Kongl. Maj:ts Nåd. Prop. N:o 12.
N:o 12.
KONGL. MAJ-.TS
Nådiga Proposition till Riksdagen, att det till Statens jern vägs¬
trafiks pensionsinrättning anvisade bidrag af trafikmedlen
må tillsvidare utgå efter samma beräkningsgrund,
som hittills;
Gifven Stockholms Slott den 22 Januari 1875.
Sedan Kongl. Maja uti en den 23 Februari 1872 afbiten Nådig Propo¬
sition föreslagit Riksdagen, att af trafikmedlen måtte årligen, räknadt från och
med berörda år, såsom statsbidrag till en pensionsinrättning för tjensteperso-
nalen vid Statens jernvägstrafik afsättas ett belopp, som motsvarade en och en
half procent af skilnaden mellan Statens jernvägstrafiks samtliga inkomster å
ena sidan och utgifter för drift och underhåll å den andra, och hvilket belopp
skulle nämnda inrättning tillgodogöras i öfverensstämmelse med de föreskrifter,
som af Kongl! Maj:t i Nådigt reglemente för samma inrättning kunde varda
fastställda; dock att, när berörda skilnad första gången uppginge till fem pro¬
cent af den sammanräknade summan, som anläggningen af de trafikerade stam¬
banorna enligt Styrelsens för Statens jernvägsbygnader bokslut kostat, den till
förmån för pensionsinrättningen utgående årliga procent skulle ånyo bestämmas
efter hvad på grund af då verkställda sannolikhetsberäkningar angående pen-
sionsinrättningens ekonomiska framtid och ö flaga på donna fråga inverkande
omständigheter kunde finnas skäligt; så har Riksdagen, enligt hvad han i under¬
dånig skrifvelse den 10 Maj 1872 tillkännagifvit, beviljat hvad Kongl. Maj:t,
på sätt ofvan är omförmäldt, äskat såsom bidrag till pensionering af tjenste-
personalen vid Statens jernvägstrafik i hufvudsaklig öfverensstämmelse med det
förslag, som legat till grund för och funnits fogadt vid Kongl. Maj:ts Nådiga
proposition i ämnet. Till följd af Riksdagens berörda beslut liar Kong], Maj:t,
uti § 2 af det för Statens jernvägstrafiks pensionsinrättning den 6 September
Bih. till Riksd. Prof. 1875. 1 Sand. 1 Afd. 4 Höft. 1
2
Konrjl. Maj-.ts Nåd. Prop. N:o 12.
1872 utfärdade Nådiga Reglemente, "bland pensionsinrättningens tillgångar upp¬
lagd Statens bidrag, hvilket för år 1872 och tillsvidare för hvarje efterföljande
år utginge med belopp, motsvarande eu och en half procent af skilnaden mellan
Statens jernvägstrafiks samtliga inkomster å ena sidan och utgifter för drift
och underhåll å den andra.
Direktionen för nyssnämnde pensionsinrättning har nu uti ett den 9 i
donna månad till Kong!. Magt inkommet underdånigt memorial, hvilket såsom
bilaga åtföljer donna proposition, enligt uppdrag af pensionsinrättningens sist¬
lidet år samlade fullmäktige anmält, att, emot hvad efter föregående erfarenhet
om jernvägstrafikens utveckling kunnat förväntas, skilnaden mellan Statens järn¬
vägstrafiks inkomster samt drift- och underhållskostnader redan för år 1873
uppgått till 5,26 procent af anläggningskostnaden, sådan donna kunnat beräknas
på grund af Styrelsens öfver Statens jernvägsbygnader senaste bokslut och öf-
riga omständigheter, för Indika Styrelsens för Statens järnvägstrafik årsberättelse
för år 1873 närmare redogjorde, samt att således tiden inträd t för ett för-
nyadt bestämmande af den grund, hvarefter bidraget från trafikmedlen finge
till pensionsinrättningen utgå.
