Stats-Utskottets Utlåtande N:o 68.
1
N:o 68.
Ank. till Rikssd, Kansli den 22 April 1875, kl, 1 e. in.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Maj:ts Proposition angående in¬
dragning af Kommers-kollegium och inrättande, i dess
ställe, af ett nytt embetsverk, benämndt Kongl. Styrelsen
färghandeln och näringarne, m. m.
(2:dra U. A.)
Uti underdånig skrifvelse den 17 Maj 1874 anhöll då församlade
Riksdag det Kongl. Maj:t täcktes taga frågan om Kommers-kollegii in¬
dragning eller förändrade organisation under förnyad ompröfning och till
nästa Riksdag framlägga de förslag i ämnet, hvartill omständigheterna
kunde föranleda. Sedan den utaf Kongl. Maj:t med anledning af nämnda
underdåniga framställning under den 5 derpå följde Juni för utredning
af förevarande fråga tillsatta komité den 13 sistlidna Januari till Kongl.
Maj:t afgifvit betänkande och förslag i ämnet, samt vederbörande embets-
myndigheter med häröfver infordrade underdåniga utlåtanden till Kongl.
Maj:t inkommit, har Kongl. Maj:t genom nådig proposition (N:o 31) före¬
slagit Riksdagen:
att Kommers-kollegium måtte vid slutet af innevarande år indragas;
att för öfvertagande af de Kommers-kollegium för närvarande ålig¬
gande göromål, med undantag af dem, hvilka, enligt redan verkstäld och
än vidare skeende utredning, kunde öfverflyttas å andra redan befintliga
embetsmyndigheter, måtte inrättas ett nytt embetsverk, benämndt Kongl.
Styrelsen för handeln och näringarne och bestående tills vidare af en
generaldirektör och chef med allena beslutanderätt samt tre föredragande
Bih. till Biktd. Prof. 1875. 4 Sand. 1 Afd. 31 Höft. 1
2
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 68.
och rådgifvande ledamöter, kallade byråchefer och berättigade att emot
chefens beslut sig reservera och, då fråga vore om afgifvande af under¬
dåniga utlåtanden eller förslag till Kongl. Maj:t, låta desamma af sina
reservationer åtföljas;
att den nya Styrelsen, biträdd tills vidare af tre byråsekreterare,
en arkivarie och registrator, två statistiska aktuarier samt nödigt antal
extra ordinarie tjensteman och skrifbiträden äfvensom en juridisk om¬
budsman och en teknisk rådgifvare, måtte vid ingången af nästkommande
år 1876 träda i verksamhet;
att den å sjette hufvudtifeln förekommande anslagstiteln: '»Kommers-
kollegium», under hvilken för närvarande vore uppförda, och till en summa
sammanräknade, dels anslaget till sjelfva Kommers-kollegium och dels
anslaget till bergsstaten, måtte i nästkommande års riksstat fördelas ä tvänne
titlar, nemligen »Styrelsen för handeln och näring änne» och »Bergsstaten»
samt under den förra uppföras 49,000 kronor och under deri senare
29,500 kronor;
att Riksdagen måtte för upprätthållande af nämnda Styrelse enligt
specialstat, som Kongl. Maj:t skulle ega tills vidare för hvarje år fastställa,
till Kongl. Maj:ts disposition anvisa, utöfver nyss omförmälda 49,000
kronor, ytterligare på extra stat 16,000 kronor, deri inbegripet det
belopp af 10,040 kronor, som Kongl. Muj:t uti nådiga propositionen an¬
gående statsverkets tillstånd och behof hade äskat för att komma i tillfälle
tilldela Kommers-kollegii ledamöter och dess med statsmedel aflönade
embets- och tjensteman tillfällig löneförbättring för år 1876 och hvilket
belopp, i händelse af Kommers-kollegii indragning, icke kom me att för
först afsedda ändamålet erfordras; samt
att de med statsmedel aflönade ledamöter, embets- och tjensteman
i Kommers-kollegium, hvilka hade ovilkorliga fullmakter å sina befatt¬
ningar och icke korame att i den nya Styrelsen anställas, måtte berättigas
att från allmänna indragningsstaten uppbära de löner, som för befatt-
ningarrie voro i faststäld lönestat upptagna, dock med vilkor, att, i hän¬
delse de efter förflyttning till indragningsstaten blefvo befordrade till
andra tjenstår med löner på rikets stat, de skulle vara pligtige att i allo
frånträda lönerna på indragningsstaten, derest dessa understego eller voro
lika med de nya lönerna, samt att å de förra vidkännas motsvarande
afdrag, i den mån de öfverstego berörda nya löner;
hvarjemte, under förutsättning af bifall till denna nådiga proposition,
Kongl. Maj:t, som ansåg den nya Styrelsen böra sättas i vexelverkan med
näringarnes idkare, förklarat Sig vilja framdeles, efter det Styrelsen blifvit
i ämnet hörd, bestämma den ordning, hvari ombud för näringarne och
Stats-Utskottels Utlåtande N:o 68.
