Stats-Utskottets Utlåtande N:o 104.
1
J¥:o 104.
Ank. till Riksd. Kansli den 14 Maj 1873, kl. 5 e. ra.
Utlåtande, i anledning af Kongl. Maj:ts nådiga proposition om an¬
visande af medel till inlösen för statens räkning af Kongl.
svenska aktiebolaget för jernväg mellan Köping och Hult
tillhöriga jernbanan från Örebro öfver Arboga till Köping.
(R. A.)
Utaf Kongl. Maj:ts ofvanberörda till Stats-Utskottet remitterade nådiga proposi¬
tion af den 25 sistlidne April jemte dertill hörande till Utskottet öfverlemnade handlingar
har Utskottet hufvudsakligen inhemtat följande:
Sedan direktionen för Kongl. svenska aktiebolaget för jernväg mellan Köping och
Hult, uti en till styrelsen för statens jern vägstrafik i början af år 1870 aflåten skrif¬
velse, föreslagit att bolaget skulle till staten försälja den då färdiga jernvägen mellan
Örebro och Köping med alla dess tillhörigheter för en summa i ett för allt af 300,000
pund sterling, motsvarande efter 18 riksdalers kurs 5,400,000 R:dr R:mt, samt trafik¬
styrelsen hos Kongl. Maj:t i underdånighet anmält detta anbud och dervid endast hän¬
visat till det uti § 11 af privilegiet för jernvägens anläggning af den 13 November 1852
gjorda förbehåll om rättighet för staten att inlösa jernvägen till pris, som borde be¬
stämmas antingen genom öfverenskommelse eller genom värdering af en dertill utaf
Kongl. Maj:t och bolaget gemensamt tillsatt komité, hade Kongl. Maj:t under den 22
Juni 1870 förklarat, att bolagets berörda anbud under dåvarande förhållanden icke
koinme att till någon åtgärd föranleda. Trafikstyrelsen hade derefter, uti en till Kongl.
Maj:t den 13 sistlidne Januari aflåten skrifvelse, tillkännagifvit det styrelsen uti Kongl.
Bih. till Riksd. Prof. 1873. 4 Sami. 1 Afd. 54 Häft.
1
2
Stats-Utskottets; Utlåtande X:u 104.
Maj:ts berörda nådiga förklarande, som väl för tillfället undan,sköte, ickg för fvaui-
tiden afböjde ett återupptagande af den väckta frågan, funnit, en särskjlcf ,,ap^ping -ätt
med uppmärksamhet följa utvecklingen af de förhållanden, som med denna fråga egde
gemenskap; •— och hade styrelsen, på sådan grund och med afseende på dén förändrade
ställning till statens egna jernvägars intressen, denna fråga numera intöge, sedan ländéts
jernvägsnät med snabba steg syntes utveckla sig i oväntadt storartade difnön'Sioiier, änsfe'tt
tiden våra1 inne ätit ånyo underställa frågan Kbngl. Maj:ts nådiga pröfning. Efter att
hafva framlagt en historik öfver förenämnda bolags uppkomst samt de förhållanden^ söm
Stå i sammanhang med bolagets ställning till staten, hade trafikstyrelseä uti berörda
underdåniga skrifvelse redogjort för de skäl, som läge till grund för styrelsens ,-åsigti att
statens fördelar numera -fordrade; att rätt' till inlösen af: bolagets jern väg:.gjordes
gällande, hvilken ofvannämnde § U af bolagets privilegium medgåfve.
Med stöd- af hvad styrelsen i de^sm, hänseenden.. anfört, hade, .styrelsen i ^under¬
dånighet hemställt, att Kongl. Maj:t måtte i nåder föreslå direktionen för Kongl. svenska
aktiebolaget för jernväg emellan Köping och Hult att, så fort ske kunde, låta uppskatta
värdet af bolagets jernväg med tillhörighet^ i fast och löst genom en komité af fem
ojäfvige och sakkunnige personer, af hvilka Kongl. Maj: t kallade tvänne och bolaget
tvänne, samt dessa fyra tillsammans den femte, på det att, derest icke bolaget, innan
denna uppskattning hunnit försiggå, skulle hafva inkommit -med antagligt forsäljnings-
anbud, Kong!. Majit måtte blifva i tillfälle att bedöma, huruvida statenborde; med-be¬
gagnande af sin ratt, inlösa jern vä gen efter det värde komitééns uppskattning1 betingade
samt1 att, derest värdéringssummart befunnes skälig, Kongl. Maj:t mätté1 till Riksdagen
aflåta nådig proposition om ånSlag til T inlösen för Statens räkning1 åf jertfvägen; ined
alla dess tillhörigheter i löst och fast.
; ; Vid .underdånig föredragning af detfaiäremde dem J@ sistlidpe danuari hade Kongl.
Maj:t, enär nådigt förslag till Riksdagen vöni beviljander af jde.-jfiir inföseffi föj?>s
räkning af ifrågavarande jernväg behöfliga medel ickeislämpligeii:kMnde?.igÖKas!,iffled ffiiMre
beloppet vore. förut kändt, . funnit nödigt, att sådan uppskattning, .sunt uii § 11 af åbe¬
ropade nådiga privilegium omförmäles, egde ruin, sgm.t derfpr ,i uåd.efl »{‘Pth-ggit^ät
chefen, för Kongl. Civil-departementet att hos. direktionen för Köping—Hults jernvägs-
aktiebolag göra framställning, det direktionen ville . å bolagets vägnar, ofördröjligen, ut^e
tvä ojäfvige och sakkunnige män att såsom ledamöter ingå i, uppskattningskomitéen.
Sedan till följd häraf ej mindre direktionen till deltagande i den ifrågasatta vär¬
deringen kallat tvänne uppgifria personer, än äfven Kongl. Maj:f i nåder' utsett Jtvå gode
män att å statens vägnar deltaga i samma värdering, samt dessa fyra valde utsett d@n
femte, och den sålUrida tillsatta komitéén fullgjért det leitlnade Uppdraget;-bädd- komitéens
ordförande uti underdånigt memorial, soriv den 28 '• sistlidna April'• ihköift;'till' 'Ktf Maf:t
ingifvit de - under förrättningen,-förda protokoll , samfcj instrumentet,? öfver, dén verkställda
uppskattningen jemte dertill hörande bilagor. ieiinob ioM-mit .to '»»•. .silf» hem
Till följd af härå samma dag erhållen remiss hade derefter styrelsen för statens
états-TJiskokets Ptidtnjidi N:<> 104.