Direktionen, som, med afseende å frågan om beloppet af det statsbidrag,
hvilket är för pensionsinrättningen behöflig!, på det densamma må kunna fylla
sm uppgift och bereda delegarne de dom utlofvade pensioner, ansett sig böra
för två särskilda tidpunkter, nemligen slutet af år 1873 och slutet af Septem¬
ber månad 1874 verkställa undersökning af pensionsinrättningens tillgångar och
skulder, har vidare i omförmälda memorial framlagt resultaten af nämnda un¬
dersökning samt, under åberopande deraf och enär det utan tvifvel vore gan¬
ska vanskligt att ånyo, såsom skedde år 1872, utsätta en termin af samma
art, som den förra, då förnyelse af sannolikhetsberäkningarne bonde ske och
statsbidragets storlek på nytt bestämmas, i underdånighet, å Fullmäktiges väg¬
nar, hemställt, att bidraget af trafikmedel till Statens jernvägstrafiks pensions¬
inrättning måtte fortfarande och tillsvidare få utgå med en och en half procent
af skilnaden mellan Statens jernvägstrafiks samtliga inkomster å ena samt drift
och underhåll å andra sidan, utan hinder deraf, att berörda skilnad uppgått
till förn procent af de trafikerade banornas anläggningskostnad; varande vid
memorialet fogade de deri åberopade särskilda biläger.
Sedan Chefen för Kongl. Civildepartementet anmodat Lektorn i matematik
vid Stockholms gymnasium F. W. Hultman att granska de finansiella grunderna
för Direktionens nyssomförmälda hemställan, har denne uti ett den 16 inne¬
varande månad afgifvet yttrande,' förklarat sig hafva funnit samma grunder
med åtföljande motivering tillfredsställande och de åberopade silf erdata så till¬
förlitliga, som erfarenheten i den ännu så unga pensionsinrättningen kunnat
medgifva.
3
Kong!. Maj:ts Nåd. Prop. N:o 12.
Styrelsen för Statens jernvägstrafik, hvars underdåniga utlåtande i ämnet
blifvit infordradt, har den 19 i denna månad med sådant utlåtande inkommit
och deri anfört, att Styrelsen i sitt underdåniga memorial af den 9 Februari
1872 i fråga om bildandet af en pensionsinrättning vid Statens jernvägstrafik
vågat antaga, att det då föreslagna och sedermera under vissa vilkor fast-
stälda bidraget af trafikmedel till berörda inrättning skulle vara så tillräckligt,
att inrättningens ekonomiska ställning kunde efter hand vinna den förkofran,
som framdeles möjliggjorde en förhöjning af de för närvarande bestämda pen¬
sionsbeloppen; att den af Direktionen förebragta utredning dock icke gåfve
något stöd för ett sådant antagande och skulle, derest densamma grundade sig
på en längre tids erfarenhet och sålunda vore att anse såsom ett orubbligt
uttryck af p ensionsinrättningens ekonomiska ställning, föranleda till ett utta¬
lande från Styrelsens sida i syfte af sådan förändring i inrättningens stadgar,
att förr, än nu varande omständigheter medgåfve, tillräckliga pensioner kunde
beredas dem, som vid inrättningens stiftande befunno sig i de högsta ålders¬
klasserna; men att, då erfarenheten i antydda hänseendet ännu icke vore nog
stadgad samt utsigterna för ett för tj ensten fördelaktigare tillgodoseende af pen-
sionsinrättningens ändamål möjligen kunde ljusna, Styrelsen för denna gång
inskränkte sig till att i underdånighet tillstyrka bifall till Direktionens fram¬
ställning.
