Motioner i Andra Kammaren, N:o 119.
11
N:o 119.
Af Herrar Carl Ifvarsson, C. A Jönsson, A. Ohlson, S. B
Brunn, A. M. Lundberg och I. Ly tikens: Om un
derstöd för jemn ägs anläggning från lämplig punkt vid
jernväg i Skåne till Göteborg.
Inseende vigten af att provinsen Halland i snar framtid kommer i åt
njutande af nutidens snabbare kommunikationsanstalter, jernvägar, har länets
landsting beslutat anslag af 1,250,000 kronor till befrämjande af jernvägs-
bygguader inom länet och tillsatt eu komité, som eger att i alla hänseen¬
den taga frågan om hand och särskilt fått åt sig uppdraget att hos Kongl.
Maj:t i underdånighet anhålla, det Kongl. Maj:t täcktes till innevarande Riks¬
dag aflåta nådig proposition om statsbidrag till nämnda företag. Komité!)
bär i senare hänseendet fullgjort sitt uppdrag, men huruvida någon propo¬
sition i ämnet är att till Riksdagen förvänta eller icke, är ännu obekant. Af
sådan anledning varder frågan härigenom understäld Riksdagens pröfning.
Landstingets beslut afser förnämligast en jernväg genom hela länet från nå¬
gon lämplig anknytningspunkt vid i Skåne anlagd jernväg till Göteborg af
omkring 20 mils längd och med 4,83 fots spårvidd.
Att eu så betydlig och kostsam jernvägsanläggning icke kan åstad¬
kommas utan statens kraftiga medverkan, är väl obestridligt, äfven om i be¬
traktande tages, att Hallands län under de senare 20 a 30 åien, må hända
iller än många andra orter i landet under enahanda förhållanden, ut\ecklat
sig i ekonomiskt hänseende. För länets framtida utveckling i jemnbredd med
andra, med jernvägar försedda, orter äro dock sådana kommunikationsanstaltci
af behofvet högeligen påkallade. Men det är icke ensamt och ej ens hufvud¬
sakligen för Halland, som den ifrågavarande jeruvägen är af vigt; det är nem¬
ligen af ännu större vigt för samfärdseln i allmänhet samt med och emellan
12
Motioner i Andra Kammaren, TV: o I7Ö.
grannländerna Norge och Danmark, att en jernväg anlägges i oinförmälda ligt
ning så afpassad, att en fortsättning af den lämpligen kan ega rum till
norska gränsen; och torde densamma derföre med fullt skäl kunna anses så¬
som en stambana, i synnerhet då äfven i betraktande tages den stora fördel
uti strategiskt hänseende en sådan jernväg bör komma att medföra.
Med anledning häraf, samt med tillkännagifvande att kostnadsförslag
och öfriga ärendet rörande handlingar skola öfverlcmnas till det Utskott, som
får denna motion till behandling, tillåta vi oss härmed vördsamt föreslå,
att Riksdagen, till befrämjande af eu jern vägsbyggnad
med 4,83 fots spårvidd, utgående från någon lämplig an¬
knytningspunkt vid jernväg i Skåne och sträckande sig
genom Hallands hela längd till staden Göteborg, ville på
ändamålsenligt sätt lemna erforderligt bidrag, i hvilken hän¬
seende vi hemställa, att den af Hallands landsting utta¬
lade önskan måtte villfaras och således 1,500,000 kronor
statsanslag utan återbeftalningsskyldighet och två tredjede¬
lar af byggnadskostnaden såsom lån på billiga vilkor be¬
viljas det bolag, som utför ifrågavarande jeruvägsbygguad.
Stockholm den 29 Januari 1876.
Carl lfvarsson. C. A. Jönsson. A. Ohlson
A. M. Lundberg. I. Lyttkens.
S. B. Bruhn.