34
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 67.
l\:o fi7.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 13 Maj 1870.
— — — — Andra Kammaren den 13 — —
'Riksdagens underdåniga Skrifvelse, angående anslag till fortsättande
af Statens jernvägsbyggnader.
(Stats-Utskottets Utlåtande N:o 19 samt Memorial N:is 30 och 56.)
8. A. K.
Uti nådig Proposition af den 21 sistlidne Januari har Eders Kong!. Maj:t före¬
slagit Riksdagen att bevilja:
dels för innevarande år till fortsättande af arbetena å nordvestra stam¬
banan ....................R:dr 1,600,000: -
dels för år 1871 till fullbordande af samma arbeten . R:dr 1,160,000: —
till anskaffande af förökad materiel.......» 250,000: —
samt till fortsättande af arbetena å de öfriga två ofull¬
bordade stambanorna, nemligen den östra och den
norra, med hälften till hvardera banan . . . » 2,590,000: — 4,000,000: —
Enligt den beräkning, hvilken lag till grund för Eders Kongl. Maj:ts framställ¬
ning till 1869 års Riksdag om beviljande af medel för fortsatt byggande af nordvestra
stambanan mellan Christinehamn och Arvika, uppgick återstoden af den antagna kost-
nadssumman för banans fullbordande till 6,180,000 R:dr. Medelst en i banans riktning
vidtagen förändring, åsyftande att genom ett sidospår vinna afsedd förbindelse med Fry-
karnes vattendrag, har dock en besparing i anläggningskostnaden af 325,340 R:dr an¬
setts kunna vinnas, och af det derefter återstående beloppet beviljades vid sistförflutna
Riksdag, i enlighet med Eders Kongl. Maj:ts Proposition, 3,100,000 R:dr för arbetenas
fort-
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 67.
25
fortsättning under innevarande år. Då från ofvannämnda 6,180,000 R:dr afräknas så
val det belopp, hvarmed anläggningskostnaden ansetts kunna minskas, som ock de för
innevarande år beviljade byggnadsmedlen, återstår alltså för fullbordandet af den ifråga¬
varande delen af nordvestra stambanan i rundt tal eu summa af 2,760,000 R:dr.
Rmär emellertid af de för innevarande ar till donna banas fortsättning beviljade
3.100.000 R:dr, enligt Riksdagens medgifvande, en million Riksdaler redan under år 1869
blifvit a banbyggnaden använda utöfver de för sistnämnda år ursprungligen anslagna
3.090.000 R:dr, hvadan för innevarande år återstod 2,100,000 R:dr för nordvestra banan
jemte 300,000 R:dr, som blifvit beviljade för det till sammanbindningsbanan genom huf-
vudstaden hörande stationshus, men det icke för arbetets jemna gång kunde vara gag¬
neligt, att detsamma under innevarande år minskades, har Eders Kong!. Näjd ansett
ensidigt att till arbetenas fortsättande å nordvestra stambanan för år 1870 ytterligare
anvisades det ofvanuppgifna beloppet af 1,600,000 R:dr samt att för sistnämnda stam¬
banas fullbordande för år 1871 beviljades återstoden af beräknade kostnaden med
1.160.000 R:dr. Och har Riksdagen, på sätt Eders Kongl. Näjd i nåder äskat, till fort¬
sättande af arbetena å nordvestra stambanan för innevarande år anvisat ett belopp af
En million sexhundratusen Riksdaler samt för år 1871 till fullbordande af samma arbe¬
ten beviljat En million etthundrasextiotusen Riksdaler.
Hvad åter angår Eders Kongl. Maj ds i sammanhang härmed framställda yrkande,
att ett belopp af 250,000 R:dr måtte anvisas till den rörliga materielens tillökning,
så inhemtas af det vid den Kongl. Propositionen bifogade Statsråds-protokoll att, enligt
hvad Styrelsen för Statens järnvägstrafik i underdånighet anmält, för rörlig materiel till
de särskilda delarne af nordvestra stambanan uti kostnadsförslagen beräknats:
för luden Laxå—Christinehamn 5,6 mil.........R:dr 295,700:
» » Arvika—Norska gränsen 3,8 » .........» 220,050:__
» » Christinehamn—Arvika 10 » ..........» 1,000,000: _
tillsammans R:dr 1,515,750: —
samt att Trafikstyrelsen för denna materiel anskaffande dels redan
bekommit, dels egde att påräkna ett sammanräknadt belopp af . . R:dr 1,531,791: 89.
