Stats-Utskottets Utlåtande N:o 16.
1
N;o 16.
Ank. till Riksd. Kansli den 1 Mars 1879, kl. 11 f. m.
Utlåtande, i fråga om beviljande af
statens jernväg sbyggnader.
anslag till fortsättande af
(R. A.)
Beträffande fortsättning af statens jernvägsbyggnader i Norrland
har, i den till Utskottet remitterade nådiga proposition angående stats¬
verkets tillstånd och behof, Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att för
fortsättande af arbetena ej mindre å norra stambanan genom Norrland
än äfven å tvärbanan mellan Torpshammar och Riksgränsen anvisa dels
för innevarande år utöfver redan beviljade 6,000,000 kronor ytterligare
1,470,000 kronor, dels ock för år 1880 ett belopp af 7,000,000 kronor.
Utskottet får öfver detta förslag härmed afgifva yttrande.
Af det berörda nådiga proposition bilagda utdrag af protokoll öfver
civilärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i Statsrådet den 8 Januari
1879 (Bil. N:o 5 b sid. 113—132) inhemtas, att Styrelsen öfver statens
jernvägsbyggnader i afseende å fortsättningen af nu pågående jernvägs-
arbeten den 21 December 1878 till Kongl. Maj: t inkommit med en fram¬
ställning, deruti styrelsen, efter meddelande (sid. 113—117) af åtskilliga
upplysningar beträffande såväl den beräknade som den verkliga kostnaden
för hela det vidt omfattande stambanesystem söder om Gefle—-Dalabanan,
som påbörjades år 1855 och fullbordades år 1875 och således fortgått
under 21 års tid och under flera vexlande, på arbetenas framgång in¬
verkande konjunkturer, och efter att hafva uppvisat en skilnad af
1,270,436 kronor 99 öre mellan den verkliga kostnaden för stambane-
systemet söder om Gefle—Dala-banan och de beviljade anslagen, vidare i
fråga om särskildt den under byggnad varande stambanan genom Norr-
Bih. till Riksd. Prot. 1879. 4 Sami. 1 Afd. 13 Uäft.
2
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 16.
land anfört, att, sedan 1878 års Riksdag beviljat ytterligare en million
kronor utöfver det anslag af sex millioner kronor, hvarom ICongl. Maj:t
till näst föregående årets Riksdag gjort nådig framställning för 1878 års
arbeten å ifrågavarande stambana, så hade tillfälle derigenom blifvit be-
redt att åt arbetena gifva en större utsträckning, än enligt den för året
nådigst gillade arbetsplanen, som endast afsåg eu kostnadssumma, slutande
å sex millioner kronor, och jernvägsarbetena hade derigenom och till
följd af den särdeles blida vintern och deri rikligare tillgången på arbets¬
krafter, som år 1878 stått till buds, kunnat bedrifvas med den framgång,
att å den uppåtgående stambanan Storvik—Ange bandelen emellan
Holmsveden och Bollnäs kunnat redan den 23 September för allmän trafik
upplåtas, och terrasseringsarbetena norr om Bollnäs kunnat i det när¬
maste fullbordades till eu längd af 2 mil, samt rälsläggningen och ballast¬
ningen utsträckas till Arbrå kyrka, 1 1|2 inil norr om Bollnäs;
att å tvärbanans första arbetsdistrikt emellan Torpshammaro och
Storsjön den 6 \ mil långa bandelen emellan Torpshamraar förbi Ange
i Medelpad till Bräcke vid Refsundssjön i Jernband kunnat den 1 sist-
lidne Oktober för allmän trafik upplåtas, hvarförutom terrasseringsarbe¬
tena jemväl kunnat fortgå å åtskilliga delar å linien söderut från Ange,
hvarjemte förberedande arbeten kunnat vidtagas å linien emellan Bräcke
och Pilgrimstad; samt
att å tvärbanans andra arbetsdistrikt, emellan Storsjön och Riks¬
gränsen, de år 1877 pågående terrasseringsarbetena å bandelen emellan
Dufed och Riksgränsen, omkring 5 mil i längd, kunnat i det närmaste
fullbordas, äfvensom landfästen och bropelare på de å denna linie före¬
kommande flera större och mindre broar, hvarjemte dels de å denna
sträcka förekommande stationsbyggnader blifvit uppförda under tak och
alla banvaktstugor färdigbyggda, dels förberedande arbeten på bandelen
från Östersund söderut mot Pilgrimstad kunnat företagas.
