvit för hvarje län på Styrelsens förslag af Kongl. Maj:t be¬
stämdt. Det i verkligheten erforderliga beloppet häraf kan dock ej på för¬
hand beräknas, hvarföre ock af de årliga redovisningarne inhemtas, att af
de erhållna medlen större eller mindre belopp qvarligga i landtränterierna
obegagnade, hvilken olägenhet synes Komitén kunna och böra för fram¬
tiden undvikas derigenom, att länsstyrelsen af omhänderhafvande medel
förskjuter dylika omkostnader inom det belopp, som blifvit för hvarje
län för ändamålet bestämdt, hvarefter Styrelsen vid hvarje års slut ut¬
anordna!’ ersättning efter reqvisition.
Komitén föreslår alltså,
att Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen må i fråga
om de inom Styrelsen uppkomna anmärkningars pröf¬
ning och afgörande tillerkännas enahanda befogenhet,
som är eller framdeles varder för centrala embetsverk
i allmänhet bestämd;
att Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens skyldighet
att öfvervaka underhållet och ändamålsenliga begag¬
nandet af fullbordade anläggningar, som för statens
räkning utförts, må inskränkas till sådana, som icke
blifvit stälda under vård och öfverinseende af annan
statens myndighet; samt
att med utbetalningar af medel från Väg- och
vattenbyggnadsstyrelsen samt bestridandet af kostna¬
derna för vägundersökningar må förhållas, på sätt Ko¬
mitén här ofvan föreslagit.
För de tekniska göromålen inom Styrelsen för allmänna väg- och Personalen.
vattenbyggnader äro, oberäknade öfverdirektören och byråchefen, för när¬
varande anstälde två tekniska biträden, nämligen förste och andre adju¬
tanten, för hvilkas speciela åligganden Komitén i det föregående redogjort.
De göromål, som tillhöra det förra af dessa båda biträden, kräfva fort¬
farande en ordinarie tjensteman, för hvilken Komitén föreslår benämnin¬
gen andre ingeniör, dels på det att dermed må betecknas beskaffenheten
20
af hans åligganden, dels ock emedan det synes olämpligt att för denna
tjenst med uteslutande civila göromål använda en militärisk benämning,
hvilket för närvarande är förhållandet och torde hafva sin grund i den
omständigheten, att till ifrågavarande befattning vanligen antagits någon
person, tillhörande väg- och vattenbyggnadskorpsen, som är organiserad
på militärisk fot. För borttagandet af den militära benämningen talar
ock den omständighet, att denna befattning kan besättas med person jem¬
väl utom nämnda korps, hvars militära organisation för öfrigt — äfven
om den fordom, då nästan alla allmänna arbeten verkstäldes af arbets-
kommenderingar ur arméen, kunde anses af tidsförhållandena pakallad
synes för framtiden kunna upphöra, helst sådant icke synes utgöra hinder
för bibehållandet af skyldigheten för personalen att vid förefallande krig
i händelse af behof förrätta ingeniörstjenst vid arméen.
Af nuvarande andre adjutantens göromål är en del sadana, som
inom andra embetsverk tillkomma registratorn, nämligen omhänderliafvan-
det af arkiv och bibliotek, registreringen af dit inkomna handlingar och
böcker, tillsynen öfver möbler och inventarier, ombesörjandet af erforder¬
liga inköp af inventarier och upprättandet af förteckningar öfver dem,
hvilka göromål derföre ock synas böra af verkets registrator öfvertagas.
Samme adjutants åliggande att taga hand om och ordna inkommande
kartor och kopior af sådana, skulle deremot — da dessa handlingar stå
under öfverinseende af föredraganden a den tekniska afdelningen, hvarvid
lämpligen jemväl för framtiden bör förblifva — icke åt registratorn öf-
verlemnas, utan jemte andre adjutantens öfriga, nu ej nämnda göromål
uppdragas åt en extra ordinarie tjensteman, enär hvarken dessa göromals
beskaffenhet eller omfattning kan erfordra en ordinarie tjensteman an¬
ställande.
Med kansli- och kameralgöromålens handläggning äro för närvarande
sysselsatte, förutom verkets chef och kamreraren, en registrator och en
kanslist. Såsom ofvan föreslagits, skulle registratorn, jemte sina nuvarande
göromål, öfvertaga en del af andre adjutantens, deraf registratorns tid
dock ej blefve mera upptagen, än att han utan svårighet skulle tillika
kunna medhinna att verkställa den föga omfattande revision af inkom¬
mande räkenskaper, som hittills ålegat kamreraren, men af Komiten an¬
setts böra från hans befattning skiljas, helst derest, såsom lämpligt synes,
i fråga om registreringen af utgående skrifvelser den förenkling vidtages
att — i stället för det deröfver nu brukliga diarium, upptagande dag
för dag utgående skrifvelser med fullständig rubrik och uppgift om myn¬
21
digheten eller personen, till hvilken skrifvelsen aflåtes, med register öfver
detta diarium samt ytterligare ett fullständigt sak- och namnregister, som
vidhäftas årets registraturband — blott det sistnämnda, såsom för ända¬
målet fullt tillräckligt, upprättas.
De med kanslistbefattningen förenade göromål äro icke af den be¬
skaffenhet, att de kräfva anställandet af en ordinarie tjensteman, hvarföre
denna befattning lärer böra indragas, såsom förut föreslagits i fråga om
lägsta gradens fenster i andra embetsverk. För expediering af utgående
skrivelser och för biträde åt tjenstemännen å den administrativa afdel-
ningen blifver derefter i stället en extra ordinarie tjensteman behöflig.
