12
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 49.
N:o 49.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 19 Maj 1878,
— — — — Andra Kammaren den 20 — —
Riksdagens underdåniga Skrifvelse, angående beviljade anslag till
fortsättande af statens jernväg sbyggnader.
(Stats-Utskottets Utlåtande N:o B3 och Memorial N:o 42.)
*
S. A. K.
I den nådiga propositionen angående Statsverkets tillstånd och be¬
hof har Eders Kong]. Maj:t föreslagit Riksdagen, att dels, till fortsät¬
tande af arbetena ej mindre å norra stambanan genom Norrland, än
ock å tvärbanan mellan Torpshammar och riksgränsen, för är 1S79 an¬
visa ett belopp af 6,000,000 kronor, dels ock medgifva, att af detta be¬
lopp må användas högst 200,000 kronor till uppförande af bostäder,
utöfver de i kostnadsförslaget för anläggningen beräknade, åt tjenste-
personalen vid de delar af nämnda statsbanor, som härefter komma att
för allmän trafik upplåtas.
I sammanhang med högstberörda nådiga förslag har Riksdagen till
behandling förehaft en i samma ämne väckt enskild motion, deri huf¬
vudsakligen anförts, att, då, till följd af den nuvarande ekonomiska
ställningen, mycken arbetskraft i saknad af tillfälle till eljest vanlig
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 49.
13
användning antagligen komme att erbjudas till billigt pris, det skulle
lända till stor fördel för såväl staten, i egenskap af arbetsgivare, som
oek för arbetsbehöfvande i landet, om arbetena vid omförmälda jern-
v ä gs byggnader kunde under den närmaste framtiden i någon mån ökas.
Utom sålunda ernådd billigare arbetskostnad och beredande af behöflig
arbetsförtjenst, skulle ett tillfälligt påskyndande al- statens redan beslu¬
tade och pågående jern vägsbyggnader äfven ur den synpunkten vara
fördelaktigt, att dessa kunde tidigare än eljest blefve händelsen lemna
inkomst. Da det hittills anvisade årsanslaget mast fördelas å tre skilda
delar af den ifrågavarande långa jernvägssträckan, hade detsamma un¬
derstundom icke medgifvit arbetenas fortsättning under hela den tid af
året, då de klimatiska förhållandena eljest skulle sådant tillåtit, och
kunde, enligt motionärens åsigt, häraf blifva en följd, att företagets full¬
bordan komme att fördröjas icke oväsentligt utöfver den ursprungligen
beräknade tiden. På dessa skäl och under erinran, att det för ifråga¬
varande jernvägsbyggnad beräknade anslagets slutsumma icke komme
att genom bifall till motionärens förslag i någon mån ökas, har motio¬
nären hemstält, att Riksdagen, till fortsättande af arbetena å den norr¬
ländska stambanan och tvärbanan mellan Torpshammar och norska grän¬
sen, måtte för hvartdera af åren 1878 och 1879 anvisa en eller två
millioner kronor utöfver hvad för det förra året redan vore anslaget
och Eders lvongl. Maj:t för det senare året äskat.
Mot bifall till Eders Kongl. Maj:ts förslag, som afser jernvägsbygg-
nadsanslaget för år 1879, har ej något varit att erinra, hvarken be¬
träffande anslaget till sjelfva jernvägsanläggningen eller i fråga om upp¬
förande af de ifrågasatta, särskild b vid norra stambanan, som framgår
genom glest bebodda trakter, oundgängligen nödiga byggnaderna för
tjenstepersonalen.
Beträffande det i ofvan omförmälda motion väckta förslag har
Riksdagen visserligen ej förbisett, att, enligt den för 1874 års Riksdag
framlagda plan, det belopp, som skulle under de af motionären omför¬
mälda åren 1878 och 1879 på statens jern vägsbyggnader i Norrland
användas, beräknades till 6.000,000 kronor för hvartdera året. Uppen¬
bart är likväl, att förändrade förhållanden lätteligen kunna, om ej nöd¬
vändiggöra, så åtminstone gifva giltig anledning till en och annan af¬
vikelse från en plan, upprättad så lång tid förut och för ett så vid¬
14
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 49.
sträckt företag. Sådan anledning har Riksdagen ansett för närvarande
i detta fall vara för handen.
Af det Eders Kongl. Maj:ts ifrågavarande proposition bilagda stats¬
rådsprotokoll inhemtas nemligen, att för ökande af ifrågavarande jern¬
bana* trafikförmåga och minskning af drift- och underhållskostnaderna
å densamma, den beräknade anläggningskostnaden måst öfverskridas med
1,184,000 kronor. Häraf följer, att om för något år, då sådant kan
pröfva* gagneligt, det beräknade utgiftsbeloppet skulle ökas med ett
belopp, som ej öfverskrider det nyssnämnda, komme en sådan tillökning
ej att medföra rubbning i arbetsplanen i dess helhet, utan tvärtom bi¬
draga att möjliggöra arbetets afslutande inom beräknad tid.