Då jernvägsarbetena under förutnämnda fördelaktiga förhållanden
sålunda vunnit eu sådan fortgång, så hyste styrelsen den förhopp¬
ning att, om ett ytterligare anslag utöfver de redan för 1879 be¬
viljade sex millioner kronor kunde erhållas samt en tidig vår och sen
höst skulle under år 1879 inträffa, den uppåtgående stambanan skulle
kunna derunder fullbordas till den 13,7 mil norr om Storvik belägna
Jerfsö station, och på tvärbanan den 6,7 mil långa bandelen emellan
Bräcke och Östersund äfven blifva färdig, så att den möjligen före årets
utgång kunde för allmän trafik upplåtas, hvarförutom å bandelen emellan
Dufed och Riksgränsen rälsläggningen och ballastningen skulle kunna
påbörjas, då, såsom styrelsen hade sig bekant, banan emellan Hommel-
Stats- UtsJcottets Utlåtande N:o 16.
3
vigen vid Trondhjernsfjorden och Riksgränsen under instundande Juli
månad ansåges komma i det skick, att räler och broöfverbyggnader
kunde derpå transporteras till Riksgränsen.
Härigenom skulle således tillsammans å den uppåtgående banan
och å tvärbanan i det närmaste 27 mil blifva för allmän trafik upplåtna,
och således en oafbruten jernvägsförbindelse emellan Sundsvall och Öster¬
sund vara tillvägabragt.
De fördelar, som denna förbindelse skulle komma att tillskynda
jernvägsarbetena under de kommande åren genom lättnad i alla transporter
af så väl arbetsmanskap som material, äfven om man härvid icke fäste
afseende på lättnaden i förbindelsen emellan det mellersta Jemtland och
Sundsvall, vore af den vigt och betydelse, att styrelsen ansåge alla an¬
strängningar böra göras för att redan under året 1879 ernå ett så vig-
tigt mål; och då man med allt skäl kunde antaga, att tillgången på ar¬
betskraft under samma år komme att fortfarande blifva riklig och prisen
å material af flerahanda slag äfvenledes blifva billiga, så skulle, utom
den vinst jernvägsarbetena deraf kunde draga, genom deras bedrifvande
i större omfattning under år 1879 det tillfälle till arbetsförtjenst, som
derigenom skulle uppkomma, i icke ringa mån minska den arbetslöshet,
som i annat fall kunde befaras blifva ganska stor och i hög grad tryckande
för de arbetare, som i flera år sysselsatts vid jernvägsanläggningarne,
alldenstund nu de flesta öfriga jernvägsarbeten inom landet vore full¬
bordade eller stode nära sin fullbordan, och jemväl industrien till följd
af de tryckta konjunkturerna icke vore i tillfälle att använda så stora
arbetskrafter, som tillförene varit förhållandet. Då, såsom styrelsen hade
sig bekant, enskilda kommuner och korporationer inom landet gjorde
stora ansträngningar för att bereda tillfällen till arbetsförtjenst, så syntes
det styrelsen, att staten, som utan svårighet kunde anskaffa erforderliga
medel för användande af en större arbetsstyrka, och som på samma gång
hade en icke ringa vinst genom de förhandenvarande jernvägsarbetenas
fortkomst och billighet, äfven i sin mån borde medverka till befrämjande
deraf.
Då genom de redan anlagda jernbanorna kommunikationerna med
de under byggnad varande delarne af stambanan blifvit betydligt under¬
lättade, och derjemte de flera svårigheter, som vore förbundna med nya
jernbanors påbörjande, blifvit öfvervunna, samt för öfrigt för arbetena
ganska gynsamma förhållanden vore att påräkna, så hyste styrelsen den
förhoppning, att det skulle blifva möjligt att genom ökade anslag så be¬
drifva de återstående arbetena å ifrågavarande stambana, att besparingar
i arbets- och öfrig kostnad derigenom skulle vinnas, hvilka i icke ringa
4
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 16.
mån skulle ersätta den ökade kostnad, som de första arbetsårens oför¬
delaktiga, af styrelsen i dess framställning närmare angifna förhållanden
förorsakat, och derjemte medföra en afsevärd tidsvinst.
Styrelsen har derför ansett, att för arbetet så gynsamma omstän¬
digheter icke borde försummas, och fördenskull anhållit, att Kongl. Maj:t
täcktes hos Riksdagen föreslå, att förutom det redan för 1879 års arbeten
beviljade anslaget af sex millioner kronor, hvaraf dock högst 200,000
kronor skulle användas till uppförande af bostäder, utöfver de i kostnads-
förslaget för anläggningen beräknade, åt tjenstepersonalen vid de delar
af nämnda statsbanor, som härefter komme att för allmän trafik upp¬
låtas, ett ytterligare anslag af 1,470,000 kronor, motsvarande i rundt tal
den ofvanföre omnämnda bristen af 1,270,436 kronor 99 öre tillsammans
med ofvannämnda 200,000 kronor, måtte för 1879 års arbeten ställas till
Kongl. Maj:ts disposition.
