10
Motioner i Andra Kammaren, N:o 53.
del af lönen, hvilket åtminstone är förhållandet med landt-statens bostäl¬
len. Deremot qvarstår som en gammal qvarlefva från äldre tider ännu i
vår svenska lag, församlingarnes skyldighet att på grund af 26 Kap. 2 §
Byggninga-balken bygga och underhålla kyrkoherde- eller prestgårdsbygg-
nader.
Denne tjensteman, hvilken är betydligt högre aflönad än hans em¬
betsbroder komministern, som sjelf får bygga oeh underhålla sina boställs-
hus, synes mig äfven böra utan församlingarnes betungande bygga och un¬
derhålla sina boställshus.
I följd häraf, och ehuru jag vid sistlidne riksdag väckte en dylik
motion, men i Lag-Utskottet icke blef behandlad, tar jag mig friheten hos
Riksdagen föreslå,
att till Kongl. Maj:t aflåta en underdånig skrifvelse om upphäf¬
vande af 2 § i 26 Kap. Byggninga-balken samt utfärda en för¬
fattning, hvarigenom kyrkoherde ålägges att sjelf bygga och un¬
derhålla boställshusen-
Om remiss till Lag-Utskottet, anhålles vördsamt
Stockholm den 21 Januari 1869-
C. J■ Kjellman-
X:o 53.
Af Herr P. Olsson: Om underdånig framställning till Kongl. Maj:t,
rörande förändrad lydelse för mom. c) och d) i 2 § af
Kongl. Kungörelsen den 11 April 1867, om lots- och fyr¬
inrättningen i riket•
? r j j , *
Samfärdseln emellan de Svenska och Danska hamnarne i Öresund
är utan tvifvel en fråga af vigt för vårt land och derföre förtjent af Riks¬
Motioner i Andra Kammaren N:o 53.
11
dagens uppmärksamhet. Rörelsen emellan de Skånska städerna, å ena si¬
dan, och Köpenhamn och Helsingör, å den andra, har nemligen, sedan de
olika jernvägarne blifvit öppnade, tilltagit så starkt och kommer sannolikt
ännu mer att tilltaga, att densamma bör så mycket som möjligt underlät¬
tas. Den korta vägen emellan nämnda städer, den dagliga förbindelsen
emellan Köpenhamn och Europas vigtigaste handelshamnar torde ytterli¬
gare ådagalägga nödvändigheten deraf, att de produkter, hvilka vårt land
kan med fördel afyttra i Köpenhamn eller via denna plats till andra Eu¬
ropeiska handelsplatser, betungas med så ringa omkostnader som möjligt.
Ett förhållande, som i icke ringa mån betungar nämnda samfärdsel,
är skyldigheten för de mindre fartyg, hvilka gemenligen underhålla godstra¬
fiken i Öresund, att begagna lots, Ett fartyg, som öfverstiger tre nyläster,
har nemligen att under vintermånaderna, för utgående och inkommande
tur till utländsk hamn, i lotspenningar erlägga ej mindre än 9 R:dr 60
öre; hvaremot ett fartyg på sextio a etthundra läster med tio å tolf fots
djupgående icke har att betala mer än 20 R:dr 50 öre såsom dylik afgift.
Härtill kommer, att ett mindre fartyg utan svårighet kan göra en tur hvarje
vecka emellan Köpenhamn och någon Skånsk hamn i Sundet, under det
de större göra sina resor på flera månader. Men besinnar man derjemte,
att en båt på 4 å 5 läster erhåller en högst ringa frakt på grund af
den korta vägen och det ringa qvantum, fartyget kan inlasta, samt att of-
tanämnda mindre farkoster gemenligen icke begagna sig af lots, så
blifver missförhållandet ännu mera uppenbart' Kong!. Maj:t har ock i sin
nådiga Kungörelse af den 11 April 1867 i principen erkänt detta förhål¬
lande derigenom, att »fartyg och båtar, däckade under nio nylästers, och
odäckade under tolf nylästers drägtighet, äro från fyr- och båk-afgift be¬
friade», samt att »Svenska och Danska båtar, icke öfverstigande tre nylä¬
ster, då de användas till sjöfart emellan Svenska och Danska orter vid
Öresund, äro från skyldighet att begagna lots frikallade.»
Nu är emellertid förhållandet, att hvad i denna nådiga Kungörelse
är stadgadt, med afseende på befrielse från skyldighet att begagna lots,
möter svårighet vid den praktiska tillämpningen derigenom, att de aldra
flesta Svenska och Danska båtarne öfverstiga tre nyläster och således icke
kunna komma i åtnjutande af den frihet, som förut nämnda nådiga Kun¬
görelse haft för afsigt att gifva dem. Antager man, att en båt på 4
ä 5 fem lästers drägtighet gör en tur hvarje vecka emellan Svenska och
Danska orter vid Öresund och för hvarje sådan resa under de åtta vinter¬
månaderna af året erlägger 9 R:dr 60 öre, och för hvarje resa under de
fyra sommarmånaderna 7 R:dr 60 öre, så får man den oerhörda summan
af något öfver 450 R:dr i endast lotspenningar, ehuru lots icke begagnats.
12
Motioner i Andra Kammaren N:o 54.
På grund af hvad jag sålunda haft äran anföra, får jag föreslå,
att Riksdagen ville till Kongl Maj:t ingå med en underdånig
anhållan, det mom. c) och d) i Kongl. Maj:ts nådiga Kun¬
görelse af den 11 April 1867, § 2, måtte få följande förändrade
lydelse:
(Från den i föregående § stadgade skyldighet att begagna lots fri¬
kallas:)
c) Skånska och Danska färjemansbåtar, icke öfverstigande nio
nyläster; d) andra Svenska och Danska båtar och fartyg, däckade
eller odäckade, icke öfverstigande tolf nyläster, då de användas
till sjöfart emellan Svenska och Danska orter vid Öresund.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles-
Stockholm den 21 Januari 1869.
P Olsson.
X:o 54.
Af Herr P. Olsson: Derom, att rubriken socker i tulltaxan af
den 13 November 1868, måtte förtydligas enligt ett af
motionären i sådant afseende afgifvet förslag.
Enligt äldre tulltaxor förtullades mascovad- eller pudersocker, äfven
hvitt, med lägsta sockertullsatsen, och sedan artikeln socker i sednare tull¬
taxor indelades i de tvenne hufvudrubrikerna raffineradt och oraffmeradt,
med en högre tullsats å det förra och en lägre å det sednare, så vida det
icke befunnes ljusare än M 18 af det i verldshandel gällande Holländska
Standard, i hvilket fall det underkastades en tullsats lika med den för
raffineradt, — har bemälde pudersocker, så vidt jag vet, alltid och öfverallt i
riket vid införtullning hänförts till råsocker, så att frågan, huruvida det