Hvad sålunda och i öfrig! i detta ärende förekommit har Kong!. Näjd
tagit i Nådigt öfvervägande; och vid betraktande deraf,
att, fastän skilnaden mellan Statens jernvägstrafiks samtliga inkomster å
ena sidan och utgifter för drift och underhåll å den andra för år 1873 icke
obetydligt öfverstiga förn procent af den sammanräknade summa, som anlägg¬
ningen af de trafikerade banorna enligt Styrelsens öfver Statens jernvägsbyg-
nader bokslut kostat, det till en och en half procent af berörde skilnad be¬
stämda bidrag till Statens jernvägstrafiks pensionsinrättning, utgörande 82,851
Kronor 32 öre, likväl icke i någon afsevärd mån öfverstigit det belopp 82,213
Kronor, som, enligt den af Direktionen åstadkomna utredning erfordrats, så
vida nämnda inrättning skulle kunnat fullgöra den mot aflöningsbeloppen och
ställningen' för öfrig! vid 1873 års slut svarande eventuel pensionering;
att det statsbidrag, som vid slutet af September månad 1874, på grund
af hvad som under de tre första qvartalerna af nämnda år blifvit till pen-
sionsinrättningen öfverlemnadt, beräknats komma inrättningen för samma år
tillgodo, med icke mindre än 2,350 Kronor understiger det belopp af 95,350
Kronor, som fullgörande af de inrättningen vid 1874 års slut eventuel! ålig¬
gande förbindelser ansetts kräfva;
samt att den erfarenhet, hvilken under den korta tid pensionsin rättningen
varit i verksamhet blifvit vunnen, desto mindre kan antagas hafva gifvit vid
4
Kongl. Maj ds md. Prof/. N:o 13.
handen fasta grunder för meddelande åt nya bestämmelser i frågan, som ännu
icke hunnit utredas, i hvad mån skilnaden mellan statens jernvägstrafiks samt¬
liga inkomster samt drift- och underhållskostnader för år 1874 öfver- eller
understiger fem procent af kostnaden för anläggningen af de samma år tra¬
fikerade banorna;
föreslår Kong!. Maj:t Riksdagen att medgifva, att bidraget från trafikmed¬
len till Statens jernvägstrafiks pensionsinrättning må fortfarande och tillsvidare
utgå . med en och en half procent af skilnaden mellan Statens jernvägstrafiks
samtliga inkomster å ena, samt utgifter för drift och underhåll å andra sidan,
utan hinder deraf, att berörda skilnad redan ett år uppgått till fem procent af
de trafikerade stambanornas anläggningskostnad; viljande, i händelse af bifall
till donna framställning, Kong!. Maj:t anbefalla nämnda inrättnings Direktion
att, derest enahanda förhållande mellan ofta omförmälda skilnad och anlägg¬
ningskostnad, som inträffat år 1873, ånyo inträder, hvarje femte år, räknadt
från 1874, angående pensionsinrättningens ekonomiska ställning och öfriga på
förevarande fråga inverkande omständigheter verkställa så beskaffade sannolik¬
hetsberäkningar och derpå grundad utredning, som Direktionen nu framlagt,
samt dymedelst periodiskt åstadkomma erforderliga materialier för riktigt be¬
dömande af frågan, om och när förändrade bestämmelser rörande statsbidragets
storlek böra meddelas.
Handlingarne i detta mål skola Riksdagens vederbörande utskott tillhanda¬
hållas, Och förblifver Kongl. Maj:t Riksdagen med all Kongl. nåd och ynnest
städse välbevågen.
OSCA K,
Axel Bergström,
Kongl. Maj:ts Nåd. Prop. No 12,
o
Utdrag af Protokollet 'öfver Civil-ärenden, hållet inför Hans
Magt Konungen i Statsrådet ä Stockholms Slott den
22 Januari 1875.
Närvarande:
Hans Excellens, Herr Justitie-Statsrninistern Carleson,
Hans Excellens, Herr Statsministern för Utrikes ärendena Björnstjerna,
Statsråden: Berg,
Wennerherg,
Bergström,
Friherre Alströmer,
Weidenhielm,
Lovén,
Friherre Äkerhielm och
Friherre von Otter.
Härefter uppläste Departementschefen, Statsrådet Bergström, till justering
ett i öfverensstämmelse med hvad Kongl. Näjd donna dag, enligt Statsrådets
enhälliga tillstyrkande, förut besluta, uppsatt förslag till nådig proposition till
Riksdagen, att det till statens jernvägstrafiks pensionsinrättning anvisade bidrag
af trafikmedlen må tills vidare utgå efter samma beräkningsgrund som hittills;
Och täcktes Hans Näjd Konungen, enligt Statsrådets underdåniga tillstyrkande,
gilla samma förslag samt förordna, att i enlighet dermed Nådig Proposition
skulle till Riksdagen aflåtas, så lydande som bilagan C till detta protokoll
utvisar.
