Stats-Utskottets Utlåtande N:o 24.
1
N:o 24.
Ant, till Riksd. Kansli den 20 Febr. 1877, kl. 12 midd.
Utlåtande, angående föreslagna statsbidrag till vägars anläggning och
förbättring, bro- och hamnbyggnader samt vattenkommunikationer
äfvensom sjösänkningar och andra vattenaftappningsföretag.
(R. A.)
Kongl. Maj:t har, i sammanhang med afgifvet förslag till reglering af ut¬
gifterna under riksstatens sjette hufvudtitel, uti sin nådiga proposition om stats¬
verkets tillstånd och behof hos Riksdagen gjort framställning om de anslag, hvilka
Kongl. Maj:t ansett böra beviljas för utförande af väganläggningar och vägför-
bättringar, bro- och hamnbyggnader samt vattenkommunikationer äfvensom sjösänk-
ningar och andra vattenaftappningsföretag; och får Stats-Utskottet nu meddela
yttrande ej mindre öfver Kongl. Maj:ts nedan omförmälda, i berörda afseenden
gjorda nådiga framställningar, än ock öfver nedannämnda vid innevarande riksdag
rörande medels beviljande för väganläggningar väckta och till Stats-Utskottet
remitterade motion.
A. Väganläggningar och vägförbättringar.
l:o.
För anläggning af nya samt omläggning eller förbättring af backiga eller eljest
mindre goda vägar har Kongl. Maj:t uti ofvanberörda nådiga proposition föreslagit,
att Riksdagen måtte anslå och ställa till Kongl. Maj:ts förfogande 200,000 kronor.
I sammanhang härmed har Utskottet till behandling förehaft eu inom
Andra Kammaren åt Herr J. G. Granlund väckt och till Utskottet remitterad mo-
Bih. till Riksd. Prof. 1877. 4 Sam.1 1 Afd. 15 Raft. 1
2
Stats-Utslcoitets Utlåtande N:o 24.
tion (N:o 104), i hvilken instämt Herrar Johannes Andersson från Jönköpings län,
J. Erickzon, S. Johnson, J. M. Svenson från Östergötland, L. J. Larsson från Jön¬
köpings län, Magnus Andersson från Jönköpings län, J. Sandstedt från Kronobergs
län, Johan Fr. Carlsson från Kalmar län, J. V. Biesert, Jöns Pehrsson och Carl
Mejenqvist, deruti, med erinran om de stora uppoffringar, som redan blifvit gjorda
för anläggande af jernvägar, till ådagaläggande af behofvet äfven af vägförbättrin-
gar anförts, hurusom under sistlidne år funnits hos Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen
inneliggande ansökningar om anslag från samtliga länen för ifrågavarande ända¬
mål till belopp af öfver 1,000,000 kronor. Då nu endast 200,000 kronor funnes
för äudamålet anslagna, kunde endast lj-ä deraf erhålla del och således, hur ange¬
lägen eu dylik fråga än vore för många på kommunikationer vanlottade orter,
måste större delen deraf vänta flera år, innan dess tur komme.
På grund häraf har i motionen föreslagits, att de till bidrag för anläggning
af nya samt omläggning eller förbättring af backiga eller eljest mindre goda vägar
af Kongl. Maj:t för år 1878 äskade 200,000 kronor måtte af Riksdagen höjas till
300,000 kronor.
Såväl af protokollet öfver Civilärenden den 8 Januari 1877 (bil. n:o 5 a till
Kongl. Maj:ts nådiga proposition n:o 1, sid. 154) som af Väg-och Vattenbyggnads¬
styrelsens Utskottet delgifna generalförslag har Utskottet inhemtat, att, ehuru det
belopp af 200,000 kronor, hvartill ifrågavarande anslag blifvit under de senare
åren bestämdt, icke vore tillräckligt för understödjande af de många arbetsföre¬
tag, hvarom hos bemälda Styrelse ansökningar innelåge, anslaget för år 1878 till
sagda ändamål likväl, enär en del af de till dessa ansökningar hörande planer
vore så gamla, att de behöfde omarbetas eller åtminstone revideras, innan före¬
tagen kunde anmälas till erhållande af statsbidrag, icke af Styrelsen ansetts böra
ifrågasättas till högre belopp än tillförene.
