Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
i
JST:o 56.
Ank. till Riksd. Kansli den 28 April 1874, kl. 11 f. m.
Kongl. Maj:ts nådiga Proposition till Riksdagen, angående Postverkets
utgiftsstater för år 181 d; Gifven Stockholms Slott den 41
April 4814.
Uti (len underdåniga skrifvelse, hvari General-poststyrelsen afgifvit sitt förslag
till postverkets statsreglering för år 1875, har Styrelsen till en början anfört, huru¬
som vid detta förslags uppgörande svårigheter mött bland annat derigenom, att hit¬
tills så ringa erfarenhet kunnat vinnas rörande den tillökning i utgift för post-befordran
och postutvexlingens besörjande, som måste blifva en följd af den ordinarie krono-
brefbäringens ersättande med nya postgångar och poststationer. Inom alla de län,
från hvilka förslag till Styrelsen inkommit å erforderliga nya postgångar och post¬
anstalter jemte anbud å postföringens bestridande, hade väl med ingången af inne¬
varande år den ordinarie kronobrefbäringen blifvit mot nya postinrättningar utbytt.
Men hvad ungefär hälften af länen angick, hade sådana omständigheter förekommit,
som gjort det omöjligt att redan nu fullständigt genomföra den ifrågavarande förän¬
dringen. Dels hade nemligen för flera år afslutade kontrakt om kronobrefbäringens
besörjande, hvilka kontrakt ej kunnat, mot entreprenörernes bestridande, häfvas, lagt
hinder derför i vägen. Dels hade till grund för uppskof af länsstyrelserna åberopats
såväl i orterna pågående jernvägsanläggningar, hvilka, då de hunnit fullbordas, måste
föranleda en väsendtlig omreglering af postförbindelserna, som ock ännu på pröfning
beroende frågor om förändrad indelning i fögderier och härad m. m. Dels slut¬
ligen hade, hvad angår fortskaffandet af många bland de föreslagna nya posterna,
äfven å linien, der gästgifvareskjuts icke funnes att anlita, antingen alldeles inga
anbud blifvit afgifna eller ock de förslagskontrakt som uppgjorts befunnits oantagliga.
Bih. till Rilcsd. Prot. 1874. 1 Sami. 1 Afd. 28 Höft. 1
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 50.
2
Då under sådana förhållanden det varit nödigt att, på sätt General-poststyrelsen
i underdånighet anmält, för flera län uppskjuta den omreglering af postförbindelserna
med dertill hörande nya poststationer, som af den ordinarie kronobrefbäringens upp¬
hörande påkallades, så mötte naturligtvis också stor svårighet att i förväg beräkna,
till hvilka belopp samtliga de utgifter komme att uppgå, som skulle blifva en följd
af den förenämnda förändringen i sättet för kronobrefvens fortskaffande.
Hvad de flesta af dessa utgifter vidkomme eller de till aflönande af poststations-
föreståndare och extra biträden, till expenser och för postföringens besörjande, blefve
olägenheterna af omförmälda förhållande mindre känbara, enär de anslag, af hvilka
dessa utgifter borde bestridas, utgjordes af förslagsanslag, och det betydliga belopp,
hvarmed postverkets inkomster redan för 1873 öfverskjutit hvad som för 1874 blifvit
beräknadt, icke lemnade någon anledning befara, att tillgång skulle komma att saknas
till utbetalande för ifrågavarande ändamål af äfven vida större belopp än dem, som
förslagsvis blifvit i staten uppförda.
Hvad deremot anginge den tillökning i den för de fasta postanstalterna af-
sedda ordinarie personal, som af posttrafikens stora tillväxt och dels redan vidtagna,
dels snart förestående ytterligare och betydliga utvidgningar af postförbindelserna på¬
kallades, borde utgifterna för aflönande af denna personal till siffran bestämmas och
i staten utföras.
Då det emellertid i flera fall berodde på närmare undersökningar, hvilka
kräfde skriftvexling med ortmyndigheterna, till hvilka orter lämpligast borde förläggas
de fullständiga postanstalter, som för besörjande af postutvexlingen med det stora
antalet nya poststationer erfordrades, hade Styrelsen ansett de nya postexpeditioner,
som af förenämnda anledning kunde komma att inrättas, böra i staten endast till
antal, men ej till namn upptagas.
Redan vid ett föregående tillfälle hade Styrelsen haft anledning fästa upp¬
märksamheten derå, hurusom, för att tjenstgöringen vid poststationerna må kunna för¬
enklas i en mån, som gjorde det möjligt att, mot jemförelsevis ringare godtgörelse,
erhålla tjenliga personer, hvilka åitogo sig postutvexlingens besörjande, det vore nöd¬
vändigt, att denna postutvexling förmedlades på sådant sätt, att karteringen af alla
de bref, som mellan poststation och fullständiga postanstalter utvexlades, verkställdes
af närliggande postkontor eller postexpedition, samt att vederbörande postkontor eller
postexpeditioner redovisade de vid poststationerna inflytande medel m. m.
Då nu, i sammanhang med den ordinarie kronobrefbäringens upphörande, dels
redan inrättats, dels komme att inrättas poststationer till ett antal, som ungefärligen
motsvarade 200 procent af förutvarande antalet postkontor, postexpeditioner och post¬
stationer, och då, äfven oberoende af förenämnda förändring i sättet för kronobrefvens
fortskaffande, öppnandet af några fullständiga postanstalter påkallades, dels af pågående
eller fullbordade jernvägsanläggningar, såsom fallet vore i Frövi, der den så kallade
centraljernvägen sammanbundes med Köping—Örehro-banan, dels ock af ökad posttrafik
Kongl, Maj:ts Nåd. Proposition N;o 56.
3
i allmänhet, såsom fallet vore med Qvistrum, om hvars förseende med fullständig
postanstalt Kongl. Maj:ts Befallningshafvande i Göteborgs och Bohus län gjort fram¬
ställning; i Leksands Koret, om hvars postanstalts förenande med dervarande telegraf¬
station socknemännen gjort framställning, och i Ousby, hvarest i senaste tider post-
göromålen erhållit en sådan tillväxt, att jernvägsstationsföreståndaren anmälts hindrad
att, såsom hittills, desamma bestrida, ansåge General-poststyrelsen antalet af de nya
postexpeditionerna icke böra upptagas till mindre än sexton,
deribland 6 i sjette löneklassen med aflöning för hvardera af 1,600 kronor 0,600
och 10 i sjunde eller lägsta löneklassen med 1,200 kronors aflöning............ 12,000
21,600.
Under det att förut antalet poststationer, med livilka fullständig postanstalt
utvexlat post, i medeltal utgjort 4 å 5, hade numera från och med början af inne¬
varande år ett postkontor att förmedla postutvexlingen
|
med
|
39
|
poststationer
|
ett annat
|
7)
|
37
|
?5
|
ett tredje
|
75
|
32
|
»
|
ett fjerde
|
5?
|
25
|
>5
|
och så vidare.
Uppenbart vore, att en sådan utvidgning af postutvexlingen måste påkalla en
förstärkning af personalen vid flera af postanstalterna, så vida icke posternas affär¬
dande och utlemnande skulle blifva oskäligt fördröjda. Företrädesvis gällde detta post¬
kontoren i länsresidensstäderna, å livilka orter i allmänhet den förändrade anordningen
med kronobrefvens befordran komrne att bereda postpersonalen den största tillökning i
göromål. Det mest trängande behofvet af förstärkning i den ordinarie kontorspersonalen
ansåge dock Styrelsen kunna tillgodoses, derest å postverkets stat uppfördes ytterligare:
2 kontrollörer af andra lönegraden eller med 3,000 kronors aflöning ............ 6,000
2 kontrollörer af tredje graden, eller med 2,400 kronors aflöning .................. 4,800
6 kontorsskrifvare af första graden, eller med 1,600 kronors aflöning............ 9,600
och 8 kontorsskrifvare af andra graden, eller med 1,200 kronors aflöning...... 9,600
Summa kronor 30,000.
För de nya posternas bevakande erfordrades vidare biträde af ytterligare 20
postiljoner, hvadan antalet postiljonslöner ansåges böra ökas med:
10 af första graden, å 300 kronor årligen ..................................................... kronor 3,000
och 10 af andra graden, å 225 kronor årligen ......................................... - 2,250
Summa kronor 5,250_
Efter anordnande af nattåg å statens stambanor och sedan posttrafiken vunnit
den tillväxt, att i postkupéexpeditionerna försändelserna icke kunnat af förutvarande
4
Kongl. Maj-.ts Nåd. Proposition N:o 56.
personalen behörigen expedieras, hade det funnits oundgängligt att såsom resepost-
expeditörer använda 24 extra ordinarie tjensteman, till hvilka arvoden hittills utgått
af det å postverkets stat uppförda anslag till aflönande af tillfällige biträden,
Då dels, efter fastställandet af postverkets stat för år 1874, nya jernvägs-
linier blifvit till trafik upplåtna, dels före utgången af år 18 75 andra och flera jern-
vägar borde blifva att för postbefordringen anlita, kunde antalet af de resepostexpe-
ditörer, med hvilka afiöningsstaten beliöfde tillökas, icke beräknas till mindre än 30.
Af dessa resepostexpeditörer ansåge Styrelsen en tredjedel eller
10 böra tillhöra andra lönegraden å 1,000 kronor ............................. 10,000
och återstående två tredjedelar eller
20 böra hänföras till tredje lönegraden med 800 kronors arvode 16,000 26,000.
Jemlikt föreskrifterna i Kongl. Brefvet den 18 Maj 185 6 må af de medel,
som för försålda frimärken till postkassan inflyta, 1/4:dels procent af General-poststy¬
relsen disponeras såsom arvoden åt de postverkets tjensteman, åt hvilka vården af
frimärkena blefve af Styrelsen anförtrodd.
Åf denna provision, hvilken för närvarande kunde beräknas till omkring 6,000
riksdaler årligen, uppbure sedan längre tid tillbaka kamereraren 3/10:delar, hvaremot
den för nämnde tjensteman å stat uppförde aflöning, 2,800 riksdaler, med 1,200
riksdaler understege den aflöning, 4,000 riksdaler, som hans vederlikar, sekreterarne,
tillkomme.
