22
Motioner i Andra Kammaren, N:o 334.
grundfond, hvarigenom Riksbankens ställning blifver fullt betryggad
och beviljandet af lån mera kunde afse befrämjandet af sådana
näringar, som äro gagnande för fäderneslandet, än den enskilda
vinsten.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles vördsamt.
Stockholm den 27 Januari 1869.
A. J. Sandstedt,
från Jönköpings län.
N:o 334.
Åf Herr A. J. Sandstedt: Om ändring, för så vidt landet angår, af
den föreskrifna tiden för omjustering af mått, målkärl och
vigter.
Kongl. Maj:ts nådiga Stadga angående justering af mått och vigt af
den 31 Januari 1855 § 16 mom. 1 stadgai', att längdmått skall justeras
hvart femte och målkärl och vigter hvarje år. Medgifvande villigt att vid
handel, som utöfvas i städer, behof kan förefinnas att justering på sätt ofvan-
nämnda stadga bestämmer är behöflig, men deremot å landet och i köpingar
anser jag det ej så ofta vara af behof.
Olägenheter och dryga kostnader för landsbygden hafva visat sig ge¬
nom de ofta påkommande justeringarne särdeles störa; utom justeringsman¬
nens arfvode tillkommer ofta 5, 6, 7 och 8 mils långa resor för att uppnå
den ort eller hemvist, der justeraren bor, eller utlyst möte för justering för
att den behöfvande kan få sina mått och mål lagligen justerade; dessa resor
medtaga ofta en stor del af den nettobehållning, som mindre verk och rörelse-
egare kan inbringa.
På grund häraf får jag vördsamt anhålla:
att Riksdagen behagade besluta att 16 § 1 mom. i Kongl.
Maj:ts gällande stadga angående justering af mått, mål och vigt
måtte förändras till följande lydelse:
Motioner i Andra Kammaren, N:o 335. 23
omjustering af mått, målkärl och vigter för landsbygd bör ske
hvart tredje år med undantag af längdmått.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles.
Stockholm den 25 Januari 1869.
A. J. Sandstedt,
från Jönköpings län.
N:o 335.
Af Herr L. t, Westblads Om anslag till fortsättning af norra stam¬
banans byggande.
Alltsedan Staten började bygga stambanor här i landet har, som be¬
kant, meningsskiljaktigheten om den ändamålsenligaste riktningen ej varit så
stor beträffande någon af dem, som om den norra stambanan. Yi veta
hvilka häftiga strider under de sista Ståndsriksdagarne föregingo beslutet
om denna banas dragande öster om Sigtuna-fjärden till Upsala! De som
arbetade för dess dragande vester om nämnda fjärd, fasthålla ännu sina an¬
språk pa en bana i den af dem förfäktade riktningen och genom den norra
Mälare-dalen, men torde dock dessa anspråk, åtminstone för närvarande höra
gifva vika, ty när vi väl fått norra stambanan till Upsala, är det ju’deri¬
från och endast derifrån den kan fortsättas. Denna fortsättning blir dess¬
utom nödvändig, såvida man vill hafva någon inkomst af den redan färdig-
byggaa, delen, tv, tvärt emot alla föregående vackra förespeglingar, är det en
sanning att Stockholm-Upsala-banan är en af de för Staten minst in¬
bringande.
Men lika delade som meningarne voro om norra stambanan skulle
dragas öster eller vester om Sigtuna-fjärden, lika delade tyckas de nu vara
om hvilken väg banan bör taga från Upsala; antingen den skall gå öfver
Sala till Storvik eller någon af de ostligare på sednare tider undersökta
mierna genom Upland skall väljas för att på någon ostligare punkt stöta till