3
jernVägétrafik afgifvit underdånigt utlåtande, deruti styrelser!, bland annat, anfört, att af
värdeiitfgsiUstfurttérifét 'inhétt\tådesrf’'-J il 'bJ*l"">v Sii Ji i ''Cjodijs i:!l0r:
■ agisii mm o b bjfir utoa .nobiu.U/ifi»s 6U }*> naariil jioe1.’fn, uar j .JoriiuftB&BWuui! Jsou
att den ifrågavarande lernvägen emellan urebro och Köping ar b,6 mil lång,
° 0 % . . . - p 6 A 1
oberii(knadt 0,32 mil sidobanor från Örebro till Skebäcks lastageplats och från Arboga
station till hamnen derstädes;
ätt .'iiufviudbanaiU utgår; ifrån , stambanans trafikstation vid Örebro, pcb ■fortsätter
.titt Köping-årllttersbergs: jernvägsstation i .Köping! samt eger föreningsstationer :yid Bylta
roediMora^ErvalJ^j: .jernväg;,och vid Krövi med Krövi—Ludvika eller don eå kallade
svenska"central-jernvägen.; om hvilka samtliga .föreningsplatSers, gemensamma begagnande
,sMr»kiid§x'kontrakt;.äro'smed ivsdetbörande^förvaltningar -upprättade:; :K:n I.. * , ,
att Köping Hulfs bolag med I sina; transportmedel och sin tågpersonal; enligt,
uppsåuhara kontrakt, emot säiskiltL ersättning ombesörjer rörelsen-'på Nota—Ervalla
jérnväg Och hamn,spåret vid Arboga;
' ^ ' a^ ’^öping—Ilults bolag enligt kontrakt är berättigadt och förpligtadt att af in¬
flytande trafikinkomster på linien Arboga—Köping betala ränta uppå samt inlösa aktierna
uti det särskilda bolag, som år 1867 bildades för fullbordandet af berörde handel;
. ^nij; att komitéeft.funnjt JfifmbilKFI&dg, väiidet af järnvägen emellan Örebro och Kö¬
ping, pied.,$lla, d^S^Mjwåg^eter J^da^jO^döii egendon^. byggrTadSB dfl^Prfe!’!,'nver)-ar*er
och redskap, jemte .tillhQraflde . jordområde* allt upptaget å särskilda, värderingsi.nstru-
,i9|gö£» ^^^,p(jgI^ksjjg^fÄMjPi,|}d|.^(i,/ärde dock ej inbe¬
gripas tvänne under, . byggnad varande lokqmotiv, materjalfqrrådet. ^h.,,et^-iry.lige!n.t af
bolaget inköpt hotell för resande i Köping; v_. 1 ; ,;y.„v r;r,<pj.* a
lgno/1 Aattl Uti''förenämnde 'summa icke''heller är inberäknad den förhöjning med en
fjeidedely hvartill bolaget, enligt dess privilegium, är berättigadt, i den händelse att
stäMUi kömmef 'ättdnköpa egéndomefl ; löbsm giivtnoj rdmrnm/.Bssiir u, no o-i it.
fiiä ij! ått ktätfen^Vid 'liqvideu egler åtétfå det anslag af 160,000 R:dr, som rikets stän¬
der*'åi11866 KéViljade till Understöd för'fullbordan1 af båndeleri Arboga—Köping;
^ n I;'ätt af 'aktierna' uti det särskilda bolaget* för nyssnämnda handels fullbordan den
1llb£!^1W aféistodo oinlösta 868 stycken a 100 R:dr, motsvarande etfc ännu icke
amorterädt kapitalbelopp af 86,800 R:dr;
att bolaget har en återstående fordran för till gaslysningsbölaget i Örebro försåld
obog. kv! jjojrj Til 1 fn n q nt, n.o .•■.yiioama anlmq-ni omuv/j '.'U.-- :
jord af 1,090 R:dr 71 öre, som bör detsamma tillgodokomma; och
rrfD •jJöa-jiJ öDliiv jr*.iv^ a,Msir J.nuv-; mmnm * b Ur yr,a-
Riiooiirmi^tt^ppligt erb^l^11 .ftppgift, bolagethäftar för en .obetald obligationsskuld af om-
jkpjyigldQdKM) pgpd,'?jtei|ling, ut(pm upplupna räntor. . .
j;bHii)a,i ä0mi>köpeskillingen bestämdes af egendomens uppskattade värde; R:dr 4,975*000;,—
med tillägg af en fjerdedel derutaf . . . .•/DgahiU • • A Ane: • ■ nio.,>?■■■;,L2.43,7j>{);ry-
ro! H!*alo»{i<- %• u:rt-,i : . . . : = = .r.J.l:* ‘wjf.p till ilUtllfS Utllr 6,218,750: —
4
SMs-Pkko^6U''lfdåiétåS6,^b 104.
-*•■•'■ ö'iJt>iU un\'u-u atigiinmi le Tnwmp, R:da <. 6;2i8.j750: —
men derifrån afdroges det till fullbordande af A*boga^K8piug8-linieHO,i,BälBaggvu Jito ToBi
utbetalda anslag, som staten1 Vid inköp af banan eger återfå med ?» I r 16®,000: Bi-
skulle alltså den'uffgående köpeskillingen utgöra B*5 Ö 11:df ;‘‘6^058,750: B/ilh
Efter att hafva närmare utvecklat de skal, som läge till grund för förslaget1 'bni
jernvägens inlösning, både trafikstyrelsen i underdånighet hemställt, att Kongl. Måj:f,
med gillande*af ?äet utaf yfedenngmnfemen 'aså^ta varåe, 075^00^^1?:^' nåder
föreslå Riksdagen att under de vilkor, söm nådiga‘ privilegiet för Kongl. sveiiska aktie¬
bolaget för jernväg mellan Köping och ttuft' .a^cfen J¥ii'jSovemler” 1852 uti' § 11* fiffel
håller, jernvägen mellan Örebro och Köping med sidobanpö Slfebacks och
hamnar samt tillhörande fasta och fösa egendom, enligt väfderingsinstruméntef åtföljande
specifika förteckningar, må för statens räkning inlösas, samt dé till denna felen nödigå
medel anvisas, med iakttagande af det vid rikets ständers år" anslag till
understöd för fullbordan af bandelen mellan Arboga och Köping fastade' vilkor, ått Såmhiå
anslag, 160,000 R:dr, skall af köpeskillingen till staten återbetalas.
(mb-iodllnf aiobujBs
1 ■ u 'C::: .u^.i—jj »bila iie. : n i^inodniojJiJi-i .evlRii lo
- i rr-.mLliäj. tol '."-mund k.. I li-jiif abimf”! St 4 IÅ,\ l-UK c r R; yhoK.fceöo
Utur den här bfvan bteförmälda,uti den Kongl. i>roposition*m (sid. 1—8) intagna
historik, rörande det ifrågavarande bolagetk uppkomst Och de föihålläiidea, uöm verkat
till bolagets nuvarande ställning till! staten, torde’ bär oböra återgiifvas följande: cd < &bli;l
Bolaget,— hvars anläggningskapital Upptogs genom aktieteckning, såväl i Sverige,
som hufvudsåkligast i England, och till följd äf méllankömna s®mstär?dighetiér!' ■förökades
genom utgifvande af s. k. preferens-aktier, — hade vid extra 'bolagsstämma; demBjöcMäj
1854 beslutit; att, emöt utfärdande äf tjugufem ^nseuaiobligaltKmer, ihvå^jet äi 14 pund
sterling*,»eller deremot svarande 48 R:®r! B:kb,‘ hvilkai obligationer 'skullei Jeftértiutlottnihg
i öfverensstämmelse med uppgjord amorteringsplan inlösas'» hvarje c med 5:i/pörrdu s teirlirigj-
eller 60 R:dr R:-ko,» och hvarå skulle beräfcnas>ä fem <procents, tilf» betalning -halfårsivis
den 27 Oktober och 27 April förfållande ränta» upptaga ett'lån å ett hundraduseii pund
sterling, eller deremot svarande 1,200,000 R:dr B:ko eller 1,800,000 Rrdr Runt. Be
till följd af detta beslut utfärdade obligationer äro daterade den 27 April. 1855 och inne1*
hålla förklarande, att obligationens innehafvare,” i- kraft af densamma; »skall lega laglig!
och ovilkorlig säkerhet i hela jernvägslinien från Köping till Hult för behöriga utbekom^
mandet så af räntor som kapital, på sätt genom obligationen vore honom tillförsäkradt.
Enligt upplysningar, meddelade af vederbörande ledamot i bolagets nuvarande styrelse,
hafva utöfver omförmälda 25,000 obligationer, ytterligare utsläpts 7,500 sådana, likaledes
lydande hvarje å 4 pund sterling, att vid utlottning infrias med 5 pund. Anledningar
lära icke saknas till antagande; att dessutom emitterats1 ii< två oingåtogar tillsammans
13,000 dylika obligationer. Antalet af utelöpande primitiva aktier, hvarje å>5 pund-stark*
ting, utgör 92,000 och af utgifna preferens-aktier, hvarje å 4 pund sterling,'38,000; .ds u!-
5
-■ ;(V. Sfeiari) efter i öppp&Dsdöt af jernvägen mellan Örebro och Arboga den 27 Augusti
1857 allt byggnadsarbete aå-dgni öfriga^banan under,.,# ån ■ > nere,, blef, ,yifj 1865 års
riksdag,» till följd af väck tak jnöttioajpjs bpyiljadt Köping-nJJults jemvägsahtiehplag ett an-
slag tfpr »nogång, pir 160,000 R:dr Runt att utan återbetalningsskyldighet från Rik.sgälds-
åpnt.oi;et, utgå,.så^om bidrag till fortsättande af Örebro—Arboga jernväg till Köping emot
vj(korf bland andraf,,ait före medlens lyftning till Riksgälds-kontoret afiemnades af Kongl.