Öfriga 7/lO:delar af omförmälda provision hade också, sedan lång tid tillbaka,
blifvit fördelade mellan tjensteman i kansliet och kammarkontoret samt en af vakt-
mästarne vid nämnda kontor, utan att dock, med anledning deraf, lönerna för dessa
tjensteman och betjente blifvit i någon mån nedsatta.
Redan förut hade Styrelsen uttalat den åsigt att, i sammanhang med bere¬
dande af en rymligare lokal för postverkets centralförvaltning, åtgärder borde vidtagas
för ett ändamålsenliga re ordnande, af bestyren med frimärkenas tillverkning, deras för¬
varande och deras tillhandahållande åt vederbörande; Och då, utan tvifvel, utväg
funnes att redan vid 1875 års början bereda tillgång på de för en sådan anordning
erforderliga lägenheter, samt då, i synnerhet efter det att till förutvarande slag af
frimärken nyligen kommit äfven tjenstefrimärken och såkallade portomärken eller chiffer-
taxes, utom det att kort tid förut äfven blifvit infördt bruket af franko-kuvert och
brefkort, bestyret med den kontroll, som å tillverkningen af ifrågavarande värdepapper
borde utöfvas, jemte, den nära nog dagligen förekommande försändningen till vederbö¬
rande postanstalter af större eller mindre belopp frimärken, franko-kuvert och brefkort,
i hög grad verkade hinderligt för handläggningen, i synnerhet inom kammarkontoret,
af öfriga förekommande göromål, ansåge Styrelsen vidtagandet af de till åstadkom¬
mande af ändring i detta förhållande erforderliga åtgärder icke längre böra upp¬
skjutas.
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
0
Ehuru alla de till ifrågavarande bestyr hörande göromål icke vederbörligen
kunde af en person handläggas, ansåge dock Styrelsen, att åtminstone för närvarande
icke mer än en ordinarie tjensteman borde för ändamålet anställas, hvilken då borde
å staten uppföras såsom förvaltare af postverkets frimärkesförråd, med enahanda aflö¬
ning, 4,500 kronor, som förvaltaren af postverkets hufvudkassa tillkomme, hvaremot
öfriga, vid nämnda förvaltning förekommande göromål borde, åtminstone tillsvidare,
kunna af extra biträden bestridas.
Enär emellertid, genom en sådan anordning, en väsendtlig del af kamererarens
aflöning skulle honom frångå, borde i sammanhang dermed denna aflöning i staten
upptagas till enahanda belopp, 4,000 kronor, som sekreterarne tillkomme.
Om också icke dermed till fullo uppvägdes den minskning i inkomst, som
genom den föreslagna förändringen skulle kamereraren tillskyndas, torde dock hvarken
kunna eller böra framställas anspråk å särskild ersättning af postmedlen, vare sig för
den återstående förlust, som komme att drabba kamereraren eller för den minskning
i en del öfrige tjenstemäns och betjentes inkomst, som blefve en följd af den ifråga-
ställda anordningen; helst den sportel, hvarom här vore fråga, aldrig blifvit dessa
tjensteman och betjente för någon viss eller för all tid tillförsäkrad.
Då, samtidigt med inrättandet af den nya förvaltarebefattningen vid postverkets
frimärkesförråd och beredande åt kamereraren af deraf påkallad lönefyllnad, borde upp¬
höra utgåendet af nu stadgad provision, Vä procent af hvad vid försäljning af fri¬
märken inflöte, hvilken provision, på sätt redan blifvit närnndt, för närvarande bestege
sig till omkring 11,000 R:dr årligen, men utan tvifvel, redan under de närmast
följande åren, komme att uppgå till vida högre belopp, kunde icke antagas, att, genom
den anordning, som här ofvan blifvit ifrågaställd och som högligen af behof påkallades,
någon tillökning i utgift för postkassan skulle uppkomma.
Sedan genom det stora antalet nya postgångars inrättande och till följd af
strätvandet att, så mycket som möjligt, undvika anlitandet för postbefordran af gäst¬
gifveri-, håll- eller reservskjuts, antalet af de kontrakt, som med postskjutsentrepre¬
nörer afslutades, ökats i en utomordentlig grad, hade det till förekommande af oord¬
ningar .visat sig oundgängligt, att öfver alla dessa kontrakt föras särskilda längder,
angifvande skjutshåll och entreprenörernes namn, afstånd och lega samt de tider, då
kontrakten upphörde att vara gällande m. m.
För förandet af dessa längder och verkställande i desamma af alla erforder¬
liga anteckningar vore det, då, utan afbrott i göromålens behöriga gång, den öfriga
personalen inom trafikbyrån icke kunde med omförmälela arbete sysselsättas, nödvän¬
digt, att inom nämnda byrå anställdes en aktuarie, för hvilken aflöningen ansågs böra
upptagas till enahanda belopp, 2,400 kronor, som i allmänhet tillkomme tjensteman
af andra graden hos General-poststyrelsen.
Den tillökning i utgifterna å Aflöningsstat, som blefve följden af lifir ofvan
föreslagna utvidgning af postpersonalen, skulle komma att uppgå;
6
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
för de sexton nya postexpeditionerna till ..................................................... kronor
för ytterligare fyra kontrollörer och fjorton kontorsskrifvare till ...... ->
för ytterligare tjugu postiljon»' till ........................................ »
för ytterligare tretio resepostexpeditörer till ............................................... »
för en förvaltare af postverkets frimärkesförråd till ............................. »
för lönefyllnad åt kamereraren till ................................................................. »
och för en aktuarie inom trafikbyrån till ...................................................... «
eller sammanlagdt till .......................................................................................... kronor
Af den, under senaste tiden, utöfver förväntan växande posttra¬
fiken och af den ytterligare utvidgning af postförbindelserna, hvartill kro-
nobrefbäringens upphörande dels gifvit dels komme att gifva anledning,
påkallades dessutom förhöjning
i förslagsanslaget till aflönande af poststationsföreståndare
från 100,000 till 180,000 kronor eller med .......................................... kronor
i förslagsanslaget till aflönande af extra biträden från 125,000
till 180,000 kronor eller med ........................................................................ v
i förslagsanslaget till aflönande af brefbärare från 60,000
till 65,000 kronor, eller med .............................................................................. »
hvarförutan anslaget till ålder stillägg, som nu utgjorde
38,000 R:dr, torde böra beräknas till 40,000 kronor, innefattande
en förhöjning af ........................................................................................................... »
jemte det att, med afseende å omöjligheten att med någon
grad af noggrannhet i förväg beräkna, hvartill utgifterna å detta
anslag kunde komma att uppgå, detsamma äfven syntes böra såsom
förslagsanslag upptagas.
Sålunda skulle, med tillägg af nuvarande anslagen å Aflö-
21,600.
30.000.
5,250.
26.000.
4,500.
1,200.
2,400.
90,950.
80,000.
55,000.
5,000.
2,000.
ningsstat ............................................................................................................................. » 1,044,400.
men utan inberäknande af den aflöningsförhöjning, som i: anseende
till de stigande lefnadskostnaderna kunde i en eller annan form
varda beviljad, anslagen å denna stat komma att uppgå till ett
sammanlagdt belopp af
kronor 1,277,350.
1 fråga om en sådan af den stigande lefnadskostnaden föranledd aflönings¬
förhöjning, som nyss är nämnd, har General-poststyrelsen uti en särskild underdånig
skrifvelse anfört, bland annat, att visserligen under nästlidna år en normalstat blifvit
för postverket utfärdad, hvilken omständighet för den del af personalen, hvars lö-
ningsvilkor derigenom blifvit förbättrade, gjorde behofvet af löneförhöjning mindre tryc-
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 5(i. 7
kande än det eljest skulle varit, men, utom det att, efter tiden för afgifvande af för¬
slag till denna normalstat, inträdt ytterligare då ej förutsedd stegring i lefnad skost¬
naden, hade vid statens fastställande de aflöningsvilkor, hvilka Styrelsen ansett för
personalen behöflig;!, blifvit i icke ringa mån nedsatta derigenom att uppbörds- och
frimärkes-provisionen bestämts till lägre belopp än Styrelsen föreslagit; hvartill kom-
rne, att genom det senare fattade beslutet om den ordinarie kronobrefbäringens öfver-
tagande af postverket icke allenast största delen af de få ännu återstående sportlerna
komme att upphöra, utan äfven göromålen blifvit för personalen i allmänhet ökade i
en mån, som för den samma gjorde det svårare än någonsin att, jemte bestridande
af posttjensten, egna någon tid åt annat vinstgifvande arbete.
Hvad först anginge Styrelsens egen personal, i afseende hvarå erinrades, att
vid normalstatens uppgörande endast några få ändringar af väsendtligare beskaffenhet
vidtogos i aflöningsstaten för denna personal, så funne sig styrelsen, med afseende
såväl å de ökade göromålen som den inträdda prisstegringen, nu böra föreslå en
omreglering af dess aflöningsvilkor enligt grunderna i den stat, som af senaste Riks¬
dag fastställdes för embets- och tjenstemän vid Riksbanken, så att dels en allmän
förhöjning af de å normalstaten upptagna fasta aflöningsbelopp för embets- och tjen¬
stemän vid Styrelsen skulle ega rum med tillsammans 9,500 kronor och dels be-
mälde embets- och tjenstemän derjemte erhålla ålderstillägg med 500 kronor efter 5
och, utom kanslister och kammarskrifvare, med 1,000 kronor efter 10 års tjenstgöring
i samma grad, hvartill efter 1874 års förhållanden skulle erfordras en förökad utgift
af 7,000 kronor; Varande dock härvid ingenting för General-postdirektören beräknadt.
Beträffande dernäst tjenstemcmnapersonalen vid postanstalterna, så ansåg Sty¬
relsen den derför behöflig;! tillökning i löneinkomst lämpligen kunna beredas antingen
genom förhöjning af de å normalstaten uppförda löningsbeloppen eller ock derigenom
att rättighet till ålderstillägg utsträcktes till samtlige tjenstemän,'samt vilkoren derför
och ålderstilläggens belopp bestämdes i nära öfverensstämmelse med hvad i sådant
afseende blifvit under den senare tiden stadgadt för personalen vid en del andra all¬
männa inrättningar.