På Styrelsens för allmänna väg- och vattenbyggnader stat äro, ehuru
icke egentligen tillhörande sjelfva Styrelsen, uppförde dess organer i or¬
terna, cheferna och adjutanterna i de fem väg- och vattenbyggnadsdistrik-
ten; och Komitén har derföre ansett sig pligtig att i detta sitt förslag
yttra sig äfven om nämnde tjensteman. Bland distriktschefernas åligganden,
hvilka förut äro nämnda, förekommer det ganska omfattande, att förskaffa
sig noggrann kännedom om distriktets topografi, hydrografi och statistik,
förnämligast i hvad ortens näringar, naturliga tillgångar och fattigvårds-
anstalter angår, äfvensom om dess kommunikationsmedel och dessa sist¬
nämndas brister samt sättet för deras förbättrande genom vägar, kanaler,
strömrensningar eller hamnar. Fn närmare kännedom om de flesta af
dessa förhållanden inom distriktet är desto oeftergifligare, som distrikts-
cheferna eljest skulle vara ur stånd att lemna, nödiga upplysningar an¬
gående lämpligheten af ifrågasatta arbeten och vid deras utförande på
ändamålsenligaste sätt leda och öfvervaka desamma; men ehuru ömkligt
kunde vara, att denna bekantskap gjordes än mera fruktbringande der¬
igenom, att, såsom instruktionen synes förutsätta, distriktscheferna på för¬
hand uppgjorde allmänna eller mera omfattande planer eller förslag till
arbeten och anläggningar, som kunde särskild! för ortens och derigenom
äfven för landets i sin helhet materiel förkofran vara till gagn, lärer en
sådan utsträckning af nu nämnda åliggande icke kunna ifrågasättas, enär
å ena sidan de grundliga detaljundersökningar, som dylika planers upp¬
görande förutsätter, skulle erfordra en stor biträdande personal och så
stora kostnader för staten, att tillräckliga medel för de erforderliga för¬
arbetena icke torde vara att påräkna, och å andra sidan sjelfva arbetena
i allmänhet äro beroende af kommunernas eller enskildes vilja och för¬
måga att anläggningskostnaderna bestrida eller i dem deltaga. Att under
sådana förhållanden för större delar af riket upprätta arbetsplaner, hvilka
89
sedan icke alls eller blott till någon del bringas till utförande, är derföre
icke att tillstyrka, helst brist på förslag i detta hänseende åtminstone icke¬
för närvarande förefinnes, då, efter hvad Komitén inhemtat, hos Styrelsen
inneligga planer till ej mindre än 84 vägarbeten, upptagande en längd af
omkring 98 mil, med beräknad kostnad af öfver 8,285,000 kronor. För
att distriktscheferna emellertid så fullständigt som möjligt må vara i till¬
fälle att förvärfva sig kännedom om sina distrikt, för att inom desamma
kunna utöfva en ändamålsenlig verksamhet, är nödigt, att distrikten ej
äro till omfattningen alltför stora; och då norra distriktet, hvilket i afse¬
ende på kommunikationerna är det mest vanlottade och inom hvilket
otvifvelaktigt ej få allmänna arbetsföretag i närmaste framtiden äro att
förvänta, i förhållande till de öfriga är alltför vidsträckt, har Komitén —
då de öfriga distrikten i allmänhet synas icke kunna i någon väsentligare
mån ökas — ansett riket hädanefter böra indelas i sex väg- och vatten-
byggnadsdistrikt. Då emellertid Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen med
kännedom om länens olika naturliga beskaffenhet och behof jemte andra
härpå inverkande omständigheter bäst lärer vara i tillfälle att afgifva för¬
slag om en ny lämplig distriktsindelning, har Komitén, med framhållande
endast af angelägenheten af norra distriktets delning, ansett sig icke höra
göra någon vidare hemställan i detta afseende.
Enligt instruktionen eger öfverdirektören, då så nödigt pröfvas, till
inställelse i hufvudstaden kalla samtlige distriktscheferna, för att gemen¬
samt med honom öfverlägga om bestämmande af allmänna arbetsplaner
eller granskning af ifrågakomna förslag till arbeten af större omfång eller
för andra vigtigare föremål. Denna utväg att rådgöra med distrikts¬
cheferna, som förr var mera behöflig, då Riksdagen icke årligen samman¬
trädde, utan på en gång anvisade anslag för arbeten under flera år, har
nu ej på länge anlitats; och om än denna rättighet, hvars utöfning för
hvarje gång är beroende af vederbörligt bemyndigande, anses ej böra bort¬
tagas, torde dock behofvet att använda den än mera minskas, om till
distriktschefernas nuvarande åligganden lägges jemväl det, i gällande in¬
struktion icke upptagna, att afgifva skriftliga utlåtanden i de frågor, som
af Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen till deras hörande remitteras.
För att vara distriktscheferna behjelpliga med inom distrikten före¬
kommande göromål, torde fortfarande såsom hittills ingeniörsbiträden böra
anställas, ett i hvardera af de sex föreslagna distrikten, hvilka biträ¬
den — då till dessa platser antagligen komma att användas yngre, mer
23
•eller mindre oförsökte personer — synas böra anställas allenast på för¬
ordnande och således endast med arfvoden aflönas.
