Stats-Utskottets Utlåtande N:o ål.
1
;V:o 47.
Ånk. till Riksd. Kansli den 8 April 1878, kl. 3 e. m.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Maj:ts nådiga proposition om
godkännande af träffadt aftal angående öfverlåtelse på
Stockholm— Westeräs—Bergslagens trafikaktiebolag af
Norbergs jernvägs nya aktiebolags rullande materiel m. in.
(R. A.)
Sedan Kongl. Maj:t den 21 December 1850 beviljat Norbergs jern¬
vägs aktiebolag, som bildats i ändamål att anlägga jernväg för transport
medelst hästkraft mellan Kärrgrufvan inom Norbergs Odalgrufvefält och
sjön Amänningens strand vid Engelsbergs bruk, ett lån af 100,000 R:dr
banko, men bolaget ej kunnat fullborda anläggningen, beviljades, uppå
Kongl. Maj:ts nådiga framställning, af 1854 års Riksdag ett ytterligare
låneunderstöd af 100,000 R:dr banko åt det nya bolag, som borde bildas
för att fullborda den påbörjade jernvägen och öfvertaga betalningsskyl¬
digheten för det först ofvannämnda lånet. Jernvägen blef derefter för¬
ändrad till en lokomotivbana med 4 fots spårvidd, i enlighet med en af
Kongl. Maj:t den 19 Juni 1855 faststäld plan, af Norbergs jernvägs nya
aktiebolag, som den 21 Maj 1855 afgifvit föreskrifna, uti »Norbergs jern¬
väg med tillhörigheter» intecknade, skuldförbindelser till Riksgäldskon-
toret för båda lånen, äfvensom särskild förbindelse att för all framtid
underhålla jernvägen med hvad dertill hörde så, att den kunde för all¬
män trafik begagnas; hvarefter banan mot slutet af år 1856 blef afsynad
och godkänd.
Sedan Norbergs jernvägs nya aktiebolag, i betraktande såväl af de
förändrade förhållanden, som i afseende å bolagets jernväg inträdt der¬
igenom, att densammas ändpunkter, Kärrgrufvan och Engelsberg, komme
Bih. till Riksd. Prat. 1878. 4 Sami. 1 Afd. 27 Häft. 1
2
Stats-Utskottets Utlåtande N:o il.
att beröras, den förra af Krylbo—Norbergs och den senare af Stock¬
holm—YVesterås—Bergslagens bredspåriga jernvägar, som äfven af ba¬
nans jemförelsevis svaga öfverbyggnad samt svåra lutnings- och krök-
ningsförhållanden, hos Kongl. Maj:t anhållit, bland annat, att få enligt
ingifven plan ombygga sin jernväg med 4,83 fots spårvidd, beslöt, uppå
Kongl. Maj:ts förslag, 1874 års Riksdag att medgifva, dels att, derest
Norbergs jernväg omlades med 4,83 fots spårvidd i enlighet med derom
af bolaget antaget förslag, bolaget ändock finge fortfarande på förut
stadgade betalningsvilkor bibehålla de för jernvägsanläggningen beviljade
försträckningar mot vilkor, bland andra: att jernvägsanläggningen med
dertill hörande byggnader och materiel skulle utgöra underpant för i
fråga varande af staten lemnade försträckningar; dels ock att såsom följd
häraf statens panträtt i de delar af gamla jernvägen, som efter omlägg¬
ningen icke komme att i nya jernbanan ingå, finge upphöra samt den
uti dåvarande jernväg med tillhörigheter faststälda inteckning, sedan
jernvägen blifvit efter omläggningen afsynad och godkänd, förfalla.