För den händelse att det förra alternativet skulle föredragas, hemställde
styrelsen, att löneförhöjningen måtte bestämmas till
33j procent för aflöningsbelopp af 800 — 1,200 kronor
25 » » » •> 1,500 — 1,800 »
20 » '• •’ » 2,400 och 3,000 -
samt 16* " » » » 3,600 och 4,000 »
dock så att de derigenom uppkommande nya lönebeloppen afrundades till jemna fem¬
tiotal; och skulle af en sådan förhöjning föranledas en ökad utgift af 140,500 kronor.
Vidkommande åter det senare alternativet, så vore genom normalstaten ålders-
tillägg vid postanstalterna nu tillerkändt endast sådana tjenstemän, kontorsskrifvare,
resepostexpeditörer och postexpeditörer vid fast postanstalt, hvilkas aflöning å stat icke
8
Kongl. Maj-.ts Nåd. Proposition N:o 56.
öfverstege 1,800 R:clr; och utginge med 200 R:dr till resepostexpeditörer efter 5,
men till kontorsskrifvare och postexpeditörer vid fast postanstalt efter 10 års tjenst¬
göring, samt med 400 R:dr till resepostexpeditörer efter 10. men till andra post¬
expeditörer och kontorsskrifvare efter 15 års tjenstgöring.
Såväl i afseende på ålderstilläggens belopp som med hänsyn till den tjenstetid,
hvarefter desamma utginge. vore dessa bestämmelser i väsendtlig mån ofördelaktigare
än de, som gällde för en del andra tjensteman, lektorer, adjunkter och kolleger vid
elementarläroverken, äfvensom landtbruksingeniörer; och hemställde derföre Styrelsen,
för det fall förevarande alternativ skulle väljas, att. i nära öfverensstämmelse med
hvad inom andra allmänna verk och inrättningar dels redan gällde och dels blifvit
föreslaget, ålderstillägget borde, lika för alla grader, fastställas till 500 kronor efter
5 års och till 1,000 kronor efter 10 års anställning i samma tjenstegrad, dock med
iakttagande deraf, att för första tjenstegraden ålderstillägget icke i något fall utginge
med mer än 500 kronor; kommande, derest denna hemställan godkändes, att deraf
uppstå en ökad utgift, som efter 1874 års förhållanden kunde beräknas till omkring
110,000 kronor.
Af de tvänne nämnda alternativen erbjöde det förra den mycket afsevärda för¬
månen, att inkomstförhöjningen komme samtliga tjensteman till godo vid en tid, då
af den ökade lefnadskostnaden en dylik förhöjning synnerligen påkallades.
Sådant blefve åter icke förhållandet, derest inkomstförökningen komme att ut¬
göras af ålderstillägg, hvaremot för en dylik anordning i hög grad talade den om¬
ständigheten, att den derigenom utan oskälig uppoffring af allmänna medel öppnade
utsigten till ernående efterhand och inom förut bestämd tid af förmånligare lönings-
vilkcr skulle bereda postverket större tillgång på användbara och dugliga tjensteman
vid postanstalterna, på samma gång ett sådant aflöningssätt för personalen medförde
fördelen, att inkomsterna ökades i en mån, som ungefärligen motsvarade den vanliga
stegringen i utgifter.
Vidkommande derefter vaktbetjeningen vid postverket, så åtnjöte nu bland de
hos Styrelsen och vid postkontoren anställda vaktmästare
5 en fast aflöning af 800 R:dr
7 » n . ii » 700 ii
och 18 ii ii ii G00 »
hvarförutom ålderstillägg tillkomme vaktmästarne af 2:dra och 3:dje lönegraderna med
100 R:dr efter 10 och 200 R:dr efter 15 års tjenstgöring, likväl med den in¬
skränkning, att ålderstillägg icke i något fall utginge med högre belopp, än att det
sammanlagdt med arvode och tjenstgöringspenningar beredde befattningens".innehafvare
en inkomst af 800 R:dr.
Af bemälde vaktmästare hade de vid härvarande postkontor anställde sär-
skildt på anförda skäl begärt någon förhöjning i sin aflöning. Det vore oek obe-
Éongl. Maj-.ts Nåd. Proposition N:o 56.
9'
stridligt, att dessa betjente, hvilka hela dagarne och ofta äfven en ej ringa del af
natten voro af ansträngande arbete upptagna, icke egde samma tillfälle som deras
vederlikar inom andra embetsverk att genom arbete utom tjensten bereda sig någon
biförtjenst, hvarföre det syntes skäligt, att lönen för deras arbete vid postverket blefve
sådan att, isynnerhet då med åren lefnadskostnaden gemenligen stege, löneinkomsten
kunde lemna tillgång till bestridande af de för deras uppehälle oundgängliga utgifter.
Dessa och öfriga postvaktmästares behof af någon förbättring i lönevilkoren
ansåge General-poststyrelsen lämpligast tillgodoses på det sätt, att dels en sådan för¬
ändring vidtoges i befattningarnes fördelning på de särskilda löneklasserna, att hvarje
klass komme att omfatta tio vaktmästarebefattningar och dels ålderstillägg blefve,
utan nu gällande inskränkning, tillagdt alla klasserna, att utgå med 100 kronor efter
5 och med 200 kronor efter 10 års ordinarie tjenstgöring.
Äfven i afseende å brefbärare, för hvilka någon sådan inskränkning vid
ålderstilläggs åtnjutande, som funnes föreskrifven för vaktmästare, icke vore gällande,
syntes den förändring böra vidtagas att, i likhet med hvad som blifvit föreslaget för
öfriga i postverkets tjenst anställde personer, tiden, efter hvars utgång ålderstillägg
finge tillträdas, fastställdes för det lägre ålderstillägget, 100 kronor, till 5, och för
det högre, 200 kronor, till 10 år efter antagandet till ordinarie brefbärare.
Den tillökning i utgift, som genom sålunda föreslagna förändringar i sättet
för vaktbetjentes aflönande skulle uppkomma, kunde beräknas uppgå
ör den fasta löneförhöjningen åt en del vaktmästare till ........................ kronor 1,300
samt för utgifvande af ålderstillägg enligt de nya grunderna åt vakt¬
mästare ........................................................................................................................ » 3,800
åt brefbärare ........................................................................................................................ » 11,100
Tillsammans kronor 16,200.
Vid föredragning af hvad General-poststyrelsen sålunda och i öfrigt beträffande
aflöningsstaten anfört, har Kongl. Maj:t, enär, hvad först angår styrelsens egen per¬
sonal,. dess aflönings-förhållanden komma att blifva föremål för den redan beslutade
löneregleringskomiténs behandling, funnit någon ändring i samma aflöningsförhållanden
för närvarande i allmänhet icke böra ega rum, utan 1874 års stats bestämmelser i
detta hänseende böra, äfven beträffande den nämnda personalens ålderstillägg, för¬
blifva gällande jemväl för 1875 med det procentvis beräknade dyrtidstillägg, hvarom
här nedan förmäles. Men då Kongl. Maj:t således nu icke ingår i pröfning af de
ändringar, styrelsen i förevarande del af ämnet föreslagit, anser Kongl. Maj:t likväl
undantag dervid böra göras för styrelsens förslag om inrättande af de tvänne nya
Bill. till Biksd. Prat. 1874- 1 Sami. 1 Afä. äS Huft. 2
Kong!. Maj itu Nåd. Proposition N:o iUi.
befattningar, eu förvaltare af postverkets frimärkesförråd och en aktuarie i trafikby rån',
hvilka uppgifvits vara af behofvet högeligen påkallade, äfvensom för den förhöjning
i kamererarens aflöning, som måste blifva en följd af frimärkesvårdens förändrade
anordning och indragningen af den dertill förut anvisade provision. Och som hvad
General-poststyrelsen i dessa hänseenden hemställt synes vara ändamålsenligt och
billigt, så finner sig Kongl. Maj:t sä mycket hellre böra föreslå Riksdagen att dertill
lemna sitt godkännande, som utgiften för den nya förvaltarebefattningen och den
dermed i samband stående löneförhöjningen för kamererare!!, enligt hvad styrelsen
upplyst, blir till fullo betäckt genom den indragna frimärkesprovisionen. Med iakt¬
tagande af dessa förändringar kommer anslaget för styrelsen, hvilket i 1874 års
stat utgör 85,200 R:dr, att höjas till 93,300 kronor.
Vidkommande dernäst postanstalterna och deras personal, i afseende hvarå
styrelsens förslag i sin helhet till nådig pröfning upptagits, så och då det icke kan
vara lämpligt, att de för de särskilda tjenstegraderna i gällande stat meddelade af-
löningsbestämmelser, hvilka så nyligen undergått en fullständig reglering, nu, på sätt
ifrågasatt blifvit, underkastas en ny sådan reglering, anser Kongl. Maj:t den all¬
männa aflöningsförbättring, hvilken styrelsen i följd af den stegrade lefnadskostnaden
funnit vara för berörda personal nödig, hellre böra beredas genom förmånligare ålders¬
til] äggs vilkor.
De i 1874 års stat för de särskilda tjenstegraderna vid postanstalterna upp¬
tagna afiöningsbelopp lemnas således af Kongl. Maj:t utan någon ändring.
Deremot och då det är uppenbart, att den betydliga tillökning i postverkets
bestyr, som genom dess öfvertagande af den ordinarie kronobrefbäringen uppkommit,
måste föranleda behof af en mängd nya postbefattningar och någon anledning icke
förekommit till anmärkning emot hvad General-poststyrelsen i detta afseende nu hem¬
ställt, så föreslår Kongl. Maj:t, att här ofvan omförmälda nya postexpeditörs-, kon¬
trollörs-, kontorsskrifvare-, postiljons- och resepostexpeditörs-befattningar må i staten
uppföras med en aflöning af tillsammans 82,850 kronor.
Då vidare General-poststyrelsen i anseende till trafikens tillväxt och den ut¬
vidgning af postförbindelserna, som för kronobrefbäringens besörjande måste ega rum,
funnit en betydlig förhöjning i beloppen af /örsZa^s an sia gen till aflönande af post-
stationsföreståndare, extra biträden och brefbärare vara af behofvet påkallad, så har
Kongl. Maj:t för sin del intet att dervid påminna, utan föreslår, att de af styrelsen
äskade anslagsförhöjningarne, uppgående sammanlagdt till 140,000 kronor, må å
staten uppföras.
