Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts N:o 3 Utlåtande N:o 14.
1
N:o 14.
Ank. till Riksd. Kansli fl. 27 Febr. 1871, kl. 3 e. in.
Andra Kammar ms Tillfälliga Utskotts (N:o 3) Utlåtande Ako 5
rörande. Herr L. J. Hie.rtas motion (N:o 149) om aflåtande af
underdånig skrifvelse till Kong!. Maj:t rörande utarbetande af
ny taxa för passagerare-trafiken å Statens jernväc/ar.
Herr Hierta har i sin nu behandlade motion föreslagit: dels att eu ned¬
sättning af I:a klassens passagerareafgift skulle göras från 75 öre till 65 öre per
mil, dels att H:a klassens afgift skulle bibehållas vid 50 öre per mil och like
klassens afgift höjas från 25 öre till 33 öre per mil, samt slutligen att en IV:e
klassens vägnät, utan säten, skulle tilläggas de blandade tågen, att mot särdeles
billigt pris (exempelvis 20 öre per mil) befordra passagerare emellan orter på kor¬
tare afstånd, och Herr Hierta anhåller att Utskottet måtte föreslå en underdånig
anhållan hos Kongl. Maj:t om utarbetande af en ny passageraretariff i ungefärlig
likhet med den här uppgiga.
Vid motionens remitterande till Utskottet har Herr Hierta framställt ett
alternativt förslag, med nedsättning af I:a och lira klassernas afgift till respektive
60 och 45 öre, samt höjande af like klassens till 30 öre, men bibehållit förslaget
om inrättande af en IV:e klassens vagnar.
Kongl. Trafikstyrelsens berättelse för 1869 uppöfver följande siffror, med
afseende på persontrafiken, a statens banor under nämnda år.
Med snälltåg.
I:a klassen 8,143 passagerare, som betalt
lira klassen 94,169 „
. R:dr 166,216: 93.
712,365: 64.
Summa 102,312 „ „
Bill. till Riksd. Prot. 1371. S Sami 2 Afd.
2 Band. 7 Käft. 1
■ R:drv 878,582: 57.
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts N:o 3 Utlåtande N:o 14,
Med blandade tåg.
9,655 passagerare, som betalt .
R:dr
29,623: 60-
221,437: 37.
1,324,345: 07.
I:a
I:a klassens blandade tåg
ILa klassens snälltåg
ILa klassens blandade tåg
like klassens blandade tåg
La klassen
ILa klassen 159,272
like klassen 1,279,456
Summa 1,448,383 „ „ .... . R:dr 1,575,406: 04.
Af ofvanstående framgår, att hvarje passagerare har i medeltal betalt å
klassens snälltåg......R:dr 20,412 och tillryggalagt 25,6 mil.
.... „ 3,068 „ „ 4,0 „
.... „ 7,564 „ „ 12,6 „
• • • • ,, 1,390 „ „ 2,8 „
. - • • ,» 1,035 „ „ 4,0 „
och att således like klassens passagerare i medeltal tillryggalagt en längre sträcka
än den af Herr Hierta antagna 3 mil.
Hvad först Herr Hiertas förslag angår att nedsätta priset på La klassens
platser från 75 öre till 65 öre per mil på de blandade tågen, för att genom La
klassens möjligen ökade passagerareantal bereda ökad inkomst, har Utskottet af
grannlagenhetsskäl funnit en sådan nedsättning för La klassens passagerare olämplig
att föreslå, på samma gång som Utskottet vill, i öfverensstämmelse med motionä¬
rens önskan, förorda en förhöjning af*like klassens passagerareafgift; men äfven
utan att fästa vigt vid detta skäl har Utskottet funnit, att en minskning i La
klassens afgift endast kan verka en oviss eller obetydlig förhöjning i inkomst.
Ofvanciterade trafikberättelse visar nemligen för åren 1868 och 1869 ett mindre
antal passagerare än år 1867 af såväl La som ILa klassens på både snälltåg och
blandade tåg, då deremot like klassen visar en förhöjning af öfver 100,000 pas¬
sagerare. Tendensen synes sålunda snarare vara att öfvergå från högre klass till
lägre, än tvärtom, och dessutom kan man med full visshet antaga, att sammanlagda
passagerareantalet för La och ILa klassen ej undergår någon förändring genom
nedsättande af I:a klassens afgift. Inkomsten för dessa sammanlagda klasser å
blandade tågen utgjorde år 1869 för 168,927 passagerare . . R:dr 251,060: 97.