Maj:t godkänd säkerhet för arbetets fullbordande inom ett år efter det anslaget blifvit
jvftaåt,odi' §öiä?J. inom 1867 års slut, samt att Köping—Hults jernvägsaktiebolag lika¬
ledes före medlens lyftning tillförbunde sig att, derest bolagets jernväg framdeles skulle
komma at| f§ra$jjagå; staten, egde att af bolaget, återbekomma berörda anslagssumma,
160,000 R:dr, Ett särskildt bolag bildades derefter med ett kontant inbetaldt aktiekapital af
160,000 Rall', förd el ad t på 1,600 aktier, hvarje å 100 R:dr; och blef emellan detta
liejag och Könmg-^H.åtasr jernyägsbolag den. 15 Augusti 1866 träffad den öfverenskommelse,
att de,t fiilrskiida bolaget. skulle, emot utbekommande af det Köping—Hults jernyägsbolag
beviljade statsanslag, utföra ;jernväg§arbetet; att. sistberijrda bolag efter ifrågavarande
handels fullbordan borde öfvertaga trafikerandet af samma handel mot tillgodonjutande
af halfva bruttoinkomsten; att andra häften deraf borde användas i första rummet till
betäckande af det särskilda bolagets löpande utgifter och dernäst till gäldande af fem
procent räötai på< samma,/bolags,,aktier}!, hvarefter ett för hvarje ar bestämdt;progressivt
belopp skulle anslås »till.inlösen -för .K.ÖpmgnrHultSs, jerpyägsbolags-iräkning af det ; särr.
skilda bolagets.,aktier ..efter, utlottning inför * staden Köpings., magistrat; .samt att, om öf¬
verskott derutöfver,; föreftmmes, .detta skulle .användas först, till .nyssnämnda räntebetalnings
höjande .till högsbiSuprcreent: .och sedermera till. ytterligare inlösen »af aktier för Köping—
Irkfltsbjernvtägsibolags-.Eäkning.i.)/..;. bn med .lauåu-.mnMsn»» :: ,i m ebnuv;;».
luiiiq tTill föfjd/ftf .betröi'dajöfy.erenskommel&e,blef den Infami långa bana»- mellan Arboga
och .Köping fullbordad.-och den. 7,»Oktober, 1867. för trafik öppnad. Rörelsen å denna.banr
dehilisar utviecklat sig.,så lyckligt,,;^ttf. ehuru,...enligt,,.den».uppgjorda,, planen för det sär¬
skilda, .hoIageisolhiMändie,» 15når ..ansågos komma att förflyta, innan samtliga aktierna kunde
blifva iförs;Köpingrf“Hults jernyägsbolagdnlöstaj .samt.oaktadt ränteutdelningen stigit till 8
p«fcenim*M 18.72 åijs sint dikväl icke åtefstodo. flora än -SfiS,; aktier - att inlösa, Enligt
hvad sannolikt är,,kunna dessa,.återstående aktier inom 1875 ars sint blifva inlösta* då
Köping.^-Hults.jertiViäigsbolåg sålunda, sknUe-seniinmi blifva verklig egure äfven, af bandelen
Anb«e«r-ttKöpi ngr hull > - ,, .
iftil!;! o » 1 • 1
,o»b'rw. ;>bn/sTimm » .Kimabai o b ganörhe bov 'In nb.Emuboni .wsnmaypfip;
aulriiat i unf, 1 .-v w :;; 0.» ! ■ I-os, ,; c :>•, ;,, OUi rivom
1 ji, jj 11 n <: E'1 i ■ > A. J,,,...; ■ .jji-Jbu :J.t: : . inf k :
?i!H!n< .Såsom ;skälefiör sin i underdånighet gjorda hemställan .om, åtgärders, vidtagande
för inlösen af den ifrågavarande jernvägen, har styrelsen uti ofvauherörda underdåniga
skrifvcdseiaf.den 13 sistlidne Januari hufvudsakligen anfört följande:
i;
Stats-Utskottets Utlutande iVio 1Ö4.
»S;I länge jern vägen ifrån Örebro till Arboga och Köping endast, utgjorde en
enkel fortsättning af statsbanan till Mälarens ves;t,liga hamnar titaii ktidrä förgreningkr
till de egentliga bergslagerna än de af särskilda bolag ahlagda Nöta—fertHaliä- och KÖ-
ping—Uttersbergs-banorna, var det hvarken i allmänt Statsékontmiiskt biter i statens
egen järnvägstrafiks intresse af synnerlig vigt, att ifrågavarande1 jernvägslmié befann sig
i ett främmande bolags ego, till och med om detta bolag, saåbrtf'händelsen itt 11M
Köping—Hult-bolaget, nästan uteslutande bestode af utländske män, höé iiviika nian iete
med fog kunde påräkna större afseende på landets och dess iiäringärs allhiänna^fdideläi-
af jern vägen, ån som öfvefänsstäminer' med böfagets égnä intreSse!fitl01Äé:h ’sédähi8äÖ;s
Frövi—Lndvika-banan, hvilken tillika ansluter sig till Falun—Ludvika—'Klf-jeftiVägen,
dels- Nora.....farlskoga jernväg- UM' förgreningar "till **dé>< största*jemmaJriisfältdn i Nora
bergslag* Och slutligen*' Stöckhohii*v-West‘eFås—Köpings-iinien ftillkommit,- har* jernvstgén
emellan 'Örebro 'böh Köping* att förmedla' nästanohelå rörelsen"emellan* rikets imellersta
bergverksdisfrikt;-‘å fena 'Sidan,•'* beh södra delen af landet med dess förnämsta wc port-
och import-orter"vid * både Kattegat-och Östersjön,-å- den andra, bildande "sålunda öfver-
gången emellan. äme* Utbredda1* jern vägsnät,: det enä iumy dötsoåindrä södfermm de störa
sjöarne* Mälaren, lljelmanm och VVeimm. * Deiina* egenskap af nföreningsfeana,bemellan
statsbanorna *öch*’ de * flera' eifskilda jernvägar, * som "sträcka sig tvärsigenom- jernbergMa-
gerna, «ijÄ8té,!å*50esbreMBLfJfag^#inien *gifva!"*en beitoannan betydelse istatsekonomiskt
hänseende än densaimna tillförene 1egti på.isanimal)gå>ng"Som"förMödels;erna med Mälarens
hamnar Och den direkta jernvägew till hufvudstaden morr onr nämnda sjö* äfvetabökai dess
vigt i militäriskt hänseende. I och för sig bör* denna* Örebi'o--*Köping-lmiens'ökatdei! be¬
tydelse" redan ihhebära "fett -skäl för åtäten attisökä tillegna* sig-foauäuyötb'dymedelst
göra sig oberoende af de hinder, en sådan mellanlänk söm MOn öfvamrmäaimda,* möjligen
skulle kunna uppställa i frågor om .stambanornas Samtrafik ined *det på-andra:sidan-denna
mellanlänk befintliga,* högst* vigtig* jernvägssystémet; ‘men-fem man 'derjemte.dagerRieibé-
traktande det vid ali - jernvägsrörelse ^ifna förhållandet * att traifepörterna-fördyras,"-för¬
dröjas och invecklas, då de "skola framgå Öfver flera baner mede särskilda egaretobh
förvaltningar,* Sönr hvaro för -sig hafva sina enskilda ointressen, att i- första "rummet .'till¬
godose, och att den trafikerande allmänhetens intresse sålunda a?äseutligeri" befordras iåkh
mellanlänkarnes antal minskas, och det desto vissare, ju kortare mellanlänkarne äro, så
torde det lätteligen inses, att Örebro—Köpjngs-lmiens fullständiga infprlifvande med $ta|ens
egen jernvägstrafik ovilkorligen måste blifva en väsentlig fördel för den industri iuopi
bergslagerna, som söker sina ,vägar öfver oftanäinnda mellanlänk.»