Beträffande derefter anslaget till ålderstillägg och vilkoren för sådan för¬
måns åtnjutande, så anser Kongl. Maj:t, enligt hvad redan är nämndt, att de i af¬
seende härå nu gällande bestämmelser böra för de vid styrelsen anställde tjensteman
och betjente tills vidare lemnas utan någon rubbning, men deremot för personalen
vid postanstalterna undergå de förändringar, som till åstadkommande af den för
Kongl. Maj-.ts Nåd. Proposition N:o 56.
11
denna personal i anseende till stegrad lefnadskostnad behöfliga aflöningsförbättring
kunna finnas skäliga. Hvad General-poststyrelsen i denna syftning föreslagit synes i
allmänhet vara billigt och således böra godkännas, med undantag likväl af de för
tjenstemännen föreslagna förhöjda ålderstilläggsbeloppen, hvilka Kongl. Maj:t anser
utan olägenhet kunna tills vidare nedsättas med en femtedel eller från 500 resp.
1,000 kronor till 400 resp. 800 kronor.
Kongl. Maj:t föreslår således, att i afseende å den vid postanstalterna an¬
ställda personal, brefbärare men icke postiljoner deruti inberäknade, följande ändringar
i nu gällande ålderstilläggsbestämmelser må vidtagas, nemligen:
o) att alla till nämnda personal hörande tjensteman må efter 5 års tjenst¬
göring i samma grad erhålla ett ålderstillägg af 400 kronor, hvilket för dem, som
icke tillhöra lägsta tjenstegraden, efter ytterligare 5 års tjenstgöring förhöjes till 800
kronor; samt
b) att ålderstillägg må, utan den för vaktmästarne nu stadgade begränsning
af afiöningens maximibelopp, tillkomma alla de vid postanstalterna anställde vakt¬
mästare och brefbärare med 100 kronor efter fem och 200 kronor efter tio års
ordinarie tjenstgöring.
Med iakttagande af dessa förändringar skulle, enligt en i General-poststyrel¬
sens statistiska kontor uppgjord beräkning, ålderstilläggsanslaget, hvilket i 1874 års
stat utgör 38,000 R:dr, för år 1 875 erfordra en förhöjning af 107,400 kronor
eller till 145,400 kronor, men då det erforderliga beloppet ej lärer med full nog-
granhet kunna på förhand beräknas, så föreslår Kongl. Maj:t, att sistnämnda belopp
ma, på sått General-poststyrelsen hemställt, såsom förslagsanslag i staten uppföras.
Hvad slutligen angår det ofvannämnda dyrtidstillägg, som bör för år 1875
tillkomma de vid General-poststyrelsen anställde embets- och tjensteman, så föreslår
Kongl. Maj:t, att, i likhet med hvad för andra centrala embetsverk redan blifvit af
Riksdagen beslutadt, detta dyrtidstillägg bestämmes till 20 procent af de belopp en¬
hvar af dessa embets- och tjensteman enligt staten eger att i lön och tjenstgörings-
penningar sammanlagdt intill 5,000 kronor uppbära; och som utgiften för ett sådant
tillägg, hvilket väl skulle tillkomma innehafvarne af de föreslagna- nya förrådsförval-
tare- och aktuarie-befattningarne, men icke styrelsens ombudsman, uppgår till 96,680
kronor, sa, föreslår Kongl. Maj:t, att detta belopp må såsom anslag till dyrtidstillägg
för styrelsens tjenstemannapersonal i staten uppföras.
Då de af Kongl. Maj:t nu föreslagna anslagstillökningar sammanlagdt uppgå
till 355,030 kronor, och förutvarande anslag utgöra 1,044,400 kronor, så kommer
således postverkets aflöningsstat för år 187 5 enligt Kongl. Maj:ts förslag att sluta
med en summa af 1.399,430 kronor.
I afseende å öfver gång sstaten och indragnings staten föreslår Kongl. Maj:t
ingen annan ändring, än att, då det måste vara angeläget, att icke tillfälliga om¬
ständigheter förhindra General-poststyrelsen att under de vilkor, son? i gällande in¬
12
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
struktion finnas stadgade, ur tjenstgöring försätta sådana postiljoner, åt hvilka poster¬
nas bevakande icke längre bör anförtros, sistnämnda statsanslag till aflöning åt
postiljoner, som icke vidare äro tjenstbara, men ännu ej blifvit berättigade till
pension från Civil-statens pensions-inrättning, hvilket anslag nu utgår med ett för
hvarje år på förhand uträknadt bestämdt belopp, må i stället, enligt hvad General¬
poststyrelsen begärt, uppföras såsom förslagsanslag-, och torde således, med iakt¬
tagande af denna förändring och i öfrigt deraf, att från indragningsstaten afgått de
derå för Kontorsskrifvarne Nyström och Lindgren med tillsammans 990 R:dr an¬
visade belopp, ifrågavarande tvänne stater böra uppföra:
Öfvergångsstaten, såsom nu, med kronor 18,000
och Indragningsstaten med ............ » 12,270.
Beträffande Pensionsstaten, hvars belopp nu är utfördt med 33,170 R:dr,
så böra derifrån nu afräknas de pensioner, som utgått till nedannämnda under näst-
lidna eller början af innevarande år aflidna personer, nemligen:
f. d. Postmästaren i Smedjebacken C. Wassberg ...................................................... R:dr 450
f. d. Vaktmästaren vid Stockholms postkontor Erik Bergström................... ” 400
f. d. Kontorsskrifvaren vid samma postkontor J. Levander.............................. ” 1,800
f. d. Postdirektören vid samma postkontor S. A. Broman .............................. 4,480
Tillsammans R:dr 7,130
hvarigenom statssumman nedgår till 26,040 R:dr.
Deremot bör dertill läggas beloppet dels af de pensioner, som sedan senaste
statsregleringen blifvit genom redan meddelade nådiga beslut tillagda nedannämnde
afskedade tjensteman, nemligen:
f. d. Postmästaren i Engelholm, Samuel Francke ................................................ kr. 1,800.
f. d. Postmästaren i Hedemora, Jonas Lindstedt, tillägg till pension
från civilstatens pensionsinrättning ...................................................................... » 1,250.
f. d. Postmästaren i Grenna, Gustaf Lago von Warnstedt ........................ ” 1,500.
f. d. Postinspektoren i Hernösand, Otto Ulfsparre........................ » 2,250.
f. d. Postmästaren i Ronneby, Johan Gabriel Lindstedt .............................. » 1,500.
f. d. Postmästaren i Strömstad, Carl Gustaf Nyberg .................................... » 1,650.
f. d. Postinspektoren i Örebro, Pehr Gustaf Hjelm .......................................... » 2,700.
f. d. Postinspektoren i Jönköping, Carl Jacob Munk.......................................... » 2,700.
dels ock af den pension, som bör tillkomma Postinspektoren i Weners»
borg, Eric Ericsson, hvilken begärt, men ännu ej erhållit afsked » 2,250.
tillsammans kronor 17,600.
Sedan Borgmästaren i Landskrona, Friherre B. C. A. Akerhjelm och Kamere-
raren C. Schult, i egenskap af förmyndare för Resepostexpeditören G. F. E. Bågen-
holm, uti en till General-poststyrelsen ingifven skrift anhållit, att, som Bågenholm,
Konyl. Majds Nåd. Proposition N:o 56.
■ V
O
hvilken under en längre tid vårdats för sinnessjukdom å Wexiö hospital, enligt
företedt läkarebetyg icke kunde antagas återvinna så fullständig och stadigvarande
helsa, som fordrades för skötande af den befattning, han vid postverket innehade,
styrelsen ville föranstalta, det Bågenholm blefve på indragningsstat försatt, så har
General-poststyrelsen, jemte meddelande af den upplysning, att Bågenholm är född
år 1834 och sedan år 1866 varit anställd först såsom reserv- och sedan såsom
extra resepostexpeditör, tills han den 16 Februari 1871 blifvit befordrad till nu inne¬
hafvande befattning såsom resepostexpeditör af andra lönegraden, vidare anfört, att
det icke saknades skäl till antagande, att den för helsan och särskildt för nerv¬
systemet menliga inverkan, som tjenstgöringen i postkupé ofta visat sig medföra,
bidragit till framkallande af den sinnessjukdom, hvaraf Bågenholm lede, och att
styrelsen aliså ansåge sig böra tillstyrka beviljande för honom af ett årsunderhåll;
och föreslår med anledning häraf Kongl. Maj:t, enligt styrelsens hemställan, att
Bågenholm må uppföras å postverkets pensionsstat till åtnjutande under sin återstående
lifstid af ett årligt understöd å 1,000 kronor, eller lika mycket som han hittills egt
att i lön uppbära.
Vidare och då förre Postjaktskepparen Pehr Magnus Fagerström, hvilken,
född den 25 Maj 1791, blifvit i tjensten skadad vid förolyckande af postbåten från
Gotland under vintern 1830, anhållit, att det årliga understöd å 20 R:dr banko,
som med anledning deraf då tillädes honom och hvilket sedermera blifvit flera gånger
förhöj dt, senast genom Kongl brefvet den 21 Februari 1862 till 125 R:dr R:mt,
nu måtte, i anseende till den stegrade lefnadskostnaden, varda ytterligare förökadt,
föreslår Kongl. Maj:t, enligt General-poststyrelsens hemställan, att berörda, å post¬
verkets pensionsstat upptagna understöd måtte varda med 75 kronor förhöjdt till
200 kronor.
Om till pensionsstatens nuvarande, med derifrån afgångna pensioner minskade
slutsumma ................................................................................................................. kronor 2 6,040.
lägges beloppet dels af här ofvan upptagna nya pensioner .................. » 17,600.
och dels af de för Bågenholm och Fagerström nu föreslagna nya
understöd .................................................................................................................. » 1,075.
så uppkommer den summa kronor 44,715.
hvartill pensionsstaten torde böra för år 1 875 upptagas, hvarjemte Kongl. Maj:t
enligt hemställan af General-poststyrelsen föreslår, att det från denna stat nu med
bestämdt belopp af 2,000 R:dr utgående anslag till pensionsfyllnad åt postiljoner
må på det skäl, som här ofvan blifvit i fråga om indragningsstatens anslag till aflöning
åt vissa postiljoner anfördt, erhålla egenskap af forsla gsimslag.
