Stats-UtsJcottets Utlåtande N:o 48.
7
lagets beslut att såsom ersättning för den pantförskrifna materielen
bilda en särskild, dess värde motsvarande fond, har Utskottet ansett
sig kunna förorda bifall till Kongl. Maj:ts förslag om det i fråga varande
aftalets godkännande uppå de föreslagna vilkoren, hvilka, enligt Utskot¬
tets åsigt, betrygga statens rätt mot bolaget.
Utskottet hemställer fördenskull,
att Kongl. Maj:ts ifrågavarande förslag må af Riks¬
dagen bifallas.
Stockholm den 8 April 1878.
På Stats-Utskottets vägnar:
CARL EKMAN.
48.
Ank. till Riksd. Kansli don 8 April 1878, kl. 8 c. m.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Majds nådiga proposition an¬
gående befrielse för Söderhamns jernväg saktiebolag från
skyldigheten att uppehålla trafiken ä en del af kommu¬
nikationsleden Söderhamn—Bergviken—Bollnäs m. rn.
(R. A.)
Rikets Ständer beviljade år 1858, i enlighet med Kongl. Maj:ts för¬
slag, ett lån af 500,000 riksdaler riksmynt för åstadkommande af en
kommunikationsled emellan Söderhamns stad och Bollnäs, 4,1 mil, dels
genom anläggande af jernväg för lokomotiv eller ångkraft från Söder¬
hamn norr om sjön Marmen till sjön Bergvikens östra strand samt af
8
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 48.
jernbana för hästkraft förbi Landaforsen i Ljusne eif, dels ock genom
upprensningar i denna eif och sjön Warpen, under vilkor, bland andra:
att alla för nämnda vattenkommunikations och jernvägsanläggnings
åstadkommande och begagnande erforderliga arbeten skulle, mot åt¬
njutande af statsbidraget, utföras och bekostas genom det för ändamålet
bildade Söderhamns jernvägsaktiebolag, hvilket det skulle åligga ej alle¬
nast i öfverensstämmelse med plan, som af Kongl. Maj:t faststäldes, och
under iakttagande af de för arbetets utförande för öfrigt meddelade
föreskrifter fullborda, utan ock sedermera för allmänna trafiken öppna
och underhålla denna vattenkommunikationsled och jernväg efter deras
hela längd; att statslånet finge, utan ränta och kapitalafbetalning, inne-
hafvas under den för arbetets utförande afsedda tid, hvarefter å hela den
utbekomna summan skulle inom slutet af hvarje år inbetalas fem procent,
deraf, för hvad å lånet dess förinnan icke godtgjorts, beräknades fyra
procent ränta och återstoden utgjorde kapitalafbetalning; samt att, om
någon del af kommunikationsleden, efter fullbordandet, icke underhölles
så, att den framgent kunde begagnas, eller betalningsskyldigheten för
lånet icke kunde af bolaget fullgöras, kommunikationsleden och jern-
vägen kornme att hemfalla till staten utan rättighet för akticegarne att
erhålla af det allmänna ersättning för gjorda tillskott till företaget.
Uti en till Kongl. Maj:t ingifven, af Kongl. Maj:ts Befallningshafvande
i Gefieborgs län förordad, ansökning den 12 Oktober sistlidna år har
styrelsen för nämnda bolag andragit bland annat:
att, då statens norra stambana snart komme att uppnå Bollnäs kyrka,
och Bollnäs socken sedermera kunde på vida lämpligare sätt än för när¬
varande komma i förbindelse med Söderhamns stad öfver Kihlaforss, der
station å stambanan skulle inrättas, förhållandena påkallade, att bolaget,
till undvikande af betydlig årlig förlust, befriades från skyldigheten att
bestrida den allmänna trafiken å den del af Söderhamn—Bollnäs kommuni¬
kationsled, som vore belägen mellan Bergviks station och Bollnäs;
att bolaget, för vinnande af denna befrielse, vore villigt att under
den tid af året, då sjön Bergviken vore fri från is, underhålla regel¬
bunden ångbåtsfart, för befordrande af så väl resande som gods emellan
Bergviks station och Söderhamns-banan och en blifvande ångbåts- och
lastbrygga invid sjön Bergvikens strand i närheten af Kihlaforss station,
hvilken brygga bolaget ville på sin bekostnad anlägga i enlighet med
de föreskrifter, som för densammas konstruktion och utförande kunde
komma att af Styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader meddelas;
att, beträffande det jernvägsspår, som på en längd af 5,350 fot skulle
för b inda den föreslagna bryggan med Kihlaforss station, detsamma syntes
Ståts-Utskottets Utlåtande N:o 48.