»Men denna fördel för industrien ökar produktionen, och den ökade produktionen
kommer just statens jernvägstrafik till godo, ty det är endast å denna trafiks, händer,
som taxenedsättningar till befrämjande af jernindustriens snara uppblomstring å dessa
trakter och deraf följande stegrad trafik å statens jernvägar kunna med ekonomisk
fördel göras.»
»Förutom de alltid gifna orsaker, hvilka skulle verka dertill1 åft'iståten 'kände
tffats-QtskQttels Utlåtande N;o 104.
Uafik^ä billigjirf än det, enskilda bolaget och hvilka hufvudsakligen bestå i minskning
af utgiften , af åtskilliga slag, såsom t. ex. deri att kostnaden förden högsta förvaltningen
af bolagets angelägenheter, eller den sqni representeras af bolagets direktion, helt och
hållet försvunne och aflöningarne till det högre liniebefälet kudde väsentligen reduceras,
eheö dfifi att- fö(r nuvarande samtrafik behöfliga ömsesidiga kontroller och vidräkningar
med afseende å fraktafgifter och begagnande af materiel kunde upphöra, samt isynnerhet
deri, att expeditionen af samtrafikens gods i betydlig ,mån förenklades, så förekommer vid
nu föreliggande, fråga, tvänue särskilda omständigheter, 50m skulle lända till statens jern-
vägstrafiks ekonomiska fördel i händelse af Örebro— Köpings-liniens införlifvande med
sJäUlbauorue.» . ;l• vr.:J r i;u v,-
i;m;': ä »Dénkföbstaafsssr besitthingen af reparationsverkstaden i Örebro. Statens jern-
vägär hafva' visserligen 3 stoffe dylika verkstäder, men dessa äro alla belägna vid ba-
nörnäs ändpfinkter'i Stockholm, Multna, och Göteborg, hvarföre den inuti landet använda
materielen, som i och med jernvägsnätets tillväxt i alla riktningar alltmeia ökas, maste
för :nödiga reparationer tifansporteräs på stora distanser med både tids- och penninge-
förtust. Styrelsen har derföre under senare år måst anlita såväl Köping— Hult-bolagets
verkstad i Örebro söm en privat verkstad i Kristinehamn för en del arbeten, hvilka dock
blifva dyrare än om de utfördes vid egen verkstad. Dertill kommer att de lokaler, som
Statens*, ign® vérkstäder vid banoifeas ändpunkter redan upptaga, är,q, så beskaffade, att
de icke utan högst betydliga kostnader kunna tillräckligen utvidgas i samma man som
antalet lokomotiv och 'Vagnar kommer att ökas. När nu den i Örebro befintliga verk¬
staden* degar det mest-'centrala läge, som kan åstundas, och är uti ett synnerligen godt
skick samt försedd med göda maskiner och redskap för alla slag af reparationer äfvensom
ptetisön lemnar tillfälle till alla utvidgningar som kunna af behofvet framdeles påkallas,
m torde -lätt inses huru fördelaktigt det vore för statsbanorna att kunna förfoga öfver
denna, verkstad iför -egna arbeten. Tillgång på öfvade förmän och arbetare förefinnes
äfven T Örebro och till billigare pris än i de större kuststäderna. Derjemte bör den
Vigtiga fördelefi uppmärksammas, att midt i landet ega en skyddad punkt, dit materielen
kän • -sammandragas• i händelse af behof, t. ex. under ett krig, da kuststäderna kunna
blifva*äf .fiehden;/intagna ålder jernvägsliuierna derifrån afskurnä.», i:
»Den andra särskilda fördelen för statens järnvägstrafik vore den, att de Köping
' —‘{iult-b01 aget 11U tillhöfiga lokomotiv och tågpefsonal äfven kunde begagnas för en stor
"d'cf af 'tägbefordringen emellan Örebro och Hallsberg i omedelbar fortsättning af tjenst-
göringen emellan Köping och Örebro, hvarigenom de maskiner med tillhörande personal,
soni föf 'näivärande upptagas ensamt af ofvanberöfde endast 2,3 mil langa bansträckning,
tleM för ånnan tjenstgöring disponibla.»
I!. VlH 5; fift ‘I a ' '•*: M-, ■: f-M 1 ' v ' f)(; j r. 'i.<
*\p<}. gpaqsip.Ui.. resultaten . af det ifrågasatta, inköpet af Örebro—Kpping-linien för
statens räkning kunna naturligtvis icke med någon noggrannhet beräknas, förr än man
känuer .ipköpssuniman, men ostridigt är, att bolagets inkomster pa de sista åren väsent-
8
•Stats-Utskottets Utlåtande N:o 104.
ligen förbättrats samt att nettobehållningarne af' rörelsen betydligt stigit och under sist-
förflutna 6 åren utgjort:
|
|
|
H* km -
|
ftiärivjt Tuiiitfi jf.'i-6'i
|
1867
|
R:dr 85,311
|
|
J in öet.-v.oyoeö armeC
|
1868 ......
|
tf
|
94,512
|
|
o»;?;. osbinmoÄisbnsi
|
1869 . . . .
|
»
|
111,989
|
;i—t- i il* i:? i
|
! :3i; ,■ ' JiiJCjl
|
1870 ......
|
>>
|
137,164
|
‘UlL Ji Bitj
|
. *£ j: J j
|
1871......
|
»'
|
154,000
|
samt
|
■ArlLr: i, ubivesir »eu
|
1872 omkring-.
|
|
225,000
|
|
usutou nod jern ilfj - ria
|
• ° »uwgMiue, au roreisen• sksu - ytterligare
betydligt tillväxa, när Frö Vi—Ludvika- och Falun— Ludvika-jernvägarne samt Stockholm
—Westerås—KÖpings-banorna hunnit fullbordas. Härvid bör dock anmärkas, att under
sista åren omkring 40 å 50,000 R:dr årligen blifvit af förestående nettobehållningar ned¬
lagda pa nya byggnader och förbättringar å sjelfva linien samt ökning af den rörliga
materielen.»
»Till följd af de ökade inkomsterna och gjorda förbättringar har bolaget emellertid
under de senare åren kunnat erlägga en del förfallna räntor å sina utelöpande obliga¬
tioner, hvilka derföre nu på den engelska fondmarknaden noteras till nära parikurs, men
ej kunnat hvarken till fullo betala dessa räntor eller begynna någon utlottning af obliga¬
tionerna, än mindre göra någon utdelning på preference- eller stamaktier; hvadan äfven
bolaget blifvit i dessa dagar af obligationsinnehavare lagsökt för en del förfallna obliga¬
tionsräntor. Äfven denna för bolaget äfventyrliga ställning synes innebära ett skäl för
staten att nu göra sin inlösningsrätt gällande, på det att den numera för landets inre
kommunikationer och för statens egna banor så vigtiga jernvägen ej må blifva föremål
för sadana seqvestrerings- eller andra åtgärder från fordringsegares sida, som möjligen
kunna valla skada för eller afbrott i rörelsen, till men icke allenast för den trafikerande
allmänheten, utan äfven för stambanorna. Obemärkt bör ej heller lemnas att bolagets
antagna benämning i England af »Royal Swedish», under hvilken benämning dess värde¬
papper noteras . i London, i anseende till de med bolagets länge fortfarande, betänkliga
finansiela ställning förknippade omständigheter, icke bidragit att stärka Sverges kredit
derstädes, hvarföre det synes vara önskligt att denna benämning genom-bolagets upp¬
lösning komme att försvinna.»
