10
Riksdagens underd. Skrifvelse, N:o 31.
N:o 31.
Uppläst och godkänd hos Första Kammaren den 24 April 1867.
— — _ — Andra Kammaren den 24 — —
Riksdagens underdåniga Skrifvelse, om tillägg i Stadgan för Rikets
allmänna elementar-läroverk.
(Andra Kammarens Tillfälliga Utskotts K:o 1 Utlåtande N:o 20.)
S. A. K.
Förslag har hos Riksdagen blifvit framstäldt, att det tillägg måtte
göras till Kongl. Stadgan för Rikets allmänna elementar-läroverk, att, då
lärjunge öfvergår från ett af Statens elementar-läroverk till ett annat, det
betyg, som han medför från det läroverk, hvarifrån lian kommer, må berät¬
tiga honom att vid det läroverk, hvarest han säker inträde, få intaga den
plats, hvilken betyget utvisar att han bör innehafva, likväl med förbehåll,
att lärjungen anmäler sig till intagande i början af den termin, som följer
näst efter den, då han betyget undfått.
Samma skäl, som blifvit anförda för förläggande af studentexamen till
elementar-läroverket, synas äfven i väsendtlig mån tala för att godkänd afgångs-
examen bör få gälla vid flyttning från ett elementarläroverk till ett annat
och vara att föredraga framför in-examen vid detta sednare. Så vida veder¬
börande fullgöra sina skyldigheter i afseende på inspektionen öfver skolorna,
synas ingå väsendtlig praktiska svårigheter för undervisningen häraf kunna
uppstå. Statens pligt är otvifvelaktigt att tillse, det skollagens föreskrifter
iakttagas; och följaktligen den enskildes rätt att fordra, det godkändt betyg
från ett offentligt läroverk skall officiel! erkännas såsom giltigt. . De olägen¬
heter och uppoffringar, som kunna härflyta af en ned flyttning vid inträde i
ett annat läroverk, drabba dels lärjungen, dels hans målsman, men deremot
icke den verkligen skyldige, nemligen en tilläfventyrs försumlig lärare eller
skolstyrelse. Äfven den olägenhet kan befaras, att, för undvikande af det
äfventyr, som en flyttning från ett läroverk till ett annat under närvarande
förhållanden medför, de lägre elementar-läroverken mindre talrikt besökas,
11
Biksdagens underd. Skrifvelse, N:o 31.
hvarigenom en skadlig öfverbefolkning i de lägre klasserna af de fullständiga
elementar-läroverken förorsakas. Ett underkännande i dylika fall kan ofta
bero endast på bruket af olika läroböcker eller på andra omständigheter,
som icke torde kunna anses vara af den vigt, att de höra förhindra lärjun¬
gen från att i den högre klassen åtnjuta undervisning, helst äfven skolstad-
gan i detta afseende medgifver någon jemkning. Härtill kommer, att det
vid en del lägre elementar-läroverk, ifrån hvilka lärjungar afgå till än det
ena, än det andra af Lera högre elementar-läroverk, som måhända alla upp¬
ställa sinsemellan i någon mån olika vilkor för inträde, synes hardt nära
omöjligt att efterkomma alla dessa olika fordringar, utan att alltför mycket
öfverhopa lärjungen med arbete. Betänkligt synes följaktligen vara, att i
afseende härpå åt lärarne vid det högre läroverket öfverlemna en magt, som
lätt kan missbrukas till skada för undervisningens frihet vid det lägre läro¬
verket och till förfång för det ena eller andra specialämnet.
På grund häraf har Riksdagen ansett sig höra hos E. K. Maj:t i un¬
derdånighet anhålla om ett tillägg till Stadgan för Rikets allmänna ele¬
mentar-läroverk den 29 Januari 1859 i den syftning, att lärjunge, som med
fullgod! klassflyttningsbetyg afgår från ett elementar-läroverk till ett annat,
må utan särskild inträdesexamen intagas i detta sednare samt der uppflyttas
i näst högre klass efter enahanda grunder, som gälla för detta läroverks
egna lärjungar.
Riksdagen framhärdar etc.
Stockholm den 24 April 1867.
*