På grund häraf hemställer Utskottet,
att Riksdagen, med afslag å Herr Granlunds m fl. mo¬
tion och bifall till hvad Kongl. Maj:t föreslagit, måtte till bi¬
drag för anläggning af nya samt omläggning eller förbättring af
backiga eller eljest mindre goda vågar till Kongl. Maj:ts disposi¬
tion för år 1878 anvisa 200,000 kronor.
2:o.
Till våganläggning mellan Lycksele och Stensele kyrkor i Westerbottens län be¬
viljade 1876 års Riksdag ett anslag af 95,000 kronor och anvisade deraf till utgå¬
ende under innevarande är 15,000 kronor.
Ifrågavarande arbete var ursprungligen, år 1871, af Majoren R. Schough
beräknadt till en anläggningskostnad af 99,700 kronor, hvilken summa år 1874 af
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 24.
3
honom ansågs böra höjas till 140,200 kronor. Till grund för den sålunda be¬
räknade förhöjningen låg den omständighet, att enligt Schoughs intyg ett mans-
dagsverk i dessa trakter stigit från 1 krona 60 öre till 2 kronor 25 öre samt
priset å ökedagsverken och materialier stigit i enahanda grad. Riksdagen ansåg
det emellertid ingalunda kunna tagas för gifvet, att det sålunda senast beräknade
höga arbetspris blefve gällande under hela den tid, hvarunder denna väganlägg-
ning komme att utföras, och fann, om ett motsatt fall inträffade, en motsvarande
nedsättning i anslagsbeloppet böra iakttagas, så att proportionen mellan stats¬
bidraget och socknarnes bidrag blefve ungefärligen densamma som beräknats.
I följd häraf blef anslaget beviljadt under vilkor att Kongl. Maj:t skulle ega
jemka anslagsbeloppet i den mån dagsverken och öfriga arbetskostnader kunde
under arbetstiden i någon betydligare mån nedgå, samt att Lycksele och Stensele
socknemän icke dess mindre vidblefve sitt åtagande att bygga och för framtiden
underhålla ifrågavarande vägsträcka.
I berörda afseende inhemtas af ofvan omförmälda protokoll öfver Civil¬
ärenden, sid. 143, att, enligt upplysning i ämnet från Kongl. Maj:ts Befallnings¬
hafvande i länet, någon till jemkning i anslagssumman för detta vägbyggnadsföre-
tag ledande nedsättning i priset å dagsverken och öfriga arbetskostnader icke
under nyssförflutna år egt rum.
Utskottet hemställer,
att, med bifall till Kongl. Maj:ts förslag, Riksdagen måtte
af detta anslag ytterligare anvisa för år 1878 ett belopp af
25,000 kronor.
3:o.
1876 års Riksdag beviljade, för anläggning af våg emellan Matarengi och Tur-
tula hyar inom Öfver Torneå socken af Norrbottens län, hvarför kostnaden beräknades
till 48,600 kronor, ett anslag af 32,400 kronor. Sedan i afräkning härå blifvit för
innevarande år af Riksdagen anvisade 17,683 kronor 50 öre, har Kongl. Maj:t hem¬
stält, att återstoden af förutnämnda anslag må under år 1878 lyftas med 14,716
kronor 50 öre.
Utskottet hemställer,
att hvad Kongl. Maj:t sålunda föreslagit må af Riksdagen
bifallas.
4:o.
Med anledning af en utaf Jokkmokks socknemän och åtskilliga ofvanför
Bredåker boende hemmansegare och byamän i Öfver Luleå socken hos Kongl.
