20
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o SI.
N:o 51.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 19 Maj 1878.
— — — — Andra Kammaren den 20 — —
Riksdagens underdåniga Skrifvelse, angående befrielse för Söderhamns
jernväg saktiebolag från skyldigheten att uppehålla trafiken
å en del af kommunikationsleden Söderhamn—Bergviken
—Bollnäs m. m.
(Stats-Utskottets Utlåtande N:o 48.)
S. A. K.
Uti nådig proposition af den 8 sistlidne Februari har Eders Kongl.
Maj:t föreslagit Riksdagen medgifva:
att i sammanhang med nu pågående jern vägsarbeten må, enligt den
af Kaptenen m. m. L. Nordenfelt upprättade plan, från Kihlaforss sta¬
tion till stranden af sjön Bergviken anläggas sidospår med dertill hö¬
rande bispår, samt kostnaden härför, beräknad till 59,000 kronor, utgå
af de för statens jernvägsbyggnader beviljade medel; och
att, utan ändring i gällande bestämmelser angående sättet för för¬
räntning och amortering af det utaf Rikets Ständer vid 1858 års riks¬
dag beviljade lån för åstadkommande af kommunikationsleden emellan
Söderhamn och Bollnäs, Söderhamns jernvägsaktiebolag må — så snart
ej mindre norra stambanan ända till Bollnäs, än ock berörda sidospår
21
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 51.
med dertill hörande bispår, blifvit fullbordade och för trafik upplåtna —
frikallas från skyldigheten att vidmakthålla och trafikera kommunika¬
tionsleden från den så kallade Landa-banans nedre ändpunkt i närheten
af Segersta till Bollnäs, under vilkor: att bolaget, enligt erbjudande,
dels kostnadsfritt för staten upplåter den för anläggningen af sidospåret
från Kihlaforss med bispår nödiga mark; dels förbinder sig att, derest
Söderhamns stad framdeles blifver genom jernväg direkt förbunden med
Kihlaforss station, och Eders Kongl Maj:t då finner det icke vara med
fördel för staten förenligt, att nämnda jernvägsspår vidare bibehålies
och trafikeras, i anledning deraf till staten utgifva ersättning med ett
belopp, som, der godvillig öfverenskommelse icke kan mellan styrelserna
för statens jernvägstrafik och för Söderhamns jernvägsaktiebolag derom
träffas, skall bestämmas af fem gode män, utaf hvilka Styrelsen för
statens jernvägstrafik utser två och bolagsstyrelsen två, hvarefter dessa
fyra tillkalla den femte; dels, samtidigt med det sidospåret från Kihla¬
forss utföres, företager och enligt den af Kaptenen Nordenfelt jemväl
derför uppgjorda plan fullbordar anläggningen af en ångbåts- och last-
brygga å den plats vid sjön Bergviken, der sidospåret från Kihlaforss
slutar; samt dels slutligen ikläder sig förbindelse att under den tid af
året, då sjön Bergviken är isfri, icke blott underhålla regelbunden dag¬
lig ångbåtsfart för person- och godsbefordran emellan Bergviks station
vid östra ändan af sjön Bergviken samt nyssnämnda ångbåts- och last¬
brygga i närheten af' Kihlaforss, utan äfven tre gånger i hvarje vecka
med ångbåt anlöpa Landa-banans nedre ändpunkt för befordrande dit
och derifrån af personer och gods så väl till och från Bergviks station
som till och från ångbåts- och lastbryggan i närheten af Kihlaforss;
allt mot utgifter enligt taxa, som af Eders Kongl. Maj:t fastställes.
Hvad Eders Kongl. Maj:t sålunda täckts föreslå, har blifvit af Riks¬
dagen bifallet.
Riksdagen framhärdar etc.
Stockholm den 20 Maj 1878.