3
yrkesbildningen skulle träda i förbindelse med Styrelsen och deltaga i
dess embetsverksamhet.
Frågan om Kommers-kollegii indragning eller förändrade organisation
har, fristående eller i sammanhang med den mera omfattande frågan om
eu genomgripande förändring af samtliga styrelseverkens organisation, ända
från 1809—1810 årens riksmöte ofta utgjort föremål för så väl regeringens
som folkrepresentationens ompröfning. Då emellertid så väl det betänkande,
som deri 26 Maj 1859 afgafs af den då för behandling af frågan om för¬
ändrad organisation af rikets styrelse-och förvaltningsverk tillsatta komité,
som äfven det af den nu senast för behandling särskilt af frågan om
Kommers-kollegii indragning eller förändrade organisation tillsatta komitén
afgifna betänkande fullständigt redogöra för den historiska utvecklingen
af förevarande fråga, har Utskottet ansett sig, för undvikande af vid-
lyftighet, kunna i detta afseende blott hänvisa till berörda båda komité-
betänkanden, och får alltså omedelbarligen yttra sig i afseende å Kongl.
Maj:ts i ämnet nu gjorda nådiga framställning.
Den omständighet, som härvid i första rummet synts Utskottet böra
tagas i betraktande, är möjligheten att till andra redan befintliga embets¬
myndigheter öfverflytta åtskilliga af de Kommers-kollegium för närvarande
åliggande göromål. Utskottet tillåter sig i detta hänseende erinra, huru¬
som Riksdagens år 1870 församlade revisorer uti sin till 1871 års lag¬
tima Riksdag afgifna berättelse angående verk stål d granskning af de
under Kommers-kollegii förvaltning eller kontroll stälda fonder och medel
framstält ett ganska utförligt förslag i detta syfte. Att denna fråga jemväl
varit af Kongl. Maj:t uppmärksammad, visar den nu afgifna nådiga pro¬
positionen, enligt hvilken den föreslagna nya Styrelsen för handeln och
näringarne vore afsedd att öfvertaga de Kommers-kollegium för när¬
varande åliggande göromål, med undantag af dem, hvilka, enligt redan
verkstäld och än vidare skeende utredning, skulle kunna öfverflyttas å
andra redan befintliga embetsmyndigheter. Af departementschefens till
det den nådiga propositonen bilagda statsrådsprotokoll afgifna yttrande
har Utskottet inhemtat, att de ärenden, hvilka enligt redan verkstäld
utredning skulle kunna till andra nu befintliga embetsmyndigheter öf¬
verflyttas äro: a) förvaltningen af manufakturförlagslånefonden samt de
af spelkortsstämplingen föranledda, Kommers-kollegium åliggande bestyr,
hvilka båda slag af ärenden skulle öfverflyttas å Statskontoret, utan att
åtminstone någon nämnvärd ny kostnad deraf borde uppkomma; b) ären¬
4
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 68.
