14
Motioner i Första Kammaren, N:o 27.
N:o 27.
Af Herr Johan Gustaf Asplund: Om anvisande af ett särskilt an¬
slag å fyra millioner till understödjande af en enskild jern-
vägsanläggning emellan Sundsvall och Trondhjem.
Sedan, på sätt af bilagan N:o 5 b) till Kong!. Maj:ts nådiga proposition an¬
gående statsverkets tillstånd och behof under pag. 47 och 48 inhemtas, af Jcmt-
lands läns landsting samt af stadsfullmäktige i Östersund och Sundsvall utsedde
komiterade gjort underdånig framställning hos Kong!. Maj:t om beredande af ett
statsunderstöd af 4 millioner R:dr för byggandet af svenska andelen af eu tilläm¬
na d enskild jernväg mellan Sundsvall och Trondhjem; har Kong! Maj:t, enligt be¬
slut, som i nåder fattats vid detta ärendes föredragning i sammanhang med frågan
om framläggande för Riksdagen af en plan för framtida enskilda jernvägsanlägg-
ningar och sättet för deras understödjande, i omförmälda nådiga proposition före¬
slagit Riksdagen att för sådant ändamål bevilja och till Kongl. Maj:ts nådiga dis¬
position ställa ett extra anslag af 5 millioner, att utgå på sätt och under vilkor
som den nådiga propositionen närmare angifver.
Då jag, under förutsättning att detta Kongl. Maj:ts nådiga förslag af Riks¬
dagen bifalles, likväl icke vågar för visst antaga, att ofvanberörda bana kan af det
äskade, jemförelsevis ringa beloppet erhålla det begärda understödet, finner jag
mig af frågans vigt och betydelse icke blott för den del af landet jag represen¬
terar, utan äfven för det allmänna, manad att i ämnet väcka enskild motion.
Åberopande den af ofvannämnde komiterade inför Kong!. Maj:t gjorda full¬
ständigare utvecklingen af företagets vigt och betydelse samt det sätt, hvarpå man
hittills tänkt sig dess genomförande, anhåller jag att här få framhålla allenast huf-
vudpunkterna deraf och berör dervid i främsta rummet vigten och behofvet -för
Jemtland af ifrågavarande jernvägsförbindelse, enär insigten derom gifvit uppslag
till frågan.
Fjettradt vid den skandinaviska fjellryggen midt emellan tvänne haf, om¬
kring 20 mil aflägsna från medelpunkten af dess mest odlade bygder, med en jord¬
mån, som, mångenstädes fullt jemförlig med de södra sädesorternas bästa, lockar
till sädesodling till och med på flera till läget mera gynnade trakter högt upp
bland Selleri, och som i goda år redan nu skänker landet skördar utöfver befolk¬
ningens behof, men ofta utsatt för hemsökelser af fjellvindarne och vidsträckta
Motioner i Första Kammaren, N:o 27.
15
myrars frostiäudighet; — med rika tillfällen till ansenlig utvidgning af en i all¬
mänhet ändå säkrare och mera vinstgifvande ladugårdsskötsel, men ännu i saknad
af ett bland vilkoren derför, eu lättare afsättning; — samt med många andra vig¬
tiga förvärfskällor, dock ännu obegagnade i brist på kapitaler, hvithaj först med
jernväg äro att förvänta; — bär Jernband under omvexlingen af goda och klena år
fått eu dyrköpt erfarenhet deraf, hurusom dess afskeda läge, i brist på lätta väg-
förbindelser med kusterna, under goda år kommit landets sädesförråd och andra
jordbruksalstor att falla i vanpris samt deremot under de klena åren orimligt för¬
dyrat de för befolkningens lifnärande utifrån behöflig» förnödenheter.
Så har t. ex. priset å korn, ortens hittills varande hufvudsäde, under goda
år nedgått ända till 8 å 9 R:dr, medan det under missväxtår stigit till 30 å 40 R:dr,
allt efter afståndet mellan köparens hemvist och närmaste hamn vid endera kusten.
Sällan understiga forlönerna 15 öre per centner, men hafva de sednare åren under
långa tidrymder, merendels när behofvet af införsel varit som störst, hållit sig öf¬
ver 25 öre och kunna i medeltal upptagas till omkring 20 öre. Huru menligt detta
skall inverka på det ekonomiska tillståndet i ett land, som i anseende till läge och
klimatiska förhållanden är så beroende af en billig införsel, är uppenbart, likasom
hvilket välgörande inflytande ifrågavarande jernvägsförbindelse skulle medföra.
Framför allt är don för Jernband behöflig och vigtig derför, att Jemtland först
efter erhållande deraf kan i stort genomföra den för dess framtid vigtiga omgestalt¬
ningen af dess landthushållning att göra ladugårdsskötseln till hufvudsak, hvar¬
igenom de nu så ofta återkommande missväxter å säd, som småningom, men sä¬
kert, skola utarma landet, kunde undvikas.
Det är emellertid icke blott för Jemtland och öfriga orter, genom Indika
jernvägen skulle gå, som den är af vigt. Äfven för andra aflägsnare delar af Norr¬
land skulle det blifva af oberäknelig fördel, att utstånden till en ständigt öppen
hamn sålunda betydligt förkortades.