Styrelsens behof af vaktbetjening lärer, fortfarande såsom för närva¬
rande, vara tillgodosedt med en vaktmästare.
Komitén hemställer på grund häraf,
att å Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens tekniska
afdelning må anställas, förutom förste ingeniören, en
andre ingeniör samt å den administrativa afdelningen,
utom sekreteraren, en registrator, tillika revisor;
att norra väg- och vattenbyggnadsdistriktet må
delas i tvenne, så att distriktens antal blifver sex,
hvartdera med en chef och ett extra ingeniörsbiträde;
att distriktschefernas nuvarande åligganden må
ökas med skyldigheten att afgifva skriftliga utlåtanden
i frågor, som för sådant ändamål af Styrelsen till dem
öfverlemnas; samt
att hos Styrelsen må anställas en vaktmästare.
I fråga om tjensters tillsättning, beviljande af tjenstledighet och om Venster* uu-
vikarieförordnande inom Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen hemställer'ledighet TI
Komitén, i hufvudsaklig öfverensstämmelse med hvad för andra embets¬
verk blifvit stadgadt,
att öfverdirektören och, efter underdånigt förslag
af honom, förste ingeniören samt sekreteraren och kam¬
reraren må utnämnas af Eders Kong! Maj:t, äfvensom
distriktscheferna efter förslag af Väg- och vattenbygg¬
nadsstyrelsen;
att Styrelsen deremot må ega tillsätta öfrige
tjensteman samt vaktmästaren, äfvensom antaga inge-
niörsbiträden i distrikten och extra ordinarie tjensteman
i Styrelsen;
att Styrelsen må ega bevilja tjenstledighet för
förste ingeniören och sekreteraren under högst fjorton
dagar, för annan ordinarie tjensteman under högst tre
månader samt för extra ordinarie tjensteman och vakt¬
mästaren efter omständigheterna;
att Styrelsen må ega förordna vikarie för förste
ingeniören samt sekreteraren under semester och annars
24
på högst fjorton dagar, samt för öfrige ordinarie tjen¬
steman under tre månader; äfvensom
att, om ordinarie tjensteman behöfver ledighet
under eller vikariatsförordnande erfordras för längre
tid, än nu är nämndt, underdånig ansökan derom skall
göras hos Eders Kongl. Maj:t.
Allmännagran- Enahanda vilkor för åtnjutande af den nya aflöningen och samma
der och vilkor allmänna grunder för löneregleringen, hvilka i andra embetsverk vunnit
^Örringen^ tillämpning, synas jemväl för Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens embets-
och tjensteman böra meddelas, dock med iakttagande ej blott deraf, att
Styrelsen skall vara skyldig att, derest — när Styrelsen öfver statens jern-
vägsbyggnader kommer att upphöra — sådant bestämmes, öfvertaga led¬
ningen af de jernvägsanläggningar, som derefter kunna för statens räkning
ifrågakomma, utan äfven deraf att, då distriktschefernas tid icke uteslu¬
tande kommer att upptagas af tjenstgöring för statens räkning, de å ena
sidan ej böra förmenas att med ifrågavarande befattningar förena andra
fenster, och å andra sidan icke böra tillerkännas rättigheten att åtnjuta
semester.
Komitén föreslår således,
att embets- och tjensteman i Väg- och vattenbygg¬
nadsstyrelsen skall vara underkastad den vidsträcktare
tjenstgöringsskyldighet eller jemkning i åligganden, som
vid en möjligen inträdande förändrad organisation
af embetsverket eller dess särskilda afdelningar, vare
sig i följd af Styrelsens öfver statens jernvägsbyggna-
der upphörande eller eljest i allmänhet kan varda
stadgad, äfvensom, derest i en framtid verkets ställning
inom statsförvaltningen så förändras, att detsamma ej
längre kan såsom sjelfständigt embetsverk anses, vara
förpligtad att, med bibehållande af den tjenstegrad
och aflöning han innehar, efter den nya arbetsordnin¬
gen sköta de med tjensten förenade göromål;
att med embete eller tjenst i sjelfva Styrelsen icke
må förenas annan tjenst å rikets, Riksdagens eller kom¬
muns stat, ej heller annan tjenstebefattning, med mindre
den finnes icke vara hinderlig för fullgörande af tjenst-
göringen i Styrelsen; dock att tjensteman, som vid den
nya löneregleringens inträdande redan innehar tjenst
25
utom Styrelsen, må densamma bibehålla, så länge den
icke är för tjenstgöring^ i Styrelsen hinderlig;
att aflöningarne för de å Väg- och vattenbygg¬
nadsstyrelsens stat uppförde ordinarie embets- och tjen¬
steman samt vaktmästare fördelas i lön och tjenstgö¬
ringspenningar, hvilka senare få uppbäras endast för
den tid, tjenstens innehafvare verkligen tjenstgjort eller
åtnjutit semester, men skola för den tid, han eljest
varit från tjenstgöring befriad, utgå till den, som tjen-
sten förrättat;
att den, som af sjukdom hindras att sin tjenst
förrätta, eger uppbära hela lönen; men att den, som
eljest undfår ledighet för svag helsas vårdande, enskilda
angelägenheter eller särskilda uppdrag, kan förpligtas
att under ledigheten utöfver sina tjenstgöringspenningar
afstå så mycket af lönen, som för tjenstens förrättande
erfordras eller eljest pröfvas skäligt;
att vid sjukdomsförfall, eller när det erfordras i
följd af tjensteresor eller för beredande af semester,
tjensteman af lägre grad skall vara skyldig att, om
han förordnas till högre befattning inom Styrelsen,
densamma, emot åtnjutande, i förstnämnda fall, af de
för befattningen anslagna tjenstgöringspenningar, men
eljest af deremot svarande belopp i stället för egna
tjenstgöringspenningar, bestrida, dock ej längre än tre
månader under ett år;
att, der förhöjning af lönen efter viss tids fortsatt
innehafvande af tjenst i samma lönegrad anses böra
medgifvas, tidpunkten för första förhöjningen bestäm¬
mes att inträda efter fem år, under vilkor, att inne-
hafvaren mera än fyra år af denna tid sjelf bestridt
sin egen eller, på grund af förordnande, annan statens
tjenst, dock att härvid icke må föras honom till last
den tid, han åtnjutit semester, och för andra förhöj¬
ningen, om sådan eger rum, efter ytterligare fem år,
på samma vilkor, under iakttagande, hvad såväl den
ena som den andra förhöjningen angår, deraf att den
högre aflöningen ej får tillträdas, förr än vid början
4
26
Löneförmåner.
