Motioner i Andra Kammaren, N:o 41.
1
N:o 41.
Af TTerr W. Lindberg: Om ändring i vissa delar af nu gällande Tulltaxa.
Då nu gällande tulltaxa, till följd af otydlig uppställning i vissa delar,
vållar obehag och förluster för godsegare, vågar jag angifva några af denna taxas
bristfälligheter, till erhållande af behöflig rättelse. Härvid beder jag få anmärka,
att här icke är fråga om ex-hållande af någon tullnedsättning, utan endast om ett
förtydligande, på det att det icke må bero på godtycket hos en tulltjensteman att
beräkna en dryg tull för en införd artikel, som en tjensteman vid en annan tull¬
kammare låter tullfritt passera.
Den första gruppen af bestämmelser, på hvilka jag vill fästa uppmärksamhet
af ofvannämnda anledning, att de visat sig lida af tvetydighet, är följande:
Uti tulltaxan för år 1872 står, pag. 12:
Fartyg och Båtar, med tillbehör..............Fria.
Pag. 24 står:
Inventarier, skepps-, ej specificerade, och icke hänförliga till husgerådssaker
eller beklädnadspersedlar, äfvensom skeppsinventarier, alla slag, tillhörande för¬
olyckade eller sjöskadade utländska fartyg............Fria.
Pag. 25 och 26 står:
Jern: srnidt eller valsadt:
ankare, armbultar, draggar, kettingar, kettingsstoppare, krokar, roderjern och
skeppsknän . . ......................Fria.
stång-, platt-, band-, bult-, galler- och sänksmide, rundt eller kantigt, knipp- och
fyrkant-, samt skär- och klippjern, äfvensom smältstycken.......Fria.
jernvägsskenor med tillhörande skafjern, skarfbultar, muttrar och railspik . Fria.
Bill. till Riksd. Prot. 1872. 1 Samt. 2 Afd. 2 Band. 4 Höft.
1
2
Motioner i Andra Kammaren, N:o 41.
plåtar, förtenta och oförtenta.................Fria.
Pag. 44 står:
Redskap och Maskinerier eller delar deraf, ej specificerade, till begagnande
vid fabriker eller handtverk, eller för jordbruket, samt för jernvägarnes behof Fria.
Vid genomläsandet af alla dessa bestämmelser ligger det i öppen dag, att
meningen varit att från tull frikalla såväl färdiga fartyg och båtar samt maskine¬
rier, som sådana artiklar, hvilka ingå såsom delar i dem. Deraf följer, att man
t. ex. måste anse ett pansartorn till ett fartyg eller delarne till ett dylikt vara tull¬
fria, äfven om dessa delar icke införas hopsatta, hvilket svårligen låter sig göra
med så stora och tunga pjeser.
Så tolkas dock icke taxan öfverallt i riket, utan har af en tullkammare i
landet tull som för manufaktur och handtverkssmide, ej specificeradt, blifvit pålagd
delar af ett pansartorn och detta derföre, att plåtarne varit krökta och borrade
samt skrufvarne till deras sammansättning färdiggjorda.
Likaledes skulle man rimligtvis föreställa sig att, om en ångpanna beställes
utrikes, men söndertagen hitsändes för att här hopnitas, både plåtar och naglar
till en dylik äro tullfria, då pannan färdig är tullfri.
Så tillämpas dock likvisst icke taxan å en del tullkamrar, utan måste nag-
larne der förtullas som handtverkssmide.
På grund af hvad här blifvit anfördt, och då det påtagligen varit meningen,
att jern af alla slag, i alla former, ja till och med den finaste jerntråd, skulle vara
tullfritt; föreslår jag, att tullbestämmelsen för artikeln «Jern« måtte erhålla följande
lydelse:
Jern:
srnidt eller valsadt:
ankare, arrnbultar, draggar, helting ar, kettingsstoppare, krokar, raderjern och skepps¬
folk ...........................Fria.
kedjor med länkjernet under samt till och med 0,2 tums diameter . L centner 5 R:dr,
hammare och smedjestäd................1 centner 75 öre.
i stänger alla slag, utan afseende på form eller dimensioner, häri inbegripna back-,
spant- och hörnjern, äfvensom smältsti/cken.............Fria.
smidda maskindelar, muttrar, skruf var, gängade och ogängade, och naglar, dessa sednare
icke under 0,2 tum i diameter..................Fria.
jernvägsskenor med tillhörande skarf jern, skarfbultar, muttrar och railspik . . . Fria.
kassakistor och sängar..............R:dr 100 Funt 10 R:dr.
plåtar, förtenta och oförtenta..................Fria.
desamma, mer eller mindre förarbetade, minst 0,1 tum tjocka.......Fria.
Ofriga punkter i artikeln Jern oförändrade.
Vid artikeln Kautschuk, pag. 27 och 28, står:
oarbetad
Fri.
Motioner i Andra Kammaren, N:o 41. 3
arbeten deraf, ej specificerade, och som ej äro hänförliga till Redskap och Maski¬
nerier eller delar deraf,..............1 skålpund 40 öre.
Vid artikeln Guttapercha, pag 20, står:
oarbetad eller i skifvor utvalsad................ Fri.
arbeten deraf:
vattenlednings- och gasrör, buffers samt sprutslangar.........Fria.
andra slag, ej specificerade, och som ej äro hänförliga till Redskap ock Maskine¬
rier eller delar deraf...............1 skålpund 40 öre.
Detta kan svårligen tydas annorlunda, än att meningen varit, att all såväl
Kautschuk som Guttapercha, hvilken behöfves för maskinerier, borde vara tullfri.
Så uppfattas det dock icke, utan å kautschuk, som numera hufvudsakligen använ¬
des till maskiner och inkommer dels i platta skifvor af olika tjocklekar från och
med 7 tums tjocklek och dels med väfinslag i en eller flera lameller, äfvensom
å kautschuk behandlad med mönja, då de äro försedda med väfinslag, sättes tull
som för arbeten af guttapercha eller kautschuk, andra slag.
För att förekomma denna oriktiga tolkning föreslås följande lydelse:
Kautschuk, vulkaniserad eller icke, i skifvor eller ventiler, med eller utan väfinslag,
af minst 0,4 tums tjocklek, med eller utan färg............Fri.
Vidare märkes artikeln Glas, pag. 18.
patent- och glastakpannor..................Fria.
Patentglas äro afsedda för fartyg och således fartygs-inventarier, som äro
fria, men då så kallade sidventilglas, hvilka i olikhet med de prismatiska, som in¬
sättas i däck, äro släta, så föranleder detta, att de, oaktadt äfven de begagnas
till ofvan angifva ändamål och således äro att hänföra till fartygs-inventarier,
behandlas som glas, andra slag, och åläggas tull derefter, hvarföre hemställes att
denna artikel erhåller följande lydelse:
patent- och sidventilglas, runda eller kantiga, slipade eller oslipade, dessa sednare
icke under 0,35 tums tjocklek, samt glastakpannor...........Fria.
Om remiss till Bevillnings-Utskottet anhålles vördsamt.
Stockholm den 22 Januari 1872.
W. Lindberg.