4
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 24.
Maj:ts Befallningshafvande i Norrbottens län år 1871 gjord ansökan, att kompe¬
tent person måtte förordnas att verkställa undersökning och upprätta plan för
anläggning af häradsväg emellan Bredåkers hy, dit allmän väg från Luleå leder, och
Nedre Edefors, förordnades t. f. chefen i norra väg- och vattenbyggnads distriktet,
Majoren R. Schougli att verkställa denna förrättning. I April månad 1875 inkommo
till Kongl. Maj:ts bemälde Befallningshafvande från förrättningsmannen kartor,
kostnadsförslag och betänkande, utvisande att kostnaden för anläggning af berörda
väg, hvilkens längd utgjorde 4 mil 9,000 fot, uppginge till 63,000 kronor.
Efter det frågan om denna väganläggning förevarit hos Öfver Luleå häradsrätt
och häradsrätten afgifvit utlåtande i ämnet, meddelade Kongl. Maj:ts Befallnings¬
hafvande den 15 September 1875 utslag, hvarigenom Öfver Luleå härads vägbyggnads-
skyldige invånare tillförbundos, att med det bidrag af allmänna medel, som kunde
komma’; att beviljas, i enlighet med den upprättade planen bygga och, intilldess
annorlunda kunde varda vederbörligen förordnadt, underhålla ifrågavarande
häradsväg.
På häröfver af Öfver Luleå sockens väghållningsskyldige hemmansinnehafvare
förd klagan har Kongl. Maj:ts och Rikets Kammarkollegium genom utslag den 27
Januari 1876 förklarat, det kollegium, icke funne skäl göra annan ändring uti
Kongl. Maj:ts Befallningshafvandes öfverklagade utslag än att, med afseende å den
betydliga kostnad, som med ifrågavarande vägs anläggning och framtida under¬
håll vore förenad, anläggningen af samma väg förklarades böra ega rum endast i
det fall, att socknemännen erhölle bidrag dertill af allmänna medel till så stort
belopp, som för dylika väganläggningar vanligen hittills beviljats.
Sedan detta utslag vunnit laga kraft, hafva en del Öfver Luleå socknemän
hos Kongl. Maj:ts Befallningshafvande i Norrbottens län anhållit att, enär det
för utvecklingen och tillgodogörandet af den inom socknen ofvanför Bredåker lig¬
gande trakts naturtillgångar vore af synnerlig vigt, att berörda väganläggning snart
komme till utförande, Kongl. Maj:ts Befallningshafvande måtte hos Kongl. Maj:t
göra underdånig framställning om anvisande af erforderligt statsbidrag till före¬
tagets utförande.
Kongl. Maj:ts Befallningshafvande har derefter till Kongl. Maj:t öfverlemnat
berörda ansökning jemte ofvannämnda af Majoren Schough upprättade plan, samt
dervid för egen del hufvudsakligen andragit: att förbindelsen emellan kusten och
de inre delarne af Öfver Luleå och Jokkmokks socknar vore allt annat än tids¬
enlig, i det densamma under sommaren hindrades och uppehölles af omlastningar
och forsling öfver land samt af svårigheten att utan tidsutdrägt erhålla dragare
för färdens fortsättande och under vintern vore särdeles svår till följd deraf att
vägen, som ginge efter Lule eif, hvarå vindarne hade fritt spelrum, icke på något
sätt och med någon kostnad kunde hållas i farbart skick; att härtill komme att
vid tiden för isläggning och islossning all samfärdsel under flera dagar af året
Stats- Utskottets Utlåtande N:o 24.