af kalenderåret näst efter det den stadgade tjensteåldern
blifvit uppnådd; börande löntagaren dervid tillgodo¬
räknas den tid, som före den nya statens utfärdande
förflutit från hans tillträde till tjensten, vare sig på
grund af fullmakt eller konstitutorial, eller på grund
af förordnande i följd af frågan om verkets omorga¬
nisation ;
att tjensteman skall, då han uppnått 65 lefnads-
och minst 35 tjensteår, vara förpligtad att med oaf¬
kortad lön såsom pension från tjensten afgå, Eders
Kongl. Maj:t eller Styrelsen, der det tillkommer denna
att afskedet utfärda, dock obetaget att låta med det¬
samma anstå, derest och så länge den pensionsberätti-
gade pröfvas kunna i tjensten på ett tillfredsställande
sätt gagna det allmänna och kan finnas villig att i
densamma qvarstå; samt
att semester må åtnjutas, när sådant utan hinder
för göromålens behöriga gång kan ske, af öfverdirek-
tören, förste ingeniören samt sekreteraren under en och
en half månad samt af andre ingeniören och registra-
torn under en månad årligen.
Komitén har härefter att yttra sig om beloppen af de löneförmåner,
som böra tillkomma Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens embets- och tjenste¬
man .samt vaktmästare.
Om än de ärenden, hvilkas handläggning åligger Väg- och vatten¬
byggnadsstyrelsen, icke äro till antalet jemförliga med dem, som tillhöra
flera andra embetsverk, äro de dock i allmänhet af synnerlig vigt för
det allmänna; och nödvändigheten deraf, att Styrelsens maktpåliggande
verksamhet utöfvas af personer med tillräcklig sakkunskap kan ej nog
framhållas. För utöfvande af öfverdirektörsbefattningen erfordras i före¬
ning administrativ förmåga samt grundliga teoretiska och praktiska insigter
i ingeniörsyrket. En person med dessa egenskaper kan med all säkerhet,
om han vill egna sin tid åt enskild verksamhet, påräkna att blifva flitigt
anlitad vid förekommande ingeniör sarbeten och derigenom förvärfva sig,
i förhållande till statens tjenare, jemförelsevis stora inkomster. En aflö¬
ning till motsvarande belopp torde dock ej staten rimligen kunna erbjuda
och behöfver det ej heller med hänsyn till de fördelar i öfrigt, som staten,
27
utöfver de bestämda årliga lönerna, tillförsäkrar sina tjenare; men å andra
sidan måste staten i fråga om befattningar, som hos innehafvarne kräfva
egenskaper, användbara för och eftersökta af den enskilda företagsamheten,
tillse, att aflöningsförmånerna bestämmas till sådana belopp, att personer
med verklig och framstående duglighet kunna finna med sin fördel för¬
enligt att för dem afstå de med den enskilda verksamheten förenade
större, om än mera tillfälliga fördelarne. Komitén anser derföre för sin
del 7,500 kronor, fördelade i 5,000 kronor lön och 2,500 kronor tjenst¬
göringspenningar, vara det lägsta belopp, för hvilket en skicklig chef för
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen kan med någon säkerhet vara att
påräkna.
Beträffande tjenstemännen å Styrelsens tekniska afdelning, motsvara
deras tjenstebefattningar närmast resp. andra och första gradens tjenster i
de nyreglerade embetsverken, men med hänsyn till den tekniska duglighet,
som dessa befattningar förutsätta hos innehafvarne, gäller jemväl i fråga
om dem och deras utsigter till förvärf på enskild väg hvad här ofvan
angående öfverdirektören i detta afseende blifvit anfördt; och löneförmå¬
nerna för ifrågavarande tjensteman lära derföre böra något höjas utöfver
de belopp, som i allmänhet äro för andra och första gradens tjenster be¬
stämda. Förste ingeniörens aflöning föreslås derföre till 3,500 kronor lön
och 2,000 kronor tjenstgöringspenningar, tillhopa 5,500 kronor, samt andre
ingeniörens till 2,500 kronor lön och 1,500 kronor tjenstgöringspenningar,
tillhopa 4,000 kronor, med två ålderstillägg å 500 kronor för hvardera.