den rörande navigationsskolorna och deras inspekterande, hvilka skulle
kunna öfvertagas af Sjöförsvars-departementet eller någon derunder sor¬
terande myndighet; c) de Kommers-kollegium för närvarande tillhörande
göromål angående sjömanshusen, hvilka skulle kunna öfverflyttas å För¬
valtningen af sjöärendena, utan att detta embetsverks ordinarie personal
derföre behöfde förstärkas; samt d) de besvär, hvilka, enligt stadgandet
i § 28 af Kongl. kungörelsen den 29 Januari 1864 angående inrättandet
af en pensionsanstalt för befälhafvare, styrmän och annat sjöfolk å svenska
till utrikes fart använda segel- eller ångfartyg, äfvensom för maskinister
och eldare å sistnämnda slags fartyg, för närvarande öfver de af inrätt¬
ningens direktion vidtagna beslut, som angå rättigheten till och vilkoren
för pensions åtnjutande, anföras hos Kommers-kollegium, hvilka besvär,
för den händelse Kommers-kollegium komme att indragas och ersättas af
den föreslagna nya Styrelsen, skulle kunna fullföljas omedelbart hos
Finans-departementet, hvarest för närvarande klagan öfver Kommers-
kollegii beslut i dessa mål anhänggiggöres. — Dessa nu angifna ärenden
äro de som, enligt departementschefens omförmälda anförande, nu skulle
kunna till redan befintliga embetsmyndigheter öfverflyttas. Utskottet
föreställer sig emellertid, att ett dylikt förhållande kan vid närmare un¬
dersökning finnas ega rum med åtskilliga af Kommers-kollegii öfriga
göromål, till hvilken uppfattning Utskottet hemtat stöd dels af ofvan
berörda uttryck i den nådiga propositionen, dels ock deraf att departe¬
mentschefen i åberopade anförande till statsrådsprotokollet så väl (se
pag. 20 och 21) antydt, att någon del af de Kommers-kollegium nu ålig¬
gande konsulsärenden skulle kunna anses böra framdeles öfverflyttas till
den i Utrikes-departementet befintliga handels- och konsulatafdelning, samt
att förvaltningen af manufaktur-, tull- och konfiskations- samt Eskilstuna
fristadsmedel jemte anslaget till reseunderstöd åt fabriks- och handtverks-
arbetare kunde af Statskontoret öfvertagas, som ock (se pag. 22) gjort
underdånig anmälan derom, att den beredning, som grundlagsenlig! borde
föregå underdånig föredragning af det särskilda betänkande och förslag
angående den lägre tekniska undervisningen i riket, hvilket blifvit den
21 November 1874 af dertill utsedde komiterade afgifvet, ännu icke hunnit
åstadkommas.
Af hvad sålunda förekommit har Utskottet ej kunnat undgå att
draga den slutsats, att den grundliga och uttömmande utredning rörande
möjligheten att till andra redan befintliga embetsmyndigheter öfverflytta
en större del af de Kommers-kollegium nu åliggande göromål, hvilken,
enligt Utskottets förmenande, bör föreligga innan frågan om Kommers-
kollegii ersättande af ett nytt embetsverk med helt och hållet förändrad
Stats- Utskottets Utlåtande N:o 68.
5
organisation företages till pröfning, ej ännu blifvit verkstäld. Det synes
Utskottet icke kunna anses lämpligt att inrätta ett nytt embetsverk för
att öfvertaga göromål, om hvilka man ej vet, huruvida de skola komma
att af samma embetsverk handläggas någon längre tid eller om icke en
större eller mindre del af desamma snart no g skall befinnas böra deri¬
från afskiljas. Utskottet kan ej underlåta att framhålla vigten deraf att
en omfattande och fullständig utredning först egnas åt den frågan, hvilka
af Kommers-kollegii nuvarande göromål äro af beskaffenhet att icke
kunna af befintliga embetsrnyndigheter öfvertagas och för hvilka alltså
en ny sådan ovilkorligen erfordras, i synnerhet som Utskottet föreställer
sig att det nya embetsverket i så fall skulle kunna i ej ringa mån in¬
skränkas mot hvad nu blifvit föreslaget, samt den derför erforderliga kost¬
naden alltså äfven kunna nedsättas.