Ex protocollo
Axel Hegardt.
Bilaga.
Stormäktigste, Allernådigste Konung!
I det åt Eders Kongl. Maj:t utfärdade nådiga Reglemente för Statens jern-
vägstraiiks pensionsinrättning af den 9 September 1872 har Eders Kongl.
Maj:t efter Riksdagens hörande tillförsäkrat donna inrättning ett bidrag från
trafikmedlen, motsvarande eu och en half procent af skilnaden mellan Statens
jernvägstrafiks samtliga inkomster å ena samt utgifter för drift och underhåll
å andra sidan, att utgå till dess berörda skilnad stigit till förn procent af den
i Styrelsens öfver Statens jernvägsbygnader räkenskaper bokförda anläggnings¬
kostnaden för de till trafik upplåtna stambanedelarne. Det sålunda bestämda
procenttalet har, emot hvad man efter föregående erfarenhet om jernvägstra-
fikens utveckling kunde förvänta, redan nu uppnåtts, i det att för år 1873
skilnaden mellan Statens jernvägstrafiks inkomster samt drift- och underhålls¬
kostnader uppgått till 5,26 procent af anläggningskostnaden, sådan denna kun¬
nat beräknas på grund af Styrelsens öfver Statens jernvägsbygnader senaste
bokslut och öfriga omständigheter, för hvilka Styrelsens för Statens jernvägs-
trafbi årsberättelse för 1873 närmare redogör. Tiden för ett förnya dt bestäm¬
mande af den grund, hvarefter bidraget från trafikmedel får till pensionsinrätt-
ningen utgå, har sålunda inträdt, och Direktionen för donna inrättning tår,
efter uppdrag af inrättningens detta år samlade fullmäktige, underdånigst an¬
mäla nu angifna förhållande samt i anledning deraf gorå följande underdåniga
framställning.
Kongl. Maj:ts Nåd. Prop. N:o 12. 7
■ ^nder den korta tid, föga mer än två är, som iöriiutit sedan pensions-
mrattnmgen trädde i verksamhet, hafva de förhållanden, som inverka på in¬
rättningens ekonomiska ställning och i följd deraf inrättningens behof af under¬
årig ar Slda’ tYdligen ej kunnat undergå några väsentliga förän-
Då hvarje anstalt, som afser att bereda pensioner eller lifräntor genom
efterhand inflytande afgifter och fortgående bidrag samt dessa inkomsters för¬
räntande, ytterst måste hvila på vissa å en vidsträcktare erfarenhet grundade
sannolikhetsberäkningar angående tjenstbarhet och lifslängd bland personer af
samma yrke, som de blifvande delegarne, men en dylik erfarenhet icke kunde
hatva vunnits beträffande personalen vid Statens jernväg^, livilka endast under
en jemförelsevis kort tid varit trafikerade, så lades till grund för beräkningarne
öfver Statens jernvagstrafiks pensionsinrättnings sannolika utgifter och behöfliga
inkomster de statistiska uppgifter, som i dessa hänseenden framlagts af en fram¬
stående tysk vetenskapsman, efter livilka uppgifter de tabeller utarbetats, som
finnas införda 1 det underdåniga förslag, hvilket bifogades Eders Kongl. Makts
nådiga proposition till 1872 års Riksdag angående bidrag till pensionsinrätt-
mngar för tjenstepersonalen vid Statens järnvägstrafik och donna personals ef-
terlemnade enkor och barn.
,, d ^vad m^n de sålunda antagna allmänna grunderna komma att bekräftas
a ö ig lets- och tjenstbar]!etsförhållandena inom vårt lands jernvägspersonal
mn icke visa sig förr, än efter eu längre tids förlopp, och således ei bedömas
etter det ringa antal dödsfall och utträden ur tjenst, som egt rum under den
korta tiden från inrättningens stiftande. Under pensionsinrättningens första år,
1 - atiedo ooh pensionerades 5 personer eller i det närmaste de antal,
som voro att förvänta under donna period, enligt de följda sannolikhetsberäk¬
ningars, men denna öfverensstämmelse är alltför mycket beroende på tillfällig¬
het för att kunna anföras såsom bekräftelse på beräkningarnas riktighet; den
ådagalagger likväl, att förhållanden hittills ej inträffat, som störa eller minska
tillförlitligheten af de gjorda förutsättningars.