Aflöningen för administrativa afdelningens tjensteman samt för vakt¬
mästaren lärer böra bestämmas till samma belopp, som för motsvarande
befattningar inom andra embetsverk redan äro faststälda.
Hvad angår distriktscheferna, har Komitén redan anmärkt, att deras
tid icke uteslutande kommer att upptagas af statens tjenst. Denna om¬
ständighet innefattar utan tvifvel en verklig fördel för det allmänna, enär
dessa tjensteman, om de vore begränsade till den praktiska utöfning af
sitt yrke, som vid arbeten för det allmännas räkning ifrågakommer, skulle
sakna tillfälle till den mångsidiga utbildning, som endast på erfarenhetens
väg kan vinnas under utförandet af olikartade arbeten. Då emellertid till¬
fälle sålunda är dem beredt att genom enskild verksamhet förvärfva sig
ökade inkomster, blir det icke behöfligt att sätta aflöningen för dem sa
högt, som med fästadt afseende å deras lefnadsbehof eljest skulle vara
nödvändigt. Komitén föreställer sig sålunda, att deras göromål för statens
räkning blifva skäligen ersatta med en årlig aflöning af 3,000 kronor, utan rätt
28
till något ålderstillägg. Fördelningen af lönebeloppet i lön och tjenstgö-
ringspenningar synes dock böra blifva eu annan, än den för lägsta gradens
tjenster vanliga, enär distriktschef, om han i denna tjenst blir pensions-
messig, med hänsyn till sin föregående gagnande verksamhet i statens tjenst,
torde vara förtjent af större pension, än som enligt nyssnämnda fördelning
skulle honom tillkomma. Komitén anser derföre distriktschefs aflöning
böra fördelas i 2,400 kronor lön och 600 kronor tjenstgöringspenningar.
För de extra distriktsingeniörerna lärer arfvodet böra sättas något
högre, än. som vanligen beräknats för extra biträden, och sålunda be¬
stämmas till minst 1,500 kronor för hvardera.
Komitén hemställer på grund häraf,
att aflöningsförmånerna för samtlige här ofvan
löreslagne embets- och tjensteman samt för vaktmästa¬
ren må bestämmas i enlighet med härhos under litt.
B bifogade förslag till stat,
"'vikariat Varda Komiténs förut framstälda förslag rörande antalet af Väg- och
rn. in. vattenbyggnadsstyrelsens tjenstemannapersonal, semester, vilkoren för de
nya aflöningarnes åtnjutande och om tjenstgöringspenningarnes belopp för
de olika tjensterna godkända, erfordras för vikariatsersättning under se¬
mester för de jif Styrelsens personal, som ansetts böra deraf komma i
åtnjutande, en årlig summa af 662 kronor 50 öre.
Till ersättning åt de tva extra ordinarie tjensteman, Komitén ansett
behöfliga för att biträda med förefallande göromål, den ene å tekniska
och den andra a administrativa afdelningen, åtgår, om arfvodet beräknas
till 1,500 kronor för den förre, eller lika med arfvodet till extra distrikts-
ingeniörer, och till 1,200 kronor för den senare, ett årligt belopp af
2,7 00o kronor. ö ^
Arliga kostnaden för renskrifning hos Väg- och vattenbyggnadssty¬
relsen har af Komitén beräknats till omkring 950 kronor, hvilket belopp
dock för slutsummans jemnande upptages till 937 kronor 50 öre.
Komitén föreslår derföre,
att ett årligt anslag af 4,300 kronor må ställas
till Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens förfogande för
att användas till arfvoden åt extra ordinarie tjenste¬
man, vikariatsersättning under semester samt renskrif-
ningskostnad.
29
Den af Komitén för Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen föreslagna stat
(bil. litt. B) upptager, med inberäknande af de extra distriktsingeniörerna,
17 embets- och tjensteman samt slutar å ..................... kronor 56,600: _
och då, enligt för innevarande år gällande stat för Sty¬
relsen (bil. litt. A), dess tjenstemannapei’sonal upp¬
går till ett antal af 18, och dessas löneförmåner,
tillsammans med öfriga utgifter för Styrelsen, till » 43,482: —
skulle enligt Komiténs förslag personalen minskas med
en tjensteman, men kostnaderna ökas med............ » 13,118: —
Det för beredande af ålderstillägg åt Väg- och vattenbyggnadsstyrel¬
sens embets- och tjensteman erforderliga belopp lärer böra hvarje år för
det nästkommande beräknas och upptagas i summan af det under riks-
statens sjette hufvudtitel uppförda förslagsanslag till ålderstillägg.
Återställande Styrelsens för allmänna väg- och vattenbyggnader till
Komitén remitterade, underdåniga skrifvelse af den 1 November 1873,
bifogar Komitén härmed underdånigst de särskilda yttranden, innefattande
afvikelse!’ från Komiténs förslag, hvilka af Komiténs ordförande och ene
ledamot afgifvits; framhärdande Komitén med diupaste vördnad, trohet
och nit,
Stormäktigste, Allernådigste Konung!
Eders Kongl. Maj:ts
underdånigste, tropligtigste
tjenare och undersåtar
CARL G. BEIJER.
ERIK LJUNGSTEDT. O. R. HAMMAR. LISS ÖL. LARSSON.
Aug. Hagman.
Stat-
Stockholm den 19 Maj 1879.
31
Bil. litt. A.