Vidare har Chefen för Statens jern vägsbyggnader, angående ifråga¬
varande pågående jernvägsarbeten, uti en afgifven promemoria meddelat,
att innevarande års af Eders Kongl. Maj:t gillade arbetsplan för arbe¬
tena å. stambanan genom Norrland omfattar, å den uppåtgående stam¬
banan, dennas fullbordande mellan Holms veden och Bollnäs, så att denna
handel före årets utgång skulle kunna för allmän trafik upplåtas, och,
å tvärbanans första eller östra arbetsdistrikt, bandelens emellan Torps¬
hammar och Bräcke fullbordan äfvenledes före årets slut, hvarförutan
terrasseringsarbetena skulle fortgå å tvärbanans vestra del, hufvudsak-
ligast emellan Dufed och riksgränsen.
Kostnaden för dessa arbeten vore beräknad till det af Riksdagen
för året anvisade anslag af (1,000,000 kronor.
Då arbetena å ifrågavarande stambana nu hunnit den ståndpunkt,
att en större arbetsstyrka å alla tre arbetsdistrikten skulle med största
fördel kunna användas, och det ovanliga förhållandet i år inträffat, att
jordarbetena i dessa nordligt belägna trakter kunnat utan afbrott under
hela vintern fortgå, och god tillgång på tillräckligt antal arbetare jem¬
väl, till följd af flera orsaker, med säkerhet kunde påräknas, så skulle
under dessa gynsamma omständigheter kunna utföras vida mer arbete
än årets arbetsplan förutsatte, om tillräckliga medel till kostnadernas
bestridande blefve tillgängliga.
Man skulle i så fall undvika att redan under Juli eller Augusti
månad, till följd af bristande medel, nödgas afskeda eu stor del af den
på den uppåtgående stambanan använda arbetsstyrkan, hvilken till jern-
vägsarbetets fortgång skulle kunna användas till jordarbetenas fortsätt¬
ning norr om Bollnäs, och derjemte vinna en för den blifvande trafiken
å tvärbanan högst vigtig fördel, nemligen den, att äfven utsträcka ter-
15
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 49.
rasseringsarbetena å den nära 2 mil långa bandelen emellan Ange och
Holmsjön, der tvärbanan komme i beröring med de vidt utgrenade
Hafverövattnen, så, att denna handel redan under nästa år kunde för
allmän trafik upplåtas.
För att draga fördel af nuvarande för arbetena gynsamma förhål¬
landen, äfvensom för att anskaffa en del för jern vägsarbetena erforder¬
liga inhemska tillverkningar, hvilka nu kunde erhållas för, omkring
hälften af det pris, som förut derför måst betalas, vore det alltså i
högsta grad önskvärdt, om till Eders Kongl. Maj:ts disposition kunde
ställas en million kronor utöfver det för året redan anvisade belopp af
6,000,000 kronor.
På grund af såväl den sålunda lemnade utredning som ock de be-
aktansvärda skäl, ofvanbemälde motionär för bifall till sitt förslag an¬
fört, har Riksdagen ansett sig böra bevilja en tillökning af 1,000,000
kronor i innevarande års anslag till fortsättning af statens jern vägs¬
byggnader i Norrland.
Riksdagen har alltså beslutat:
a) att, med bifall till Eders Kongl. Maj:ts förslag, dels till fortsät¬
tande af arbetena ej mindre å norra stambanan genom Norrland,
än ock å tvärbanan mellan Torpshammar och Riksgränsen, för år
1879 anvisa ett belopp af 6,000,000 kronor, dels ock medgifva, att
af detta belopp må användas högst 200,000 kronor till uppförande
al bostäder, utöfver de i kostnadsförslaget för anläggningen beräk¬
nade, åt tjenstepersonalen vid de delar af nämnda statsbanor, som
härefter komma att för allmän trafik upplåtas; samt
b) att till fortsättande af arbetena ej mindre å norra stambanan ge¬
nom Norrland än oek å tvärbanan mellan Torpshammar och Riks¬
gränsen för år 1878, utöfver redan beviljade 6,000,000 kronor, an¬
visa och ställa till Eders Kongl. Maj:ts disposition ytterligare en
million kronor.