5
vore stängd samt derjemte under veckor förenad med lifsfara; att genom anlägg¬
ning af omförmälda väg från Bredåker till Hedra Edefors dessa olägenheter skulle
helt och hållet uudanrödjas för större delen af den befolkning, som bodde i det
inre af Öfver Luleå socken, och till en betydlig del minskas för den öfriga delen
deraf samt för befolkningen i Jokkmokks socken; att den folkmängd, som direkt
och indirekt .skulle få gagn af vägen mellan Bredåker och Nedre Edefors upp-
ginge inom Öfver Luleå socken, enligt uppgift från häradsskrifvaren i orten, till
1,722 personer och uti Jokkmokks socken till 2,237 personer; att vägen komme
att genomgå och beröra folkrika byar samt leda genom trakter, der odlingen
redan till följd af verkstäld afvittring och laga skiften rastlöst fortginge och der
befolkningen, ifrån att under förflutna tider hafva liemtat mycket af det, som
kräfts för lifsuppehället, från arbete med och försäljning af skogsalster, mer och
mer vändt sig till jordbruket, hvilket genom omsorgsfullare skötsel och genom
vidsträckta uppodlingar visat sig vara den säkraste inkomstkällan; att, om nu
ifrågavarande väg komme till stånd, sådant jemväl för staten blefve af stort gagn
derigenom, att den stora skogsegendom, staten egde i Jokkmokks socken och öfra
delen af Öfver Luleå socken, beqvämare skulle kunna af dem, som der erhöll af-
verkningsrätt, åtkommas, hvaraf åter ett ökadt värde å skogarne skulle följa; samt
att på grund häraf Ivongl. Maj:ts Befallningshafvande i underdånighet anhölle, att
Kong]. Maj:t för anläggning af häradsväg emellan Bredåker och Nedre Edefors
måtte bereda bidrag af allmänna medel till belopp af 42,000 kronor, motsvarande
två tredjedelar af den utaf Majoren Schough beräknade anläggningskostnaden,
bo,000 kronor.
Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader, som lemnat den upp- *
rättade planen utan någon anmärkning, har likaledes hemstält, att Kongl. Maj:t
måtte al Riksdagen äska det af Kongl. Maj:t.s Befallningshafvande föreslagna be¬
lopp, och att deraf för år 1878 anvisades 12,000 kronor, hvilket syntes tillräckligt
för arbetets påbörjande.
Slutligen har Skogsstyrelsen i ämnet sig utlåtit och dervid, med erinran
att Kronans skogar inom Jokkmokks och Luleå revier uppginge till omkring 4 lj2
millioner qvadratref, jemväl tillstyrkt, att statsbidrag för samma väganläggning
måtte i nåder beviljas.
Då ifrågavarande väganläggning vore af stor vigt ej blott för samfärdseln
inom den ort, hvarigenom vägen skulle framgå, utan äfven för staten till följd
deraf, att tillträdet till dess betydliga skogstrakter inom Öfver Luleå och Jokk¬
mokks socknar skulle medelst vägen underlättas; och då, såsom Styrelsen för all¬
männa väg- och vattenbyggnader anmärkt, den beräknade kostuaden för denna
väganläggning, 63,000 kronor, syntes, i förhållande till våglängden, vara särdeles
billig, har Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att, såsom understöd för anläggning
emellan Bredåker och Nedre Edefors inom Öfver Luleå socken af Norrbottens
6
Stats- Utskottets Utlåtande N:o 24.
län af ny väg i enlighet med den af Majoren Schougli upprättade plan, be¬
vilja ett anslag till belopp af 42,000 kronor samt häraf till utgående under år
1878 anvisa 12,000 kronor.
Utskottet, som vid granskning af de ärendet rörande, Utskottet delgifna
handlingar ej funnit något att erinra mot hvad sålunda blifvit föreslaget, hem¬
ställer,
att Riksdagen, med bifall till Kongl. Maj:ts förslag, må,
såsom understöd för anläggning emellan Bredåker och Nedre
Edefors inom Öfver-Luleå socken af Norrbottens län af ny
väg i enlighet med derför af Majoren Schough upprättad plan,
bevilja ett anslag till belopp af 42,000 kronor samt häraf till
utgående under år 1878 anvisa 12,000 kronor.