Af löningsförmåner
för embets- och tjensteman samt vaktmästare hos Styrelsen för allmänna
väg- och vattenbyggnader, enligt den för år 1879 faststälda extra stat, m. in.
|
Aflöning.
|
Dyrtids-
tillägg.
|
Summa.
|
|
Kronor.
|
Kronor.
|
Kronor.
|
Öfverdirektören .............................................
1 Byråchef ...................................................
1 Kamrerare ................................................
1 Tekniskt biträde med benämning förste adjutant
1 d:o d:o d:o andre d:o
1 Begistrator................................................
1 Kanslist ...................................................
1 Vaktmästare .............................................
1 Distriktschef .............................................
4 d:o .....................................
|
6,000
4,500
3,000
3.000
2.000
1,800
1,000
600
1,800
7,200
750
3,750
|
1,000
900
600
600
400
360
200
150
360
1,440
150
750
|
7,000
5.400
3,600
3,600
2.400
2,160
1,200
750
2,160
8,640
900
4,500
1,172
|
1 Distriktsadiutant .......................................
5 d:o
|
Arfvoden och gratifikationer åt e. o. tjenstemän
samt renskrifningskostnad, år 1878 uppgående
till.................................... .....................
|
|
Summa
|
—
|
—
|
43,482
|
.
\
Bil. litt. B.
BB
Förslag till stat
för Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, att tillämpas från och med år 1881.
|
|
Tjenst-
|
|
|
|
Lön.
|
göringspen-
|
Summa.
|
|
|
|
ningar.
|
|
|
|
Kronor.
|
Kronor.
|
Kronor.
|
|
Öfverdirektören ..................
|
5,000
|
2,500
|
7,500
|
|
Tekniska afdelningen:
|
|
|
|
|
1 Förste ingeniör ..................
|
3,500
|
2,000
|
5,500
|
|
1 Andre d:o ..................
|
2,500
|
1,500
|
4,000
|
|
Administrativa afdelningen:
|
|
Efter 5 år kan lönen höjas
med 500 kronor och efter
|
1 Sekreterare och kamrerare, til-
|
|
|
|
kronor.
|
lika ombudsman...................
|
3,000
|
1,500
|
4,500
|
|
1 Registrator, tillika revisor ...
Till vikariatsersättning, arfvoden
|
1,800
|
1,200
|
3,000
|
|
åt extra ordinarie tjensteman
och renskrifningskostnad ......
|
|
|
4,300
|
|
1 Vaktmästare ..........
|
500
|
300
|
800*)
|
( Efter 5 år kan lönen höjas
\ med 100 kronor.
|
|
1 Distriktschef ....................
5 d:o ..............
|
2,400
12,000
|
600
3,000
|
3,000
15,000
1,500
|
|
1 extra distriktsingeniör, arfvode
|
|
Cr*
©
fr1
ö
Qj
Ö
|
——
|
|
7,500
|
|
Summa
|
—
|
—
|
56,600
|
|
*) Om vaktmästaren åtnjuter bostad jemte vedbrand, böra, såvida icke dessa förmåner tillkomma
honom såsom portvakt eller för andra åligganden utöfver tjensten, desamma till ett värde af 150 kronor in-
beräknas under lönen, hvilken i sådant fall bör utgå med 350 kronor.
>
35
Särskilda meningar
af
l:o) Cad G. Beijer.
Då jag för min del icke ansett mig kunna instämma med Komitén
rörande den för Chefen i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen föreslagna lön
af 7,500 kronor, får jag härmed anföra min deremot skiljaktiga mening.
Den föreslagna lönen anser jag nemligen icke stå i rätt förhållande
till de anspråk, som böra ställas på innehafvare!! af en så maktpåliggande
befattning, enär denna aflöning icke är större än den, som en duglig ar¬
betschef vid något större arbetsföretag under nuvarande förhållanden kan
påräkna och vida mindre än de löneförmåner, som våra större kommuner,
äfvensom särskilda arbetsdirektioner betala de ingeniörer, som utföra deras
större arbeten eller anläggningar. Flera af de sålunda anstälda ingeniörer
kunna derjemte påräkna inkomster af enskild praktik. Då den för Chefen
föreslagna lönen icke förutsätter något ålderstillägg, utan skulle fortfarande
till oförändradt belopp bibehållas och Chefen icke kan eller bör åtaga sig
någon enskild praktik för att derigenom förbättra sina inkomster, så synes
det mig, att stora svårigheter komma att möta för Kongl. Maj:t vid fram¬
tida besättande af denna plats, om dertill skall väljas den erfarnaste, dug¬
ligaste och mest lämplige bland landets ingeniörer, så framt endast så
jemförelsevis ringa aflöningsvilkor, som de Komitén föreslagit, kunna er¬
bjudas.