Denna sida af frågan, den ekonomiska, har jemväl synts Utskottet
förtjent af mycken uppmärksamhet. Utskottet tillåter sig härvid till en
början erinra, hurusom anslagen till Kommers-kollegium och bergssta¬
ten i orterna för närvarande äro sammanförda till en gemensam summa
och uti den för innevarande år af Riksdagen utfärdade riksstat utförda
till ett belopp af 78,500 kronor, deraf på kollegium belöpa 49,000 kro¬
nor och på bergsstaten 29,500 kronor. Till förenämnda belopp, 49,000
kronor, bör emellertid ytterligare läggas det af Riksdagen för inneva¬
rande år å extra stat anvisade, till dyrtidstillägg åt Kommers-kollegii
med statsmedel aflönade ernbets- och tjensteman afsedda belopp, 10,040
kronor; och utgör alltså den verkliga af statsmedel utgående kostnaden
för ifrågavarande embetsverk för detta år 59,040 kronor. Enligt Ivongl.
Maj:ts nu afgifna nådiga proposition skulle det under anslagstiteln »Kom¬
mers-kollegium» uppförda anslag, 78,500 kronor, i nästkommande års
riksstat fördelas i tvänne titlar, nemligen »Styrelsen för handeln och närin-
garne» och »Bergsstaten» samt under den förra uppföras 49,000 kronor
och under den senare 29,500 kronor, hvarförutom Kongl. Maj:t äskat,
det Riksdagen måtte för upprätthållande af nämnda styrelse enligt special-
stat, som Kongl. Maj:t skulle ega tills vidare för hvarje år fastställa, till
Kongl. Maj:ts disposition anvisa på extra stat 16.000 kronor. Samman¬
räknade kostnaden för den nya Styrelsen skulle alltså komma att utgöra
65,000 kronor. Huru fördelningen af detta belopp vore afsedd att verk¬
ställas framgår af statsrådsprotokollet (pag. 34 och 35) der departements¬
chefen afgifvit detaljeradt förslag till afiöningsstat för den föreslagna nya
Styrelsen. Utskottet har trott sig icke böra nu ingå i någon granskning
af detta förslag, men deremot har Utskottet ansett sig böra fästa upp-
6
Stats-Utsköttets Utlåtande N:o 68.
inärsamheten derå, att den beräknade sammanlagda kostnaden för den
föreslagna Styrelsen, uppgående, enligt hvad ofvan är omförmäldt, till
65,000 kronor, skulle komma att, visserligen icke med något större be¬
lopp, men dock i någon mån öfverstiga de för innevarande år till Kom¬
mers-kollegium af statsmedel utgående anslag, 59,040 kronor. Den för
statsverket ökade kostnaden skulle dessutom komma att åtminstone till
en början väsentligen höjas derigenom, att en stor del af Kommers-
kollegii embets- och tjensteman äro berättigade att, i händelse af kollogii
indragning, uppföras å indragningsstat med åtnjutande af deras fulla
löner. Utskottet får i detta afseende hänvisa till förberörda komité-
betänkande af den 13 sistlidne Januari, deraf inhemta» (se pag. 63) att
sammanlagda kostnaden i nu förevarande hänseende skulle kunna uppgå
till 48,400 kronor. Alldenstund likväl en del af de till dylik förmåns
åtnjutande berättigade embets- och tjensteman» löner utgå af handels-
och sjöfartsfonden samt manufakturförlagslånefonden och alltså komrne
att å dessa fonders stat fortfarande uppföras, skulle, enär, enligt hvad
af statsrådsprotokollet (pag. 33) inhemta», löner och arfvoden af sist¬
nämnda slag utgöra ett sammanräknadt belopp af 21,200 kronor, den
statsverket i nu berörda afseende drabbande kostnad komma att utgöra
högst 27,200 kronor.