Vidkommande derefter omkostnads- staten har General-poststyrelsen funnit för¬
höjning i åtskilliga å denna stat uppförda anslag vara påkallad af enahanda anled¬
ningar, som blifvit i fråga om förslagsanslagen å aflöningsstaten åberopade; anförande
14
Kongl. May.ts Nåd. Proposition N:o 56.
styrelsen i sådant afseende, hvad först anginge anslaget till uppbörds- och frimär-
kesprovision,att, ehuru en icke obetydlig besparing i utgifterna från detta anslag
skulle uppkomma, derest en särskild förvaltare af frimärkesförrådet blefve anställd,
det dock, med afseende å den växande trafiken och särskildt å den ökade uppbörd,
som komme att föranledas af fribrefsrättens upphörande, icke kunde antagas, att
förevarande anslagsutgifter skulle kunna inskränkas till det i 1874 års stat beräknade
belopp af 100,000 K:dr, hvarför styrelsen, under förutsättning att nyssberörda för¬
valtarebefattning komme till stånd, hemställde, att, jemte det den provision, som
hittills tillkommit de tjenstemän, åt hvilka vården af frimärken, brefkort o. s. v.
varit af styrelsen anförtrodd, indroges, ifrågavarande anslag måtte
förhöjas med ..................................................................................................................... kr. 5,000.
Derjemte hemställde styrelsen, att nedannämnda anslag
måtte förhöjas:
Anslaget till cxpensutgifter från 155,000 till 1 85,000 kronor eller
med .............................................................................................................................. ” 30,000.
anslaget till rese- och traktaments-ersättning åt rcsepostexpeditörer
från 40,000 till 50,000 kronor eller med.......................................... » 10,000.
anslaget för postbefordran å jernväg från 230,000 till 255,000 kr.
eller med ................................................................................................................. ” 25,000.
anslaget för postbefordran å landsväg och inom. postanstalternas
områden från 680,000 till 750,000 kronor eller med............ ” 70,000.
samt anslaget för utrikes brefvexlingen från 60,000 till 80,000
kronor eller med................................................................................................... ” 20,000.
Kongl. Maj:t har icke funnit anledning att mot dessa af General¬
poststyrelsen nödiga befunna förhöjningar, tillsammans.................. » 160,000.
göra någon anmärkning och föreslår derföre, att desamma må, med
indragning af omförmälda provision, af Riksdagen beviljas, hvar¬
igenom omkostnadsstatens slutsumma, för närvarande utgörande » 1,643,000.
skulle komma att uppgå till kronor 1,803,000.
De belopp, hvartill postverkets särskilda utgifts stater för är 1875 skulle
enligt Kongl. Maj:t här ofvan gjorda förslag uppgå, äro:
Aflöningsstaten ........................................................................................................... kronor 1,399,430.
Öfvergångsstaten.......................................................................................................... ” 18,000.
Indragningsstaten ..................................................................................................... ” 12,270.
Pensionsstaten................................................................................................................. ■’ 44,715.
och ömkostnadss,foten.............................................................................................. » 1,803,000.
eller tillsammans kronor 3,277,415,
Kongl. Maj-.ts Nåd. Proposition &0 öli. ]f>
Öm då till oförutsedda utgifter afsättas..................................................... kronor 100,000.
samt Afkortningar och Itestitutioner m. m. beräknas till ............ » 22,585.
så uppkommer en slutsumma af kronor 3,400,000.
eller samma belopp, hvartill postverkets inkomster blifvit för år ]»75 af Kongl.
Maj:t beräknade.
Och förslår Kongl. Maj:t slutligen, i likhet med hvad vid andra verk ansetts
böra ske, att i sammanhang med staternas fastställande må stadgas det allmänna
förbehåll, att de personer, som hädanefter erhålla tjenster vid postverket eller i följd
af staterna med dertill hörande bestämmelser komma att tillträda högre aflöning, än
de på grund af fullmakt eller konstitutorial redan nu åtnjuta, skola, i den mån
sådant föreskrifves, vara underkastade tillämpning af de allmänna vilkor för åtnjutande
af aflöning i statens tjenst, som Kongl. Maj:t, efter pröfning af den blifvande löne-
reglerings-komiténs betänkande, kan finna för godt att fastställa.
Genom Kongl. brefvet den 19 Augusti 1870 förordnades, i sammanhang
med posthemmansskjutsens indragning,
att från början af år 1871 gästgifveri-, håll- eller reservskjuts utom i vissa
uppgifna undantagsfall icke finge för postbefordring användas annat än då aftal om
fortskaffande på beting af sådan post, med hvilken befordran af resande ej vore
förenad, icke kunnat träffas mot en godtgörelse, motsvarande för skjutshåll, der gäst-
gifverilegan utginge med mer än en E:dr milen, 133Va procent af denna lega samt
för öfriga håll i allmänhet 1 R:dr 35 öre för milen, men der skjutsen utginge
från gästgifvaregård å landet, hvarest entreprenad icke funnes inrättad, 1 R:dr 15 öre
för milen; och
att vid alla de tillfällen, då gästgifveri-, håll- eller reservskjuts för postbefor-
dringen anlitades, legan derför borde utgå med enahanda belopp, hvartill den ersätt¬
ning, som för betingad skjuts till samma posts fortskaffande finge utgöras, högst
kunde uppgå; samt
att de i berörda hänseenden förut gällande bestämmelser komme att åter
tillämpas, i händelse de anslag, som för bestridande af de med förändringen
förenade förhöjda kostnader möjligen kunde finnas erforderliga, icke blefve af Riks¬
dagen beviljade.
Uti en till Kongl. Maj:t ingifven underdånig skrifvelse, för hvars innehåll
finnes fullständigt redogjordt uti det vid Kongl. Maj:ts proposition om statsverkets
tillstånd och behof fogade utdrag öfver protokollet öfver Finans-ärenden för den 9
nästlidna Januari, har General-poststyrelsen anmält, att genom berörda bestämmelser
Kong!. Maj’.ts Nåd. Proposition N:o ö<>.
10
det dermed afsedda mål intill helt nyligen vunnits, i det gästgifveri-, håll- och
reservskjuts icke behöft annat än undantagsvis för posternas fortskaffande användas,
men att den prisstegring, som under senaste tiden i så många andra afseenden gjort
sig gällande och verkat derhän, att, sedan under loppet af nästlidna år en stor del
postskjutskontrakt blifvit å entreprenörernas sida uppsagda, oöfvervinnerliga svårigheter
mångenstädes mött för träffande af aftal om posternas befordrande mot den ersättning,
som General-poststyrelsen enligt ofvannämnda Kongl. bref egt medgifva, och att
följden häraf naturligtvis blifvit, att för de vanliga posternas fortskaffande gästgifveri-
håll- och reservskjutsen måst anlitas i vida större mån än hvad förut under de
senaste åren varit fallet, hvarigenom åter dels betydande olägenheter för de skjuts-
ningsskyldige uppkommit och dels resandes fortkomst blifvit hindrad, enär derför
afsedda hästar upptagits af postverket.
Då till förekommande af dessa olägenheter åtgärder nu borde vidtagas, funne
General-poststyrelsen dock både statsförvaltningens och den brefvexlande allmänhetens
intresse fordra, att, till betryggande emot afbrott i postutvexlingen, postverket fort¬
farande finge anlita gästgifveri-, håll- och reservskjuts dels för de ytterst sällan före¬
kommande extra posterna, dels i de fall att entreprenör försummat inställa betingadt
antal hästar, eller att de hästar, som erliölles, icke vore af beskaffenhet att kunna
användas för postbefordran, eller ock att i öfrigt särskilda och tillfälliga omständig¬
heter undantagsvis påkallade användande af ett större antal hästar, än som under
vanliga förhållanden för posternas fortskaffande erfordrades och entreprenör på grund
af kontrakt vore skyldig att tillhandahålla, dels ock slutligen vid de tillfällen då
alldeles icke några anbud å postföringens bestridande kunnat erhållas och de åtgärder,
som af sådan anledning erfordrades, vare sig för postens indragning eller för post-
befordringens verkställande med postverket tillhöriga hästar, ännu icke kunnat vidtagas.
Deremot funne styrelsen det icke med den grundsats, som uttalats så väl i
ofvannämnda Kongl. bref som i Riksdagens till grund derför liggande skrifvelse af
den 13 Maj 1868, öfverensstämma, att gästgifveri-, håll- eller reservskjuts under
längre tid och regelbundet för postbefordringen anlitades.
För att nu förebygga nödvändigheten af ett sådant anlitande hemställde sty¬
relsen, att Kongl. Maj:t måtte
dels meddela det förklarande, att maximibeloppet af den i Kongl. brefvet
den 19 Augusti 1870 bestämda betingslega tills vidare förhöjdes till 2 R:dr 50 öre
för milen, men att för gästgifveri-, håll- och reservskjuts, som till postföring kunde
komma att användas, legan fortfarande skulle utgå med de i nämnda bref fast¬
ställda belopp,
dels ock till Riksdagen göra framställning derom att, under vilkor det gäst¬
gifveri-, håll- och reservskjuts från och med ingången af år 1875 icke må för post¬
befordringen anlitas i andra än de undantagsfall, då, enligt hvad förut blifvit sagdt,
rättigheten att dylik skjuts för posternas fortskaffande använda måste anses nödvändig
Kowjl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
17
till förekommande af tillfälliga afbrott i postutvexlingen, Riksdagen ville till betäc¬
kande af de ökade utgifter, som af en sådan förändring föranleddes, å Sjunde Huf-
vudtiteln uppföra ett förslagsanslag å ‘2 00,000 R:dr, att ..af postverket disponeras i
den mån utgifterna för postbefordringen öfverstege det anslag, som funnes för ända¬
målet å postverkets stat uppför dt.