Genom beviljande af ett sådant anslag skulle en oafkortad summa
af 7,270,000 kronor kunna under nämnda år användas för sjelfva jern-
vägsanläggningen och de derför beräknade arbetena, och en arbetsstyrka
af 6 å 7,000 man dervid få sysselsättning.
I sammanhang härmed och med afseende å det anslag, som för
jernvägsarbetenas bedrifvande på ifrågavarande stambana under år 1880
skulle komma att erfordras, har styrelsen (sid. 120—122 af ofvan åbero¬
pade statsrådsprotokoll) redogjort så väl för. arbetenas ståndpunkt, sådan
styrelsen beräknat den komma att gestalta sig vid 1879 års slut, samt
de kostnader, hvilka derpå ifrån arbetets början skulle vara använda,
som ock för de ytterligare kostnader, hvilka för stambanans genom Norr¬
land fullbordan i dess helhet skulle komma att erfordras. Styrelsen har
dervid kommit till det resultat, att, under förutsättning af det här ofvan
omförmälda, för år 1879 begärda tilläggsanslagets beviljande, vid nämnda
års slut en längd af 18 mil skulle återstå att färdigbygga; hvarför kost¬
naden af styrelsen beräknats till 750,000 kronor för mil, eller samman-
lagdt 13,500,000 kronor.
Ehuru det icke vore möjligt att med säkerhet bedöma tiden, inom
hvilken så vidt omfattande arbeten, som skulle utföras i så nordligt be¬
lägna trakter af landet som de ifrågavarande, kunde fullbordas, emedan
denna vore i så hög grad beroende af inträffande väderleksförhållanden,
vågade dock styrelsen antaga, att dessa återstående 18 mil skulle kunna,
i fall nämnda förhållanden icke blefve allt för ogynsarnma, fullbordas
under loppet af åren 1880 och 1881; men då äfven under lyckligaste
förhållanden detta icke kunde ske förr, än mot slutet af år 1881, och
det icke kunde vara skäl att påbörja trafiken öfver Riksgränsen under
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 16.
5
en sen årstid, så ansåge styrelsen, att öppnandet af bandelen närmast
Riksgränsen borde uppskjutas till kommande året eller 1882, men att der¬
emot hela den uppåtgående stambanan skulle kunna år 1881 för allmän
trafik upplåtas.
För att vinna detta mål erfordrades dock, enligt styrelsens beräk¬
ning, äfven för år 1880 ett anslag af 7,000,000 kronor, och har styrel¬
sen derför anhållit, att, i fall Kongl. Maj:t täcktes i nåder gilla denna
plan, Kongl. Maj:t behagade till 1879 års Riksdag derom göra nådig
framställning.
Uppå af Statsrådet och Chefen för Civildepartementet gifven an¬
ledning har vidare Styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader i underdå¬
nigt memorial den 23 December 1878 närmare utredt de förhållanden,
som förorsakat, att kostnaderna för stambanorna genom Norrland blifvit
utöfver beräkning fördyrade, hvilken utredning återfinnes å sid. 124—
131 af bil. N:o 5 b till den nådiga propositionen angående statsverkets
tillstånd och behof; och inhemtas deraf, bland annat, att nämnda ökade
kostnad till en hufvudsaklig del härrört af förbättringar, genom hvilka
banan erhållit en ända till 50 procent ökad trafikförmåga och en högst
betydligt minskad drift- och underhållskostnad och hvilka, i hvad de
rörde banans plan och profil, i fall de ej vid första anläggningen blifvit
iakttagna, sedermera icke utan banans totala ombyggnad skulle kunnat
utföras, då i en framtid de för en ökad trafik skulle blifva af behofvet på¬
kallade.
Vid föredragning inför Kongl. Maj:t af ifrågavarande ärende har
Statsrådet och Chefen för Civildepartementet anfört, att hvad först an-
ginge Styrelsens öfver statens jernvägsbyggnader framställning om ytter¬
ligare anslag för innevarande år utöfver de till arbetenas fortsättande
redan beviljade sex millioner, af hvilka ett belopp utaf 200,000 kronor
bör, enligt Kongl. Majrts och Riksdagens beslut, användas till bostäders
uppförande för tjenstepersonalen vid färdigblifvande delar af nu ifråga¬
varande stambanor, instämde Departementschefen fullkomligt med styrelsen
icke allenast deri, att af tvärbanans färdigbyggande under detta år ända
till Östersund skulle för de återstående arbetena inom Jemtland beredas
betydande fördelar vid transport af arbetsmanskap och material, utan
ock deruti att jemväl i öfrigt läge icke ringa vigt derpå, att jernvägs-
förbindelsen mellan det inre af denna provins och Östersjön blefve, så
snart ske kunde, tillvägabragt; och funne Departementschefen således
det vara synnerligen önskvärdt att, till förverkligande af utsigten att
redan under innevarande år kunna öppna tvärbanan allt intill Östersund,
Jernvägsbyggnadsstyrelsen sattes i tillfälle att i möjligaste största ut¬
i
6
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 16.