Om man antager att La klassens passagerare till följd af den före¬
slagna prisnedsättningen af 14 procent ökats från 9,655 till 12,000 med
en afgift i medeltal af 2,638 R:dr och följaktligen ILa klassen min¬
skats till 156,927, så skulle inkomsterna varit:
12,000 La klass-passagerare å R:dr 2,638 .... R:dr 31,656: —
156,927 ILa „ å „ 1,390 . . . „ 218,128: 53.
Summa 168,927 R.dr 249,784: 53.
och således en förlust uppkommit af 1,300 R:dr.
Först om La klassens passagerare ökades till 13,020, skulle inkomsten blifva
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts N:o 3 Utlåtande N:o 14.
lika stor som förut*), och äfven om man antager det osannolika, att I:a klassens
passagerareantal ökades till ungefär det dubbla, eller 19,000, skulle en ökad in¬
komst af blott 9,849 R:dr 56 öre beredas. Under så ovissa förhållanden vågar
Utskottet ej tillstyrka den af motionären ifrågasatta nedsättningen af I:a klassens
passagerareafgift på blandade tågen, och torde äfven detsamma gälla för snäll¬
tågens afgifter, hvilka dessutom icke tyckas vara i Herr Hiertas motion inbegripna.
Beträffande nu gällande afgiften eller 25 öre per mil för III:e klassen, har
Utskottet funnit, att den, icke allenast, såsom Herr Hierta uppgifva, är betydligt
lägre än i utlandet är det vanliga, utan äfven lägre än å många, om ej de flesta,
svenska privatbanor. Så äro afgifterna å Eslöf— Landskrona—Helsingsborgs-hanan,
å Eslöf—Ystadsbanan och å Gefle—Falu-banan 30 öre per mil, ja! å de tvänne
förstnämnda banorna lära korta distanser, såsom i mil, till och med betalas efter
40 öre per mil. Herr Hierta har vid denna klass föreslagit en förhöjning till 33
öre per mil och alternativt till 30 öre per mil; den större förhöjningen under det
antagandet att III:e klassens passagerare ej färdades mera än 3 mil i medeltal,
och att således medelförhöjningen för lille klassens passagerare ej skulle blifva
högre än 24 öre för hela resan. Utskottet har nu funnit, att medellängden för
eu lille klassens passagerare är 4 mil, och att således en förhöjning till 33 öre
per mil skulle betunga hela resan med ökade 32 öre, då deremot en förhöjning
till 30 öre per mil endast skulle betunga hela resan med ökade 20 öre eller
något mindre än Herr Hierta föreslagit.
Detta är en så ringa och i alla hänseenden billig tillökning, att Utskottet
vill förorda densamma, helst derigenom eu icke obetydlig tillökning i statens
jernvägs-trafikinkomster beredes, och dess Trafikstyrelse möjligen utan särdeles upp¬
offring kan genom rättigheten att medföra mera bagage bereda lille klassens trafikanter
en motsvarande fördel. Man skulle kunna tycka det vara obilligt att sålunda höja
passagerareafgifterna å statens jernvägar, men man må ihågkomma de oändligt
stora fördelar, som omedelbart tillskyndas de trakter, genom hvilka jernvägar helt
och hållet på statens bekostnad anlagts, och att ingalunda härigenom några be¬
rättigade anspråk kunna egas af deras närmaste befolkning att färdas till ett pris,
som ej lemnar statsverket skäliga inkomster. Jernvägarne hafva byggts äfven åt
dem som ej bo i deras närhet, och som sannolikt med uppsträckta händer skulle
betala den ifrågasatta förhöjningen, i fall jernvägar på statens bekostnad komme
att dragas genom deras trakter. Äfven om man antager att den föi hvarje år
naturliga ökningen af passagerareantalet genom denna förhöjning skulle till en
början hämmas, inträder den sannolikt snart åter i sitt normala tillstånd, men att
det nuvarande antalet af passagerare på like klassen skulle genom en så ringa
tillökning som 20 öre i medeltal per person lida någon minskning, egen Utskottet
») Enligt beräkningen: 2,638 (9,655+ x) + 1,390 (159,272 x) —• 251,060,370.
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts N:o 3 Utlåtande N:o U.
intet skal att förmoda, såvida ej någon del skulle öfvergå till Illa klassen och så¬
lunda oka inkomsterna.
, 070 ,iaS°IDJ fÖrUt nämndt vai autalet passagerare år 1869 å lille klassen
1,279,456 med _en afgift af 1,324,345 R:dr 7 öre. Eu tillökning till 33 öre per
““ .. ei 6r„31,25 proceut skulle lemnat staten eu ökad inkomst af 413,856 R:dr
83 JT-i 7n 1tlHökning tiU 30 öre Per mil eller 20 procent skulle lemnat staten
en förokad inkomst af 264,869 Ihdr 1 öre.