Vid föredragning af detta ärende den 9 nästlidna Januari fann Kongl. Maj:t,
med afseende å den betydande tunga för de skjutsningsskyldige, som den yppade
nödvändigheten att, för posternas fortskaffande, i större omfattning taga den allmänna
skjutsningsskyldigheten i anspråk måste medföra, godt att, för undvikande af en sådan
nödvändighet, tills vidare medgifva den af General-poststyrelsen föreslagna förhöjning
i betingsskjutslegans maximibelopp; dock att derigenom någon ändring icke skulle ske
i nu gällande bestämmelser rörande beloppet af den lega, som bör erläggas, då
gästgifveri-, håll- eller reservskjuts för postföring användes; hvarjemte Kongl. Maj:t
förklarade sig vilja taga General-poststyrelsens hemställan rörande en framställning
till Riksdagen under öfvervägande i sammanhang med Styrelsens förslag till postverkets
utgiftsstater för år 187 5.
Berörda hemställan har således nu till nådig pröfning förekommit: och som
General-poststyrelsen anfört, att, medan de ökade utgifter, som genom maximilegans
förhöjande uppkomma under innevarande år, kunna i följd deraf att de kontrakt, som
icke iblifvit uppsagda före utgången af nästlidna år, i allmänhet måste förblifva gäl¬
lande äfven under detta år, antagas blifva betäckta af postverkets vanliga tillgångar,
det deremot är otvifvelaktigt, att berörda ökade utgift derefter icke kan bestridas af
eljest uppkommande öfverskott å postverkets nuvarande årliga inkomster, så anser
Kongl. Maj:t någon åtgärd böra vidtagas, hvarigenom postverket betryggas om erfor¬
derlig tillgång till ifrågavarande utgifts bestridande. Men då för beräkning af det
belopp, som härtill skulle behöfvas, all tillförlitlig grund saknas, och det således icke
kan anses vara utredt, att icke postverkets vanliga inkomster skola äfven i nämnda
hänseende lemna nödig tillgång, finner Kongl. Maj.-t det för närvarande och intilldess
någon erfarenhet i ämnet kunnat vinnas icke vara lämpligt, att ett särskild! anslag-
för ändamålet a Sjunde Hufvudtiteln uppföres, utan vill i stället föreslå, att, under
vilkor af den inskränkning i den allmänna skjutningsskyldighetens anlitande för post-
befordring, som General-poststyrelsen, på sätt här ofvan förmäles, föreslagit, Riksdagen
må medgifva, att de ökade utgifter, som af eu sådan förändring kunna undergår
1875,. föranledas och hvartill det för postbefordran å landsväg och inom postanstal¬
ternas områden å postverkets för samma år af Kongl. Maj:t föreslagna omkostnads-
stat uppförda belopp af 750,000 kronor icke lemnar tillgång, må få af Statskontoret
med under hand egande medel bestridas mot ersättning af postverkets blifvande öfver-
skottsmedel, så långt de dertill förslå.
Slutligen och med anledning af General-poststyrelsens hos Kongl. Maj:t
Bih. till Biksd. Prot. 1874. 1 Sami. 1 Afd. 38 Höft. 3
18
Kongl. Maj ds Nåd. Proposition N:o 56.
gjorda anhållan om bemyndigande att, i likhet med hnad redan är för både Telegraf¬
styrelsen och General-tullstyrelsen medgifvet, få till en kassa för beredande af under¬
stöd åt enkor och barn efter personer, som varit i postverket anställde, öfverlemna de
medel, som hädanefter kunde inflyta genom försäljning af postverket tillhörig maku¬
latur eller sådana äldre handlingar, som Styrelsen ansåge ej längre kunna eller böra
bevaras, vill Kongl. Maj:t, enär berörda slags medel, som för de senaste 5 åren i
medeltal utgjort omkring 600 R:dr om året, hittills ingått bland postverkets i riks-
staten beräknade inkomster, härmed föreslå Riksdagen att till deras användande på
omförmälda sätt lemna sitt godkännande.
Handlingarne i detta ärende skola tillhandahållas det Utskott, till hvilket
detsamma varder af Riksdagen öfverlemnadt; och förblifver Kong]. Maj:t Riksdagen
med all Kongl. nåd och ynnest städse välbevågen.
OSCAR.
C. Fr. Watrn.
Kongl. Maj-.ts Nåd. Proposition N-.o 56.
19
Förslag
till
Postverkets
IJtgiftsstater för å r 1875.
|
|
|
|
|
K r 0 1
|
0
|
r.
|
A. Möiiiiigsstat.
|
|
|
Tjenst
|
|
|
|
|
|
|
|
Lön.
|
|
goringt
|
|
Summa.
|
|
|
|
|
|
Generalpoststyrelsen:
|
|
|
penningar.
|
|
|
|
|
|
Generalpostdirektören ............................
|
6,750
|
—
|
2,250
|
--
|
9,000
|
—
|
|
|
|
3 Byråchefer,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
hvardera lön............ 4,125.
|
|
|
(
|
|
|
|
i
|
|
|
tjenstgöringspen-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ningar.................. 1,37 5. 5,500.
|
12,375
|
—
|
4,125
|
—
|
16,500
|
—
|
|
|
|
Kansliet:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 Sekreterare,
|
|
|
|
|
|
|
1
|
|
|
hvardera lön............ 3,000.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tjenstgöringspen-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ningar................. 1,000. 4,000.
|
6,000
|
—
|
2,000
|
—
|
8,000
|
—
|
|
|
|
1 Registrator ...............................................
|
2,100
|
—
|
700
|
—
|
2,800
|
—
|
|
|
1
|
1 Aktuarie för statistiska kontoret..
|
1,800
|
—
|
600
|
—
|
2,400
|
—
|
|
i
|
] d:o för reklamationskontoret............
|
1,800
|
—
|
600
|
—
|
2,400
|
—
|
|
|
1 d:o för trafikärenden..............................
|
1,800
|
—
|
600
|
—
|
2,400
|
—
|
|
|
1 Notarie ......................................................
|
1,800
|
—
|
600
|
—
|
2,400
|
—
|
|
|
|
2 Kanslister, hvardera
|
|
|
|
|
|
|
!
|
|
|
lön.............................. 1,200.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
tjenstgöringspen-
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ningar.................. 400. ] ,600.
|
2,400 —
|
800
|
|
3,200
|
—
|
|
|
i
|
Transport
|
___
|
|
—
|
—
|
49,100
|
—
|
1
1
|
|
|
20
Kongl. Maj:ts Nåd- Proposition N:o 56.
Transport
2 Kanslister, hvardera'
lön.................................... 900.
tjenstgöringspennin -
gar............................- 300. 1,200.
1 Ombudsman (arvode)..............................
Kammarkontoret:
Kronor.
Lön.
|
Tjenst-
görings-
penningar.
|
Summa.
|
|
|
|
49,100
|
|
|
|
|
|
1,800
900 —
|
600
300
|
|
2,400
1,200
|
|
1 Kamererare...............................................
2 Bokhållare och Revisorer, hvardera'
lön.............................. 1,800.
tjenstgöringspen-
ningar..................2,400.
2 Kammarskrifvare, hvardera
lön.............................. 900.
tjenstgöringspennin -
gar.............................. 300. i,200.
3,000
3,000
1,800
Revisionskontoret:
1,000
1,200
ooo, —
4,000 —
4,800
2,4001-
j I
3
3
1
1
Revisor ......................................................
d:o, hvardera
lön.............................. 1,800.
tjenstgöringspen-
ningar.................. 600. 2,400
Kammarskrifvare, hvardera
lön.................................... 900.
tjenstgöringspennin -,
gar ........................... 300. 1,200.
Förvaltare af postverkets hufvud-
kassa ............................................................
d:o af d:o frimärkesförråd..................
Förrådsintendent ....................................
Transport
2,100 -
|
700
|
-----_
|
2,8001—
1 1
|
5,400 —
|
1,800
|
—
|
^1
to
o
0
1
|
InZ)
O
o
_ 1
|
900
|
—
|
3.000 —
|
3,3 7 5 —
|
1,125
|
—
|
4,500 —
|
3,3 7 5 -
|
1,125
|
—
|
4,500 —
|
2,700 -
|
900,
|
—
|
3,600
|
-------- !—
|
---•
|
—
|
90,100!—i
|
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
Lön.
Transport!--
Vaktmästare, hvardera
lön .................................... 525.
tjenstgöringspenningar 175. 700.I 1,050
d:o, hvardera
lön ................................... 450.
tjenstgöringspenningar 150. g 00.
Tjenst¬
görings¬
penningar.
De fullständiga fasta postau-
stalterna:
a) Postförvaltare:
1 klassen:
I Postdirektör vid hvartdera af
postkontoren i Stockholm, Göte-j
borg och Malmö (tillsammans 3):j
lön .................. 3,000.
tjenstgörings-
penningar...... 1,000. 4,000.)
2 klassen:
1 Postmästare vid hvartdera af
postkontoren i Falun, Gefle, Hel-|
singborg, Jönköping, Kalmar, I
Karlskrona, Karlstad, Kristi¬
anstad, Linköping, Norrköping,}
Sundsvall, Upsala, Wexiö och1
< irebro (tillsammans 14):
lön........................ 2,700.
tjenstgörings -
penningar...... 900. 3,600.1
3 klassen:
1 Postmästare vid hvartdera af
postkontoren i Halmstad, Hernö-j
Transport!
1,35 Oj-
350
450
9,000—j 3,000
37,800
12,600
Krono
Summa.
|
90,100
|
_i
|
1,400
|
—
|
1,800
|
—
|
,000
50,400.-
93,300
62,400—1 93,300!
22
Kong!. Maj-.ts Nåd■ Proposition N:o 56.