Uti det vid den Kong!, propositionen fogade underdåniga utlåtandet har trafik^
styrelsen, efter framläggandet af åtskilliga beräkningar öfver de pekuniära fördelar banahS
inköpande komme att tillskynda staten, vidare anfört, att jernvägen emellan Örebro och
Köping, som hädanefter kommer att upptaga och förmedla all den rörelse med bergvérks-;
skogs- och landtmannaprodukter samt handelsvaror i allmänhet, hvilken kan uppstå emeflätt
bergslagerna i norra delen af Örebro län och sydvestra delen af Kopparbergs län, å ena
sidan, samt Mälaredalen och de trakter, som beröras af vestra Stambanan jemte jern-
vägssträckningeri från Hallsberg Öfver Mjölby till Malmö med dess sidobanor,5 å äfidfä
W sidan,
9
Statgc!rtskotfet? Utlåtande,tST:o ,104.
sidan, i))åfitc .gå allt mera .växande inkomster, till mötes, ju mera denna transiterande
trafik hinner utvecklas och nya affärsförbindelser knytas emellan de antydda orterpa.
Denna betydelse af Örebro—KöpiBgsJmiep, att utgöra,; ;_.eii mellanlänk emellan vigtiga
handelsområden med olikartad produktion, vore af stormigt, och det läge mycken makt
uppå att staten, som mer än alla .de jepekilda jenivägsbqlagen är intresserad i trafiken a
den ena sidan af denna mellanlänk $cji äfven har ett,höget vlgtigt intresse att bevaka
med afseende å trafikena,mtveckli^på :den andra sidan, derom, koiume i en sådan stå l¬
ning till mellanlänken, att han blety<r mberoende af den spekulation, som möjligen skulle
villa , bagagna ii,Ör.ebro^KupiiigMMeW till: <'tt medql att,, genom oskäligt höga, taxor till¬
tvinga sig fördelar . på de å Ömse sidor belägna linjernas bekostnad hvarigenom den
utveckling af .industrien.,..som betingas af lättade .kommunikationer, skulle hammas. ..Om
nm,'äij„4,k.undq,Wd skal .förebrå Köpingr-Hfilts. bolags hittills varande jprvaltmng ett
sådant handlingssätt,, så.yore. det dqc.k ingalunda omöjligt, att banan under dq bekym¬
mersamma ekonomiska förhållanden, som dess nuvarande bolag makat, kunde falla i
andra* och,.,för . landet,,. mera, främmande händer, eller dess förvaltning komma att ledas
eftep andra i?pinqiper än de hittills följda.
nom 'Z-sisAam men ilo emm-mL tv
- naildo ‘in amottoD» nogsn *JKTfE
ro ,4:. fala;
(Ovlf
r.bs'" d
srdlbböi löi:
■ *1'ppröfning af livad sålunda förekommit hade, Kongl., Maj:t funnit att, oansedt
Köping—Eults jern vägsaktiebolag genom underlåtenhet att inom den raedgifna anstånds-
tidqu utföra den bolaget tillstådda..jernvägshyggnad vållat att qU förbindelse till ansva-
righrtV^n svenska statens sida. för den utfästade räntegarantien förfallit, till följd hvaraf
oflMoM4 deremot pyarapde, .af. räntegarantien betingade förmån för staten att efter
förloppet af fyratio år från det jernvägen blifvit för allmän trafik öppnad, ta utan lösen
å fMg( öfvavlåteii (äganderätten till jernvägen med tillhörigheter upphört, vore likväl, pa
Sätt-.BiMs Stäudaipi underdånig skrifvelse den 2 Mars 1858 förklarat, staten fortfarande
berättigad , att när som helst efter föregående värdering inlösa jernvägen med tillägg af
25<t.procent till. det uppskattade värdet. Bolaget,;soja genom sin direktion, uppå derom
från statens sida gjord framställning, utan gensägelse eller invändning, i. enlighet med
be^täifimelseu vi. 11 af ofta åberopade privilegium den 1.13 November 1852, skridit till
valrafötvå .gode,män att å bolagets vägnar deltaga i den föreslagna värderingen åt jern-
vjäveu. oeh! dåtit) *de-nua förrättning fortgå och afslutas, hade dymedelst erkänt tillvaron åt
sUfmm-mnförmälda rättighet, hvilken således, hvad angår förhållandet mellan bolaget och
sfialtep, åfimstq anses, vara ostridig. Denna statens rättighet, hvilken funnes grundad uti
pqh genom 1852 års såsom allmän författning publicerade öppna bref och privilegium,
had# ieke heller kunnat röna någon inskränkning eller minskning genom den försäkran,
hvarje af de. utaf bolaget, den 2ft April 1855 utfärdade obligationer innehåller, att obliga-
Bik till Riksd. Prol. 1873. 4 Sami. 1 A fri. 54 Haft. 2
10
Stals-Utskottets Utlåtande N:o 104.
tionens innehafvare i kraft af densamma skall eg* laglig och ovilkorlig säkerhet i hela
jernvagshnien Iran Köping till Hult för behöriga utbekommandet så af räntor som karm
ta . Äfven om genom omförmälda försäkran lagligen kunnat grundläggas rättighet för
ebhgationsmnehafvare att framför andra bolagets oprioriterade borgenärer njuta förmåns-
tätt till betalning ur jernvagen eller den derför vid exekutiv försäljning inflytande köpe-
V!’?! Z knn^ (1ock sailima försäkran icke tillintetgöra statens författningsenliga,
iattighet att. j enlighet med stadgade beräkningsgrunder, inlösa jernvagen, eller, om staten
af samma ratt sig begagnar, föranleda andra rättsanspråk emot staten från obligations-
lnnehafvarnes sula. an att - vid liqvid om den löseskilling för jernvagen, staten kunde
komina att erlägga, efter tillgodonjutet afdrag dels för ofvanberörda åt köping—Halta
jernvagsaktiebolag gifna statsanslag, 160,000 R:dr, och dels för den skuld, hvari Kolaget
„ f°']d af.‘s,u forblndeIse att inlÖ8a ännn icke infriade aktier i Arboga— Köpings-jeru-
vags olag, till detta sednare bolag häftar och hvilken skuld, utgörande i kapital 86,800
R:dr, staten lämpligen kunde och borde öfvertaga, - staten genom deposition af den åter¬
stående delen af Ioseskillingen eller annorledes sörjer derför, att betalning derur tillflyter
obligat,onsmnehafvarne, såsom Köping-Hults jernvägsaktiebolags borgenärer. Härtill
Lomme dessutom, att det belopp, livilket staten, efter det å Ioseskillingen, med ‘>5 procent
förhöjning, utgörande 6 218,750 R:dr, verkställts nyssberörda afdrag, kan komma att kon¬
tant flagga eller I,9o0 R:dr, lemnade full tillgång till infriande af Köping-Hult,s
hl T “tel7aade obligationer. Ehuru, enligt hvad förut uppgifvits, utöfver
f,“ ’0 .fl8 Er’ hviIka boIa8et vid extra bolagsstämma den 29.Maj 1854 beslutjt
utfärda, bhfvit genom svekfullt förfarande af en utaf bolagets förste i England bosatte
direktionsledamoter upplagda och sannolikt äfven utsläppta ytterligare 20,500 dylika
obligationer ; föranledde dock handlingarnes innehåll dertill, att af sistberörda obligationer
ett antal af 13,000 återkommit i bolagsdirektionens våld, enär endast 32,500 obligationer
vore utelöpande. Hvarje af dessa måste enligt bolagets utfästelse infrias med 90 R:dr
Kant, och inlösen af dem alla kräfde således ett belopp af 2,925,000 fcdr. Lades dertill
de den -i sisthdne April a dessa obligationer upplupna räntor, utgörande, enligt'förut
åberopade, af vederbörande cbrektionsledamot lemnade upplysning, 78,000 pund sterling
eller i svenskt mynt, efter kurs 18 R:dr för 1 pund sterling, 1.404,000 R:dr; så utgjorde
rSonnn p8, , SUnnniav b°'agetS kapital" 00,1 rä“^kuld till obligationsinnejiafvarne
4,o_,,000 R.dr, hvilket belopp med icke mindre än 1,642,950 R:dr understege hvad staten
u taS 0-noTtS kUmia k°1,mia att sasom löseskilling till bolaget kontant erlägga,
ellei o,97l,9o0 R:dr. Fullt laglig visshet om beloppet af bolagets obligationsskuld skulle
dock K-ke kunna vinnas annorlunda än genom årsstämning. Sådan komine ock, i händelse
jernvagen blefve åt staten mlöst, att å bolagets borgenärer utfärdas. De af Kong], Malt
den 3 November 1852 för bolaget fastställda regler innehålla nemligen i 53 A att,'"om
svenska staten begagnar sm rätt att inlösa bolagets egendomar, detsamma skall upplösas
vid slutet a det ar, da sådan inlösning skett; samt i § 55 att, sedan bolagets räken¬
skaper for den sista tiden af dess tillvaro blifvit behörigen atslutade, årsstämning I
ktati>~ Utekottet» Utlåtande N-.o 104.