Af hvad sålunda blifvit anfördt framgår att, under det statsverkets
utgifter för det nuvarande Kommers-kollegium för innevarande år uppgå
till 59,040 kronor, skulle genom detta embetsverk» indragning och ersät¬
tande på föreslaget sätt med eu Styrelse för handeln och näringarne samt
deraf följande uppförande å allmänna indragningsstaten af de kollega
embets- och tjensteman, som dertill vore berättigade, statsverket, under
förutsättning att alla de till dylik förmån berättigade embets- och tjen¬
steman i kollegium sig af densamma begagnade, få vidkännas eu utgift
af 92,200 kronor, hvilket belopp med ej mindre än 33,160 kronor öfver-
stiger de nu till Kommers,-kollegium utgående statsanslagen af saminan-
lagdt 59,040 kronor.
Med afseende på den ekonomiska sidan af förevarande fråga torde
emellertid ännu eu omständighet vara att beakta. Kong! Maj:t har nem¬
ligen förklarat, att, i händelse af bifall till den nya Styrelsens inrättande,
Kong], Maj:t ville framdeles, efter det Styrelsen blifvit i ämnet hörd,
bestämma den ordning, hvari ombud för näringarne och yrkesbildningen
skulle träda i förbindelse med Styrelsen och deltaga i dess embetsverk-
samhet. Denna förklaring sammanhänger med komiterades förslag derom
att Styrelsen skulle sättas i förbindelse med en korporation, bestående af
14 insigtsfulla ombud för näringarne och yrkesbildningen. Af departe¬
Stats-UtsJcottets Utlåtande N:o 68.
7
mentschefens till statsrådsprotokollet afgifna yttrande (pag. 22 och 23)
framgår, det meningen vore att göra denna korporation till en integre¬
rande del af det nya embetsverket. Emellertid har departementschefen
jemväl i ofta åberopade anförande (pag. 37) förklarat att det i ärendets
nuvarande skick syntes honom endast kunna ifrågakomma att erkänna
riktigheten af komiterades tanke i förevarande hänseende och behofvet
att, i den mån sådant läte sig göra, förverkliga densamma. — Otvifvel¬
aktigt skulle en sådan åtgärd som den här åsyftade, särdeles om den
blefve utsträckt till det omfång, som departementschefen i sitt ofvan om-
förmälda uttalande antydt, komma att medföra ej obetydliga kostnader,
och Utskottet har, om än dessa kostnader icke äro afsedda att direkt
drabba statsverket, likväl ansett denna omständighet böra tillmätas ej
ringa vigt vid bedömandet af lämpligheten att utan vidare utredning än
flen, som nu föreligger, utbyta Kommers-kollegium mot den föreslagna
Styrelsen för handeln och näringarne. Denna senare synes nemligen Ut¬
skottet i och för sig icke vara af beskaffenhet att i någon betydande
män ega företräde framför Kommers-kollegium, utan skulle fördelen i
sjelfva verket ligga uti den närmare beröring med yrkesidkarne, som
skulle blifva eu följd af nu omhandlade åtgärds vidtagande. Eu närmare
ut redning i detta afseende, utgående på ej blott ett bestämmande af arten
och omfånget af deri ifrågasätta korporationens verksamhet, utan äfven
ett utrönande af de för densamma nödiga kostnadernas belopp, har der¬
före synts Utskottet vara erforderlig, innan något beslut fattas om sjelfva
embetsverkets ombildning.
Slutligen har Utskottet ej kunnat lemna oanmärkt att, enligt
departementschefens uttalande i ofta åberopade anförande till statsråds¬
protokollet (pag. 30), anledningar icke skulle saknas att betrakta den
ifrågasatta Styrelsen såsom en öfvergångsinstitution. Detta uttalande har
synts Utskottet förtjent af mycken uppmärksamhet, särdeles som Utskottet
förestält sig att ett ej ovigtigt ändamål, som afsåges genom Kommers-
kollegii ombildning, vore, att derigenom det provisoiiska tillstånd, som
redan alltför länge rådt i denna gren af förvaltningen, skulle kunna
bringas till ett slut. Det rådande provisoriet skulle emellertid, efter
hvad Utskottet trott sig kunna af nyss omförmälda uttalande sluta, i
sjelfva verket komma att fortfara och blott till formen ombildas, och en
sådan åtgärd har Utskottet så mycket mindre kunnat tillstyrka, som de
med den nya organisationen förenade utgifterna för statsverket, enligt
hvad ofvan är visadt, skulle komma att, i stället för att understiga, med
ej obetydligt belopp öfverstiga de nuvarande.