Då skål således ej finnas att antaga, det de statistiska grunder, hvarpå
pensionsinrattningen .blifvit bygd, behöfva ersättas af andra, är det ej heller
antagligt, att inrättningens ekonomiska ställning skulle inom samma korta tid
hafva gestaltat sig så, att densamma skulle föranleda till en förändring i det
bidrag af trafikmedel, som så nyss blifvit inrättningen tillförsäkradt, och detta
bekraftas for (ifrigt genom den undersökning af pensionsinrättningens tillgångar
och skulder, Direktionen ansett sig höra verkställa med afseende på frågan om
beloppet af det bidrag från Statens sida, som är för inrättningen behöfligt, för
att hon skall kunna fylla sin uppgift och bereda sina delegare de pensioner,
som blifvit dem utlofvade.
8
Kong! Maj:ts Nåd. Prop. N:o 12.
Bemäld a undersöknings resultat anhåller Direktionen att få här nedan
framlägga, med förutskickande af några allmänna anmärkningar rörande det
använda beräkningssättet.
Pensionsinrättningens ansvarsskyldighet mot delegarne mätes efter de til
eu viss tidpunkt enligt den antagna sannolikhetsberäkningen reducerade vär¬
dena af pensioner, Indika dels till inrättningens nu i tjenst varande delegare
reglementsenligt komma att utbetalas, dels redan börjat utgå. Inrättningens
tillgångar åter, frånsedt Indraget i trafikmedel, matos af dels behållning i kon¬
tanta medel och värdepapper, dels af do reducerade värdena af delegarnes
framtida årsafgifter. Bägge slagen af reducerade värden, eller såsom de kallas
»närvarande värden», hafva uträknats efter de i ofvan åberopade underdåniga
förslag intagna tabeller och på samma sätt som den derstädes uppskrida för-
slagskalkylen, med iakttagande af att pensionerna utgå qvartalsvis och enligt
det nådigst faststälda reglementet kunna uppnå ett maximibelopp af femtio
procent af arvodet, ökadt med 15 procent för den arvodestagare, som jemväl
åtnjuter inqvartering, samt att delegarnes årsafgifter inflyta månadsvis' hvar¬
jemte beräkningarne gjorts så mycket mera i detalj än som skeft i namnda för¬
slag, att ifrågavarande värden uträknats särskild! för hvarje lefnadsår- och
tjensteårsgrupp. 1 , ..
Enligt dessa grunder hafva ofta nämnda värden bill vit beräknade for tvanne
tidpunkter, nemligen slutet af år 1873 och slutet af September 1874, och gif¬
va- en jemförelse mellan resultaten för dessa båda tidpunkter en föreställning
om den betydliga utvidgning, pensionsinrättningen vunnit under tiden mellan
de antydda gränserna. , _ ,
Antalen delegare i pensionsinrättningen vid hvardera åt båda dessa ter¬
miner samt de till samtlige delegare i samma lefnads- och tjensteårsklass ut¬
gående arvoden äro angifna i vidfogade biläger Ditt. A 1 och A 2. De mot
dessa arvodessummor svarande närvarande värdena af blifvande pensioner och
delegares utgifter äro upptagna i bilagorna Ditt. B 1 och B 2, samt summorna
af arvoden och af närvarande värden af pensioner och utgifter för hvarje
tjensteårsklass sammanförda i bilaga Ditt. G.