11
bolagets borgenärer skall genast sökas. Hvad sålunda bill vit anfördt sa väl rörande
befogenheten af de rättsanspråk, hvilka obligationsinnehafvarne möjligen skulle kunna
rikta mbt svenska staten, som ock i fråga om beloppet af obligationsinneliafvarnes kapital-
ocli i-ähtefofdVan hos bolaget samt om årsstämning å dess borgenärer, skulle alltså göra
tillfyllest för a.tt undanrödja hvarje farhåga, att staten, efter att hafva erlagt löseskillingen,
kffuifiädb: i någon ansvarsförbindelse gent emot obligationsinnehafvarne, utöfver den här
öfvan förutsatta att sörja derför, det löseskillingen användes till godtgörande al obliga-
tidnsitinehafvarnes fordran.
Beträffande derefter sjelfva frågan, huruvida svenska staten borde begagna sig af
si ii rättighet att emot den numera fastställda löseskillingen, hvilken, såsom förut är sagdt,
efter 25 procent'förhöjning utgör 6,218,750 R:dr, förvärfva sig eganderätten till ifrågavarande
jeiiiVä! ' och dess tillhörigheter, deri dock icke inbegripne två under byggnad varande
lokomotiv, materialförrådet och ett invid Köpings bangård beläget värdshus; så enär, med
afseende å de af styrelsen för statens järnvägstrafik sa väl i dess ofvanberörde under¬
dåniga memorialer till stöd för förslaget om jernvägens inlösning andragna skäl, antagas
måste, att den föreslagna åtgärden vore egnad att icke allenast bereda staten betydande
fördelar utan äfven förebygga åtskilliga olägenheter och svårigheter, hvilka till hinder
och men för statens jernvägstrafiks framtida utveckling möjligen kunde uppkomma, derest
jernvägen från nuvarande bolaget till följd af dess brydsamma ekonomiska ställning
Öfvéfgingé i annan egares hand; enär vidare de särskilda beräkningar, hvilka trafik-
styrelsen, med tillämpning af olika grunder derför, anställt rörande jernvägens förmåga
att afkasta ränta å löseskillingen, ådagalade med all den visshet, dylika beräkningar
iniVebära, att den behållna inkomst och öfriga i penningar uppskattbara fördelar, hvilka
åfåfön komme att draga af jernvägen, skulle redan under innevarande år uppgå till ett
sarfimäiiräknadt belopp, som motsvarade fem procent ränta af löseskillingen, samt enär
slutligen, enligt hvad för handen varande förhållanden gåfve skälig anledning antaga,
samma löseskilling redan under de närmast följande åren komme att afkasta ännu högre
räfita; hade Kongl. Maj:t funnit statens fördel bjuda, att ifrågavarande jernväg blefve
föri statens räkning inlöst. I händelse sådan inlösen komme att ega rum, kunde staten
lämpligen ikläda sig de förbindelser och öfvertaga de rättigheter, hvilka åligga och till¬
komma Köping—Iiults jernvägsaktiebolag i förhållande till andra jernvägsbolag på grund
äf gällande, i händelse af behof uppsägbara kontrakt. Hvad anginge tiden för af- och
tillträdet, hvilken, äfven under förutsättning af Riksdagens bifall till inlösningen, icke
kjuncté för närvarande utsättas, vore det lämpligt, att till- och afträdet skedde vid slutet
äf ‘ en kalendermånad. Omöjligheten att på förhand bestämma af- och tillträdesdagen
föranledde emellertid dertill, att beloppet af hvad staten komme att i löseskilling till
bolaget kontant erlägga icke heller nu kunde till slutsiffrorna annorledes än approxima¬
tivt bestämmas. På sätt förut uppgifvits, skulle, efter afdrag för statens qvittnings-
gildä fordrari, 160,000 R:dr, den utgående löseskillingen utgöra 6,058,750 R:dr. Derifrån
borde, under förutsättning att staten öfvertoge Köping—Hults jernvägsaktiebolags skyl¬
12
Ståts-Ut/skoHets Utlåtande N:o 104.
dighet att inlösa den 1 Oktober 1872 ännu icke infriade 868 aktier k. Arfeogä—Köpings
jeravägsbolagi ytterligare afdrag ske. För räntan., beräknad till 8- procent, a i det, mot
nämnda aktier svarande kapital, 86,800 R:dr, borde, med tillämpning af.de liqvidation s-
grunder/- som vid , uppgörelsen om köpeskillingen för försåld, med inteckning: för1 hypo-
tekslån behäftad fastighet vanligen följas, Köping-HIults jernvägsaktiebolag ansvara för
tiden från den 1 Oktober 1872 till afträdesda.gen samt svenska staten för tiden derefter till
den 1 Oktober innevarande år och vidare framgent. Hvad deremot angingé sjelfva kapi¬
talet, komme Köping—Hults bolag att hafva derå under tiden från den 1 Oktober 1872
till afträdesdagen af betalt en del, hvarför afdrag å löseskillingen naturligtvis icke finge
ske. Enligt det, emellan Köping—-Hults jernvägsaktiebolag och det särskilda Arboga ••
Köpings jernvägsbolag den 24 Juli 1866 afslutade kontrakt skall nemligen det ...förra bo¬
laget till det sednare för hvarje månad öfverlemna hälften af bruttoinkomsten af trafiken
ä linien Arboga—Köping, att användas till räntebetalning och amortering å aktiekapitalet.
Antaget, att af- och tillträdet komme att ega ruin den 1 nästkommande Juli, förefölle
det icke osannolikt, att hvad Köping—Hults jernvägsaktiebolag kan hafva amorteringsvis
guldit ä aktiekapitalet uppgår till så stort belopp, att återstoden af samma kapital till¬
sammans med det belopp, 1,090 R:dr 71 öre, hvarför bolaget mot afstående till staten af
sin fordran hos Örebro gasbolag för en försåld tomt borde undfå godtgörelse, utgör alle¬
nast 58,150 R:dr. Efter afdrag för sistberörda summa skulle således det belopp, som
staten hade att såsom löseskilling gälda, uppgå till jemnt 6 millioner Ridr. Huruvida denna
löseskillning komme att erläggas i kontanta penningar eller godtgöras med svenska statens
obligationer efter dagens kurs, kunde få bero på öfverenskommelse med bolaget.
På grund al hvad sålunda förekommit har Kongl. Maj:t föreslagit Riksdagen att,
på det Kongl. Maj:t må komma i tillfälle att för statens räkning från Kongl. svenska
aktiebolaget för jernväg mellan Köping och Hult inlösa jernvägeu mellan Örebro 14bh
Köping med sidobanor till Skebäcks och Arboga hamnar samt tillhörande fasta och lösa
egendom, enligt upprättade specifika förteckningar, bevilja och till utgående under .inne¬
varande år ä Riksgäids-kontoret anvisa de för ändamålet nödiga medel, beräknade tillJi
millioner R:dr. . o,,(! ; . .