5:o.
Redan år 1871 upprättades af Distriktsadjutanten i Norra väg- och vatten-
byggnadsdistriktet, Löjtnanten A. F. O. Cederberg, enligt förordnande af Kongl.
Maj:ts Befallningshafvande i Vesterbottens län, betänkanden och kostnadsförslag
jemte plan- och profilritningar för anläggning såväl af väg utefter Vindelelfven från
Sorsele kyrka till Strycksele by i Degerfors socken, som ock af en från denna väg utgå¬
ende sidoväg till Lycksele.
För den förstnämnda vägen, utgörande eu sträcka af 17.67 mil, beräknades
anläggningskostnaden då till 429,680 kronor, och i de två alternativa förslag, som
för sidovägen till Lycksele upprättades, upptogs kostnaden för denna väg enligt
det sedennera godkända, här nedan omnämnda alternativet till 86,000 kronor.
Öfver förenämnda förslag har sedermera Kongl. Maj:ts Befallningshafvande
inhemtat yttranden af Sorsele, Degerfors och Lycksele socknemän, som vid utlysta
kommunalstämmor förklarat sig vilja, mot åtnjutande af ett statsbidrag af utaf
den beräknade kostnaden och under vilkor att byggnadstiden utsträcktes till minst
sex år, hvar inom sin socken bygga och för framtiden underhålla ifrågavarande
vägsträckor.
Kongl. Maj:ts Befallningshafvande har derefter uti en till Kongl. Maj:t in¬
sänd skrift öfverlemnat förberörda, af Löjtnanten Cederberg upprättade, betän¬
kanden och kostnadsförslag med tillhörande plan- och profilritningar, jemte de
vid förenämnda kommunalstämmor hållna protokoll, och dervid andragit, att Sor¬
sele socken, hvars folkmängd utgjorde omkring 1,700 personer, ännu vore i saknad
af utfartsväg, hvilket förhållande icke egde rum med någon annan socken inom
länet med undantag af Stensele, hvarifrån likväl väg komme att byggas till Lyck¬
sele, sedan sistlidet års Riksdag, i anledning af Kongl. Maj:ts derom framstälda
nådiga proposition, för detta ändamål beviljat anslag; att behofvet afkommunika-
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 24.
7
tioner gjorde sig gällande i synnerhet i Lappmarken, som, dem förutan, icke
kunde tillgodogöra sig sina tillgångar eller vinna önskvärd förkofran i afseende å
jordbruk och andra näringar; samt att Kongl. Majrts Befallningshafvande alltså
hemstälde, att Kongl. Maj:t täcktes till Riksdagen aflåta nådig proposition om
anvisande al ett anslag, motsvarande tva tredjedelar af kostnaden för ifråga¬
varande väganläggningar.
Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader har uti underdånigt me¬
morial den 3 Oktober 1876 yttrat, att, då anläggningen af den nu ifrågasatta
vägen från Sorsele till Strycksele jemte biväg till Lycksele skulle gemensamt med
förutnämnda, med statsbidrag understödda, väganläggning mellan Lycksele och
Stensele förfullständiga vägförbindelserna inom Westerbottens län, Styrelsen an-
såge sig böra på det lifligaste förorda den nu föreslagna vägbyggnaden och att
alltså Styrelsen, som vid planens granskning icke funnit skäl till anmärkning
hvarken med hänsigt till vägens sträckning och profilering eller i afseende å
kostnadsberäkningen, tillstyrkt, att nådig framställning till Riksdagen måtte af-
låtas om beviljande af ett bidrag till företaget af 3/3 utaf den till sammanlagdt
515,680 kronor beräknade anläggningskostnadssumman, att med jemnadt belopp
af 343,780 kronor utgå. i den mån Riksdagen år efter år pröfvade skäligt.