Då likväl någon uppsättning af egna transportmedel på luden Arvika—Norska
gränsen icke enfordrades förr, än hela nordvestra stambanan blefve fullbordad, och det
belopp, som blifvit utbetaldt för luden Laxå-Christinehamn, åtgörande i rundt tal 55,650
R:dr per mil, befunnes alldeles otillräckligt, hade de för liniera Arvika—Norska gränsen
beräknade 220,050 R:dr måst tagas i anspråk till fyllande af behofvet för linien Laxå-
Christinehamn, som äfven med detta tillskott icke bekommit mera än 94,784 R:dr per
mil och således icke fullt det belopp af 100,000 R:dr per mil, hvilket, efter hvad erfa¬
renheten visat, erfordrades till första uppsättningen af transportmedel på stambanorna.
På grund häraf och efter det Styrelsen framlagt en beräkning öfver behofvet af ytter¬
ligare transportmateriel, hvaraf visade sig, att för fyllande af detta behof erfordrades
Bih. till Riksd. Prot. 1870. 10 Sami. 1 Afd. 1 Band. 9 Häft.
4
26
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 67.
ett belopp af 245,660 R:dr, hvartill medel saknades, har Styrelsen, som ansåge behofvet
af rörelsemateriel för den närmaste framtiden kunna afhjelpas med detta belopp, eller i
jemnadt tal 250,000 R:dr, i underdånighet anhållit, att sistnämnda summa måtte anvisas
till ökande af transportmaterielen, på sätt Styrelsen närmare uppgift; hvarjemte, i af¬
seende på sättet för de nödiga medlens åstadkommande, blitvit hemstäldt, att Styrelsen
måtte erhålla nådigt bemyndigande att under åren 1870 och 1871 förskottsvis bestrida
ifrågavarande utgifter af under händer hafvande medel, eller ock att särskilt anslag
dertill måtte af Riksdagen anvisas såsom fyllnad i bristen af för ändamålet disponibla
tillgångar å byggnad sans laget för de först fullbordade delarne åt noi dvestra stambanan.
Ehuru således sammanräknade beloppet åt de medel, hvilka blifvit utsudda för
anskaffande af den för nordvestra stambanan, med en längd af 19,4 mil, erforderliga rör¬
liga materiel, icke uppgår till mera än 1,531,791 R:dr 89 öre, eller omkring 79,000 R:dr
per mil, har dock Riksdagen ansett frågan om tillökning i detta belopp kunna anstå
intill dess rörelsen på nordvestra stambanan vunnit den utveckling, att materielens till¬
ökning visar sig vara af behofvet pakallad.
Af sådan orsak och då ännu icke kan afgöras, om icke till ätventyrs sådana be¬
sparingar i byggnadskostnad^ för nordvestra stambanan kunna göras, att utgifterna för
den erforderliga materielen kunna af byggnadsanslaget bestridas, har Riksdagen under för
hunden varande förhållanden ansett några medel för tillökande af den rörliga materielen
nu icke höra af Riksdagen anvisas.
Uti ofvanberörda nådiga Proposition har Eders Kong!. Maj:t vidare anfört, att
sedan nordvestra stambanan blitvit färdigbyggd, återstode åt det redan för längre tid
tillbaka för Sverige uppgjorda statsbanesystemet såsom ofullbordade norra och östra
stambanorna, utgående, den förra från Stockholm, och den sednare från vestra stam¬
banan vid Katrineholm. Fortsättningen af båda dessa baner motsågos med stor otå¬
lighet af de landsdelar, hvilka vänta att deraf närmast draga nytta, och da bada vore
af stor nationel betydelse samt hvar för sig af den framstående vigt, att arbetet å dem
med första borde företagas, kunde Eders Kongl. Maj:t icke åt endera af dem tillmäta
företräde framför den andra, utan ansåge medel för dem böra samtidigt beviljas.
I afseende å riktningen för den östra banans fortsättning både pa sednare tider
skiljaktiga meningar icke försports, utan hade det antagits, att den från Norrköping
bonde öfver Linköping och Mjölby sträcka sig till Nässjö, der den södra stambanan
möter. Någon anledning till afvikelse härifrån hade ej heller yppats; och vore kostnaden
för donna banas fullbordande beräknad till 11,360,000 R:dr.
Helt olika vore förhållandet med den norra stambanan, för hvilkens fortsättning
åtskilliga från hvarandra mer eller mindre afvikande förslag blifvit uppgjorda. Vigten
af att i samband med en jerubanas byggande norrut bereda en gin och lätt förbindelse
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 67.
