26
Motioner i Första Kammaren, N:o 42.
M© 43.
Af Herr Johan Fred rik Kkenmaii s Om beviljande af anslag för en
järnvägsanläggning från Halmstad öfver Smalands stenar och
Wernamo till Lamhult eller SäfsjÖ på Södra stambanan.
Sedan Riksdagen år 1869 ansett nödigt att understödja enskilda jernvägs-
anläggningar — hvilken nödvändighet oemotsägligt framgick ur det dubbla syftet
att bereda tillflöden till statens stambanor och utjemna, för så vidt ske kan,
de stora fördelar, som genom de sistnämnda beredas åt de delar af landet,
hvilka utaf dem beröras, samt Kongl. Maj:t, på grund deraf, i nåder upp¬
manat menigheter, hvilka voro hugade att med egna uppoffringar jernbanor
anlägga, att undersökning besörja samt ritningar och kostnadsförslag jemte
utredning öfver påräknad trafik till Kongl. Maj:t ingifva, så har undersök¬
ning egt rum och bolag bildats för anläggning af en smalspårig jernbana
från Lamhult å Södra stambanan öfver Wernamo till Warberg och handlin -
garne till Kongl, Maj:t öfverlemnats.
Den stora vigten af ifrågavarande bana för de orter, genom hvilka hon
skulle komma att sträckas, har blifvit utförligt ådagalagd uti den underdåniga
skrifvelse, i hvilken anslag till henne blifvit begärdt, och hvilken skrifvelse
jag derföre härmed vördsamt åberopar. Men den af Kongl. Maj:t i nåder
förordnade komité för granskning af förslag till enskilda jernvägsbyggnader
har, utan att något egentligt skäl derför blifvit anfördt, icke funnit denna
bana förtjena uppmärksamhet. Huruvida denna åsigt är grundad på mogen
pröfning af alla' för handen varande omständigheter, är jag jäfvig att be¬
döma och har derföre ansett mig böra underställa Riksdagen; otvifvelaktigt
bör dock förslaget, hvad dess ändpunkt Warberg angår, öfvergifvas, derest
den af komitén förordade banan Warberg—Borås skulle blifva anlagd.
Men då vestra Smålands behof att med sina produkter af jern och trävaror
samt mångfaldiga alster af industri, hvars ytterligare utveckling endast af
lättade kommunikation sanstalter är beroende, tillgodoses i lika mån, om änd¬
punkter, vid hafvet är Halmstad, så synes någon tvekan derom icke böra
ega rum att — med bibehållande af förslaget om bansträckningen emellan *
Wernamo och den punkt, Smålands stenar, der en föreslagen bana, Halm¬
27
Motioner i Första Kammaren, N:o 42.
stad Jönköping, skulle komina att skära Wernamo-Warbergs-banan —
banan borde sträckas åt vester till Halmstad, som redan nu är vestra Små¬
lands afsättningsplats, och der dess behof af spanmål, sik, salt, kalk m. m.
fylles. Hvad åter banans fortsättning' Iran Wernamo till Södra stambanan
angar, sa skulle mahända saväl statens som andra orters än Småland an¬
språk bättre fyllas, om på denna stambana en något nordligare ändpunkt
valdes än Lamhult.
Derföre och ehuru jag fruktar att mötas med erinran, det fädernes¬
landets försvar kräfver uppoffringar, som synas omöjliggöra understödjandet
af enskildes företag, huru gagneliga de ock må vara,' men för min egen del
förmenar, att kraftansträngningarue lör försvaret skola blifva utförbara, en¬
dast för så vidt det materiel», välståndet i landet befordras genom alla de
medel, som stå staten till buds, vågar jag härmed vördsamt föreslå,
att till anläggande al en jernbana med Ö,:> fots spårvidd från
Halmstad öfver Smålands stenar och Wernamo till Lamhult
eller Säfsjö på Södra stambanan måtte anslås såsom under¬
stöd en fjerdedel af det belopp, hvartill anläggningskostnaden
varder al Kong!. Maj:t i nåder fastställd.
Stockholm den 28 Januari ! 87 1.
Jori. Fr. Ekmmari..’