9
med afseende å den betydliga fördel, stambanan deraf skulle hemta för
transport af stenkol, m. m. från närmaste hamn, böra både utläggas och
trafikeras pä statens bekostnad; hvaremot bolaget, derest Söderhamns
stad framdeles skulle blifva genom jernväg omedelbart förbunden med
Kihlaforss och det då icke skulle finnas fördelaktigt för staten att längre
bibehålla sidospåret ned till lastbryggan, vore villigt att lemna den er¬
sättning, som rimligen kunde böra tillerkännas Kronan för afstängningen
af detta bispår, för hvilket bolaget skulle kostnadsfritt lemna nödig mark;
att fördelarne af den ifrågasatta förändringen, hvilken skulle till¬
skynda stambanan en ganska betydlig trafik, blefve: att en tidsbesparing
vunnes för dem, som färdades mellan Bergvik och Bollnäs, af omkring
två timmar, men ännu betydligare för resande från Söderhamn och om¬
nejden söderut; att fraktgods mellan Söderhamn och Bollnäs skulle vid
befordran öfver Kihlaforss icke behöfva omlastas mera än två gånger,
hvarigenom det framkomme både fortare och bättre bevarad t ån pa den
nuvarande kommunikationsleden, der omlastning egde rum tre gånger;
samt att försändning af fraktgods skulle kunna obehindradt fortgå under
hela den tid, då sjön Bergviken vore isfri, hvilket nu vid högt flod¬
vatten, vanligen på försommaren, icke vore möjligt, enär det starka
strömdraget då förhindrade lastade pramars framförande till Landa-
banan, till stort men för den då vanligen högst betydliga transporten
af lifsmedel till det inre af landet;
att, oaktadt antalet resande och den myckenhet gods, som befordrats
å ifrågavarande trafikled från Bergvik till Bollnäs, varit ganska bety¬
dande och nästan årligen något tillvuxit, bolaget likväl, enligt hvad ett
bifogadt räkenskaps-sammandrag utvisade, ständigt lidit förlust på rö¬
relsen derstädes, hufvudsakligen till följd af dagspenningens . i orten
stigande under de senaste 10 åren, hvilken prisstegring, enär vid gods-
omlastningarne och reparationsarbetet å de inanga pråmarne mycket
arbetsfolk dagligen erfordrats, i hög grad inverkat på utgiftsposterna; samt
att bolaget, på grund af hvad sålunda blifvit anfördt, i underdånig¬
het anhölle ej mindre att, så snart norra stambanan uppnådde Bollnäs,
få, med bibehållande till förräntning och amortering på bestämdt sätt
af den oguldna delen af statslånet, upphöra med den allmänna trafikens
bestridande å kommunikationsleden mellan Bergviks station och Bollnäs,
med vilkor, att bolaget den tid af året, då sjön Bergviken vore isfri,
underhölle regelbunden ångbåtsfart för person- och godsbefordran mellan
Bergviks station samt blifvande ångbåts- och lastbrygga vid Bergvikens
strand i närheten af Kihlaforss station, än äfven att det jernvägsspår,
som erfordrades för denna bryggas förening med Kihlaforss station,
Bih. till Riksd. Prot. 1818. 4 Sami. 1 Afd. 21 Häft. 2
10
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 48.