27
mellan Westmanlands bergslag och Stockholm, å ena, samt nämnda bergslag och de norra
orterna, å andra sidan, vore dock så stor och hade äfven på sednast^ tiden blifvit så
allmänt erkänd, att oaktadt, genom antagande af ettdera af de två förslag för banans
sträckning, hvilka erbjöde nämnda fördel, nemligen öfver Upsala och Sala till Storvik
samt öfver Thureberg och Sevalla till Storvik, kostnaderna icke obetydligt öfverstege
hvad enligt hvardera af de andra förslagen, eller öfver Upsala och Gysinge till Storvik,
öfver Upsala och Söderfors till Margretehill och öfver Upsala till Gefle, vare sig med
eller utan dragning till Dannemora, för järnvägsförbindelse mellan de norra orterna och
hufvudstaden erfordras, och oaktadt sjelfva våglängden äfven blifver betydligt ökad, fråga
dock numera knappast kunde blifva om väljande af någon annan linie, än en af de två
förstnämnda.
Efter att hafva anfört de skäl, hvilka tala för hvardera af dessa begge lider
samt derefter hafva yttrat sig i fråga om valet mellan de flera för banans framdragande
på det för båda riktningarna hufvudsakligen gemensamma området undersökta alternativ,
hvilka finnas omförmälda uti Jernvägsbyggnadsstyrelsens vid den Kong]. Propositionen
bifogade underdåniga skrifvelse, har Eders Kong!. Maj:t förklarat, det Eders Kong!. Maj:t
ansåge att, derest hufvudriktningen toges öfver Thureberg och Sevalla, det särskilda
alternativ för banans fortsättning bonde väljas, h vilket af Jern vägsbyggnadsstyrelsen
blifvit benämndt Sevalla, Angsholmen, Muren, VVansjö, Krylbo, Horndal, Storvik, med an¬
tecknad byggnadskostnad från Thureberg till Storvik af 15,459,000 R:dr; men att, då
under banans byggande borde tillses i hvad man inom den beräknade byggnadskostnad^
en ytterligare dragning åt vester läte sig gorå, banlinien herde upptagas under benäm¬
ningen endast af Thureberg, Sevalla, Wansjö, Krylbo, Storvik.
Vid öfvervägande af hvad i dessa frågor förekommit har Riksdagen funnit det af
Eders Kongl. Maj:t nu framställda förslaget att, sedan nordvestra stambanan blifvit full¬
bordad, samtidigt påbörja arbetena å östra och norra stambanorna, desto heldre höra
bifallas, som det för åvägabringandet af enskilda jern vägsanläggningar onekligen är af
stor vigt, att stambanorna icke allenast varda till sin riktning bestämda, utan ock be¬
arbetade i den utsträckning, som kan anses förenlig med Statens egen fördel.
I fråga om den summa, som för år 1871 må anvisas till arbeten å norra och
östra stambanorna, har Eders Kongl. Maj:t föreslagit, att densamma måtte bestämmas
till 2,590,000 R:dr. På sätt af den Kongl. Propositionen inbemtas, bär Eders Kongl.
Maj:t vid detta förslag utgått från den åsigt, att det belopp, som för jernvägsbyggna-
derna för nästkommande år herde anvisas, skulle uppgå till jemnt 4,000,000 R:dr, eller
samma belopp, som under år 1870 komma att för jern vägsbyggnader användas. Men
ehuru således — till följd af behofvet att innevarande år godtgöra det förskott, som
under år 1869 undantagsvis fatt lyftas å 1870 års anslag till nordvestra stambanan —
sammanräknade beloppet af de medel, som under innevarande år blifva för jernvägsbygg-
naderna disponibla, skulle komma att uppgå till 4,000,000 R:dr, har dock Riksdagen ansett
betänkligt att äfven för nästkommande år anvisa en så stor summa. Allt sedan år
28
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 67.
1867, då anslagen till jern vägsbyggnader nedsattes till 2,000,000 R:dr, bär Riksdagen
hyllat den åsigt, att ett långsammare, men stadigt fortskridande i afseende på jernvägs-r
byggnadernas utförande vore mera förenligt med landets sanna fördel, än deras alltför
hastiga fortskyndande. Till följd af denna åsigt hafva ock jernvägsanslagen blifvit så
begränsade, att de vid 1867 års riksdag bestämdes för år 1868
till......................R:dr 2,000,000: —
samt att vid 1868 års riksdag anvisades för år 1869 ..... » 3,090,000: —
och att vid sistförfluten riksdag för år 1870 beviljades .... » 3,400,000: —
Om härtill lägges det af Riksdagen beviljade fyllnadsanslaget
till innevarande års arbeten å nordvestra stambanan ... » 1,600,000: —
uppgår alltså summan af de för åren 1868,1869 och 1870 beviljade
byggnadsanslagen till , . . ...........Rall' 10,090,000: —
motsvarande i medeltal för hvarje af dessa år omkring 3,363,000 R:dr.
