Motioner i Andra Kammaren, N:o 151.
11
Helt annorlunda är förhållandet i de länder, der fastighetsböcker finnas in¬
förda med särskilda folier för hvarje fastighet, upptagande å ena sidan eganderätten
dertill, med de deruti skedda förändringar eller gjorda afsöndringar, än äfven å an¬
dra sidan de egendomen vidlådande gravationer.
Förslag till sådana fastighetsböcker äro af komiterade utarbetade, och då jag
af ofvan anförda skäl förmenar införandet af dessa böcker vore för eganderätten be¬
tryggande och för fastighetskrediten i hög grad gagnande, anser jag det vara af vigt,
att detta förslag kommer under pröfning af Representationen, som såmedelst blefve i
tillfälle att bedöma, huruvida de af Högsta Domstolen yttrade tvifvel om verkställ-
barheten må finnas grundade.
Jag tillåter mig således vördsamt föreslå:
att Riksdagen ville till pröfning företaga de af komitén den 10
Juni 1867 afgifna förslag till fastighetsbok samt i samman¬
hang dermed stående författningar.
Om remiss till Lag-Utskottet anhålles.
Stockholm den 27 Januari 1871.
.7. F. Fredricson,
från Upsala län.
N:o 151.
Åt Herr A. T. C.llstrtfSSOll: Om beviljande af understöd till an¬
läggande af en jernväg emellan Jönköping och Wernamo.
Komiterade för åstadkommande af en jernväg genom Lagaådalen, emellan
Jönköping och Wernamo, hafva hos Kongl. Maj:t under år 1869 anmält detta före¬
tag, samt dervid fogat erforderliga handlingar och kartor för jernväg med 3 i fots
spårvidd.
12
Motioner i Andra Kammaren, N:o 151.
*
Den af Kongl. Maj:t förordnade komité, som haft i uppdrag att uppgöra plan
för enskilda jernvägsbyggnader, har tagit jemväl detta företag i öfvervägande, men
komitén har, beträffande denna och några andra banor, yttrat, att »de, tillsvidare åt¬
minstone, måste anses öfverflödiga, emedan, endast under förutsättning af högt upp-
drifven industri och tät befolkning, deras anläggning kunde tillstyrkas.»
Till följd häraf, och då, enligt min öfvertygelse, få jernbanor äro af så stor
betydelse för fäderneslandets industriela utveckling, som den ifrågavarande emellan Jön¬
köping och Wernamo, har jag ansett det för min pligt att fästa Riksdagens upp¬
märksamhet derpå samt begära det understöd till densamma, hvarförutan den icke
kan komma till stånd.
Redan år 1856 föreslog den då tillsatta jernvägskomitén, med Öfversten Fri¬
herre Ericson såsom ordförande, att statens södra stambana skulle dragas genom Laga-
ådalen, med afseende å de många jernverken inom orten, samt den industri, som i
denna trakt utvecklat sig och egt bestånd under flera mansåldrar. Detta förslag blef
emellertid förkastadt, och i stället antogs den riktning af södra stambanan, som en
senare jernvägskomité föreslagit — en riktning, hvilken till och med densammas
ifrigaste försvarare, då den utgjorde föremål för Rikets Ständers öfverläggning, numera
erkänt vara en missriktning. Det säkraste bevis på misstaget härutinnan är den sär¬
deles ringa godstrafik, som förekommer på linien Elmhult—Jönköping.
Banan Jönköping—Wernamo, som skulle beröra Jönköpings regementes mötes¬
plats Skillingeryd, komme att besörja trafiken mellan Östbo härad, en del af Westra
härad samt Tabergs bergslag och sjön Wettern; den skulle upphemta afverkningen af
omkring 400,000 tunnland skog; till densamma skulle föras den betydliga produk¬
tionen från Tabergs bergslags jernverk; och den skulle slutligen, genom upptagande af
trafiken från de skilda orterna, komma att tillskynda statens stambanor ett betydligt
tillskott af trafik. Just denna sista omständighet har varit den, som på senare
tider närmast väckt till lif frågan om en jernväg genom Lagaådalen; förslaget härom
utgick nemligen år 1869 från trafikchefen på södra stambanan, som förklarade, att han
framställde detsamma, enär han ansåg det vara en honom åliggande skyldighet att
söka befordra en sak, som så ostridigt måste lända till fördel för statsbanorna.
Anläggningskostnaden för denna jernväg utgör, enligt kostnadsförslaget,
1,492,000 R:dr R:mt, och årliga inkomsten har antagits till 162,000 R:dr Rm:t,
deraf hälften ansetts vara tillräcklig för banans underhållande och trafikerande.
På grund af hvad jag sålunda anfört, och jemte det jag i ödmjukhet tillåter
mig att för öfrigt hänvisa till de kostnadsförslag, kartor och öfriga handlingar, som
redan blifvit till Kongl. Maj:t aflemnade, vågar jag vördsammast hemställa,
att Riksdagen till en jernväg emellan Jönköping och Wernamo
beviljar understöd, motsvarande en fjerdedel af den beräknade
Motioner i Andra Kammaren, N:o 152.
13
anläggningskostnaden, eller 373,000 R:dr R:mt, under förut¬
sättning att den öfriga kostnaden bestrides af det aktiebolag,
som blifvit bildadt för att bringa denna bana till stånd.
Stockholm den 28 Januari 1871.
%
Axel Th. Gustafsson,
Riksdagsman för Östbo härad af Jönköpings län.
N:o 132.
Af Herr LiSS Olof LllFSSOll Om indragning af det, nu utgående
anslag till de Kongliga teatrarne.
Den Kong!, propositionen om statsverkets tillstånd och behof, som till denna
Riksdag blifvit aflemnad, har hos mången, jag tror hos de flesta, väckt lindrigast
sagdt förvåning, att icke säga häpnad; icke mest derföre att stora summor äskas för
ordnandet af vårt lands försvar, ty sådant var att vänta, ehuru fordringarna äro så¬
dana att de öfverstiga de flestas förväntan; men att sådana, för våra tillgångar oer¬
hörda fordringar framställas, utan att snart sagt några indragningar på samma gång
föreslås af statsutgifter, som äro mindre nödiga, att icke säga öfverflödiga, var att
gäcka mina och jag tror mångens förhoppning, och detta så mycket mer, som nya,
icke obetydliga anslag begäras för ändamål, hvars nytta kan vara mycket tvifvelaktig
och hvars nödvändighet svårligen någon kan bevisa — ja knappast ifrågasätta.
Under sådana förhållanden och då ingen af oss lärer vilja neka de anslag
som erfordras för vårt försvar, för så vidt det är oss möjligt; anser jag det vara
hvais och ens pligt att, för att få detta behof fyldt, fästa uppmärksamheten på de
utgifter, som nu betunga statsverket, hvilka kunna, såsom icke varande nödvändiga,
användas till för samhället mera nödvändiga ändamål, bland hvilka ordnandet af vårt
landtförsvar torde stå främst. Under omständigheter sådana som de för handen va-