Af dessa biläger framgår, att vid slutet af år 1873 antalet delegare i
pensionsinrättningen uppgick till 2,246, fördelade i 52 ålders- och 13 tjenste-
årsklasser; att summan af de till dem utgående arvoden utgjorde 1,666,080
Kronor och den del af denna summa, hvarå med afseende å pensioneringen
ett tillägg af 15 procent bör beräknas, 1,517,520 Kronor; och utgör sålunda
hela det s k. aflöning,sbeloppet, eller den med nyssnämda tillägg vederbörligen
ökade arvodessumman, 1,745,148 Kronor. Det mot detta belopp svarande
närvarande värdet af blifvande pensioner för inrättningens dåvarande delegare
utgör
KongI. Maj:ts Nåd. Prop. N:o 12.
9
utgör 1,549,247 Kronor, samt det närvarande värdet åt delegarnes utgifter
under återstoden af deras tjenstetid 452,446 Kronor.
Vid 1873 års slut utgingo pensioner till fem pensionärer med ett sam-
manräknadt pensionsbelopp af 844 Kronor per år, och det till samma tidpunkt
hänförda närvarande värdet af dessa pensioner utgör, beräknadt efter de i
åberopade tabeller angifna värden af invalidräntor, 7,615 Kronor.
Pensionsinrättningens kapitaltillgång vid 1873 års slut uppgick enligt för
det året uppgjordt bokslut, med utelemnande af öretal, till 208,399 Kronor.
I September månad 1874 hade pensionsinrättningen 2.502 delägare, för¬
delade i 53 lefnadsår- och 14 tjensteårsklasser samt med arvoden af tillsam¬
mans 1,979,320 Kronor. Af donna summa utgingo 1,806,360 Kronor till
dem, som hafva rätt att för pensioneringen beräkna inqvarteringstillägg af 15
procent, hvadan med inräkning af detta tillägg ett sammanlagdt aflöningsbelopp
uppkommer, stort 2,250,274 Kronor. Det häremot svarande närvarande värdet
af förenämnde delegares blifvande pensioner är 1,885,784 Kronor och samma
slags värde af delegarnes återstående utgifter 528,802 Kronor.
Pensioner utgingo till 7 personer med ett sammanräkna»!! årsbelopp af
1,224 Kronor och dessa pensioners närvarande värde, enligt åberopade beräk¬
ning af invalidräntor, utgör 10,698 Kronor.
Inrättningens kapitalbehållning vid slutet af September 1874 utgjordes af
behållningen från 1873, stor 208,399 Kronor; derå upplupen ränta 7,815
Kronor; under året erlagda årsafgifter 30.181 Kronor och uppflyttningsafgifter
14,368 Kronor samt bidrag af trafikmedel 69,012 Kronor, eller tillsammans
329,775 Kronor.
Sammanställas de sålunda dels af pensionsinrättningens räkenskap gifna,
dels ur beräkningarne framgående talen, ställer sig öfversigten af inrättningens
ställning vid ifrågavarande begge tidpunkter, som följer:
Skulder: 31 I)ec. 1873 30 Sept. 1874.
Närvarande värde af blifvande pensioner......... Kronor 1,549,247 1,885,784
Närvarande värde af redan utgående pensioner »_7,615_10,698
Summa Kronor 1,556,862 1,896,482.
Tillgångar:
Kapitalbehållning ................................................... Kronor 208,399 329,775
Närvarande värden af delegares framtida årsafgi ('ter » 452,446 528,802
Summa Kronor 660,845 858,577.
Skilnaderna, hvarmed beräknade skulder öfver¬
skjuta tillgångarne, utgöra således .................. Kronor 896,017
Bih. till Riksd. Prof. 1875. 1 Sami. 1 Åfd. 4 Haft.
1,037,905,
2
10
Kongl. Maj-.ts Nåd. Prop. N:o 12.
Indika belopp angifva de närvarande värdena af år för år efterhand inflytande
bidrag af trafikmedel, som erfordras för att inrättningen skall kunna fullgöra
den mot aflöningsbeloppen och ställningen för öfrig! vid hvardera beräknings-
terminen svarande eventuel pensionering.
Storleken af detta bidrag, fördeladt efter år, bestämmes deraf, att det
årliga bidraget måste stå i samma förhållande till summan af delegarnes års-
afgifter, som bidragets närvarande värde till år saf gifter nas närvarande värde.
