Motioner i Andra Kammaren, N:o 115.
21
till Piteå Avaviksvägen vid Aborrträsk 5 mil 22,800 fot i längd, som beräknats
kosta 49,150 Hall'. Sedermera har inom Norge blifvit ifrågasatt eu alternativ väglinie
emellan rikena, nemligen mellan Ranfjorden och Lycksele inom Westerbottens län.
Denna undersökning är under 18 70 verkställd på fältet, niet) plan har icke ännu
hunnits färdig. Innan detta skett kan emellertid icke afgöras huruvida den ena
eller andra, eller möjligtvis begge, komtnunikalionslinierna böra anläggas.
Hvad som redan likväl nu kan med skäl antagas såsom blifvande under alla
förhållanden af framtida värde och gagn, vore, om, till underlättande af vintersam¬
färdseln emellan rikena, så kallade fjällstugor blefve uppbvgda på sträckningen emellan
Hornavan och riksgränsen i linien till staden Bodö vid Saltens fjord. Den undersök-
ningsförrättare, som haft uppdrag att å Svenska sidan utstaka och afväga omförmälds
väglinier, har uti afgifven plan föreslagit alt fyra fjällstugor, med omkring 2 mils mellan¬
rum från hvarandra, borde anläggas med stallar för dragare o. s. v., enär detta
blefve första steget för att möjliggöra trafik å ifrågavarande leden till Bodö. Och
dessa byggnader, för hvilka lämpliga tomter blifvit vid vågundersökningen utsedda
och utstakade, äro beräknade att tillsammans erfordra en kostnad af 25,100 R:dr.
Stockholm af Kong!. Styrelsen för allmänna väg- och vattenbyggnader den
26 Januari 1871.
Otto Modig.
Af:o 115,
Af Herrar Nils Larson, Gunnar Eriksson och P. Lithner:
Om statsunderstöd för en enskild jernvägsanläggning mellan
Sundsvall och Trondhjem.
Sedan, på sätt af bilagan N:o 5 b) till Kongl. Maj:ts nådiga Proposition angå¬
ende Statsverkets tillstånd och behof under pag. 47 och 48 inhemtas, af Jemtlands
läns landsting samt af stadsfullmäktige i Östersund och Sundsvall utsedde komiterade
gjort underdånig framställning hos Kongl. Maj:l om beredande af ett statsunderstöd
22
Motioner i Andra Kammaren, N:o 115.
af 4,000,000 R:dr R:mt för byggandet af Svenska andelen af en tillämnad enskild
jernväg mellan Sundsvall och Trondhjem; bär Kong). Maj:t, enligt beslut, som i
nåder fattats vid delta ärendes föredragning i sammanhang med frågan om fram¬
läggande för Riksdagen af en plan för framtida enskilda jernvägsanläggningar och
sättet, för deras understödjande, i omförmälda nådiga Proposition föreslagit Riksdagen
att, för sådant ändamål, bevilja och till Kongl. Majits nådiga disposition ställa ett
extra anslag af 5,000,000 R:dr R:mt, alt utgå på sätt och under vilkor, sum den
nådiga Propositionen närmare angifver.
Då vi under förutsättning, att detta Kongl. Maj.ls nådiga förslag af Riksdagen
bifalles, likväl icke våga för visst antaga alt ofvanberörda bana kan af det äskade,
jemförelsevis ringa beloppet erhålla det begärda understödet, finna vi oss af frågans
vigt och betydelse icke blott för den del af landet vi representera, utan äfven för
det allmänna, manade att i ämnet väcka enskild motion.
Åberopande den af ofvannämuda komilerade inför Kongl. Maj:t gjorda fullstän¬
digare utvecklingen af företagets vigt och betydelse samt det sätt, hvarpå man hit¬
tills tänkt sig dess genomförande, anhålla vi alt här få framhålla allenast hufvud-
punkterna och beröra dervid i främsta rummet viglen och behofvet för Jemtland af
ifrågavarande jernvägsförbindelse, enär insigten derom gilvit uppslag till frågan.