Kongl. Maj:t beviljade derefter bolaget ett sökt ytterligare lån för
arbetets utförande af 300,000 kronor att från Handels- och Sjöfartsfon¬
den utgå under vilkor, bland andra: att arbetet, som skulle påbörjas
före den 1 Juli 1874, derefter borde så bedrifvas, att jernvägen blefve
fullbordad och kunde för trafik upplåtas senast den 1 Maj 1877; att
bolaget mot erhållande af nyssnämnda försträckningsbelopp skulle på
egen bekostnad fullborda jernvägen samt anskaffa den transportmateriel,
som enligt planen ansetts för rörelsens uppehållande erforderlig, äfven¬
som framgent underhålla jernvägen med hvad dertill hörde i sådant
skick, att den kunde för allmän trafik begagnas; att jernvägsanläggnin¬
gen med alla dertill hörande byggnader och materiel skulle utgöra un¬
derpant i första rummet för de af bolaget enligt förutnämnda förbin¬
delser af den 31 Maj 1855 erhållna försträckningar och derefter jemväl
för då lemnade försträckning å 300,000 kronor; samt att såsom följd
häraf jernvägen med dertill hörande byggnader och materiel icke finge
såsom säkerhet för annat lån pantförskrifvas utan förbehåll om statens
bättre rätt till säkerhet för de af staten lemnade försträckningar.
Jcmlikt upprättadt, af Styrelsen för allmänna väg- och vattenbygg¬
nader den 18 Maj 1874 antaget kontrakt, hvaruti inrymts samtliga de
af Kongl. Maj:t sålunda nådigst stadgade vilkor, har jernvägen sedermera
blifvit af bolaget omlagd och redan under år 1876 med styrelsens be¬
gifvande öppnad för trafik samt vederbörligen afsynad, utan att dock
afsyningsbetyg ännu af styrelsen utfärdats.
Stats-Utskottets Utlåtande N:o il.
3
Genom ett med Stockholm—Westerås-—Bergslagens trafikaktiebolag
den 7 Juni 1876 upprättadt kontrakt, hvilket den 28 Juli samma år
trädt i kraft, har Styrelsen för Norbergs jernvägs nya aktiebolag, på
sätt sistnämnda bolags revisorer vid granskningen af bolagets räkenska¬
per och förvaltning för år 1876 anmärkt, åt Stockholm—Westerås—Bergs¬
lagens trafikaktiebolag öfverlåtit åtskilliga inventarier och sin af ett loko-
motiv och tretio godsvagnar bestående rullande materiel mot en köpe-
skilling af 4,000 kronor för de förra och 107,000 kronor för den senare.
Detta kontrakt innehåller: i punkten 1), att trafikbolaget mot viss
betingad ersättning åtoge sig att i fullgodt skick underhålla och med
sin rullande materiel trafikera Norbergsbolagets jernväg, sedan denna
blifvit färdig, afsynad och godkänd; uti punkten 2), att den Norbergs-
bolaget tillhörande rullande materiel, som passade för 4,83 fots spårvidd,
jemte bolagets öfriga, i fullgodt skick befintliga, för stationerna och ba¬
nans underhåll erforderliga inventarier skulle, samma dag kontraktet
trädde i kraft, öfverlemnas till trafikbolaget efter pris, som af värde¬
ringsman, på föreskrifvet sätt utsedde, bestämdes; att detta värdebelopp
skulle af trafikbolaget gäldas på det sätt, att V2n deraf jemte 6 procent
årlig ränta å oguldet belopp för hvarje hälft kalenderår, intill dess det
hela blifvit betaldt, afdroges från den trafikbolaget under samma tid till¬
kommande ersättning för dess i punkten 1) omförmälda åtagande och
fullt utginge, innan nämnda ersättning till någon del utbetaldes; att
första betalningsterminen skulle taga sin början näst efter det halfva
kalenderår, under hvilket kontraktet trädde i gällande kraft; samt att
den rullande materielen jemte inventarierna skulle, omedelbart efter det
betalningen derför blifvit på ofvan bestämda sätt till fullo erlagd, blifva
trafikbolagets egendom; i punkten 14), att Norbcrgsbanan skulle under
kontraktstiden årligen i September månad besigtigas af ett ombud från
hvartdera bolaget tillika med en af desse till besigtningsman utsedd
sakkunnig person, och de bristfälligheter å banan, som dervid af dessa
anmärktes, af trafikbolaget på egen bekostnad afhjelpas; samt i punkten
17), att kontraktet skulle börja tillämpas senast den dag, då Norbergs-
banan blifvit afsynad och godkänd, men kunna äfven derförinnan blifva
gällande, om bolagen så öfverenskomme, samt fortfara att gälla under
10 år från och med nämnda afsyningsdag och, sedan sagda tid förflutit,
ett år från endera sidan skedd uppsägning.