Med bifall till hvad Eders Kongl. Maj:t i samma nådiga proposition
vidare föreslagit, har Riksdagen jemväl beslutat, det för statens räkning
skall, i hufvudsaklig öfverensstämmelse med den af Styrelsen för statens
järnvägstrafik upprättade och förordade plan, anläggas en jernväg af
4,83 fots spårvidd från norra stambanan vid Karlberg till Lilla Värtan
16
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 49.
med station i närheten af nämnda sjö, hvilken anläggning beräknats
kosta kronor 1,250,000; samt,
enär för samma jernvägsanläggning erfordras staten tillhörig, under
Kong!. Djurgården lydande mark, medgifvit, att ersättning för intrång
och förluster, som genom jern vägsanläggningen kunna tillskyndas antin¬
gen enskilda personer under den tid, nu gällande jord upplåtelser ega
bestånd, eller innehafvare af der befintliga boställslägenheter under en
tid af högst femton år från och med år 1879, må till vederbörande,
efter behörigen verkstäld och godkänd uppskattning, af statsmedel
gäldas; och
vidare medgifvit:
l:o att, i händelse det till följd af jernvägsanläggningen skulle fin¬
nas nödigt att till annan af Eders Kongl. Maj:t anvisad plats förflytta
den så kallade Hjortparken och de Svea Artilleriregemente tillhöriga
stallar, kostnaden för dessa flyttningar, hvilka böra af Styrelsen för
statens jernvägstrafik ombesörjas, må af statsmedel utgå;
2:o att, såsom bidrag till bestridande af kostnaden för hamnanlägg¬
ningen vid Lilla Värtan samt utförande af åtskilliga dermed samman¬
hängande och i kostnadsförslagen närmare angifna arbeten, hvilka äro
till nytta för statens jernvägstrafik och Stockholms kommun gemensamt,
men skola genom stadens försorg utföras, Stockholms stad må tillerkännas
ett belopp af 100,000 kronor, att utbetalas under loppet af år 1880,
mot rättighet för statens jernvägstrafik att för all framtid afgiftsfritt
begagna de å en kostnadsförslaget bifogad plansch II utmärkta sten-
kolsupplagsplatser, hvilka skola till Styrelsen för statens jernvägstrafik
af Stockholms stad öfverlemnas fullständigt planerade och enligt för¬
slaget försedda med kajer, vid hvilka 20 fot djupgående fartyg kunna
angöra; och
3:o att, under vilkor och förutsättning att Stockholms stad, enligt
åtagande, samtidigt med jernvägsbyggnaden företager och på sin be¬
kostnad fullbordar anläggandet å det föreslagna stället vid Lilla Värtan
af en hamn med tillhörande upplagsplatser jemlikt plan, som, uppgjord
efter hufvudgrunderna i det af Styrelsen för statens jernvägstrafik upp¬
rättade förslag, kan blifva af Eders Kongl. Maj:t faststäld, Stockholms
stad må, utan ersättning till statsverket, erhålla upplåtelse af de å en
planen bifogad karta, litt. K, dels med grön, dels med brun färg jemte
bokstäfverna C, D, F, E och I utmärkta områden af Djurgården med
vattnet derinvid, att tillträdas, de med bokstäfverna C och D beteck¬
17
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 49.
nade områden genast och det öfriga i den mån staden finnes deraf vara
i behof för hamnen eller för upplags- och byggnadsplatser, mot skyldig¬
het för staden att dels åt lifregementets dragoncorps bereda ny lämplig
lägerplats för en kostnad, ej öfverstigande 5,000 kronor; dels förvärfva
eller, till lämplig plats förflytta å denna mark nu uppförda byggnader,
hvaribland de lifregementets dragoncorps tillhöriga byggnader och den
i Lindarängen befintliga skottvall af sten; dels i den ordning, som kan
varda af Eders Kongl. Maj:t bestämd, utgifva ersättningar för intrång
och förlorade inkomster ej mindre till Djurgårdskassan, än äfven till
innehafva! e af boställen och enskilda lägenheter enligt de grunder, som
ofvan bestämts för dylika ersättningar af statsmedel; dels ock kostnads¬
fritt upplåta den staden tillhöriga mark, som kan blifva för jernvägs-
anläggningen, enligt faststäld plan, erforderlig; samt
slutligen för ändamålet beviljat och stält till Eders Kongl. Maj:ts
förfogande ett särskildt anslag till belopp af 1,350,000 kronor att utgå
med 750,000 kronor under år 1879 och 600,000 kronor under år 1880,
med rättighet för Eders Kongl. Maj:t att af det för år 1879 anslagna
belopp förskottsvis anvisa 100,000 kronor att utgå redan under inne¬
varande åic
Med underdånigt tillkännagifvande häraf framhärdar Riksdagen etc.
Stockholm den 20 Maj 1878.
Bil/, till Riksd. Prof. 1878. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 12 Raft.
3