Vore nu Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens åliggande inskränkta till
endast planers och förslagers granskning och förslagers uppgörande, till
fördelning af de för allmänna arbeten anslagna medel och till öfverva-
kande af dessa arbetens utförande enligt nådigst gillade arbetsplaner, skulle
den föreslagna aflöningen möjligen kunna anses motsvara de chefsbefatt¬
ningen tillhörande göromålen, men då ifrågavarande Styrelse derjemte har
att afgifva flera maktpåliggande utlåtanden i frågor, som röra landets
kommunikationsväsen och större allmänna arbeten, hvilka fordra noggrann
pröfning och sakkännedom samt ofta träget arbete, så synes det mig, att
36
Chefen i V äg- och vattenbyggnadsstyrelsen, om han än icke anses böra
innehafva samma rang, som cheferna i de större förvaltande verken, dock
hvad aflöningsförmåner beträffar bör vara likstäld med dem, eller bör
tillerkännas en aflöning af 9,000 kronor årligen, som med hänsyn till de
fördelar i öfrigt, Indika staten utöfver den bestämda årliga lönen tillför¬
säkrar sina tjenare, mera öfverensstämmer med de inkomster, som en mera
framstående ingeniör bör kunna påräkna, i fall han egnar sin tid antingen
åt utförandet af större allmänna arbeten eller åt enskildta industriela
Äfvenledes anser jag, att det af Komitén föreslagna årliga anslaget
af 4,300 kronor, som skulle ställas till Väg- och vattenbyggnadsstyrelsens
förfogande, för att användas till arfvoden åt extra ordinarie tjensteman,
vikariatsersättning under semester samt renskrifningskostnad, vara för litet
och tror att detsamma, i fall man skall kunna påräkna dugliga extra
ordinarie tjensteman, bör ökas med 700 kronor, eller till 5,000 kronor.
Genom de sålunda föreslagna förhöjningarne skulle Väg- och vatten¬
byggnadsstyrelsens stat komma att uppgå till 58,800 kronor, i stället för
56,600 kronor, som Komitén föreslagit.
och 2:o) Liss Olof Larsson.
I fråga om antalet tjensteman, som inom Väg- och vattenbyggnads¬
styrelsen äro erforderlige, har jag varit ense med Komiténs flertal, men
icke så i fråga om aflöningsbeloppen för Styrelsens chef och för tjenste-
männen å Styrelsens tekniska afdelning. För chefen har Komiténs flertal
föreslagit en aflöning af 7,500 kronor eller samma belopp, som för chefen
för Landtmäteristyrelsen, för Öfverintendentsembetet och för Statistiska
centralbyrån föreslagits, hvaraf framgår, att Komiténs flertal ansett che¬
ferna för samtliga nu omnämnda embetsverk böra vara likstälda. Då
emellertid Riksdagen bestämt aflöningsförmånerna för hvar af de tre sist¬
nämnda cheferna till 5,000 kronor lön och 2,000 kronor tjenstgörings-
penningar, anser jag, att Komitén nu bort föreslå lika belopp för chefen
i Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen. Ett ytterligare skäl härför kan äfven
hemtas deraf, att samma Styrelse i sitt till Kongl. Maj:t den 1 November
37
1873 afgifna förslag till ny aflöningsstat för embetsverket föreslagit chefens
löneförmåner till endast 6,500 kronor.
Uti samma förslag har Styrelsen tillika föreslagit, att lönen måtte
bestämmas för byråchefen, hvars benämning enligt Ivomiténs betänkande
skulle blifva förste ingeniör, till 5,000 kronor och för förste adjutanten,
motsvarande den af Komitén föreslagne andre ingeniören, till 1,500 kro¬
nor, utan ålderstillägg för någondera, hvaremot Komiténs flertal ansett
löneförmånerna böra bestämmas för den förre till 5,500 kronor, deraf lön
3.500 kronor och tjenstgöringspenningar 2,000 kronor, och för den senare
till 4,000 kronor, deraf lön 2,500 kronor och tjenstgöringspenningar
1.500 kronor, jemte två ålderstillägg å 500 kronor för hvardera. Under
förutsättning att förste ingeniören får till åliggande att utöfva chefens
tjensteåligganden, då denne är hindrad att sjelf utöfva sitt embete, samt
på de skäl, Komitén för sin del anfört för behofvet af högre lön för
förste ingeniören, än annars för tjensteman i andra lönegraden i allmänhet
föreslagits, anser jag, att denne tjenstemans löneförmåner bort föreslås till
3,000 kronor lön och 2,000 kronor tjenstgöringspenningar, jemte två
ålderstillägg å 500 kronor. För intendenten i Öfverintendentsembetet, af
hvilken jemväl fordras tekniska kunskaper, hafva löneförmånerna visserli¬
gen icke bestämts till högre belopp än för andra gradens tjensteman i
allmänhet, men då göromålen hos Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen äro
af större omfång och betydelse, har jag dock ansett, att för förste inge¬
niören i nämnda Styrelse, lönebeloppet skäligen borcle sättas 500 kronor
högre. Deremot synas mig andre ingeniörens löneförmåner böra föreslås
till samma belopp, som i allmänhet är bestämdt för första gradens tjen-
stemän.
dill ersättning åt extra biträden hos Styrelsen har Komitén funnit
ett årligt belopp af 2,700 kronor erforderligt, nämligen 1,500 kronor åt
biträdet a tekniska afdelningen och 1,200 kronor åt det å administrativa
afdelningen. För min del anser jag 2,400 kronor vara fullt tillräckliga
för ifrågavarande ändamål, helst Styrelsen är oförhindrad att, om sji finnes
erforderligt, använda en större del af detta belopp för den tekniska, än
för den administrativa afdelningen.