Efter det i fråga varande kontrakt blifvit mellan styrelsen för Nor¬
bergs jernvägs nya aktiebolag samt Stockholm—Westerås—Bergslagens
trafikaktiebolag ingånget, har Norbergs jernvägs nya aktiebolag den 31
Maj 1877, med bekräftande af sin styrelses i kontraktet innefattade be¬
4
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 47.
slut, derjemte enligt styrelsens förslag beslutat, att alla de medel jemte
derå upplöpande räntor, som inflöte för de på trafikbolaget öfverlåtna
inventarier och materiel, skulle, i den mån de inginge, införas uti bo¬
lagets räkenskaper på ett särskildt för dem upplagdt »rullande materie-
lens konto» samt på bästa och säkraste sätt fruktbargöras, äfvensom att
häraf skulle bildas en fond, som icke finge användas till andra ändamål,
än till inköp af rullande materiel och hvad dertill hörde, när i fram¬
tiden deraf för bolaget gjordes behof, samt vidare i en till Kong!. Magt
ingifven skrift anhållit att, då genom den med trafikbolaget träffade
öfverenskommelsen, hvilken Norbergsbolaget ansett fördelaktig både för
sig, de trafikerande och det allmänna, begge banornas trafik bättre och
med mera enhet kunde ordnas, samt större säkerhet för staten obestrid¬
ligen läge uti ett i allmänt förvar nedsatt räntebärande och växande
kapital, hvars förvaltning den af Kongl. Maj:t insatte ledamot i bolags¬
styrelsen blefve i tillfälle öfvervaka, än uti materiel och inventarier,
som genom slitning årligen minskades i värde, Kongl. Maj:t täcktes gilla
det afslutade kontraktet.
I detta ärende hafva Styrelsen för allmänna väg- och vattenbygg¬
nader, Fullmäktige i Eiksgäldskontoret samt Styrelsen för Norbergs jern-
vägs nya aktiebolag afgifvit infordrade underdåniga yttranden, hvilkas
hufvudsakliga innehåll inhemtas af Kongl. Maj:ts till Riksdagen afgifna
nådiga proposition N:o 19. till hvilken Utskottet i sådant afseende hän¬
visar. Utskottet anser sig endast böra ur desamma anteckna, att Sty¬
relsen för allmänna väg- och vattenbyggnader anmärkt, hurusom enligt
det gillade kostnadsförslaget för jernvägens anläggning 150,000 kronor
beräknats för anskaffande af rullande materiel, hvars myckenhet och
beskaffenhet likväl icke funnes deri närmare angifna, men att emellertid
den af bolaget försålda materiel, utgörande, såsom ofvan nämnts, 1 loko¬
motiv och 30 godsvagnar, icke varit tillräcklig för bedrifvande af sjelf¬
ständig trafik, då dertill skulle erfordrats ytterligare minst ett lokomotiv
äfvensom åtskilliga personvagnar, hvadan ock den uppgifna försäljnings¬
summan, 107,000 kronor, äfven om dertill lades de för inventarier be¬
tingade 4,000 kronor, understege det för rullande materiels anskaffning
i kostnadsförslaget upptagna belopp med 39,000 kronor, och att Styrel¬
sen fördenskull hemstält, att Norbergsbolaget skulle vid tidpunkten för
de skeende afbetalningarne a. den försålda materielen jemte inventarierna
till fonden afsätta ett belopp, motsvarande Sko af den till 39,000 kronor
uppgående skilnaden emellan ofvan sagda försäljningssumma och det i
kostnadsförslaget upptagna belopp för rullande materiel; samt att Full¬
mäktige i Riksgäldskontoret, med upplysning att den oguldna återsto¬
Siats-Utskottets Utlåtande N:o il.