sträckning begagna för handen varande rikliga tillgång på billig arbets¬
kraft, helst härigenom den arbetslöshet, som vore att befara till följd af
bristen på större arbetsföretag samt de tryckta affärs- och penninge-
förhållandena i riket, skulle kunna åtminstone i någon mån minskas, på
samma gång som, då prisen på allehanda slags material för arbetena
äfven torde fortfara att ställa sig låga, en kanske icke oväsentlig ned¬
sättning i byggnadskostnaderna vore att emotse. Visserligen skulle,
genom bifall till styrelsens i omförmälda hänseende gjorda framställning,
en afvikelse ega rum från den vid 1874 års riksdag antagna plan i af¬
seende å de belopp, som årligen borde användas för anläggning af nu
ifrågavarande statsbanor; men då till en sådan afvikelse hemtades giltig
anledning af enahanda förhållanden, som enligt Riksdagens skrifvelse
den 20 Maj 1878 föranledt Riksdagen att för nämnda år höja jernvägs-
byggnadsanslaget med en million kronor, syntes berörda omständighet
icke utgöra hinder för ett förordande af styrelsens framställning.
Emot den af styrelsen uppstäda beräkning öfver det belopp, som
erfordrades för fullbordande af de arbeten å statsbanorna genom Norrland,
hvilka, under förutsättning att det ifrågasatta tilläggsanslaget för inne¬
varande år beviljades och väderleksförhållandena ej blefve allt för ogyn-
samina, skulle vid innevarande års slut återstå ofullbordade, hade De¬
partementschefen intet att erinra. Enligt hvad styrelsen meddelat, skulle
samtliga arbetena å nämnda jernvägsanläggningar kunna i det väsent¬
ligaste fullbordas till slutet af år 1881, vid hvilken tidpunkt jemväl
den uppåtgående stambanan till Ange skulle kunna till hela sin längd
öppnas för allmän trafik. Om detta mål skulle kunna vinnas, erfordrades
likväl, att af det beräknade kostnadsbeloppet, 13,500,000 kronor, under
år 1880 finge användas sju millioner kronor. Vid sådant förhållande
och då, såsom äfven uti Riksdagens förutnämnda skrifvelse omförmäldes,
det vore synnerligen önskvärdt, att fullbordandet af ifrågavarande jernvägs¬
anläggningar icke i väsentlig mån fördröjdes utöfver den derför ursprung¬
ligen beräknade tiden, kunde Departementschefen icke annat än under¬
stödja styrelsens framställning om anvisande för år 1880 af sistnämnda
belopp, sju millioner kronor.
På grund af hvad sålunda anfördt blifvit och under åberopande
i öfrigt af hvad Jernvägsbyggnadsstyrelsens sakrika skrivelser i ämnet
innenölle, tillstyrkte Departementschefen i underdånighet Kongl. Maj:t
att till Riksdagen afgifva det här ofvan först omförmälda förslag.
Utskottet finner visserligen Kongl. Maj:ts ifrågavarande förslag
förutsätta eu afvikelse från den för 1874 års riksdag framlagda plan i
hvad denna angår de belopp, som för hvarje år borde för statens jern-
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 16.
7
vägsanläggningar anslås; men då denna afvikelse är föranledd af nu för
handen varande förhållanden och för staten medför beaktansvärda för¬
delar, samt, på sätt i den Kongl. propositionen omförmäles, någon ny
upplåning icke af bifall till detta Kongl. Maj:ts förslag föranledes, anser
Utskottet sig ega fullt giltig anledning att tillstyrka bifall till detsamma
och hemställer fördenskull,
att, med bifall till Kongl. Maj:ts förslag, Riksdagen
må för fortsättande af arbetena ej mindre å norra
stambanan genom Norrland än äfven å tvärbanan mellan
Torpshammar och Riksgränsen anvisa dels för inne¬
varande år utöfver redan beviljade 6,000,000 kronor
ytterligare 1,470,000 kronor, dels ock för år 1880 ett
belopp af 7,000,000 kronor.
Stockholm den 28 Februari 1879.
På Stats-Utskottets vägnar:
CARL EKMAN.