6
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 16.
N:o 16.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 10 April 1875.
— .— — — Andra Kammaren den 10 — —
Riksdagens underdåniga Skrifvelse, angående beviljade anslag till
fortsättande af statens jernväg sbyggnader.
(Stats-Utskottets Utlåtande X:o 30.)
8. A. K.
I deri nådiga Propositionen angående Statsverkets tillstånd och behof
har Eders Kong!. Maj:t, beträffande statens jernvägsbyggnader, föreslagit
Riksdagen att för fortsättande och fullbordande af arbetena ä Skof de
Carlsborgs-banan på extra stat för år 1876 anvisa 1,500,000 kronor, äfven¬
som medgifva, att, i enlighet med hvad hittills i allmänhet blifvit i afse¬
ende å statens jernvägsbyggnader iakttaget, det öfverskott, som möjligen
kunde uppkomma å anslaget till Sköfve—Carlsborgs-banaus fullbordande,
finge för annan stambana användas.
Riksdagen, som ej funnit något att erinra vid ifrågavarande förslag,
bär med bifall härtill för fortsättande och fullbordande af arbetena å Sköf-
de Carlsborgs-banan på extra stat för år 1876 anvisa! en million femhun¬
dratusen kronor, äfvensom meclgifvit att det öfverskott, som möjligen kan å
berörda anslag uppkomma, må för annan stambana användas.
Vid 1873 års riksdag beslutades byggande ej mindre af eu bred¬
spår ig jernväg med lätt öfverbyggnad till fortsättning af norra stambanan
från Storvik till Hybo i Helsingland och vidare derifrån antingen till Torps-
liammar i Medelpad eller till annan lämplig punkt på sträckningen mellan
Sundsvall och riksgränsen mot Norge: än ock af en smalspårig tvärbana
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 16. 7
med lika öfverbyggnad, aom, utgående från Torpshammar eller annan
punkt på berörda sträckning, fortlöper, vare sig i sydligare eller nordligare
läge, med direkt eller indirekt beröring af Östersund, till Aspåsnäset eller
Krokom samt fortsätter derifrån till riksgränsen en norsk statsbana från
Trondhjem till mötes. Jemte det Riksdagen i sammanhang härmed förklara¬
de sig antaga det af Jemt!ands läns landsting gjorda erbjudande att, såsom
bidrag till nämnda tvärbanas byggande, utan anspråk på aktier eller åter¬
betalning, lemna staten 900,000 R:dr på de tider och med de vilkor, Eders
Kong!. Maj:t kunde finna för godt bestämma, beviljade Riksdagen till full¬
ständiga undersökningar af lämpligaste sträckningarne för vissa delar af
ifrågavarande jern vägar och förberedande arbeten å ostridiga delar deraf,
för 1874 å extra stat ett anslag af 200,000 Ruin och har för fortsät¬
tande under år 1875 af arbetena å de delar af beslutade jernbanorna från
Storvik till riksgränsen mot Norge, hvilkas sträckning såsom ostridig blifvit
godkänd, å extra stat för nämnda år anvisats 3,000,000 Kronor.
Den omständighet, att beslut rörande lämpligaste sträckningen af
vissa delar utaf ifrågavarande j ernvägsanläggning ännu ej kunnat fattas, har
icke synts Riksdagen lägga hinder i vägen för en pröfning af Eders Kong!.
Maj:ts förslag om ytterligare anslagsbelopps anvisande för samma jernvägs¬
anläggning, så mycket mindre som banans byggande i allt fall blifvit be¬
st utadt och det begärda beloppet ej kan öfverstiga hvad som kommer att
åtgå för jernvägsanläggningen å den redan till sin sträckning bestämda de¬
len mellan Storvik och Hybo, utgörande en våglängd af 14 fo mil; och har
Riksdagen härvid, med bifall till Eders Kong!. Maj:ts förslag, för fortsät¬
tande under år 1876 åt arbetena å de delar af beslutade jernbanorna från
Storvik till Riksgränsen mot Norge, hvilkas sträckning redan blifvit eller
före anslagets disponerande blifver såsom ostridig godkänd, å extra stat för
nämnda är anvisat fyra millioner femhundratusen kronor.
Med underdåtiigt tillkännagifvande af dessa beslut, framhärdar Riks¬
dagen etc.
Stockholm den 10 April 1875.