5
den å de båda åt Norbergsbolaget lemnade statslån för närvarande upp-
ginge till 222,577 kronor 46 öre, visserligen, enär försäljningen af bo¬
lagets materiel syntes stå i uppenbar strid mot de af Kong]. Maj:t och
Riksdagen meddelade bestämmelser, ansett det sökta gillandet af för-
säljningskontraktet icke böra af Kong]. Maj:t utan Riksdagens hörande
meddelas, men tillika erinrat att. då någon anledning icke torde före¬
finnas att meddela sådana bestämmelser, genom hvilka den föreslagna
fondens kapital korar»c att öfverstiga det för rullande materiels anskaff¬
ning i kostnadsförslaget upptagna belopp af 150,000 kronor, det syntes
Fullmäktige kunna medgifvas, att bolaget, när fondens kapital uppginge
till 150,000 kronor, ej vidare behöfdc till densamma aflemna inbetalnin¬
gar af trafikbolaget eller sjelf tillskjuta några medel.
Den genom i fråga varande kontrakt af Norbergs jernvägs nya aktie¬
bolag vidtagna åtgärd att till Stockholm—Westerås—Bergslagens trafik¬
aktiebolag afyttra sin rullande materiel och vissa inventarier har Kongl.
Maj:t visserligen funnit stridande emot det vid beviljandet af lån åt först¬
nämnda bolag fastade vilkor, att nämnda materiel skulle jemte jern vägen
och dertill hörande byggnader utgöra underpant för lånen; men då
nämnda inventarier och materiel icke blefve trafikbolagets egendom förr
än den bestämda köpeskillingen derför blifvit till fullo erlagd; då ge¬
nom bildandet under tiden, på föreslaget sätt, af eu fond, afsedd för
inköp, när sådant kunde erfordras, af nödig materiel och med gifva» det
af panträtt i denna fond, statens säkerhet för lånens återbetalande måste
blifva minst lika god som den för närvarande vore, och då den anord¬
ning, som afsåges i det mellan bolagen slutade aftal, syntes vara för
allmänna trafiken nyttig och ändamålsenlig, har Kongl. Maj:t, som an¬
sett Sig icke böra utan Riksdagens medgifvande bifalla Norbergs jern¬
vägs nya aktiebolags ansökning i ämnet, i hufvudsaklig öfverensstäm¬
melse med hvad Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader samt
Fullmäktige i Riksgäldskontoret hemstält, uti ofvannämnda nådiga pro¬
position föreslagit Riksdagen medgifva:
att aftal emellan Norbergs jernvägs nya aktiebolag och Stockholm—
Westerås—Bergslagens trafikaktiebolag om upplåtande för trafikering och
underhåll af förstnämnda bolags jernväg åt sistnämnda bolag äfvensom
öfverlåtande till samma bolag af det andra bolagets rörliga jernvägs-
materiel och inventarier mätte från statens sida godkännas under vilkor:
att alla de medel jemte derå upplöpande räntor, som inflöte för de
på trafikaktiebolaget öfverlåtna inventarier och materiel, skulle, i den
mån de erlades, upptagas uti Norbergs jernvägs nya aktiebolags räken¬
skaper på ett särskildt »rullande materielens konto» samt på bästa och
6
Stats-Utskottets Utlåtande N:o ål.
säkraste sätt fruktbargöras till en fond, som icke finge användas till
andra ändamål än inköp af rullande materiel och hvad dertill hörde,
när i framtiden deraf gjordes behof för bolaget;
att de säkerhetshandlingar, som, i den mån köpeskillingen inginge,
borde derför anskaffas, skulle pröfvas och godkännas utaf den af Kongl.