Slutligen har Skogsstyrelsen uti infordradt underdånigt utlåtande den 23
November sistlidet år anfört: att, jemte det den ifrågavarande väganläggningen
komme att underlätta skogsförvaltningen, hvilket i och för sig vore af vigt, den¬
samma skulle för kronoskogarna blifva åt särskild betydelse i följd af den lättnad
som för anskaffandet af förnödenheter derigenom bereddes dem, hvilka å kronans
skogar för längre eller kortare tid förvärfvat afverkningsrätt, och hvilken i sin
män äfven måste gynsamt inverka på skogarnes afkastning.
Lika med Kongl. Maj:t finner Utskottet vigten och behöfiigheten af nu
ifrågavarande väganläggning vara i ögonen fallande och hemställer alltså,
att, med bifall till Kongl. Maj:ts i sådant afseende gjorda
förslag, till utförande, i enlighet med den af Löjtnanten Ce-
derberg upprättade plan, af väganläggning från Sorsele kyrka
till Strycksele by jemte sidoväg från Lycksele öfver Ulriks¬
dal, Carlgård, Husbondliden och Ruskträsk må af Riksdagen
beviljas ett anslag till belopp af 343,780 kronor, samt att
för arbetenas påbörjande, till utgående under år 1878 må
anvisas 24,093 kronor 86 öre.
8
Stats-UtsJcottets Utlåtande N:o 24.
B. Bro- och hamnbyggnader samt vattenkommunikationer.
6:o.
För understödjande af mindre hamn- och brobyggnader samt upprensning af åai
och farleder har Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att för år 1878 anvisa samma
belopp, som för år 1877 beviljats, eller 20,000 kronor.
Utskottet hemställer,
att Kongl. Maj:ts berörda förslag må af Riksdagen bi¬
fallas.
7:o.
1876 års Riksdag beviljade, på enskilda motionärers framställning, för år
1877 ett extra anslag af 30,000 kronor, att af Kongl, Maj:t användas till under¬
stöd för byggandet af smärre båtlicimnar, af sedda för fiskarenas behof vid de större
fiskelägena i riket mot vilkor att åt hvarje fiskeläge, som af detta anslag erhölle
‘del, endast anvisades högst 2/3delar af de belopp, lägets båthamn, enligt upp-
rättadt och godkändt kostnadsförslag beräknats kosta, och fiskelägets invånare i
öfrigt förbunde sig att genom verkställande af arbete eller pa annat sätt anskaffa
minst den tredjedel, som för båthamnens åstadkommande vore behöflig utöfver det
beviljade anslaget.
Enär såväl Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen som Fiskeriintendenten vits¬
ordat anslagets fortfarande behöflighet, har Kongl. Maj:t äskat dess utgående äf¬
ven för år 1878 med oförändradt belopp 30,000 kronor.
Utskottet hemställer,
att, med bifall härtill, till understöd för byggande vid
större fiskelägen af smärre båthamnar må för år 1878 ställas
till Kongl. Maj:ts förfogande ett anslag af 30,000 kronor.
8:o.
Till fullbordande af hamnanläggningen vid Trelleborg beviljade Riksdagen år
1875 ett anslag utan återbetalningsskyldighet af 100,000 kronor, att utbetalas med
eu femtedel under hvarje af åren 1876—1880.
I enlighet med Kongl. Maj:ts förslag får Utskottet hemställa,
att Riksdagen må af berörda anslag till utgående under
år 1878 anvisa 20,000 kronor.
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 24.
9
9:o.
1876 års Riksdag beviljade till utförande af hamnbyggnad vid Glömt nen i Hal¬
lands län ett anslag af 33,300 kronor att utgå under åren 1877 och 1878, samt
anvisade, i afräkning å samma anslag, för innevarande år 17,300 kronor.
Till fölJd häraf har Kongl. Maj:t föreslagit och hemställer Utskottet,
att Riksdagen ma till utgående under år 1878 anvisa af
nämnda anslag återstående 16,000 kronor.