' •'A'" ■ V'1'-. C.'/-i.’ ii,-' : i-''.;v;;3l SfiUgSV
__eus-jBie ni
: , ‘ ' : ijig.i-.i . ei.wisqi,) ; jo-pjt-lm; i'(no
Beträdande nu först fragau om giltigheten af § 11 i bolagets privilegium, — hvila
ken § innehåller, dels att det, »efter förloppet af fyratio år från den dag, dä jern vägen
fulländad öppnats för allmän trafik, åligger bolaget, att såväl hufvud- som-bibanorna med
tillhörande jord, byggnader, verkstäder och materiel, af hvilken beskaffenhet som helst, -i
fullgodt skick till svenska staten under eganderätt aflåta, utan att dervid, ehvad statens
under den föregående tiden må hafva tillskjutit större eller mindre belopp, tillgodonjuta
någon lösen eller annan vedergällning», dels detta stadgande: »vill staten före utgången
Utskottets■ ‘Utlåtande N:o 104.
n
afiafyainnämnde år. till sig dosa jernvägen, vare äfven tillåtet», — så är Utskottet af den
åsigt; atf då bolaget genom ..underlåtenhet att inom behörig,tid utföra jernvägsbyggnaden
i dess ‘helhet.), sjelf vållat att den af staten utfästa räntegaranti förfallit, inenstaten der¬
emot fnllgjoiln.sinaöfriga mot bolaget åtagira förbindelser, förenämnde § uti hela dess om¬
fattning fortfarande är gällande, ehuru förra delen deraf icke lärer kunna komma att
tillämpas, såvida icke-,, jernvägen, i den utsträckning privilegieto.«ti:®:te § föreskrifter,
blir . fulländad ijoch för trafik öppnad,.»Bär de uti § 11 bestämda fyratio åren skola räk¬
nas från den dag sådant egt rum. Paragrafens sednare del, som handlar om statens
rätt att föve ■nämnde tid till sig lösa jernvägen i-den ordning samma § närmare bestäm¬
mer, kan deremot när som helst tillämpas, på satt såväl Kohgl. Maj:t som Rikets Stän¬
der antagit. Men just denna omständighet, eller att staten, äfven om lösningsrätten ieke
na begagnas, fortfarande eger att, när helst omständigheterna anses dertill föranleda, tillösa
sig jernvägen, har synts Utskottet utgöra ett giltigt skäl att icke nu begagna denna
rätt, . så framt det icke kan klarligen ådagaläggas att sådana förhållanden förefinnas,•
som nödvändiggöra en dylik inlösen. Det lärer nemligen icke kunna bestridas, att, om
ock det må anses såsom ett vigtigt statsändamnl att Riksdagen, äfven med betydliga
penningeuppoffringar, befrämjar anläggandet al nya jernvägar, staten deremot i allmänhet
icke bör, der sådant kan undvikas, endast för pekuniär vinst, tillösa sig och bedrifva
en jernvägsrörelse, som redan genom den enskilda företagsamheten kommit till stånd och
hittills till det allmännas gagn blifvit skött pa ett i alla hänseenden oklanderligt sätt.
År statens finansiela ställning sådan, att Riksdagen anser en så betydlig summa, som
här är i fråga, kunna utan olägenhet användas för utvidgandet af statens jernvägs-
uät, så lärer mor än ett tillfälle erbjuda sig att för dylikt ändamål använda pen-
ningarne till befrämjande eller påskyndande af nya jeruvägsföretags utförande eller
fullbordande.
mö‘ O Utan att i öfrigt ingå i närmare undersökning, huruvida de af trafikstyrelsen upp¬
ställda beräkningar öfver den ifrågavarande jernvägens förmåga att afkasta ränta a löse-
skillingen må antagas riktiga eller icke, har det dock synts Utskottet, som skulle det
vara i hög grad vanskligt att, såsom här egt rum, till gruud för uppskattandet af jern¬
vägens värde lägga trafikinkomster, hvilka utgått efter eu taxa, som äi oetydligt liögie
än statens trafiktaxa.
Det har ock synts Utskottet betäukligt, att i det outredda skick, hvari frågan
om rätta beloppet af bolagets utelöpande obligationer sig befinner, staten inlåter sig i
underhandling: med ett bolag, hvars fleste och. störste aktieegare sannolikt äro utländske
män, h vilka, ifatt ett större obligationsantal än det man förmodar är utelöpande, skulle
till) liqvid» erhållande företes, komme att med stort missnöje anse att staten öfvertagit
jernvägen' för ett pris, som komme att lemna aktieegarne ringa eller ingen behållen
tillgång.
eiinu;. Den omständigheten att bolaget blifvit af obligationsinnehafvare lagsökt för en
del förfallna obligationsräntor, hvilken omständighet trafikstyrelsen ansett innebära ett
14
Ståts-Utskottets Utlåtande N:o 104.
skäl för staten att nu göra -si» .-»»lösningsrätt gällande,: finner Utskottet tvärtoqi inne*
fatta ett giltigt skal för staten att icke nu begagna lösningsrätten; helsUsådant säkerligen
skafferis händelse 'något eller några af de inånga redan inom landet; . bildade jeio>täg&
bolag komme i en- dylik 'äfventyrlig: Sställning, åberopasoisåsom' .skäl/iätt aaiotndemsgåptLi
v-äga. påirenahäuda sätt, som i förevarande fall blifvit, föreslaget.' nöheb •ögna .isjjoågJU
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt: anser-sig. Utskottet höra ehemstädiayovtö
natt Kong!. Ma):ts ifrågavarande nådigå:! proposition!bibaké'1 mågåsf
tIbo. Riksdagen^bifallas. 1 si/if- • :rdo .»?,•••■ ri -ievtild .,i«qmiBllh Jsiiav
so.föK. -föl m/iild jvi.Biy:: laiiHoaoie Jim
oi. tiJi
sgrsba
- /tf- • •>
bio ,ts
.tgfjneleöit;
Stockholm den 14 Maj 1873,
isan snegfiDa.iuH jsbmng nqrm
På ;Stats-Utskot.tetS‘ vägnar.:
Arvid Fr:son Possti.
.: KÖH
s mos-h grs 'io\ doo i åsbos
£ gong i?n!area iiq mjjoienf
lfius?n9 ttn röl liiig obmnög
b simnit triol 'lijd noM
)bö«i 7(4 IHORBä .OllflBti.BiiS;:
i.haoqoiq .Ignoä nab ilo ms
doo .etfbgiss åiirn Jagijvino
nniet LI /fao mmläM Hfiilamo
-agTod ?ov:o egiedisijqo^f Aoo gbo-slnbkiJ*»1//’ .tadhaVI hbi'1 ingninånsijaafid BbliriaxSa eivt
uslioui i.ovra _ L< -a,: :o~ - ■; -fö i ^avistishevlö giUivbnuo .v* iliJ nnmu: iih oskl ruJsb do o ssgal
.u'p.?«uo •F.^r.Ua‘t-.BE ?hob fov-rjO <ao Tonnc; rJod rioo i9%jsiz$'i9d sb^öwd
god -.sa i mätt nr; 7 di mniah ’w J*>(i .asuUiSM ö(h öfo.<r£9§ivjBn teom 89ghov8 doo
5 «89( XUe'‘se rvaff:;!?id-iöi moa jednogeied agiJgiv
fUöiaTBggijv
af Herr Friherre F. A. Funch, som ansett att Utskottet bort.Wémställ^(tl
att några medel till inlösfen 'iför statens nlkfiing/åf jernldlpn Mii'
Örebro öfver Arboga till Köping icke för närvarande må '^f fekk-1
dagen anvisas.
Häruti har Herr Friherre F. von Essen instämt.
'■o or? r?: .t -1:;'...',; 7Ö! ' iijM-c. negm Sliv lil vimfi! .c • Pfia nih^wiieiit) siad fei'
af Herr Friherre J. E. Stjernblad, som ansett att Utskottets utlåtande:4>ort <&*
hålla följande lydelse: ,,■> - rzbj •'<blU,t?..issi \äö 1 •<« noh mibnä mfannviighom aJogrs!