K r o n o
|
Lön.
|
Tjenst-
görings-
penningar.
|
Summa.
|
Transport--
sand, Luleå, Lund, Mariestad,|
Nyköping, Uddevalla, Umeå,
Wenersborg, Westerås, Wisby,j
Ystad och Östersund (tillsam¬
mans 13):
lön .................. 2,250.
tjenstgörings-
penningar...... 750. 3,000. 29,250
i klassen:
1 Postmästare vid hvartdera af
postkontoren i Arboga, Arvika,
Borås, Eksjö, Engelkolm, En¬
köping, Eskilstuna, Eslöf, Fal¬
kenberg, Falköping, Filipstad,
Halsberg, Haparanda, Herr-
ljunga, Hessleholm, Hudiksvall,
Karlshamn, Kristinehamn, Kö¬
ping, Landskrona, Lidköping,
Motala, Nora, Norrtelje, Oskars¬
hamn, PSkara, Sköfde, Smedje
backen, Sunne, Söderhamn, Sö¬
derköping, .Södertelje, Wadstena,
Warberg, Westervik, Wimmerby
och Åmål (tillsammans 37):
lön .................. 1,800.
tjenstgörings-
penningar...... 600. 2,400. 66,600
5 klassen:
1 Postexpeditör vid hvardera af
postexpeditionerna i Alingsås,1
Askersund, Cimbrishamn, Hede-j
mora, Kungsbacka, Laholm, Lin-j
Transport!--
9,750
22,200
62,400
39,000 —
88,800!
93,300
190,200,—! 93,300
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
23
Transport
desberg, Piteå, Sala, Skellefteå,
Skeninge, Strengnäs, Strömstad,
Sölvesborg, Trelleborg och Ul¬
ricehamn (tillsammans 16):
lön........................ 1,350.
tjenstgörings-
penningar...... 450. 1,800.
6 klassen:
l Postexpeditör vid hvardera af
postexpeditionerna i Alfvesta, Boll¬
näs, Borgholm, Degerfors, Elmhult,
Gagnef, Gamleby, Gillberga, Gis-
laved, Gnesta, Grenna, Grislehamn,
Hjo, Hvetlanda, Höganäs, Höör,
Katrineholm, Kongelf, Ljungby,
Ljusdal, Mariefred, Marstrand,
Moholm, Mora, Norberg, Nya
Kopparberget, Nässjö, Oroust,
Ronneby, Råda, Sollefteå, Säfsjö,
Torshälla, Trosa, Wara, Waxholm,
Wernamo, Wingåker, Wretstorp,
Aby, Öregrund, Örnsköldsvik och
Östhammar samt ytterligare 6 nya
postexpeditioner (tillsammans 49):
lön.......................... 1,200.
tjenstgöringsp:ar 400. 1,600.
7 klassen:
1 Postexpeditör vid hvardera af
postexpeditionerna i Anderslöf,
Avesta, Backe, Bengtsfors, Boden,
Båstad, Dalarö, Finspong, Fjell-
backa, Grythyttehed, Hemse, Hör-
Transport
Krön o
Lön.
|
|
Tjenst-
görings-
penningar.
|
Summa.
|
|
|
|
|
190,200
|
|
21,600
|
—
|
7,200
|
—
|
28,800
|
—
|
58,800
|
|
19,600
|
—
|
78,400
|
—
|
—
|
—
|
---
|
|
297,400
|
_l
|
93,300
93,300
24
Kongl. Maj-.ts Nåd. Proposition N-.o 56.
Krono
Transport!
by, Karlsborg, Karlskoga, Kisa,;
Lilla Edet, Lycksele. Lysekil,;
Malmköping,Malung, Molkom,Må-;
lilla, Mönsterås, Nederkalix, Nord-j
maling, Nyland, Näs, Onsala, Ra-
gunda, Råneå, Skene, Sparreholm,
Staby, Stjernvik, Stora Rör, Ström,
Strömsliolm, Svenljunga, Säter,
Tidaholm, Tierp, Tjellmo, Torp,
Torsåker, Trollhättan, Ullånger,j
Waldemarsvik,Wemdalen, Anäset,
Are, Åtvidaberg, Ödeshög, Öfver-
torneå och Österby samt ytter¬
ligare 10 nya postexpeditioner
(tillsammans 64):
lön............................ 900.
tjenstgöringspen-
ningar................-JJOIL 1,20 0.
b) Biträdande tjensteman:
Kontrollörer af l:a lönegraden,
hvardera med lön 2,700.
tjenstgöringspennin-
gar.............................. 900. 3,600.
12 Kontrollörer af 2:a lönegraden,
hvardera med lön 2,250.
tjenstgöringspennin-
gar............................. 750. 3,000.
12 Kontrollörer af 3:e lönegraden,
hvardera med lön 1,800.
tjenstgöringspen-
ningar.................. 600. 2,400
Lön.
|
Tjenst-
görings-
penningar.
|
Summa.
|
|
|
__
|
|
1
297,400-
|
57,600
10,800
27,000
21,6001'
1 9,200
3,600
9,000
7,200
76,800
14,400
36,000
28,800
Transport]
453,4001
93,300]—j
93,300j
Kong!. Maj-ds Nåd. Proposition N:o 56.
25
Kronor.
Lön.
Tjenst-
görings-
penningar.
Summa.
Transport
2 9 Kontorsskrifvare af 1: sta lönegraden,
hvardera lön............ 1,200.
tjenstgörings-
penningar............ 400. 1,600.
: 46 d:o af 2:dra lönegraden, hvar¬
dera med lön ...... 900.
tjenstgörings-
penningar............ 300. 1,200.
c) Väkthet jemte:
5 Vaktmästare af 1:sta lönegradem
hvardera med lön 600.
tjenstgörings-
penningar............ 200. 800.
5 d:o af 2:dra lönegraden, hvardera
med lön .............
|
.... 525.
|
|
tjenstgörings-
|
|
|
penningar.......
|
.... 175.
|
700.
|
15 d:o af 3:dje
|
lönegraden,
|
hvar-
|
dera med lön .
|
.... 450.
|
|
tjenstgörings-
|
|
|
penningar.......
|
.... 150.
|
600.
|
Postanstalteriia å jernväg:
1 Postinspektor för hvartdera af 3
postinspektionsdistrikt:
arvode.................. 3,000.
tjenstgörings-
penningar och
resekostnads-
ersättning............ 1,000. 4,000.
34,800
41,400
11,600
13,800
3,000
2,625
6,750
9,000
Transport--
Bih. till liiksd. Prot. 1874. 1 Sand. 1 Åfd. 28 Eäft.
1,000
871
2,250
3,000
453,400
46,400
55,200
93,300
4,000
3,500
9,000
12,000
571,500
12,000
- 664,800 —
4
26
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N;o 56.
Krono r.
Lön.
Tjenst-
görings-
penningar.
Transport
3 Kontrollörer af 3:dje lönegraden,
hvardera med lön 1,800.
tjenstgörings-
penningar............_ 600. 2,400.
2 Kesepostexpeditörer af l:sta löne¬
graden, hvardera
med lön .................. 1,175.
tjenstgörings-
penningar............_ 325. 1,500.
24 d:o af 2:dra lönegraden, hvardera
med lön .................. 750.
tjenstgörings-
penningar............ 250. 1,000.
47 d:o af 3:dje lönegraden, hvardera
med arvode............ 600.
tjenstgörings-
penningar............ 200. 800.
Postiljoner:
110 af lista lönegraden h 300
110 af 2:dra » å 225
Anslag till aflönande af poststations-
föreståndare, förslagsvis ..................
D:o till aflönande af extra biträden,
förslagsvis ................................................
D:o till aflönande af brefbärare, för¬
slagsvis .................................................
D:o, ålderstillägg, förslagsvis .......
D:o, dyrtidstillägg för Generalpoststy¬
relsens tjenstemannapersonal........
5,400
2,350
18,000
28,200
33,000
24,750
1,800
650
6,000
9,400
Summa.
12,000
7,200
3,000
24,000
37,600-
57,750
Transport
664,800-
83,800
57,750
180,000
180,000
65,000
145,400
16,680
1,393,430
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition No 56.
27
Transport
D:o, arvoden åt extra jernvägspostil-
joner och till hushyresbidrag föl¬
en del postiljoner .....*.........................
D:o, gratifikationer åt tjensteman och
betjente vid postanstalterna ........
'Kronor.
Lön.
Tjenst-
görings-
| penningar.
Summa.
B. Öfvergångsstat.
1 Postdirektör i Göteborg ..............
1 Postexpeditör vid hvardera af post¬
anstalterna i Borensberg, Boxholm,
Drottningholm, Ekolsund, Gysinge,
Jemshög, Klintehamn, Markaryd
Misterhult, Eamsberg, Sigtuna,
Åhus, Äs, och Östra Husby (till¬
sammans 14)
hvardera med
lön........................ 750.
tjenstgörings-
penningar............ 2 50. 1,000.
3,000
10,500,
1,000 —
4,000
1,393,430
3,000
3,000
3,500|-
14,000 —
G. Inclragningsstat.
'
! Kontrollören vid Stockholms postkontor C. F. Billmanson, så länge han
vid tjensten med oförändrad aflöning qvarstår...............................................
Kontorsskrifvaren vid Stockholms postkontor J. A. Drangel, d:o d:o ......
” ” d:o d:o K. Hagberg, d:o........................
Postdirektören i Göteborg G. Gjers, d:o .................................................................
! Kontorsskrifvaren vid Stockholms postkontor S. W. Sundius, d:o.................
i Till lönefyllnad åt kontorsskrifvare, hvilka äro berättigade till högre af¬
löning än som finnes i normalstaten uppförd, så länge de vid tj en¬
sten med oförändrad aflöning qvarstå..................................................................
Transport
1,399,430
18,000
1,495
1,793
495
900
2,287 —
1,0001-
7,9 70)— 1,417,430!-
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N:o 56.
F. d. Postexpeditören i Ljugare J. F. Tiljander...........................................
n ■> i Slite J. W. Ekman .................................................
Till aflöning åt postiljoner, som icke vidare äro tjenstbara, men ännu ej
blifvit berättigade till pension från civilstatens pensionsinrättning,
förslagsvis......................................................................................................................
Kronor.
|
7,970 —
|
1,417,430
|
_
|
400 —
|
|
|
400 —
|
|
|
3,500 —
|
12,270
|
|
D. Peiisionsstat.
a) Embets- och tjensteman samt betjente, som erhållit afsked ur
postverkets tjenst.
F. d. Generalpostdirektören m. m. Friherre 0. W. Stael von Holstein,
enligt Kongl. brefvet den 26 November 1867 ..........................................
Förre Postjaktskepparen P. U. Fagerström.................................................................
Förre Postiljonen L. Ekblad i Jönköping, enligt Kongl. brefven den
18 April 184:4 och den 9 Juli 1847 ............................................................
F. d. Postmästaren i Vaxholm, Postdirektören G. Ljung, enligt Kongl.
brefvet den 15 Mars 1853 ...................................................................................
