Stats-Vtskotlds Utlåtande N:o 30.
1
IN ro 30.
Ank. till Riksd. Kansli den 12 Mars 1875, kl. 12 midd.
Utlåtande, dels ifråga om anslag till fortsättande af Statens jern¬
väg sbyggnader, dels i anledning af väckt motion om an¬
slag till en enskild jernväg sanläggning. (R. A.)
I flen nådiga Propositionen angående Statsverkets tillstånd och
behof har Kong!. Maj:t, beträffande statens jernvägsbyggnader, före¬
slagit Riksdagen att för fortsättande och fullbordande af arbetena å Skof de—
Carlsborgs-banan på extra stat för år 1876 anvisa 1,500,000 kronor, äf¬
vensom medgifva, att, i enlighet med hvad hittills i allmänhet blifvit
i afseende å statens jernvägsbyggnader iakttaget, det öfverskott, som
möjligen kunde uppkomma å anslaget till Sköfde—Carlsborgs-banans
fullbordande, finge för annan stambana användas.
Nämnda 4,1 mil långa jernvägs anläggning beslöts vid 1873 års
riksdag och beräknades kosta staten i jemnadt tal 2,946,000 kronor,
deraf anvisats för år 1874 50,000 kronor och för år 1875 1,500,000
kronor.
Enligt den plan för fullföljande af statens jernvägsbyggnader under
tiden till och med 1880, som af Kongl. Maj:t vid 1874 års riksmöte
framlades och af Riksdagen gillades, skulle under år 1876 banan
Sköfde—Carlsborg byggas färdig med användande af ett ungefärligt
kostnadsbelopp af det nu föreslagna, eller 1,500,000 kronor.
Utskottet, som ej funnit något att erinra vid ifrågavarande förslag,
får derför hemställa,
Bill. till Riksd. Prot. 1875. 4 Sami. 1 Afd. 19 luft.
1
2
Stats-Ulskottets Utlåtande N:o SO.
l:o
att Riksdagen, med bifall härtill måtte för fortsättande
ocli fullbordande af arbetena å Sköfde—Carlsborgs-
banan på extra stat för år 1876 anvisa en million
femhundra tusen kronor, äfvensom medgifva, att det
öfverskott, som möjligen kan å berörda anslag upp¬
komma, må för annan stambana användas.
Vid 1873 års riksdag beslutades byggande ej mindre af en bred-
spårig jernväg med lätt öfverbyggnad till fortsättning af norra stam¬
banan från Storvik till Hybo i Helsingland och vidare derifrån antingen
till Torpshammar i Medelpad eller till annan lämplig punkt på sträck¬
ningen mellan Sundsvall och riksgränsen mot Norge; än ock af eu
smalspårig tvärbana med lika öfverbyggnad, som, utgående från Torps-
liammar eller annan punkt på berörda sträckning, fortlöper, vare sig i
sydligare eller nordligare läge, med direkt eller indirekt beröring af
Östersund, till Aspåsnäset eller Krokom samt fortsätter derifrån till riks¬
gränsen, en norsk statsbana från Trondhjem till mötes. Jemte det Riks¬
dagen i sammanhang härmed förklarade sig antaga det af Jemtlands
läns landsting gjorda erbjudande att, såsom bidrag till nämnda tvär¬
banas byggande, utan anspråk på aktier eller återbetalning, lemna sta¬
ten 900,000 R:dr på de tider och med de vilkor, Kongl. Maj:t kunde
finna för godt bestämma, beviljade Riksdagen till fullständiga under¬
sökningar af lämpligaste sträckningarne för vissa delar af ifrågavarande
jernvägar och förberedande arbeten å ostridiga delar deraf, för 1874 å
extra stat ett anslag af 200,000 R:dr.
Genom Kongl. brefvet den 27 Juni 1873 anbefaldes ock under¬
sökningar för bestämmande af lämpligaste sträckningen för ej mindre
den del af den beslutade bredspåriga jernbanan, som skulle afse att
förbinda Hybo i Helsingland med Torpshammar i Medelpad eller annan
punkt på linien mellan Sundsvall och riksgränsen, än ock den del af
tvärbanan, som, utgående från Torpshammar eller annan punkt på be¬
rörda linie, borde fortlöpa, vare sig i sydligare eller nordligare rikt¬
ning med direkt eller indirekt beröring af Östersund, till Aspåsnäset
eller Krokom eller, nu mera närmare bestämdt, till Nässkott.
Af det protokoll öfver civilärenden den 9 Januari 1875, som finnes
bifogadt Kongl. Maj:ts ofvan omförmälda Proposition (Bil. n:o 5 d. sid.
129) inhemtas, att berörda undersökningar, som under 1873 års sommar
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 30.