»Efter tagen kännedom om Kongl. Maj:ts nådiga proposition och de handlingäi;
som jemte denna blifvit till Utskottet öfveriemnade< har det synts Utskottet att förvärf-
vandet åt staten af jernvägen emellan Örebro och Köping på det sätt, som Kong!;'Mä$t
föreslagit, dels är grundadt på fullt gällande rätt enligt derom i privilegiet; förs Konfld
svenska aktiebolaget för jernväg emellan Köping och Hult af den 43 November 18.Ö2)
gjordt förbehåll, och dels bör tillskynda staten fördelar, som motsvara den genom väft!»'
derin» och för ötrigt i enlighet med § 11 af nyssnämnda privilegium bestämda' intöä-
ningssumman. , j-.; ,;;t i-.KaadafeJg
Den summa, som skulle komma att åt statsmedel utbetalas, utgör sex millionär
riksdaler och, enligt de upplysningar handlingarna lemna, lider det; föga tvifveDätt;sfiS*;
Mtän-Uåkottels-: Utlåtande .N:o 104.
15
j-etsen rpål&snaniaDddäniindenÄneså.iifailåe år-ds o mm eiv att lemna en behållning, möts varande
fe*'priwent^jiädvnpitaletv isamt ännu mindre, att rörelsen under den närmaste framtiden,
dmfMorr).—töarIskogird, ■ i Bh’övr-^Lud;vik'a-|! ■] Ludvika+tFalune och StöfikhalmfeaWesteråajtr-.
KöpingsHbanorna blifva fullbordade, skall tillväxa vidavmtöfver dess nuvarande omfattning.
Utskottet anser derföre det-ifråga-varaiide' inköpet i*«äfiven om frakttaxan: efter yerhvägens
öfvergång: iä statens; ego skulle -för den mindre trafiken inom li-niefi komma att undergå
någon* förändring* som likväl i förhållande till de tariffer* som för närvarande i sjelfva
verket tillämpas, blifver högst obetydlig — bör lemna ett fullt nöjaktigt resultat och
redan i och för sig såsom en rent ekonomisk åtgärd blifva för staten fördelaktigt, ehuru
Utskottet på samma gång medgifver, att detta förhållande icke kan ånses såsom ett af¬
görande skäl för att ensamt derpå grunda Riksdagens beslut.
Men här förefinnas dessutom- särskilda vigtiga förhållanden, hvilka böra komma i
betraktande, såsom för landet och dess näringar af vida större betydelse och hvilka äfven
äro uti den Kongl. propositionen jétnte dervid fbgäde utlåtanden af styrelsen för statens
järnvägstrafik angifna och utredda. Till denna jernväg, som är anlagd öfver passen
emellan Mälaren och Hjelmaren samt mellan Hjelmaren och Wanern, utmynna nemligen
fyra särskilda bansträckningar från Nerikes, Westmanlands och Kopparbergs läns bergs¬
lager; och detta läge gör banan till en oundviklig öfverfartsväg för rörelsen, såväl mellan
berörda bergslager och hela landet söder om Örebro, som emellan samtliga dessa orter
och Sveriges mest navigerade sjö Mälaren. Det är denna för trafiken i sa hög grad
vigtiga belägenhet, som förlänar ifrågavarande bana dess stora betydelse i vårt jern-
vägssystem.
Detta Örebro-Köpings-liniens läge sätter nemligen dess egare i tillfälle att i viss
måp beherrska hela denna rörelse genom att dels betunga densamma med höga öfver-
far^safgifter och dels genom undantagsstadganden leda densamma i riktningar, som mera
afse denna banas enskilda fördelar, än statens och näringarnes välförstådda intressen.
Om också det nuvarande bolaget begagnat sina rättigheter i berörda afseende pa ett i
det hela oklanderligt sätt, så finnes likväl ingen garanti att detta för framtiden kommer
att fortfara, .emedan bolagets privilegium icke medgifver staten någon rätt att, utan bo¬
lagets medgifvande, ändra den år 1857 fastställda taxan, som medgifver betydligt högre
afgifteft än dem som bolaget, så länge dess jernväg endast varit ändpunkt för bergslags-
rörplsen, i sjelfva verket tillämpat. Ännu mera torde användandet af en annan princip
att-befara, om jernvagen öfvergår ifrån det nuvarande bolaget i en ny enskild egares
hja-ud, på hvars handlingssätt -staten icke förbehållit sig rättighet att utöfva inflytande.
Följderna häraf skulle blifva, att den stora vexeltrafik med kol och malm samt dessas
produkter äfvensom för öfrigt nästan alla bergsbrukets hjelpmedel, hvilka ovilkorligen
måste passera denna mellanliggande bana, skulle kunna betungas med höga afgifter och
statsbanan, för att möjliggöra rörelsen och, såsom ett af dess hufvudsakliga ändamål är,
bidraga till näringarnes förkofran, nödgas i det yttersta nedsätta sina egna tariffer, hvarpå
redan exempel undantagsvis ej saknas.
16
Stals-Utskottets Utlåtande Nro 104.
Om deremot Örebro—Köpings-linien, såsom en fortsättning af statens jernvägar
och en föreningsbana emellan alla i densamma utmynnande enskilda bansträckningar,
innehafves af staten och ställes under dess, för sina åtgärder ansvariga trafikstyrelses
förvaltning, så måste det åligga denna styrelse att ordna ofvan angifna förhållanden på
ett sådant sätt, att ej allenast näringarnes billiga anspråk tillgodoses, utan äfven behåll¬
ningen på statens egen jernväg i möjligaste måtto förökas.
Härigenom skulle äfven de kostnader, hinder och svårigheter minskas, som alle¬
städes uppkomma, der en stor trafik skall passera flera jernvägar med olika egare, som
hvar och en har sitt enskilda intresse att i främsta rummet bevaka, och säkerligen skulle
ock de undantagstariffer, som vid transport af betydligare varuqvantiteter i samtrafik med
stambanorna hittills varit till näringarnes och statens jernvägstrafiks gemensamma bästa,
af Köping—Hult-bolaget medgifna, komina att, om staten blefve egare af banan, fort¬
farande bibehållas.
På grund af hvad Utskottet sålunda anfört samt hvad Kongl. Maj:ts nådiga pro¬
position i öfrigt innehåller och under vilkor att staten genom den bestämda lösnings-
summans erläggande varder lagligen frikallad från hvarje ytterligare kraf af eller ansvars¬
förbindelse till Kongl. svenska aktiebolaget för jernväg emellan Köping och Hult eller
dess borgenärer, af hvad slag eller under hvilken förevändning det vara må, tillstyrker
Utskottet,
att Riksdagen, med bifall till Kongl. Maj:ts nådiga proposition, under
ofvannämnda vilkor måtte till Kongl. Maj:ts disposition bevilja och
till utgående under innevarande år å Riksgälds-kontoret anvisa en
summa af sex millioner riksdaler att i mån af behof användas till
inlösen för statens räkning ifrån Kongl. svenska aktiebolaget för
jernväg emellan Köping och Hult af bolagets jernväg emellan Örebro
och Köping, med sidobanor till Skebäcks och Arboga hamnar samt
tillhörande fasta och lösa egendom, enligt upprättade specifika för¬
teckningar.»
Uti denna reservation hafva instämt: Herrar Grefve L. af XJ§glas;Friherre A. B,
Adelsvärd, F. Brusewitz, Carl Ekman, C. Petre, G. F. Burman och K. W. Björkenstam.
Herrar E. af Klint och F. F. Carlson hafva begärt få antecknadt, att de icke
inom Utskottet öfvervarit behandlingen af detta ärende.
Likaså har Herr Grefve A. E. K. Mörner anmält, att lian icke vid frågans shitf-
liga afgörande tillstädesvarit.
STOCK HOLM, tryckt bos A. Holmberg & Cömp., 1873.