Fjettradt vid den skandinaviska fjellryggen, midt emellan tvenne Imf, omkring
20 mil aflägsna från medelpunkten af dess mest odlade bygder, med eu jordmån,
som, mångenstädes fullt jemförlig med de södra sädesorternas bästa, lockar till sädes¬
odling till och med på flera, till läget mera gynnade trakter högt upp bland fjellen
och som i goda år redan nu skänker landet skördar utöfver befolkningens behof,
men ofta utsatt för bemsökelser af fjellvindarne och vidsträckta myrars frosllän-
dighel; — med rika tillfällen till ansenlig utvidgning af en i allmänhet ändå
säkrare och mera vinstgifvande ladugårdsskötsel, men ännu i saknad af ett bland
vilkoren derför, en lättare afsättning; — samt med många andra vigliga förvärf»-
källor, dock ännu obegagnade i brist på kapitaler, hvilka först med jernväg äro att
förvänta; — bär Jemtland under omvexlingen af goda och klena år fått en dyrköpt
erfarenhet deraf, hurusom dess afskilja läge, i brist på lätta vägförbindelser med
kusterna, under goda år kommit landets sädesförråd och andra jordbruksalster att
falla i vanpris samt deremot under de klena åren orimligt fördyrat de för befolk¬
ningens lifnärande utifrån behöfliga förnödenheter.
Så har t. ex. priset å korn, ortens hittills varande hufvudsäde, under goda år
nedgått ända till 8 å 9 R:dr, medan del. under missväxtår stigit till 50 å 40 R:dr,
allt efter afståndet mellan köparens hemvist och närmaste hamn vid endera kusten.
Sällan understiga forlönerna 15 öre per centner, men hafva under sednare åren
under långa tidrymder, merendels när behofvet af införsel varit som störst, hållit
sig öfver 25 öre och kunna i medeltal upptagas till omkring 20 öre. Huru men¬
ligt detta skall inverka på det ekonomiska tillståndet, i ett land, som i anseende
23
Motioner i Andra Kammaren, N:o 115.
till läge och klimatiska förhållanden är så beroende af en billig införsel, är uppen¬
bart, likasom hvilket välgörande inflytande ifrågavarande jern vägs förbindelse skulle
medföra. Framför allt är den för Jemtland behöflig och vigtig derför, att Jemtland
först efter erhållande deraf kan i stort genomföra den för dess framlid vigtiga
omgestaltningen al dess landthushållning, att göra ladugårdsskötsel!) till hufvudsak,
hvarigenom de nu så ofta återkommande missväxter å säd, som småningom, men
säkert, skola utarma landet, kunde undvikas.
Det är emellertid icke blott lör Jemtland och öfriga orter, genom hvilka jern-
vägen skulle gå, som den är af vigt. Äfven för andra aflägsna^ delar af Norrland
skulle det blifva al oberäknelig fördel, att alstånden till en ständigt öppen hamn
sålunda betydligt förkortades.
Men härförutan har denna jernväg en politisk och framförallt en strategisk
betydelse, som, företrädesvis i vår tid, borde tillvinna den uppmärksamhet och väl¬
vilja från Statsmakternas sida. Det inses lätt, huru vigtigl för Norrlands försvar det
måste vara att, medelst en jernväg i den föreslagnas riktning, tillförseln af trupper,
materiel och andra förnödenheter kunde från Norska sidan snabbt erhållas. Under
det en jernväg längs kusten lätteligen kan upprifvas af en kustlandet angripande
fiende, bör den ifrågavarande jernvägsförbindelsen, emellan kusten och det inre berg¬
landet, kunna på många ställen lätt försvaras och betingar för oss trygga, men
fienden hotande flankställningar.
Derest, på sätt kan ifrågakomma, en armédepot för Norrland förlägges till
Frösön, och lämpligare plats derför lärer, enligt sakkunniges omdöme, näppeligen
finnas, skulle jernvägen mellan Sundsvall och Trondhjem erhålla ännu större
betydelse ur militärisk synpunkt.
Sedan Engelska jernvägsentreprenörer framställt anbud på öfvertagande af ifråga¬
varande jernvägsanläggning på vilkor, söm i ofvan åberopade bilaga till Kongl.
