Motioner i Första Kammaren, N:o 16.
13
dåvarande båtsman, må tillåtas träffa nytt aftal med denne angående
hans löneförmåner för återstående tjenstetid, samt till undvikande af ny¬
byggnad å torp eller vidare tvist om reparationer å gammal byggnad
lemna båtsman en årlig hushyra af 8 Riksdaler.
Jag anhåller att nämnda motion, N:o 39, får, såsom bilaga, åtfölja denna nu
afgifna vid dess remiss till Stats-Utskottet.
N\ S; von Kock.
Nto 18.
Af Herr Nils Sant it el vojt Kock; Om byggande af en statsbana emellan
Cärlskrona och Wexiö. I
I hufvudsaklig öfverensstämmelse med hvad min motion N:o 40, sistlidne år,
innefattar, anhåller jag. att först nu få anföra, att då jag icke ännu hunnit öfver-
tyga mig derom, att, uti den plan för fortsättande af jernvägsbyggnåder Kongl.
Maj:t täckts framlägga, fullt tillräckligt afseende blifvit fästadt å landets och Sveri¬
ges, enligt eu sakkunnig nuvarande regeringsledamots i Statsrådets protokoll den
7 Januari 1870 intagna förklarande, »bäst belägna och snart sagdt enda fullgoda
örlogshamns» försvar, samt i farans stund nödiga hastiga undsättning med folk och
krigsförnödenheter;
da jag tror det vara nödigt, innan man åtgör den nu öppna frågan om hviika
statsbanor, som skola byggas under eu lång följd af år, och hvilken af dessa, som
först bör byggas, efter den nordvestra^ fullbordande, att äfven betrakta frågan
från försvarets synpunkt, om man ock fortfarande glömmer sydöstra Sveriges möj¬
ligen icke alldeles obilliga anspråk på något afseende, då det ä.r fråga om att låta
denna, kanske tyngst af alla beskattade landsdel bidraga med ränta och amortering
I
14 Motioner i Första Kammaren, N:o 16.
å ytterligare 30 eller flera, utom de nära 100 millioner, hvartill den förut för
statsbanor skattar, utan att man synes ämna dem en tum statsbana;
och då jag icke för min del vågar förlita mig derå att, med de olika intres¬
sen Blekinge städer sinsemellan och befolkningen både inom Carlslcrona och inom
dess nuvarande så kallade mjölkmil ega eller inbilla sig ega, någon enskild jern¬
bana dit snart kan blifva byggd;
så anser jag mig pligtig, för att hålla frågan öppen och lemna Representa¬
tionen tillfälle i detta ämne sig väl betänka, härmedelst föreslå:
att från Carlskrona må byggas en statsjernvägsbana till Wexiö öfver
Emmaboda, eller till annan punkt, som, förnämligast med hänseende till
rikets försvar, Kongl. Maj:t pröfvar mera lämplig;
att denna statsbana må blifva den, som först, efter den nordvestras af¬
silande, påbörjas och fullbordas; samt
att, då enligt min tanke icke mera än högst 3 millioner för statsbanor
årligen böra användas, och försigtigheten torde bjuda, att icke börja
byggandet af norra stambanan innan ett system för bibanor norr om
Stockholm och byggnadssättet för desamma är bestämdt, måtte för år
1872 anslås, jemte 1 1/ million till östra, 1 ’/2 million till statsbana
emellan Carlskrona och Wexiö eller annan af Kongl. Maj:t bestämd
punkt.
Derjemte och då jag anser, att flera väsendtlig» fördelar skulle vinnas, om en
plan för enskilda jernvägars anläggning under den närmaste tiden och sättet för
deras understödjande blefve uppgjord och af statsmakterna fastställd, och då jag,
utan att, såsom här ofvan synes, till alla delar kunna instämma i det förslag, som
af sednaste jernvägskomité blifvit framstäldt, dock anser detsamma innehålla gan¬
ska mycket, särdeles i afseende å belopp och vilkor för anslagen, som är synnerv
ligen förtjent att komma under Riksdagens pröfning, så får jag härmed upptaga
detta förslag, hvaraf ett exemplar bifogas, såsom min egen motion och anhålla om
densammas remitterande till Stats-Utskottet.
N. S. von Kock.