3
påpörjats, under 1874 oafbrutet fortgått, dock med någon modifikation
af den ursprungligen uppgjorda planen för desamma, hvartill anled-
ningarne i samma protokoll uppgifvas. Fältarbetena för undersöknin-
garne hafva år 1874 afslutats, arbetena å planer, profiler och kostnads¬
beräkningar fortgingo oafbrutet vid aflåtande af den nådiga Proposi¬
tionen och troddes komma att till slutet af Januari medhinnas, och åt¬
gärder hade vidtagits för utgifvande af eu karta, som komme att i
betydlig mån underlätta uppfattningen af de särskilda alternativa sträck-
ningarne; hvaremellertid Kong]. Maj:t föreslagit Riksdagen att, för
fortsättandet af arbetena å beslutade jernvägen från Storvik till riks-
gränsen, på extra stat för år 1876 anvisa 4,500,000 kronor.
Den omständighet, att beslut rörande lämpligaste sträckningen af
vissa delar utaf ifrågavarande jernvägsanläggning ännu ej kunnat fattas,
har icke synts Utskottet lägga hinder i vägen för en pröfning af Kong],
Maj:ts förslag om nämnda anslagsbelopps anvisande, så mycket mindre
som banans byggande i allt fall blifvit beslutadt och det begärda be¬
loppet ej kan öfverstiga hvad som kommer att åtgå för jernvägsanlägg-
ningen å den redan till sin sträckning bestämda delen mellan Storvik
och Hybo, utgörande en väglängd af 1472 mil.
Enär det för den pågående statsreglering^!! och dermed samman¬
hang egande frågor måste vara af vigt att det belopp, som kommer att
för år 1876 till ifrågavarande jernvägsanläggning anvisas, så snart som
möjligt varder bestämdt, har Utskottet förty ansett sig redan nu böra
härom inkomma med förslag; och då det begärda beloppet står i full¬
komlig öfverensstämmelse med ofvan omförmälda för 1874 års Riksdag
framlagda plan, hemställer Utskottet,
2:o
att Riksdagen måtte, med bifall till Kongl. Maj:ts för¬
slag, för fortsättande under år 1876 af arbetena å de
delar af beslutade jernbanorna från Storvik till riks-
gränsen mot Norge, hvilkas sträckning redan blifvit
eller före anslagets disponerande blifver såsom ostri¬
dig godkänd, å extra stat för nämnda år anvisa fyra
millioner femhundratusen kronor.
Öfver de i båda Kamrarne väckta motioner (N:is 41 och 43 i Första
och N:is 136 och 159 i Andra Kammaren) som afse bestämmandet af
rätta sträckningen för ifrågavarande jernvägsanläggning från Storvik
till riksgränsen, ämnar Utskottet framdeles afgifva yttrande.
4
Stats-Utskottets Utlåtande N:o 30.
I sammanhang med behandlingen af Kong!. Maj:ts förslag om an¬
visande af medel till jernvägsanläggningar för statens räkning, har Ut¬
skottet förehaft en inom Första Kammaren af Herr B. von Geijer yäckt
motion (n:o 18), deruti föreslås, att Riksdagen till understöd för anläg¬
gande af en lokalbana mellan Stehag och Björkarp täcktes bevilja ett an¬
slag, motsvarande V* af banans beräknade anläggningskostnad, det vill
säga ett belopp af 337,500 kronor, dock endast under förutsättning att
Kongl. Maj:t nådigst skulle finna skäl att till byggandet af nämnda
bana anvisa låneunderstöd af de medel, hvilka till befordrande af en¬
skilda anläggningar äro eller kunna blifva stälda till Kongl. Majrts
disposition.
Det sålunda framstälda förslaget är icke åtföljdt af någon utaf sak¬
kunnig person uppgjord plan eller utredning rörande kostnaden för dess
utförande, och Utskottet har vid sådant förhållande ej heller ingått i nå¬
gon pröfning af det utaf Herr von Geijer i motionen framhållna stats¬
intresset.
Då, såsom motionären anmärkt, Riksdagen år 1871 till låneunder¬
stöd för enskilda jernvägsanläggningar beviljat och stält till Kongl.
Maj:ts disposition ett extra anslag af tio millioner riksdaler att utgå
under de närmaste fem åren med två millioner R:dr om året, samt Riks¬
dagen lika litet nu, som då anslag till enskilda jernvägsanläggningar
vid 1872 och 1873 års riksdagar begärdes, lärer vilja före nämnde tids
utgång härutöfver anvisa några medel till understöd för enskilda jern-
vägsföretag, hemställer Utskottet,
3:o
att Herr von Geijers omförmälda motion icke må bi¬
fallas.
Stockholm den 12 Mars 1875.
På Stats-Utskottets vägnar:
ARVID FR:SON POSSE.