måtte i samband med stambanebyggnaden få på statens bekostnad an¬
läggas samt trafikeras såsom ett utspår till samma station, för hvilket
sidospår jemte 1,500 fots bispår kostnaden, enligt bilagdt, af Kaptenen
L. M. Nordenfelt upprättadt förslag, beräknats till 59,000 kronor.
Öfver den af styrelsen för Söderhamns jernvägsaktiebolag sålunda
gjorda underdåniga framställning hafva Styrelsen för allmänna väg- och
vattenbyggnader samt Styrelsen öfver statens jernvägsbyggnader afgifvit
underdåniga utlåtanden och dervid, på sätt Kongl. Maj:ts till Riksdagen
afgifrui nådiga proposition N:o 20 utvisar, förordat bifall till bolags¬
styrelsens ansökning.
A det bolaget beviljade statslån återstår för närvarande oguldna
381,507 kronor 37 öre.
Af ofvannämnda nådiga proposition inhemtas, hurusom Kongl.
Maj:t, vid detta ärendes pröfning, af hvad deri förekommit funnit framgå,
att, då norra stambanan blefve fullbordad från Kihlaforss till Bollnäs,
den allmänna trafiken mellan sistnämnda ort och staden Söderhamn
kunde och borde tillgodoses på ett vida ändamålsenligare sätt än genom
anlitande af den sträcka af Söderhamns jernvägsaktiebolags kommunika¬
tionsled, som, delvis jemnlöpande med nämnda stambana, infölle emellan
sjön Bergvikens vestra ända, der den så kallade Landa-banan vidtoge,
och Bollnäs; att till följd häraf bolagets åliggande att på denna del af
kommunikationsleden sedermera uppehålla trafiken efter all anledning
skulle, hvad icke kunnat förutses, då bolaget emot erhållande af stats¬
lån åtog sig att denna kommunikationsled anordna och trafikera, komma
att orsaka bolaget en betydlig årlig förlust; att emellertid denna förlust
skulle kunna i väsentlig mån från bolaget afvändas och betydande för¬
delar tillskyndas ej blott trafikerande genom tidsvinst och minskning i
utgifter för omlastningar, utan äfven stambanan genom ökad trafik, om,
jemte det bolaget befriades från skyldigheten att vidare underhålla och
trafikera nämnda kommunikationsled, ett sidospår från Kihlaforss station
anlades ned till sjön Bergvikens strand och derstädes inrättades en last¬
brygga, emellan hvilken och Bergvikens östra strand, der lokomotiv¬
banan från Söderhamn slutade, regelbunden ängbåtsfart skulle af bo¬
laget uppehållas under den tid af året, då sjön vore isfri; samt att
Segersta kommun — den enda som af trafikledens emellan sjön Berg¬
viken och Bollnäs förläggande i nu föreslagna rigtning skulle lida men —-
förklarat sig under vissa förutsättningar icke hafva något att erinra
mot detta förslag.
På grund häraf och då, såsom vederbörande myndigheter hemstält,
i afseende å de nu ifrågasatta nya anläggningarne icke billigtvis syntes
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 48.