De på delegarne vid 1873 års slut belöpande årsafgifter uppgingo till
35,293 Kronor samt årsafgiftssumman för delegarne 1874 till 41,259 Kronor,
och befinnes sålunda, enligt nyss angifna proportion, det efter ställningen 1873
beräknade årliga bidraget utgöra 69,894 Kronor, och det efter ställningen
1874 beräknade 80,982 Kronor.
Dessa bidragsbelopp äro likväl ej att betrakta som konstanta, annat än
så vida de förhållanden, som betinga pensioneringen, ej undergå någon väsentlig
förändring. Dels förbättring i delegarnes aflöningsvilkor, dels tillökning i del-
egareantalet verkar emellertid till höjande af pensioneringskostnaden. Ingendera
af dessa omständigheter har likväl kunnat medtagas i den föregående beräk¬
ningen, emedan båda underkastas skiftningar, som icke äro bestämbara; men
Direktionen får emellertid, i fråga om huruledes den första af dessa omständig¬
heter kan komma att inverka på tillväxten i pensionsinrättningens ansvarssumma,
anföra följande.
För att betacka en del af den med aflöningsförhöjningar förbundna till¬
ökning i pensioneringskostnad erlägger delegaren, hvarje gång lian kommer i
åtnjutande af löneförhöjning, en uppflyttningsafgift, motsvarande förhöjningen i
aflöning för en månad. Den återstående delen af nyss berörda tillökning i
pensioneringskostnaden måste betäckas med ett bidrag, hvithet ej kan beräknas
lägre, än till dubbla beloppet af uppflyttningsafgiften. Delegarnes uppflyttnings-
afgifter för år 1873 uppgingo till 12,319 Kronor och 1874 till 14,368 Kro¬
nor, och de häremot svarande behöfliga bidrag skulle sålunda utgöra för det
förra året 24,638 och för det senare 28,736 Kronor. Men de aflöningsför-
höjningar, som egde ruin dessa år, voro, såsom bekant, föranledda af den ut¬
omordentliga prisstegring, som under denna tid inträffade å alla lefnadsförnö-
denheter och måste derföre anses vara långt öfver den blifvande årliga medel¬
förhöjningen. Antager man denna uppgå till endast hälften af förhöjningarne
under de nämnda åren, skulle för ett delegareantal, så stort som under år 1873,
den behöfliga bidragstillökningen utgöra 12,319 och för 1874 års delegare¬
antal 14,368 Kronor, hvarigenom således det totala årsbidraget till pensionering
af det förra årets delegare blefve höj dt till 82,213 och till pensioneringen af
det senare årets till 95,350 Kronor. Häremot svara ungefärligen de stats¬
bidrag, som under dessa båda år kommit inrättningen till godo, och som ut¬
11
Kong!,. Maj:ts Nåd. Prop. N:o 12.
gjorde för 1873 82,851 Kronor samt för 1874 kan beräknas, på grund af
hvad som under de tre första qvartalen till inrättningen öfverlemnats, till om¬
kring 93,000 Kronor.
Beträffande derefter ett i man af ökadt delegareantal stegradt behof af
statsbidrag får Direktionen endast anföra, att under sista qvartal et af 1874
antalet delägare ökades med 266 personer, med en sammanlagd aflöning af
127,800 Kronor; att under 1875 en ytterligare tillökning kommer att ega rum
till följd af dels banans utsträckning till Storvik, dels anordnande af nattjenst-
göring å nya sträckor samt äfven i öfrigt talrikare tåg; och att samma för¬
hållande torde vara att motse äfven under flera kommande år, ehuru det ej
är möjligt att bedöma, i hvilken progression denna ökning af personalen och
dermed följande stegring i pensionsinrättningens ansvarighet kommer att för¬
siggå. De bägge nyss antydda orsakerna till ett ökadt delegareantal verka
emellertid i allmänhet till ökad trafikintägt, och man torde utan allt för stort
misstag kunna förutsätta, att, derest årsbidraget åt trafikmedel fortfarande får
utgå med hittills bestämd andel af skilnaden mellan inkomster och utgifter, den
ökade trafikintägten skall tillskynda inrättningen eu så pass stor höjning i be¬
loppet af nämnda bidrag, att de stegrade anspråken på inrättningens pensio-
neringsförmåga skola uppfyllas.