8
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 68.
På grund af hvad sålunda förekommit har Utskottet, huru önsk-
värdt det än hade varit att frågan om Kommers-kollegii indragning
eller ombildning nu kunnat bringas till ett slut, likväl funnit sig icke höra
tillstyrka bifall till Kongl. Maj:ts i ämnet aflåtna nådiga proposition,
men behofvet af en på närmare utredning grundad snar och slutlig lös¬
ning af denna fråga qvarstår således, och under tiden torde de embeten
och tjenster uti ifrågavarande embetsverk, som kunna blifva lediga, fort-
farande böra tillsättas endast på förordnande och tills vidare.
Utskottet hemställer alltså:
a) att Kongl. Maj:ts förevarande nådiga proposition icke
må vinna Riksdagens bifall; och
b) att Riksdagen må i underdånig skrifvelse anhålla, att
Kongl. Maj:t täcktes taga förevarande fråga under
förnyad ompröfning, samt att embeten och tjenster i
Kommers-kollegium, hvilka kunna blifva lediga, fort¬
farande må endast på förordnande och tills vidare till¬
sättas.
För den händelse hvad Utskottet sålunda föreslagit vinner Riksda¬
gens bifall och således Kommers-kollegium skulle komma att tills vidare
f oförändrad form bibehållas, lärer Riksdagen böra till pröfning upptaga
Kongl. Maj:ts uti den nådiga propositionen angående statsverkets tillstånd
och behof rörande Kommers-kollegium gjorda framställningar. Kongl.
Maj:t har nemligen under denna anslagstitel föreslagit Riksdagen dels
att, på det Kongl. Maj:t måtte komma i tillfälle att tilldela Kommers-
kollegii ledamöter och dess af statsmedel aflönade embets- och tjenstemän
tillfällig löneförbättring under år 1876 till samma belopp, som Riksdagen
för innevarande år beviljat, på extra stat anvisa 10,040 kronor, dels och
att på extra stat för år 1876 anvisa såsom tillfälligt lönetillägg för fyra
bergmästare, som saknade boställen, och tre tjensteman vid Sala silfver¬
verk ett saramanräknadt belopp af 2,420 kronor. Vidare har Kongl. Maj.t
uti slutsumman af ordinarie anslagen under sjette hufvudtiteln inberäk¬
nat för beinälda Kollegium ett belopp af 84,500 kronor, eller 6,000 kro¬
nor mera än hvad nu gällande riksstat upptager. Då de förhållanden,
som legat till grund för denna beräkning, redan på framställning af
annat Utskott varit föremål för Riksdagens pröfning, har Utskottet ansett
sig icke böra här närmare beröra detta ämne. Emellertid torde, efter
det sista Riksdagen med 6,000 kronor minskade Kommers-kollegii anslag,
Riksdagen sakna skäl att nu frånträda den uppfattning, som legat till
grund för detta dess beslut; och får på grund häraf samt då vid de så¬
som
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 68. 9
som dyrtidstillägg äskade belopp någon anmärkning icke förekommit,
Utskottet tillstyrka:
c) att Kommers-kollegii ordinarie anslag må i riksstaten
för år 1876 upptagas till enahanda belopp, som i nu
gällande riksstat finnes vid denna anslagstitel uppfördt,
eller 78,500 kronor;
d) att det till dyrtidstillägg för Kommers-kollegii leda¬
möter samt dess af statsmedel aflönade embets- och
tjenstemän äskade belopp, 10,040 kronor, må på extra
stat för år 1876 anvisas; och
e) att ett extra anslag af 2,420 kronor må för år 1876
anvisas såsom tillfällig löneförbättring för fyra berg¬
mästare, som sakna boställen, och tre tjenstemän vid
Sala silfververk.