Riksdagen, som ansett att de medel, hvilka för nästkommande år skola till fort¬
sättande af Statens jernvägsarbeten anvisas, icke höra öfverstiga nämnda medeltal, och,
enligt hvad ofvan omförmäits, till fullbordande af arbetena å nordvestra stambanan be¬
viljat 1,160,000 R:dr, har alltså till fortsättande af arbetena å norra och östra stam¬
banorna för år 1871 anvisat ett belopp af endast T va millioner Riksdaler.
Vid jemförelse mellan Se valla och Sala-linierna betin nes att vägsträckningen från
Stockholm öfver Sevalla, Muren, Wansjö och Krylbo till Storvik blir 27,737 fot eller
nära 0,8 mil kortare, men anläggningskostnaden, med afräkning af den redan färdiga
banan mellan Stockholm och Upsala, 3,064,000 R:dr högre, än Sala-linien.
Beträffande härefter den riktning norra stambanan bör erhålla, så förekommer
visserligen, att, om jernvägen skulle byggas i den af Eders lxongl. Magt föreslagna rikt¬
ning, afståndet mellan Stockholm och Storvik skulle blifva något kortare, än om vägen
toges öfver Upsala och Sala till Storvik; men donna skilnad i våglängd är dock så
obetydlig, att densamma vid bestämmandet af banans sträckning icke bör tagas i beräk¬
ning. Deremot är den besparing i utgift af mera än tre millioner Riksdaler, som för
Staten uppkommer genom antagande af Sala-linien, af den betydenhet, att den förtjena!'
stort afseende, synnerligast om det kan visas, att nämnda riktning i ännu högre grad
än Sevalla-linien uppfyller det med norra stambanans anläggning afsedda ändamål. Men
denna besparing i anläggningskostnad är derjemte af desto större vigt, som den uppkom¬
mer derigenom, att Staten redan egen en färdigbyggd stambana mellan Thureberg och
Upsala af nära fem mils längd, hvars trafik kommer att vinna en betydlig tillökning i
fall banan fortsattes från Upsala, hvaremot, om banan utlägges från Thureberg öfver
Sevalla, trafiken, på sätt i den Kong!. Propositionen jemväl finnes anmärkt, kommer att
fördelas på två linjer, hvaraf åtminstone endera ej kunde antagas återgälda de på dess
byggande använda kostnader. Det torde nemligen icke kunna bestridas att den skilnad
i trafikkostnad, som uppkommer, om norra stambanan fortsätta från Upsala öfver Sala,
eller om den utlägges från Thureberg till Sevalla, blir ganska betydlig. I ena fallet
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 61.
29
kommer nemligen Staten - att underhålla trafiken på en enda linie (Stockholm, Upsala,
Sala, Storvik) med en längd af 20 mil 7,948 fot och i det andra på två linjer, af hvilka
den ena från Stockholm till Upsala har en
längd af.......................6 mil 6,000 fot
och den andra från Thureberg öfver Sevalla till Storvik skulle blifva . 18 » 6,711 »
eller tillhopa 24 mil 12,711 f-ot.
Då donna längdskilnad alltså uppgår till 4 mil 4,763 fot, skulle, äfven om de
årliga utgifterna för drift och underhåll icke beräknas till mera än 30,000 R:dr per mil,
genom Upsala—Sala-liniens antagande uppkomma en årlig trafikbesparing, öfverstigande
120,000 R:dr, som, kapitaliserade efter 6 procent, motsvarar ett kapital af mera än två
millioner Riksdaler. Om härtill räknas den ofvan uppgift!a besparingen i anläggnings¬
kostnad, uppgående till fullt tre millioner R:dr, skulle alltså, genom antagandet af Sala-
Union, uppkomma en besparing af minst Fem millioner R:dr emot om jernvägen bygges
från Thureberg öfver Sevalla.