10:o.
k Öl förändning och utvidgning af hamnen vid Råå fiskeläge inom Malmöhus lön
beviljade 1876 års Riksdag ett anslag af 50,000 kronor, att utgå med hälften un¬
der år 1877 och med återstoden under år 1878.
På grund häraf hemställer Utskottet,
att, med bifall till Kongl. Maj:ts förslag, Riksdagen må
till utgående under år 1878 anvisa af nämnda anslag återstå¬
ende 25,000 kronor.
11 :o.
Till utförande af föreslagna kajbyggnads- och muddringsarbeten vid den så kalla¬
de kofferdihamnen i Karlskrona beviljade 1876 års Riksdag staden Karlskrona ett
lån af 200,000 kronor, att af Riksgäldskontor utbetalas med en femtedel årligen
under fem år, räknaed från och med år 1877.
I enlighet med Kongl. Maj:ts förslag hemställer Utskottet,
att Riksdagen må i ytterligare afräkning å samma lån
till utgående under år 1878 anvisa 40,000 kronor.
12:o.
Såsom bidrag till utförande af arbeten till förbättrande af hamnen vid
Oscarshamn har Kongl. Maj:t i den nådiga propositionen angående statsverkets
tillstånd och behof föreslagit beviljande af dels ett anslag af 40,000 kronor, dels
ett lån af 40,000 kronor. Och kommer Utskottet framdeles under riksdagens
lopp att härom afgifva särskildt yttrande.
c. Sjösänkningar och andra vattenaftappningsföretag.
13:o.
Uti ofvannämnda nådiga proposition har Kongl. Maj:t föreslagit, att till
understödjande medelst anslag utan återbetalningsskyldighet af sådana myrutdikrängar och
Bil. till Riksd. Prof. 1877. 4 Sami. 1 Afd. 15 Höft. 2
10
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 24.
vattenaftappning av, som företrädesvis afse att minska frostländigheten, måtte anvisas
samma belopp som under de senare riksdagarne för enahanda ändamål beviljats,
eller 80,000 kronor.
Utskottet hemställer,
att, med bifall till Kong]. Maj:ts förslag, till understöd¬
jande af sådana myrutdikmngar och vattenaftappningar, som
företrädesvis afse att minska frostländigheten, må’ för år
1878 beviljas ett anslag utan återbetalningsskyldighet af
80,0C0 kronor.
14:o.
Till befrämjande medelst lån af utdikningar och aftappningar af sänka trakter
och sjöar till beredande af o äling sföretag har Kong!. Maj:t äskat enahanda belopp,
som af sistlidna årens Riksdagar beviljades, eller 100,000 kronor.
Väg- och vattenbyggnadsstyrelsen har upplyst, att någon tillväxt i de in¬
komna ansökningarne om lån från ifrågavarande fond icke på de senare åren
förekommit; och hemställer Utskottet,
att Riksdagen måtte til' Kongl. Maj:ts disposition för år
1878 anvisa 100,000 kronor, att utgå såsom lån till befräm¬
jande af utdikningar och aftappningar af sänka trakter och
sjöar till beredande af odlingsföretag.
15:o.
Beträffande slutligen såväl vilkor en för erhållande och åtnjutande af statsbidrag
till allmänna arbeten som kontrollen å arbetenas utförande enligt faststälda planer, hem¬
ställer Utskottet,
att, på sätt Kong]. Maj:t föreslagit, nu gällande allmänna
vilkor och föreskrifter i afseende å de statsbidrag, som blifvit
anvisade för väganläggningar och vägförbättringar, brobygg¬
nader, hamnanläggningar, vattenkommunikationer samt sjö¬
sänkningar och andra vattenaftappningsföretag, hvilka före¬
skrifter och vilkor innefattas i Riksdagens underdåniga skrif-
velser den 23 Maj 1873 (N:is 67, mom. 8:o, och 68), den 23
April 1874 (N:o 27, mom. 11) samt den 5 Maj 1876 (N:o 26,
mom. 12), fortfarande skola blifva gällande.