Maj:ts Proposition finnas omförmäida samt Jemtlands landsting jemte Sundsvalls och
Östersunds kommuner beslutat teckna delaktighet i företaget till belopp af öfver en
million, med uppdrag åt sina komiterade att vidtaga åtgärder för bolagets bildande,
har förslag till bolagsordning upprättats, enligt hvilket bolaget kan konstitueras
så snart det har att i statsbidrag och genom kommunal eller enskild aktieteckning
påräkna 5 millioner R:dr, som, enär entreprenadpriset sannolikt stadium vid 468,000
R:dr R:mt pr Svensk mil, i det närmaste motsvarar den tredjedel, bolaget skulle till
entreprenörerne kontant utgifva; och så framt det ifrågasatta statsanslaget erhålles,
kommer företaget följaktligen till stånd, helst ett Norskt bolag jemväl är under
bildande.
Ett statsanslag af 4,000,000 R:dr till en privatbana skulle väl vid första
påseendet kunna synas oväntadt stolt och det öfverstiger i någon mån en fjerdedel
af verkliga anläggningskostnaden; men det är icke heller någon vanlig privatbana,
hvarom här är lråga. Del är icke en jernväg uteslutande afsedd till enskildes eller
24
Motioner i Andra Kammaren, N:o 115.
ett mindre betydande lokalintresses fördel; utan det är så att säga en anticiperad
statsbana, som skulle åvägabringas genom samverkan af staten och större landsdelar,
hvilkas behof af denna bann är så stort, att de icke rygga tillbaka för de ekono¬
miska uppoffringar, som til! företagets genomförande af dem fordras.
De enligt Kongl. Maj:ts nådiga beslut sistlidne sommar med statsmedel utförda
undersökningar af ifrågavarande linie synas gifva stöd åt antagandet att Kongl. Maj:ts
nådiga afsigt är att framdeles föreslå Riksdagen att bygga denna bana såsom statsbana.
Då emellertid ovisst är, om och när densamma sålunda kan komma till ut¬
förande; då behofvet af ifrågavarande vägförbindelse är trängande, ty redan Jemtland,
som, efter erhållandet deraf icke vidare nehöfde utsätta sig för faran al missväxter,
lider nu för hvarje sådan — och Jemtland har under sistlidna årtionde haft Denne
missväxter — eu förlust af minst en million, som genom jernvägens tidigare an¬
läggande skulle besparas; och då företaget, hvartill orterna för det närvarande lät¬
tare, än efter fortsatta så beskaffade förluster, kunna verksamt bidraga, nu kan
komma till stånd med ett bidrag från statens sida af blott 4 millioner i stället för
13 å 14, som en statsbana säkerligen skulle kosta; — synes det som borde det till¬
fälle att med ringare uppoffring åvägabringa en så vigtig privatbana af den ansenliga
längden, mellan ändpunkterna räknadt, af mer än 42 mil, ej al statsmakterna lem-
nas obegagnadt, helst penningeförhållandena nu äro särdeles gynnsamma lör företa¬
gets utförande, vare sig på det nu ifrågaställda sättet eller något annat tjenligare.
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt få vi vördsamt anhålla,
att Riksdagen måtte särskild! anvisa och till Kongl. Maj:ts dis¬
position ställa ett belopp af fyra millioner R:dr R:mt, för att,
med en million under hvarje af åren 1872, 1873, 1874 och
18 75, användas, på sätt och under vilkor Riksdagen finner skä¬
ligt bestämma, till understödjande, hvad Svenska andelen beträf¬
far, af en enskild jernvägsanläggning mellan Sundsvall och
Trondhjem.
Till Stals-Utskottet, dit denna motion torde hänvisas, skola kostnadsförslag,
rentabilitetskalkyi och öfriga för frågans utredning nödiga handlingar särskild!
öfverlemnas.
Stockholm den 27 Januari 1871.
Nils Larson. Gunnar Eriksson. P. Lithner.
Stockholm. Alb. Bonniers boktryckeri 1871.