20
Motioner i Andra Kammaren, -N:o 223.
2:o samt 31 § 5 Kap.:
“Försummar sågverksegare att hålla kista, hvaruti sågspån kan
samlas, eller att på annat sätt förekomma sågspåns utflytande
i vattnet“ hvarest skada uppstå kan, “höte från 25 till 100 R:dr.“
“Öfverträdes eljest hvad i 16 § sagdt är vare bot från 5 till
50 R:dr.“
Om remiss härå till vederbörligt Utskott anhålles.
Stockholm den 26 Januari 1869.
Pehr Pehrsson,
från Gefleborgs län.
I
N:o 223.
Af Herr B. F. EKcrot: Om ett statsbidrag af 700,000 R:dr R:mt till
byggande af en jernbana från Ekesjö stad till Nässjö järnvägs¬
station.
På samma gång fosterlandsvännen med glädje varseblifver de välgörande
verkningarne af lättade kommunikationer inom de delar af vart land, som dermed
lyckliggjorts, kan han icke undgå att beklaga bristen deraf i de öfriga orterna, sär¬
deles de, hvilka äro i besittning af utvägar att, vid dertill lemnadt tillfälle, gagna
både sig sjelfve och andra mindre väl lottade landsdelar; oberäknadt de national¬
ekonomiska fördelarne af en ökad export.
Betraktar man Sveriges kommunikationskarta, finnas numera jernvägsförbin-
delser beredda eller åtminstone under beredande, om än hittills ojemnt, åt de flesta
af rikets i ett eller annat afseende företrädesvis producerande delar i allmänhet;
dock med ett särdeles ofördelaktigt i ögonen fallande undantag af sydöstra orterna
såsom nordöstra delen af Jönköpings län samt vissa delar af Östergötlands och
Calmar län.
Motioner i Andra; Kammaren, N:o 223.
21
För Staten blir det helt naturligt svårt och under nuvarande förhållanden nära
omöjligt att, så hastigt som behofvet påkallar, utbilda till fullkomlighet det för lan¬
dets välfärd i ekonomiskt hänseende nödiga mera omfattande jern vägsnätet; och or¬
terna sjelfva hafva derföre insett nödvändigheten att, efter förmåga, träda emellan
icke blott för den motsedda nyttan af lättad kommunikation utan äfven, kanske i
första rummet, för möjligheten att genom arbetsförtjensts beredande åt den mången¬
städes i en särdeles begrundansvärd nöd stadda arbetssökande befolkningen befria
denna från ett ofrivilligt intvingande på- brottets bana.
Det insedda oundgängliga behofvet af en förbindelse med närmaste stats¬
bana har föranledt särskildt Ekesjö stad jemte kringliggande ort att med alla till
buds stående medel söka åstadkomma en jernväg, af lika spårvidd som statsba¬
norna, mellan nämnda stad och Nässjö jernvägsstation samt såmedelst öppna, så att
säga, den hufvudbana, som bör förena Östersjön med hjertat af landet samt så¬
lunda med dess äfven aflägsnare delar, och hvars väsendtliga fördelar för dettas
såväl ekonomiska välstånd som försvar icke lära behöfva framhållas.
Ekesjö är nemligen beläget inom en af åtminstone Smålands bättre lottade
trakter, med mycken sädesproduktion och boskapsskötsel samt vidsträckta men nu
i saknad af utvägar till transport föga inkomstgifvande skogssträckor, utgör medel¬
punkten för sju härader med sextioåtta i förenämnda hänseende under vanliga förhål¬
landen ganska produktiva socknar, med en folkmängd af omkring etthundratjugofem
tusen personer, upptager minst tio allmänna farvägar samt skulle såsom jernvägssta¬
tion komma att från Wimmerby stad året om äfvensom, synnerligast vintertiden,
från det rika sädesbärande Östergötland jemte Westerviks stad upptaga en betydande
trafik; utom det vigtiga af stadens närhet till lägerplatsen Ränneslätt och lättheten
att i dess grannskap sammandraga samt underhålla trupper för hastig transport vid
påkommande behof.
Den jernvägssträckning, som sålunda nu är i fråga, kommer, enligt verk¬
ställd undersökning samt härvid tillgängliga karta och kostnadsförslag, att blifva
1,87 mil lång; och kostnaden derför uppgår, materiel och nödiga byggnader inbe¬
räknade, till en million femtio tusen Riksdaler Riksmynt, ett belopp, som för den
i högst betänklig grad nödställda arbetande befolkningen i närmaste grannska¬
pet till denna af nöden lyckligtvis mindre berörda ort skulle i dessa bistra tider
vara en välsignelse, men hvars anskaffande i enskild väg möter svårigheter af flera slag.
Jag tvekar således icke att vördsamt härmed anhålla,
-V
det Riksdagen måtte till en jernbana mellan Ekesjö stad och
Nässjö jernvägsstation bevilja ett amorteringslån å Sjuhundra
tusen Riksdaler Riksmynt, då Ekesjö stad med kringliggande
ort tillhandahåller det öfriga för ändamålet erforderliga;
22
Motioner i Andra Kammaren, N:o 224.
uttryckande derjemte min enskilda åsigt, att Riksdagen, genom bifall härtill och
beredande såmedelst af arbetsförtjenst, på det verksammaste bidrager till afhjelpande
af den nöd, som inom Småland är rådande samt högljudt påkallar snar och kraftig hjelp.
Stockholm den 27 Januari 1869.
B. F. Ekerot.
N:o 224.
Af Herr S. A. HCllerstrÖIIl: Att Carlshamns femklassiga elementarläro¬
verk måtte till fullständigt elementarläroverk på såväl den klassiska
som den reala Union uppflyttas samt nödiga medel för sagda
ändamål anslås.
Den för Carlshamns stad vigtiga frågan om dess femklassiga läroverks
upphöjande till ett fullständigt har tyvärr ej ännu fått en tillfredsställande lösning.
Ehuru sednaste riksdag ej fann sig föranlåten fästa afseende vid min då gjorda
framställning angående denna sak, så har denna motgång likväl ej kunnat hindra
mig från att återupptaga samma motion, och jag får derföre, under åberopande
af de sakrika utlåtanden, som finnas upptagna uti de bilagor, som åtföljde min
förra motion, föreslå,
det Riksdagen ville för sin del besluta, att Carlshamns fem¬
klassiga elementarläroverk måtte till fullständigt elementarläro¬
verk på såväl den klassiska som den reala linien upphöjas,
samt nödiga medel för ändamålet dertill anslås.
Om remiss till vederbörligt Utskott anhålles.
Stockholm den 27 Januari 1869,
S. A. Hellerström.