Maj:t förordnade ledamot i Norbergsbolagets styrelse, samt dessa säker¬
hetshandlingar nedläggas uti särskildt, på bolagets bekostnad anskaffadt
och uti Westmanbmds läns ränteri förvaradt brandfritt kassaskåp, för-
sedt med två olika lås, hvartill bemälde ledamot i bolagsstyrelsen och
en af bolaget dertill utsedd person hade hvar sin nyckel;
att vid de tider, då afbetalningarne för materielen och inventarierna
inflöte från trafikaktiebolaget, Norbergsbolaget jemväl skulle till förut¬
nämnda fond, intill dess densamma uppnått en summa af 150,000 kro¬
nor, afsätta af egna medel ett penningebelopp, motsvarande för hvarje
gång en tjugondedel af den till 39,000 kronor uppgående skilnaden
emellan försäljningssumman för materielen med inventarier, 111,000 kro¬
nor, och det i det faststälda kostnadsförslaget för jernvägsanläggningens
utförande upptagna belopp af 150,000 kronor till materiels anskaffande,
samt att äfven för dessa medel skulle anskaffas säkerhetshandlingar,
hvilka borde pröfvas, godkännas och förvaras på sätt i nästföregående
punkt sades;
att Norbergsbolaget till Kongl. Maj:t ingåfve skriftligt förklarande,
att den sålunda bildade fonden skulle, lika med den föreskrifna materie¬
len och i den mån fonden icke blifvit till inköp af rullande materiel
med hvad dertill hörde använd, anses som och utgöra underpant för de
bolaget lemnade statslån;
samt att Norbergsbolaget fortfarande vore underkastadt de förplig¬
telse!', det till staten sig åtagit i afseende på banans underhåll och tra¬
fikerande m. m., derest trafikaktiebolaget icke skulle fullgöra sina till
Norbergsbolaget gjorda åtaganden i detta hänseende.
Utskottet finner visserligen Norbergs jernvägs nya aktiebolag hafva
på ett betänkligt sätt förbisett sina mot staten ingångna förpligtelse!’,
då bolaget, efter att hafva, mot åtnjutna fördelar, uttryckligen pantför-
skrifvit sin rullande materiel med mera såsom säkerhet för de bolaget
beviljade statslån, i strid mot denna sin ingångna förbindelse, försålt den
sålunda pantförskrifna materielen till ett bolag, som ej är för statslånen
betalningsskyldig!., utan att clerförinnan hafva inhemtat fordringsegarens,
statens, medgifvande till ett sådant, på hans rätt inverkande aftal. I
betraktande likväl af såväl de ur trafiksynpunkt beaktansvärda skäl, som
för det mellan de begge bolagen ingångna aftal förefinnas, som ock bo¬
Stats-UtsJcottets Utlåtande N:o 48.
7
lagets beslut att såsom ersättning för den pantförskrifna materielen
bilda en särskild, dess värde motsvarande fond, har Utskottet ansett
sig kunna förorda bifall till Kongl. Maj:ts förslag om det i fråga varande
aftalets godkännande uppå de föreslagna vilkoren, hvilka, enligt Utskot¬
tets åsigt, betrygga statens rätt mot bolaget.
Utskottet hemställer fördenskull,
att Kongl. Maj:ts ifrågavarande förslag må af Riks¬
dagen bifallas.
Stockholm den 8 April 1878.
På Stats-Utskottets vägnar:
CARL EKMAN.
48.
Ank. till Riksd. Kansli don 8 April 1878, kl. 8 c. m.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Majds nådiga proposition an¬
gående befrielse för Söderhamns jernväg saktiebolag från
skyldigheten att uppehålla trafiken ä en del af kommu¬
nikationsleden Söderhamn—Bergviken—Bollnäs m. rn.
(R. A.)
Rikets Ständer beviljade år 1858, i enlighet med Kongl. Maj:ts för¬
slag, ett lån af 500,000 riksdaler riksmynt för åstadkommande af en
kommunikationsled emellan Söderhamns stad och Bollnäs, 4,1 mil, dels
genom anläggande af jernväg för lokomotiv eller ångkraft från Söder¬
hamn norr om sjön Marmen till sjön Bergvikens östra strand samt af