Då sålunda stambanans fortsättande från Upsala öfver Sala till Storvik medförer
betydlig besparing, i förhållande till jern vägsanläggningen öfver Thureberg och Sevalla,
så har den frågan framställt sig, om antagandet af donna sednare linie kan medföra sä
stort ekonomiskt gagn framför Sala-linien, att den förra, oaktadt den större uppoffringen,
dock bonde föredragas den sednare.
I detta afseende förekommer val att, på sätt Eders Kong!. Maj:t i Sin nådiga
Proposition anfört, Sevalla-liniens antagande skulle underlätta anläggningen af en enskild
jernväg af 4,8 mils längd mellan Sevalla öfver Westerås till Köping, hvarför kostnaden,
förutom nödig rörelsemateriel, beräknats till 2,000,000 R:dr, eller med sådan materiel
till 2,416,666 R:dr, och för hvilken anläggning ett bolag, enligt uppgift, redan lärer vara
under bildande, med vilkor att dertill erhålles ett statsunderstöd, motsvarande Wpdel af
anläggningskostnaden. Genom donna väg skulle alltså, i fall Thureberg—Sevalla-linien
komma till utförande, eu oafbruten kommunikation norr om Mälaren erhållas mellan
Stockholm och Köping—Hult-banan samt såmedelst med det öfriga stambanenätet. Men
eu sådan förening mellan norra stambanan och Köping—Hult-banan torda utan synnerlig
svårighet kunna vinnas, äfven om Upsala—Sala-linien antages. Då anläggningen af denna
sednare. linie medförer en besparing af mera än fem millioner Rall- samt Staten såsom
bidrag till anläggning af Union Köping—Westerås—Sevalla skulle tillskjuta minst 500,000
R:dr, kunde, med betydligt mindre uppoffring än dessa blU millionär, åstadkommas an¬
tingen jernväg från Sala till Westerås eller en jernväg direkt mellan Sala och Köping
med bibana till Westerås. Ehuru genom eu sådan jern vägsanläggning afståndet mellan
Stockholm och Köping samt emellan Stockholm och Westerås blefve omkring 4 mil längre,
än om vägen förlägges från Köping öfver Sevalla, synes dock donna omständighet icke
höra tillmätas någon afgörande vigt, enär denna förlängning hufvudsakligen endast in¬
verkar på fraktkostnaden under den mindre del af året då sjöfarten är stängd.
Det torde således kunna antagas att det hufvudsakligaste ändamålet, som med
30
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 67.
jernvägens dragande öfver Sevalla afses, eller att bereda en sammanbindning mellan
Köping, Westerås och norra stambanan, lika val och med större gagn, men med vida
mindre kostnad kan vinnas, om en sammahbindningsbana anlagges mellan Köping och
Sala, antingen öfver Westerås eller direkt, men med grenbana till sistnämnda stad.
Om man åter jemför de orter, hvilka Upsala—-Sala-limen skulle komma att ge¬
nomlöpa, med dem, hvilka angränsa Thureberg—Sevalla-linien, så torde icke kunna nekas,
att äfven, derest de traktör, hvilka omgifva hvardera linierim, icke kunna anses i någon
afsevärd grad öfverträffa hvarandra i folkmängd, bördighet eller andra på trafiken in¬
verkande förhållanden, Union Upsala—Sala kommer att framdragas på ett längre afstånd
från Mälaren genom orter, som i följd deraf hafva vida större behof af förbättrade kominuni-
kationsanstalter, än Thureberg—Sevalla-linien, hvilken åter under första delen efter
sin utgrening från Thureberg på en längd af mera än tre mil skulle komma att dragas
nära stranden af de utaf mångfaldiga vikar genomskurna Bro och flåbo härader samt
äfven på den återstående delen till Sevalla skulle komma att löpa på ett ringa afstånd
från Mälaren. Det är bekant att, om ock dessa trakter utöfver eget behof hafva icke
så ringa tillgång på landtmannaprodukter, hvilka finna sin afsättning i hufvudstaden,
transporten dit under större delen af året ombesörjes på ett för dessa slags varor sär¬
deles billigt och beqvämt sätt genom en mängd större och mindre ångbåtar, som under¬
hålla daglig kommunikation med hufvudstadens hamnar, och under vintertiden ifrån de
orter, som ligga inom tre mils afstånd, med landtmannens egna dragare. För underlät¬
tandet af denna transport är således eu jern vägsanläggning af behofvet mindre påkallad.