Utskottet drager sålunda, på skäl af förhållandet i andra länder, på skäl
af afgifterna a enskilda svenska banor ochf på grund af den väl behöfliga till¬
ökningen i Statens jernvägars inkomster, ej i betänkande att tillstyrka en förhöj¬
ning från 25 orc till 30 öre per mil för like klassens passagerare å Statens
jernvagar.
Motionären har vulare tillstyrkt inrättandet af eu IV:e klassens vagnar, med
särdeles billiga utgifter, exempelvis 20 öre per mil. Om man erkänner att ända¬
målet med den har ofvan tillstyrkta förhöjningen af like klassens utgifter skulle
vara att oka inkomsterna å Statens jernvagar, så måste man äfven ovilkorligen, i
motsats mot motionären, komma till den slutsats, att införandet af eu IV:e klassens
vagnar kornrne att till eu obetydlighet eller till intet reducera den genom förhöj¬
ningen vunna fördelen. Sakens naturliga gång blefve, att en stor del af like
klassens passagerare, sannolikt den största delen, skrämde af den förhöjda afgiften
Sir?’ °Ch lockade af det bil)jga priset å den andra, komme att öfvergå
tiU IV:e klassens vagnar. Sedan sålunda like klassen komme att bibehålla endast
den bättre och mera bemedlade delen af sina förra passagerare, eger det all san¬
nolikhet, att eu stor del af Ika klassens passagerare, oaktadt prisskilnaden ej blefve
sa stor som förut, komme att nedgå till like klassen. I andra länder eger in¬
rättandet af sadana billiga stående platser för korta distanser sin tillämpning, der
en talrik labriksbefolkning morgnar och aftnar behöfver förflyttas från sina hem i
städerna till fabrikerna på landet, eller från bostäderna på landet till fabrikerna
i städerna, men detta behof är i allmänhet och för närvarande hos oss icke gäl¬
lande, hvarå exempel lär gifvits å Eslöf—Landskrona—Helsingborgs-jernvägen, der
införandet af eu billigare klass försökts, lemnat förlust och öfvergifvits. Trafik¬
styrelsen eger dessutom genom anordnandet af tidsbiljetter och returbiljetter mode¬
rera prisen, der sådant såsom medförande ömsesidiga fördelar finnes nödigt. Det
torde äfven böra uppmärksammas, att uppsättandet af en ny vagnklass fordrar nya
särskilda utgifter.
Om man antager, att, med inrättande af en IV:e klass, ka klassens passa¬
gerareantal blefve det förutvarande, att af II:a klassens passagerare, för närvarande
cirka 160,000, 30,000 komme att nedgå till den like, att af like klassen, för
närvarande cirka 1,280,000, hälften komme att afgå till IV:e klassen med 640,000,
men ökas med de från Ika klassen komne 30,000, och slutligen att IV:e klassens
Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts N:o 3 Utlåtande N:o 14. 5
passagerare komme att bestå af 640,000 från like klassen och till följd af det
billiga priset tillkomne 60,000 (utan att beräkna den naturliga årliga ökningen,
som tillkommer utan afseende på priset) så skulle inkomsterna blifva:
ka klassen
|
9,655 å Ridt
|
3,068 ....
|
R:dr
|
29,623:
|
60.
|
Ika klassen
|
130,000 å „
|
1,390 ....
|
|
179,800:
|
—
|
like klassen
|
670,000 å „
|
1,242 ....
|
|
832,140:
|
—
|
IV:e klassen
|
700,000 å „
|
0,80 ....
|
• • • • V
|
560,000:
|
—
|
Summa
|
1,509,655
|
|
R:dr
|
1,601,563:
|
60,
|
med de gamla priserna och utan IV:e vagnklassen hade 1,448,383 passagerare lem-
nat inkomst af R:dr 1,575,406: 04. Tillökningen i inkomst skulle sålunda, oak¬
tadt uppsättandet af en ny vagnklass, oaktadt förhöjningen af like klassens afgift
med 20 procent och oaktadt en antagen tillökning i passagerareantalet af
cirka 60,000, endast lemna såsom resultat R:dr 26,167: 56. Sålunda afstyrkande
tillsättandet af en IY:e klass vagnar för passagerare, med särdeles billiga afgifter,
får Utskottet vördsamt hemställa:
att Kammaren för sin de! måtte besluta, det Riksdagen ingår
till Kong!. Maj:t med underdånig anhållan om utarbetande
af ny passageraretariff för Statens jernvägar, grundad på
höjning af like klassens afgift till 30 öre pr mil.
Stockholm den 27 Februari 1871.
På Utskottets vägnar:
J. A. Åstrand.
Reservation:
af Herr Sven Andreasson, för så vidt Utskottet tillstyrkt Herr Hiertas motion.