11
böra från statens sida fordras vidare medverkan af sökande bolaget, än
att detsamma kostnadsfritt för staten lemnade nödig jord för anlägg¬
ningen af det föreslagna sidospåret med bispar samt inrättade och be¬
kostade den erforderliga nya lastbryggan äfvensom hölle staten skadeslös,
derest framdeles genom anläggning af jernbana från Söderhamn fram till
Ivihlaforss, sidospåret skulle, likasom nu komme att inträffa med ifråga¬
varande kommunikationsled, blifva för tillgodoseende af allmänna trafiken
obehöflig!, har Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen medgifva:
att i sammanhang med nu pågående jernvägsarbeten må, enligt den
af Kaptenen m. m. L. Nordenfelt, upprättade plan, från Ivihlaforss station
till stranden af sjön Bergviken anläggas sidospår med dertill hörande
bispår, samt kostnaden härför, beräknad till 59,000 kronor, utgå af de
för statens jernvägsbyggnader beviljade medel; och
att, utan ändring i gällande bestämmelser angående sättet för för¬
räntning och amortering af det utaf Rikets Ständer vid 1858 års riks¬
dag beviljade lån för åstadkommande af kommunikationsleden emellan
Söderhamn och Bollnäs, Söderhamns jernvägsaktiebolag må —• så snart
ej mindre norra stambanan ända till Bollnäs, än ock berörda sidospår
med dertill hörande bispår, blifvit fullbordade och för trafik upplåtna —
frikallas från skyldigheten att vidmakthålla och trafikera kommunika¬
tionsleden från den så kallade Landa-banans nedre ändpunkt i närheten
af Segersta till Bollnäs, under vilkor: att bolaget, enligt erbjudande,
dels kostnadsfritt för staten upplåter den för anläggningen af sidospåret
från Kihlaforss med bispår nödiga mark; dels förbinder sig att, derest
Söderhamns stad framdeles blifver genom jernväg direkt förbunden med
Kihlaforss station, och Kongl. Maj:t då finner det icke vara med fördel
för staten förenligt, att nämnda jernvägsspär vidare bibehålies och tra¬
fikeras, i anledning deraf till staten utgifva ersättning med ett belopp,
som, der godvillig öfverenkommelse icke kan mellan styrelserna för sta¬
tens järnvägstrafik och för Söderhamns jernvägsaktiebolag derom träffas,
skall bestämmas af fem gode män, utaf hvilka Styrelsen för statens jern¬
vägstrafik utser två och bolagsstyrelsen två, hvarefter dessa fyra till¬
kalla den femte; dels, samtidigt med det sidospåret från Kihlaforss ut-
föres, företager och enligt den af Kaptenen Nordenfelt jemväl derför
uppgjorda plan fullbordar anläggningen af en ångbåts- och lastbrygga
å den plats vid sjön Bergviken, der sidospåret från Kihlaforss slutar;
samt dels slutligen ikläder sig förbindelse att under den tid af året, då
sjön Bergviken är isfri, icke blott underhålla regelbunden daglig ång-
båtsfart för person- och godsbefordran emellan Bergviks station vid
östra ändan af sjön Bergviken samt nyssnämnda ångbåts- och lastbrygga
12
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 48.
i närheten af Kihlaforss, utan äfven tre gånger i hvarje vecka med ång¬
båt anlöpa Landa-banans nedre ändpunkt för befordrande dit och der¬
ifrån af personer och gods så väl till och från Bergviks station som till
och från ångbåts- och lastbryggan i närheten af Kihlaforss; allt mot
afgifter enligt taxa, som af Kongl. Maj:t fastställes.
Genom hvad till stöd för det nådiga förslaget anförts, har Utskottet
funnit ådagalagdt, att det ifrågasatta efterskänkandet af Söderhamns
jernvägsaktiebolags skyldighet att uppehålla trafiken å den ofvan om-
förmälda delen af kommunikationsleden Söderhamn—Bergviken—Bollnäs
föranledes uteslutande af numera förändrade trafikförhållanden, hvilka,
långt ifrån att vara för ortens trafik menliga, i vissa afseenden komma
att för densamma medföra fördelar.
Utskottet har vid sådant förhållande ej något att erinra mot hvad
Kongl. Maj:t genom ofvanberörda nådiga proposition föreslagit, utan
hemställer,
att Kongl. Maj:ts ifrågavarande förslag må af Riks¬
dagen bifallas.
Stockholm den 8 April 1878.
På Stats-Utskottets vägnar:
CARL EKMAN.
STOCKHOLM, IVAR HAäGÖSTRÖMS BOKTRYCKERI, 187S.