22
Motioner i Andra Kammaren, N:o 68.
fördelaktigare för både löngifvare och löntagare att lönen erlägges på en gång; så får
jag vördsamt föreslå, att Riksdagen ville för sin del besluta följande förändrade lydelse
af 2 mom. i 11 § af ofvan åberopade Kong!. Förordning:
Uppbörden af alla afgifter till presterskapet, antingen de blifvit
bestämda att utgå i penningar eller persedlar, att lösas efter
medelmarkegång, verkställes på en gång emellan den 15 och 31
December — föröfrigt lika som förut.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles.
Stockholm den 26 Januari 1870.
Laur. Öhlin.
» :o es.
Af Herr P. Engman: Om beviljande af anslag för väganläggning
emellan Ramsele socken i Wester-Norrlands och Ströms
socken i Jemtlands län.
Uti sitt till Kongl. Maj:t ingifna underdåniga förslag, angående de arbetsföretag
som äro af det större omfång, att bidrag till deras utförande åt allmänna medel borde
beviljas, har Styrelsen för väg- och vattenbyggnaderna i Riket bland 18 dylika ock
antecknat föreslagen väganläggning mellan Ramsele kyrka i Wester-Norrlands län och
Ströms socken i Jemtlands län, hvarom Konungens Befallningshafvande i de båda länen
hos Kongl. Styrelsen gjort framställning; sedan derförinnan plan jemte kostnadsförslag
blifvit upprättade af Löjtnanten i väg- och vattenbyggnads-korpsen Herr Lars Berg,
uppgående för den fem mil 29,300 fot långa vägsträckan till belopp af 98,900 R:dr Runt,
hvaraf Kongl. Styrelsen föreslagit, att en summa motsvarande två tredjedelar, eller 65,930
R:dr, bort utgå af statsmedel; men vid slutliga uppgörandet af det så kallade general¬
förslaget till Kongl. Maj:t äro'endast tvänne af de aderton väg- och vattenbyggnadsföre¬
tagen föreslagna att erhålla understöd af allmänna medel vid innevarande riksdag, nem¬
ligen hamnanläggningen vid Wisby och eu väg emellan Lycksele och Wilhelmina kyrkor
uti Westerbottens Lappmark. Utan att pa något sätt vilja bestrida den nytta, som
lättade kommunikationer i allmänhet medföra, tror jag att det sist omnämnda vägbygg-
nadsföretaget bort stå tillbaka för orter, som äro mera befolkade än den emellan Lycksele
och Wilhelmina kyrkor, synnerligast då till båda ställena förut finnes utfartsväg, och den
Motioner i Andra Kammaren, N:o 68.
23
nu föreslagna endast skulle bli en väg egentligen kyrkorna emellan, till hvilken allmän
nytta för öfrigt vill jag låta vara osagdt. Deremot skall den väg, som afses att få ut¬
förd genom denna min motion, komina att sammanbinda tvänne län, der förut på många
mils afstånd väganläggning saknas, och hvaraf en befolkning, som vid 1868 års slut
utgjorde i Ramsele tingslag 8,573 personer och i Hammerdahls tingslag 7,842, eller till¬
sammans 16,415 personer, som alla i mer eller mindre mån skulle komma att draga
fördel af väganläggningen emellan Ramsele och Ström; upplysningsvis anser jag mig
böra nämna, att från Hernösand till Sollefteå är tio mil ångbåtsled, derifrån till nedra
ändan af Hellgumssjön är cirka 2 mil landväg och fullständig landsväg; från nedra ändan
af Hellgumssjön till Odsgårdsforssen i Edsele socken, omkring 3 mil, skulle ångbåt
kunna användas, och anskaffande af sådan är ock ifrågasatt, ehuru ännu ej utförd. —
Landsvägen, som går på norra sidan om Hellgumssjön, fortsätter upp till Ramsele kyrka,
men ej längre i sträckningen mot Ström i Jemtlands län. Det är häremellan upp till
Ströms så kallade vattudal, som väg saknas. Denna floddal, som från nedra ändan af
Ströms socken och uppåt eller vesterut räknad är segelbar på en sträcka af JO å 12
mil, kommer redan innevarande sommar att navigeras med ångbåt; ty en dylik af jern
är redan inköpt och på hösten upptagen till Norrland, för att nu på vintern, söndertagen,
forslas till sin bestämmelseort.
Efter redan år 1863 gjorda beräkningar transporterades redan då gods, bestående
af spanmål, salt, strömming, diverse köpmannavaror, samt fetalier m. m., dels nedåt och
dels uppåt socknarne, för att konsumeras, minst 3,000 lass årligen, hvarje lass å 8 centner
eller 24,000 centner, hvilka ej obetydliga varutransporter nu, i saknad af väg, endast
kunna ega rum några månader under vintern. Då dertill kommer att Ramsele och Ströms
socknar åtagit sig att verkställa vägbrytningen och för framtiden underhålla vägen, mot
erhållande af två tredjedelar åt den beräknade kostnadssumman, och att Hernösands
stadsfullmäktige anslagit till samma väganläggning såsom bidrag en summa af fem
tusen R:dr R:mt, vågar jag vördsamt föreslå:
att Riksdagen beviljar för väganläggning emellan Ramsele och Ströms
socknar ett emot den beräknade kostnadssumman eller två tredje¬
delar deraf, svarande belopp, 65,930 R:dr Runt, att utgå med en
tredjedel under åren 1871, 1872, 1873 utan återbetalningsskyldigbet.
De till ärendet hörande handlingar torde från Kongl. väg- och vattenbyggnads¬
styrelsen reqvireras.
Om remiss till Stats-Utskottet anhålles.
Stockholm den 26 Januari 1870.
P. Engman
från Wester-Norrlands län.