Da det åt Komitén senast meddelade uppdrag endast afsett, reglerin¬
gen af Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader, och jag icke kan
finna, att vare sig distriktscheferna eller deras adjutanter tillhöra sjelfva
Styx-elsen, har jag för min del ansett, att Komitén icke haft att yttra sig
angående dessa tjensteman; ty den omständigheten att desamme hittills
38
upptagits å samma aflöningsstat, som Styrelsen — hvilken stat för öfrig
icke är eller varit ordinarie — bevisar ej, att ifrågavarande tjensteman
tillhöra sjelfva Styrelsen. Komitén har ock t, ex. i sitt underdåniga be¬
tänkande angående lönereglering in. in. för Arméförvaltningen, a hvars
ordinarie stat finnas upptagne de vid Stockholms och Göteborgs utred-
ningsförråder, slotts- och förrådsmagasinet i Stockholm samt kronobageriet
derstädes anstälde tjensteman och betjente, förklarat att dessa förråder
in. in. icke kunde anses utgöra någon del af den egentliga Armeforvalt-
ningen, hvarföre Komitén funnit regleringen af dessa inrättningar ligga
utom det Komitén meddelade uppdrag. Då emellertid Komitens flertal
funnit erforderligt att yttra sig jemväl i fråga om berörde distriktschefer
och adjutanter, har äfven jag ansett mig böra uttala mm mening i samma
fråo-a. Lika med Komiténs flertal anser jag, att norra vag- och vatten-
byggnadsdistriktet är för stort, sådant det nu är, enär det omfattar icke
allenast hela Norrland och en del af Dalarne, utan ock Upsala och Stocv-
holms län; men deraf följer icke nödvändigt, att distriktet behofver delas
i två, hvardera med sin distriktschef och extra distriktsingemör Mig synes
tvärtom, att i sammanhang med ny lönereglering en ny indelning åt di¬
strikten jemväl bör försiggå, och om dervid Norr- och Vesterbotten, Vester-
norrland och Jemtland samt möjligen äfven Helsmgland gores till ett di¬
strikt med en distriktschef och två extra distriktsmgemörer torde behoivet
der vara väl tillgodosedt. Gestrikland, Upland och Stockholms Un samt
den del af Dalarne, som nu tillhör norra distriktet, jemte de ofriga lanen,
torde utan svårighet kunna indelas i fyra distrikt, hvardera med sm di¬
striktschef och extra distriktsingeniör, hvarigenom distriktens antal skulle,
hädanefter såsom hittills, blifva fem. r . ... a ,
I fråo-a om aflöningen för sistnämnde tjensteman, för hvilka Styrelsen
i sitt förut berörda förslag hemstält om 2,100 kronors lön för distrikts¬
chef och 1,000 kronors lön för adjutant, har jag ansett löneförmånerna
för distriktschef icke böra bestämmas högre än till 2,000 kronor i lön
och 500 kronor i tjenstgöringspenningar samt arfvodet for extra distrikts¬
ingeniör böra utgå med 1,000 kronor. Jag har trott mig sa mycket
heldre kunna föreslå aflöningarne till dessa mindre belopp, som ifrågava¬
rande tjensteman fått en icke oväsentlig förbättring i små förutvarande
vilkor genom Kongl. brefvet den 29 Mars nästliaet ar, hvilket berättigar
Styrelsens tjensteman samt officerarne vid Väg- och vattenbyggnadskorpsen
att vid förrättningar, utöfver den ersättning, som enligt gällande reseregle¬
mente dem tillkommer, åtnjuta 5 kronors dagarfvode.
39
Enligt mitt förslag skulle den blifvande staten för Väg- och vatten-
byggnadsstyrelsen erhålla följande utseende:
|
Lön.
|
Tjenst-
göringspen-
ningar.
|
Summa.
|
|
|
Kronor.
|
Kronor.
|
Kronor.
|
|
Chefen .......,.........................
|
5,000
|
2,000
|
7,000
|
|
Tekniska afdelningen:
|
|
|
|
|
1 Förste ingeniör ..................
|
3,000
1,800
|
2,000
1,200
|
5.000
3.000
|
|
1 Andre d:o ..............
|
|
Administrativa afdelningen:
1 Sekreterare och kamrerare, til-
|
Efter 5 år kan lönen höjas
med 500 kronor och efter
10 år med ytterligare 500
kronor.
|
|
|
|
lika ombudsman..................
|
3,000
1,800
|
1,500
1,200
|
4,500
3,000
|
|
1 Registrator, tillika revisor ...
|
|
Till vikariatsersättning, arfvoden
åt extra ordinarie tjensteman
och renskrifningskostnad_______
1 Vaktmästare .....................
|
500
|
300
|
3,975
800*)
|
f Efter 5 år kan lönen höjas
l med 100 kronor.
|
1 Distriktsclief .....................
4 d:o ........
|
2,000
8,000
|
500
2,000
|
2,500
10,000
1,000
|
|
1 extra distriktsingeniör, arfvode
|
|
5 d:o d:o d:o
|
—
|
—
|
5,000
|
|
Summa
|
---
|
—
|
45,775
|
|
*) Om vaktmästaren åtnjuter bostad jemte vedbrand, böra, såvida icke dessa förmåner tillkomma
honom såsom portvakt eller för andra åligganden utöfver tjensten, desamma till ett värde af 150 kronor in-
beräknas under lönen, hvilken i sådant fall bör utgå med 350 kronor.
Då nu gällande stat uppgår till ............................................. kronor 43,482
och den af Styrelsen år 1873 föreslagna till........................ y> 40,572
samt det af Koiniténs flertal uppgjorda förslag till stat till » 56,600,
visar sig, att mitt förslag till stat, som slutar å ............... » 45,775,
är 2,293 kronor högre än nuvarande ståt och 5,203 kronor högre än den
af Styrelsen föreslagna, men 10,825 kronor lägre än den af Komiténs fler¬
tal afgifna förslagsstat.