Direktionen bör härvid ej lemna oanmäldt, att hon lyckats göra de hittills
influtna medlen fruktbara efter eu half procent högre räntefot, än den i för¬
slaget till inrättningens ordnande äfvensom här ofvan använda, men att donna
fördel i någon mån motväga deraf, att Indragen från trafikmedlen till följd af
den tid, som åtgår för uppgörelsen af jernvägstrafikens bokslut, ej komma in¬
rättningen till godo förr än två månader efter den, för hvilken de utgå, samt
tat med afseende härpå, äfvensom ä afbränningen i oundvikliga utgifter, Direk¬
tionen ej, med stöd endast af en kort tids erfarenhet, vågat antaga eu högre
teoretisk ränteberäkning, än den ursprungligen nyttjade.
Då vid beräkningar för pensionering af en jernvägspersonal de båda fak¬
torerna tjenstbarhet och dödlighet icke kunna medtagas efter de vanliga värden
derå, som vid andra beräkningar af lifräntor användas, vågade man icke med
sådan visshet lita på de för Statens jern vägstrafiks pensionsinrättning uppstälda
förutsättningarne, att man tilltrodde sig kunna föreslå ett för all framtid gäl¬
lande statsbidrag. Man förutsåg, att en särskild erfarenhet härutinnan kunde
komma att föranleda till en förändring af statsbidragets storlek, och att det i
alla händelser blefve nödigt att efter en viss tid förnya beräkningarne med
ledning af sådan erfarenhet. Af denna anledning utsattes en termin, då räk-
ningarne borde göras om, och dertill valdes den tid, då skilnaden emellan in¬
komster och driftkostnad första gången skulle uppgå till 5 procent af de tra¬
fikerade stambanornas anläggningskostnad.
12
Kongl. Ma.j-.ts Nåd. Prop. N:o 12.
Ått denna tid skulle inträffa redan lialftannat år efter pensionsinrättnin-
gens stiftande, trodde man icke då, och att tiden vant för kort för vinnande af
nödig erfarenhet, torde vara uppenbart. Att om igen utsätta eu termin af
samma art som den förra, då förnyelsen af kalkylerna bör ske och statsbidra¬
gets storlek på nytt bestämmas, är utan tvifvel ganska vanskligt. De sista
åren hafva visat, huru trafikinkomsterna hastigt kunna springa upp till eu
oväntad höjd. och det är mycket sannolikt, att den tid. då trafiköfverskottet
uppgår till 6 procent af anläggningskostnaden, skall inträffa långt innan erfor¬
derlig erfarenhet vunnits, huruvida redan stadgadt statsbidrag kan anses för
stort eller för litet. Vid sådant förhållande tror Direktionen, i likhet med
Fullmäktige, lämpligast vara, att statsbidraget, till storleken beräknadt på samma
sätt som redan är vordet bestämdt, får utgå tills vidare.
På grund af ofvan verkstälda utredning samt hvad i (ifrigt är anfördt, får
Direktionen å Fullmäktiges vägnar underdånigst hemställa, att bidraget af tra¬
fikmedel till Statens jernvägstrafiks pensionsinrättning måtte fortfarande och tills
vidare få utgå med en och en half procent af skilnaden mellan Statens jern¬
vägstrafiks samtliga inkomster å ena samt utgifter för drift och underhåll å
andra sidan, men utan hinder deraf, att berörda skilnad uppgått till 5 procent
af de trafikerade banornas anläggningskostnad.
Direktionen framhärdar med djupaste vördnad, trohet och nit
Stormägtigste, Allernådigste Konung!
Eders Kongl. Majrts
underdånigste och tropligtigste
tjenare och undersåtar
C. LIMNELL.
C. hofman. Ghr. L. Meuller. Ludvig Tibetl.
Stockholm den 31 December 1874.
Stockholm, tryckt hos K. L Beckman, 1875.