Stockholm den 22 April 1875.
På Stats-Utskottets vägnar:
ARVID FR:SON POSSE.
Reservation:
af Herr F. Brusewitz, som yrkade bifall till Kongl. Maj:ts i ämnet
aflåtna nådiga proposition N:o 31.
Herrar Friherre J. Stjernblad och C. Ekman hafva begärt få an-
tecknadt, att de hos Utskottet icke deltagit i behandlingen af föreva¬
rande ärende.
Bill. till Biksd. Prof. 1875. 4 Sami. 1 Afd. 31 Haft.
2
10
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 68.
Dyrtidstillägg för Kommers-kollegium med Bergsstaten.
|
Nuvarande
|
Dyrtids-
|
Summa.
|
|
aflöning.
|
tillägg.
|
|
|
Kommers-kollegium:
|
|
|
|
|
|
|
1 Ledamot..............................................................
|
5,000
|
_
|
1,000
|
—
|
6,000
|
—
|
1 Dito .................................................................
|
5,000
|
—
|
1,000
|
—
|
6,000
|
—
|
1 Dito ..............................................................
|
4,500
|
—
|
900
|
—
|
5,400
|
—
|
1 Dito ................................................................
|
4,5oO
|
—
|
900
|
—
|
5,400
|
—
|
1 Sekreterare .........................................................
|
3,500
|
—
|
700
|
—
|
4,200
|
—
|
1 Dito ........................................................
|
3,500
|
—
|
700
|
—
|
4,200
|
—
|
1 Advokatfiskal..................... ................................
|
3,200
|
—
|
640
|
—
|
3,840
|
—•
|
1 Kamererare ...........................................................
|
3,500
|
—
|
700
|
|
4,200
|
—
|
1 Registrator...............................................................
|
2 000
|
-
|
520
|
|
3,120
|
—
|
1 Notarie.....................................................................
|
2,200
|
—
|
440
|
—
|
2,640
|
—
|
1 Dito ...................................................................
|
2,200
|
—
|
440
|
—
|
2,640
|
—
|
1 Kammarförvandt ...................................................
|
2,200
|
—
|
440
|
—
|
2,640
|
—
|
1 Kanslist .............................................................
|
1,000
|
—
|
200
|
—
|
1,200
|
—
|
1 Dito ..............................................................
|
1,000
|
—
|
200
|
—
|
1,200
|
—
|
1 Dito (å Advokatfiskalskontorot).....................
|
1,300
1,000
|
—
|
260
|
|
1,560
|
—
|
1 Dito ............................................................
|
|
200
|
|
1,200
|
—
|
2 Dito .................................................................
|
2,000
|
|
400
|
|
2,400
|
—
|
1 Kammarskrifvare .................................................
|
1,000
|
|
200
|
|
1,200
|
—
|
1 Dito ..................................................
|
1,000
|
—
|
200
|
|
1,200
|
|
S:gr
|
|
—
|
10,040
|
|
|
—
|
Bergsstaten:
|
|
|
|
|
|
|
1 Bergmästare, som icke innehar bostadsboställe...
|
2,400
|
—
|
480
|
—
|
2,880
|
—
|
3 Dito dito dito
|
7,200
|
—
|
1,440
|
—
|
8,640
|
—
|
Bergshauptmannen i Sala ......................................
|
1,000
|
—
|
200
|
—
|
1,200
|
—
|
Grufveingeniören derstädes...................................
|
750
|
—
|
150
|
—
|
900
|
—
|
Bergsverdien derstädes.............................................
|
750
|
—
|
150
|
—
|
900
|
—
|
S:gr
|
|
—
|
2,420
|
—
|
|
—
|
Stockholm, Associations-Boktryckeriet, 1875.