Stockholm den 20 Februari 1877.
På Stats-Utskottets vägnar:
Carl Ekman.
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 24.
11
Sammandrag af de uti Stats-Utskottets utlåtande N:o 24 tillstyrkta
statsbidrag för väganläggningar och vägförbättringar, bro- och
hamnbyggnader samt vattenkommunikationer äfvensom
sjösänkningar och andra vattenaftappningsföretag.
A. Väganläggningar ocli väg¬
förbättringar:
Till fond för anläggning af nya
samt omläggning eller förbättring
af backiga eller eljest mindre
goda vägar ......
|
Anslag.
|
Lån.
|
Summa
anslag.
|
Summa
lån.
|
Summa an¬
slag och lån.
|
200,000
25.000
14,716
12.000
24,093
:
|
■
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Till väganläggning mellan Lyck¬
sele och Stensele kyrkor i Vester-
bottens län......
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
För anläggning af väg mellan
Matarengi och Turtula byar i
Ofver-Torneå socken af Norr¬
bottens län.....
|
50
|
|
|
|
|
|
|
|
|
För anläggning emellan Bredåker
och Nedre Edefors inom Öfver-
Luleå socken af Norrbottens
län af ny väg 42,000 kronor,
deraf till utgående under år
1878 anvisats.........
|
|
|
|
|
.
|
|
|
|
För väganläggning från Sorsele
kyrka till Strycksele by jemte
sidoväg från Lycksele öfver Ul¬
riksdal, Carlgärd, Husbondliden
och Ruskträsk 343,780 kronor,
deraf till utgående under år
1878 anvisats......
|
86
|
|
|
175,810
|
36
|
i
1
|
|
175,810
|
36
|
|
|
|
—
|
|
Transport
|
|
|
|
|
175,810
7 1
|
36j
|
— 1
|
|
275,810
|
36
|
12
Stats-Utsicottets Utlåtande N:o 24.
|
Anslag.
|
Lån.
|
Summa
anslag.
|
Summa
lån.
|
Summa an¬
slag och lån.
|
Transport
B. Bro- och hamnbyggnader:
Till fond för understödjande af
mindre hamn- och brobyggnader
samt upprensning af åar och
|
20,000
|
|
|
|
275,810
|
36
|
|
|
275,810
|
36
1
|
Till fond för byggaudet af smärre
båtliamnar, afsedda för fiskare¬
nas behof vid de större fiskelä¬
gena i riket ............
Till fullbordande af hamnanlägg¬
ningen vid Trelleborg......
Till utförande af hamnbyggnad
vid Glommen i Hallands län. .
För förändring och utvidgning
af hamnen vid Råå fiskeläge inom
Malmöhus lä.n..........
|
30.000
20.000
16,000
25,000
|
—
|
—
|
—
|
|
|
|
|
|
|
Till utförande af föreslagna kaj¬
byggnads- och muddring sarbeten
vid den så kallade kofferdtham-
neti i Karlskrona.........
|
|
|
40,000
|
|
111,000
|
|
40,000
|
|
151,000
|
'
|
C. Sjösänkningar och andra
vattenaftappningsföretag:
Till fond för myrutdikningar och
vattenaftappningar till förmin¬
skande af frostländigheten....
Till fond för understödjande af
utdikningar och aftappningar af
sänka trakter och sjöar till bene-
|
80,000
|
—
|
100,000
|
—
|
80,000
|
|
100,000
|
|
180,000
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Summa kronor
|
|
|
—
|
—
|
466,810
|
36
|
140,000
|
|
606,810
|
36
|
Stockholm, tryckt hos A. L. Normans Boktryckeri-Aktiebolag, 1877.