Förre Postföraredrängen Olaus Andersson, enligt Kongl. brefvet den 14
November 1854 ........................................................................................................
F. d. Postkommissarien i Hamburg, Grefve A. K. Wrangel, enligt Kongl.
brefvet den 3 April 1 856 ..........................................................................................
Förre Postiljonen J. Nilsson, enligt Kongl. brefvet den 25 April 1862
F. d. Öfvermaskinisten A. C. Pahl, enligt Kongl. brefvet den 2 De¬
cember 1864 .............................................................................................................
F. d. Kontorsskrifvaren vid Stockholms postkontor C. G. Orling, enligt
Kongl. brefvet den 15 Juni 1 865 ...................................................... ........i
Förre Kanslivaktmästaren H. Sundqvist, enligt Kongl. brefvet den 21
Februari 1868 .................................................................................................................
Förre Brefbäraren J. E. Wallin, enligt Kongl. brefvet den 18 De¬
cember 1868 .................................................................................................................
F. d. Postinspektoren i Kristianstad Johan Reinhold af Klercker ............!
Förre Båtföraren i Grislehamn Anders Bylund ......................................................
Förre båtsmannen i Grislehamn Johan Söderman ...............................................i
F. d. Kontorsskrifvaren vid Stockholms postkontor J. H. Dahlgren............1
F. d. Kontorsskrifvaren vid Stockholms postkontor C. J. Nordenstrahl
F. d. Postmästaren i Sundsvall Gustaf Adolf Göhle ..........................................;
Transport
6,400
200!—
150 —
450;—
50—
2,600
225
600
1,000
320
350 —
2,000 —:
300 —
200 —;
1,800 —
1,800 —i
pooo1—
19,445!—! 1,429,700,-
Kongl. Maj:ts Nåd. Proposition N-.o 56.
29
Transport
F. cl. Postmästaren i Uddevalla Niklas Zetterberg, tillägg till den pen¬
sion han eger uppbära från civilstatens pensionsinrättning ..................
F. d. Föreståndaren för brefbärare-expeditionen i Stockholm August
Lindholm ..............................................................................................................................
Brefbäraren i Stockholm Olof Mårtensson, från och med månaden näst
efter den då han erhåller afsked ur postverkets tjenst, tillägg till
pensionen från civilstatens pensionsinrättning ...............................................
F. d. Postmästaren i Engelholm Samuel Francke, enligt Kongl. brefvet
den 31 December 1873 ..........................................................................................
F. d. Postmästaren i Hedemora, Jonas Lindstedt, enligt Kongl. brefvet
den 31 December 1 873, tillägg till pensionen från Civilstatens
pensionsinrättning ............................................................................................................
Postmästaren i Grenna, Gustaf Lago von Warnstedt, enligt Kongl, bref¬
vet den 20 Mars 1 8 74 ......................................................................................
Postinspektoren i Hernösand Otto Ulfsparre, enligt Kongl. brefvet den
2 7 Februari 1874 .....................................................................................................
F. d. Postmästaren i Ronneby, Johan Gabriel Lindstedt, enligt Kongl.
brefvet den 20 Mars 1874 ...................................................................................
IF. d. Postmästaren i Strömstad, Carl Gustaf Nyberg, enligt Kongl. bref¬
vet den 17 April 1874 ..........................................................................................
F. d. Postinspektoren i Örebro, Per Gustaf Hjelm, enligt Kongl. brefvet
den 27 Februari 1 874 .............................................................................................
F. d. Postinspektoren i Jönköping Carl Jakob Munck, enligt Kongl. bref¬
vet den 17 April 187 4 .........................................................................................
F. d. Postinspektoren i Wenersborg Eric Ericsson, från och med måna¬
den näst efter den då afsked ur postverkets tjenst honom beviljas
Kesepostexpeditören Gustaf Fredrik Ehrenfried Bågenholm under hans
återstående lifstid ............................................................................................................
Anslag till pensionsfyllnad åt postiljoner, förslagsvis ..........................................
b) Aflidncs embete- och, tjänstemäns somt betjentes enkor och horn.
Aflidne Postmästaren i Uddevalla Storcks enka, enligt Kongl. brefvet den
25 Oktober 1815...........................................................................................................
D:o Postmästaren i Ekolsund Westlunds enka, enligt Kongl. brefvet den
2 7 Januari 1 82 5 och den 2 December 1864 ..........................................i
D:o Postinspektoren i Malmö Rydbergs dotter, Anna Maria, enligt Kongl.
brefvet den 7 Maj 1836 och den 29 September 1 86 5........................j
Kronor.
19,445
1,600
1,350
1.429.700
280
1,800
1,250
1,500 —
2,250 —
1,500 —
1,650 —
2.700 —
2.700 —!
2,250
I
1,000—|
2,000 —
7 5 —
75 —
100) —i
Transport) 43,525)—(1,429,700) —
i i i
30
Kongl. Majds Nåd. Proposition N;o 56.
|
Kronor.
|
Transport
|
43,525
|
—
|
1,429,700
|
Aflidne Postdirektören i Helsingborg Weilanders barn, Nils och Lovisa, en¬
ligt Kongl. brefvet den 2 Augusti 1842 ......................................................
|
150
|
_
|
|
D:o extra Postiljonen J. Anderssons enka, enligt Kongl. brefvet den 12
November 1846 ............................................................................................................
|
30
|
_
|
|
D:o Postmästaren i Borås Luths dotter, Anna Elisabeth, enligt Kongl.
|
50
|
|
|
D:o Postinspektoren i Malmö Troilis 2:ne döttrar, 7 5 R:dr hvardera,
enligt Kongl. brefvet den 28 Mars 1852 ................................................
|
150
|
|
|
D:o Postmästaren i Motala och Medevi, f. d. kaptenen Wästfelts enka,
enligt Kongl. brefvet den 22 Mars 1862 .....................................................
|
150
|
|
|
D:o Postiljonen C. J. Sundboms enka, enligt Kongl. brefvet den 24
Januari 1862 ..................................................................................................................
|
60
|
|
i
|
D:o Postmästaren i Landskrona Weibulls enka och 2:ne svagsinta döttrar,
enligt Kongl. brefvet den 16 Mars 1866 ......................................................
|
225
|
|
|
D:o Postinspektoren i Jönköping Neiglichs dotter, Augusta Sofia, enligt
Kongl. brefvet den 3 Maj 1 86 7 .......................................................................
|
75
|
_
|
|
Förre Styrmannen å postångfartyget »Polhem» David Lundblads enka,
Selma Sofia Pettersson, så länge hon lefver ogift, 150 R:dr, samt
hvardera af hennes barn, David Albin, Erik Wiking, Sture Helge,
till dess de uppnått en ålder af 15 år, 50 R:dr, tillsammans ......
|
300
|
|
44,715
|
E. Omkostimdsstat.
|
|
|
|
(Förslagsanslag.)
Anslag till uppbörds- och frimärkesprovisionen ......................................................
|
105,000
|
_
|
|
D:o » förhyrande af de för postverket erforderliga lägenheter samt
till bestridande af utgifterna för posthusens underhåll m. m.
|
60,000
|
|
|
D:o » expensutgifter ...................................................................................................
|
185,000
|
—
|
|
D:o » rese- och traktamentsersättning:
» för resor i embets- och tjensteärenden i allmänhet 5,000: —
| D:o » » resepostexpeditörer ...................................................... 50,000: —
D:o » » postiljoner........................................................................ 110,000: —
|
16 5,000
|
|
|
1 D:o » postbetjentes beklädnad och beväring .....................................................
|
; 32,000
|
—
|
|
D:o » poståkdons anskaffande och underhåll ................................................
|
j 40.000
|
......
|
|
D:ö » postföringskostnad vid postbefordran å jernväg 255,000: —;
D:o » vid postbefordran å landsväg och inom post- —
anstalternas områden ............................................... 750,000:
Transport! 587,000!—jl ,474,41 5
Kongl. Maj ds Nåd. Proposition N-.o 56‘.
äi
Anslag till postbefordran sjöledes mellan
Gotland och fasta landet ............ 35,000: —
D:o » postbefordran mellan öfrige in¬
rikes orter .......................................... 20,000: —
D:o r> postbefordran mellan Sverige och
Finland ................................................ 15,000: —
D:o » postbefordran mellan Sverige och
Danmark................................................ 12,000: —-
D:o r> postbefordran mellan Sverige och
Tyskland ................................................ 15,000: —
D:o >' postbefordran mellan Sverige och
England ................................................ 6,000: —
Anslag för utrikesbrefvexlingen ........................................................
Transport
Kronor.
587,000
103,000 —
j D:o » tillverkning af frimärken, frankokuvert och brefkort
D:o » diverse utgifter...........................................
F. Oförutsedda utgifter
G. Afkortningar, restitutioner in. m.
1,108,000
80,000
10,000
18,000
1,474,415!—
1,803,000
100,000'—I
I I
j
22,585! -I
Summa R:dr 13,400,000!
32
Kongl. Majds Md. Proposition K:o 66.
Utdrag af Protokollet öfver Finans-ärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i Stats-Padet a Stockholms Slott den /7 April 1814.
Närvarande:
Hans Excellens Herr Statsministern för utrikes ärendena Björnstjerna;
Statsråden: Bredberg,
Berg,
Friherre Leijonhufvud,
Wcern,
Wennerberg,
Bergström,
Friherre Älsirömer och
Weidenhielm.
Föredragande Departementschefen uppläste härefter till justering följande, i
öfverensstämmelse med Kongl. Maj:ts, enligt Stats-Rådets enhälliga tillstyrkande, förut
i dag fattade beslut, uppsatta förslag till Kongl. Maj:ts nådiga propositioner till
Riksdagen^ nemligen :
angående postverkets utgiftsstater för år 1875.
Hans Maj:t Kounngen täcktes, på Stats-Rådets enhälliga till¬
styrkande, i nåder gilla berörda förslag, sådana de finnas detta
protokoll bilagda, och befallde, att, i enlighet dermed, nådiga
propositioner skulle till Riksdagen aflåtas.
Ex protocollo
Lud. v. Plåten.
Stockholm, tryckt hos J. & A. Riis, 1874.