Dertill kommer att en jernväg i detta fall hvarken i beqvämlighet eller billighet kan
täfla med sjökommunikationen. Upsala—Sala-linien genomlöper deremot en trakt, som
hittills saknar andra kommunikationsmedel, än vanliga vägar. Hvad särskild! beträffar
den fördel, man förmenar, att hufvudstaden skulle hafva deraf att banan droges från
Thureberg till Sevalla, så torde icke böra förbises, att hufvudstaden, ehvad donna bana
anlägges eller icke, alltid kan från norra stranden af Mälaren sjöledes påräkna samma
tillförsel af lifsförnödenheter, som den Union Sevalla-Thureberg skulle lemna, samt att
följaktligen, om vägen förlägges, från Upsala till Sala, en tillökning i donna tillförsel
skall uppstå, hvilken icke i förra fallet skulle erhållas.
I anledning af hvad den Kongl. Propositionen innehåller derom att Thureberg—
Sevalla-linien »jemväl i strategiskt hänseende eget' ett afgjordt företräde», har Riksdagen
ansett detta företräde icke vara af den öfvervägande vigt, att bestämmandet af norra
stambanans riktning deraf hufvudsakligen skulle göras beroende.
Då således, enligt Riksdagens åsigt, företrädet bör lemnas åt den bland de före¬
slagna tvänne bansträckningarne, som medför största besparing i kostnaderna för dess byg¬
gande, underhåll och trafikering, då i öfrig! icke några öfvervägande fördelar skulle vinnas
genom antagande af den längre och kostsammare Union, har Riksdagen ansett sträckningen
från Upsala öfver Sala, Brovallen och Krylbo ega företräde framför den af Eders Kongl.
Maj:t föreslagna sträckningen från Thureberg öfver Sevalla till sistnämnda ställe.
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 67.
31
På grund af hvad sålunda blifvit anfördt har Riksdagen beslutat:
a) att för år 1871 bevilja En million Riksdaler till fortsättande af arbetena å
norra stambanan från Upsala till Sala och vidare öfver Bolandet, Brovallen och Krylbo
till Storvik, samt att arbetena skola börja vid Upsala; och
b) att för år 1871 bevilja En million Riksdaler till fortsättande af arbetena å
östra stambanan från Norrköping öfver Linköping och Mjölby till Nässjö; hvarförutan
Riksdagen beslutat att vid fortsättningen af sistnämnda bana densamma skall anläggas
med samma spårvidd och trafikförmåga, som vid de hittills anlagda stambanorna blifvit
begagnade.
Derjemte får Riksdagen i underdånighet anhålla, det Eders Kongl. Maj:t täcktes
anbefalla Styrelsen för Statens jernvägsbyggnader att vid utförandet af dessa byggnader
iakttaga all den sparsamhet, som med trafikens trygghet och banornas ändamålsenlighet
kan vara förenlig.
Uti den nådiga Propositionen har Eders Kongl. Maj:t föreslagit, att Riksdagen
måtte medgifva att, i händelse någon del af det vid nordvestra stambanan använda ar-
betsbefäl och manskap, som för kommande år för de öfriga stambanorna blifver behöf-
ligt, icke under årets fortgång kan eljest lämpligen sysselsättas, ett belopp af högst
500,000 R:dr må af anslaget för sistnämnda baner redan under innevarande år användas
till beredandet och företagandet af arbetena derå. Som likväl det belopp, hvilket kom¬
mer att för jernvägsarbetena under år 1870 utgå, uppgår till 4,000,000 R:dr, och Riks¬
dagen ansett betänkligt att derutöfver öka innevarande års utgifter för ifrågavarande än¬
damål, hvilket dessutom icke synes vara af behofvet påkalladt, då arbetena å nordvestra
stambanan icke förr än år 1871 skola vara fullbordade, har Riksdagen ansett Eders
Kongl. Maj:ts förslag om användande redan under innevarande år af högst 500,000 R:dr
utaf anslaget för östra och norra stambanorna icke böra bifallas.
Deremot har Riksdagen, i enlighet med hvad hittills i allmänhet blifvit i afseende
på Statens jernvägsbyggnader iakttaget, samt Eders Kongl. Maj:t i den nådiga Proposi¬
tionen jemväl äskat, medgifvit att det öfverskott, som möjligen kan uppkomma å an¬
slaget till nordvestra stambanans fullbordande, må för annan stambana användas; samt
att, vid jern vägsbyggnadernas utförande, af Eders Kongl. Maj:t må närmare bestämmas
de orter, som stambana eller handel, hvartill anslag varder beviljadt, skall genomgå,
och de ställen, den bör anlöpa.
Riksdagen framhärdar etc.
Stockholm den 13 Maj 1870.