Men härförutan har denna jernväg en politisk och framför allt en strate¬
gisk betydelse, som, företrädesvis i vår tid, borde tillvinna den uppmärksamhet och
välvilja från statsmakternas sida. Det inses lätt, huru vigtigt för Norrlands för¬
svar det måste vara, att, medelst en jernväg i den föreslagna riktningen, tillförsel
af trupper, materiel och andra förnödenheter kunde från norska sidan snabbt er¬
hållas. Under det en jernväg längs kusten lätteligen kan upprifvas af en kust¬
landet angripande fiende, bör den ifrågavarande jernvägsförbindelsen mellan kusten
och det inre berglandet kunna på många ställen lätt försvaras och betingar för oss
trygga, men fienden hotande flankställningar. Derest, på sätt torde ifrågakomma,
en armedepöf för Norrland förlägges till Frösön, —- och lämpligare plats derför
lärer, enligt sakkunniges omdöme näppeligen finnas, — skulle jernvägen mellan
Sundsvall och Trondhjem erhålla ännu större betydelse ur militärisk synpunkt.
Sedan engelska jernvägsentreprenörer framställt anbud på öfvertagande af
ifrågavarande jernvågsanläggning, på vilkor som i ofvanåberopade bilaga till Kongl.
Maj:ts proposition finnas omförmälda, samt Jemtlands landsting jemte Sundsvalls
och Östersunds kommuner beslutat teckna delaktighet i företaget till belopp af
öfver eu million, med uppdrag åt sina komiterade att vidtaga åtgärder för bolagets
bildande, har förslag till bolagsordning upprättats, enligt hvithet bolaget kan kon¬
stitueras, så snart det har att i statsbidrag och genom kommunal eller enskild
aktieteckning påräkna 5 millioner, som, enär entreprenadpriset sannolikt stadnar
vid 408,000 R:dr per svensk mil, i det närmaste motsvara den tredjedel bolaget
skulle till entreprenörerna kontant utgifva. Och så framt dot ifrågasatta stats¬
16
Motioner i Första Kammaren, N:o 27.
anslaget erhålles, kommer företaget följaktligen till stånd, helst ett norskt bolag
jemväl är under bildning.
Ett statsanslag af 4 millioner till en privatbana skulle väl vid första på¬
seendet kunna synas oväntadt stort, och döt öfvers tiger i någon män \ af verkliga
anläggningskostnaden, men det är icke heller någon vanlig privatbana, hvarom bär
är fråga. Det är icke en jernväg uteslutande afsedd till enskildes eller ett mindre
betydande lokalintresses fördel; utan det är så att säga en anticipcrad statsbana,
som skulle åvägabringas genom samverkan af staten och större landsdelar, hvilkas
behof af denna bana är så stort, att de icke rygga tillbaka för de ekonomiska upp¬
offringar, som till företagets genomförande af dem fordras. De enligt Kong!. Maj:ts
nådiga beslut sistlidna sommar med statsmedel utförda undersökningar af ifråga¬
varande linie synas gifva stöd åt antagandet, att Kong!. Maj:ts nådiga afsigt är att
framdeles föreslå Riksdagen att bygga denna bana såsom statsbana. Då emellertid
ovisst är, om och när densamma sålunda kan komma till utförande; då behofvet
af ifrågavarande vägförbindelse är trängande, tv redan Jcmtland, som, efter erhål¬
landet deraf icke vidare bchöfde utsätta sig för faran af missväxter, lider nu för
hvarje sådan — och Jern tland har under sistlidna årtionde haft trenne missväxter •—
en förlust af minst eu million, som genom jernvägens tidigare omläggande skulle
bespargs; och då företaget, hvartill orterna för det närvarande lättare, än efter
fortsatta så beskaffade förluster kunna 'verksamt bidraga, nu kan komma till stånd,
med ett bidrag från statens sida af blott 4 millioner i stället för 13 å 14, som en
statsbana säkerligen skulle kosta; — synes det, som borde det tillfälle att med
ringare uppoffring åvägabringa en så, vigtig privatbana af den ansenliga längden,
mellan ändpunkterna räknad, af mer än 42 mil, ej af statsmakterna lemnas obe¬
gagnad!, helst penningeförhållandena nu äro särdeles gynnsamma för företagets ut¬
förande, vare sig på det nu ifrågaställa sättet eller något annat tjenligare.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt, får jag vördsamt anhålla,
att Riksdagen måtte särskild! anvisa och till Kong!. Maj:ts disposition
ställa ett belopp af fyra millioner R:dr Runt, för att, med en million
under hvarje af åren 1872—1875, användas, på sätt och under vilkor
Riksdagen finner skäligt bestämma, till understödjande, hvad svenska
andelen beträffar, af en enskild jernvägs anläggning mellan Sundsvall
och Trondhjem.
Till Stats-Utskottet, dit denna motion torde hänvisas, skola kostnadsförslag,
räntabilitetskalkyl och öfriga för frågans utredning nödiga handlingar särskildt
öfverlemnas.
Stockholm den 27 Januari 1871.
G. Asplund.
N:o 28.